Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص و فواید کدو سبز و نقش آن در حفظ سلامت انسان

کدو سبز با نام علمی Cucurbita pepo از گیاهان مغذی است که در دسته صیفی جات قرار دارد. این گیاه منبعی غنی از فیبر، کربوهیدرات، ترکیبات آنتی اکسیدان، انواع ویتامین ها خصوصا ویتامین C و A، املاح معدنی نظیر سدیم است.

به همین دلیل، مصرف آن در تقویت سیستم ایمنی، رفع مشکلات گوارشی، کنترل دیابت، آبرسانی پوست و مو، جلوگیری از سرطان روده و … نقش موثری دارد.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به معرفی و بررسی گیاه کدو سبز، خواص و فواید درمانی، روش مصرف، روش نگهداری و عوارض احتمالی آن می پردازیم.

مشخصات ظاهری گیاه کدو سبز

کدو سبز با نام علمی Cucurbita pepo نوعی کدوی تابستانی محسوب می شود که در دسته صیفی جات قرار می گیرد. از لحاظ گیاه شناسی، کدو سبز یک میوه نارس، حاصل از تورم تخمدان گل گیاه است. میوه گیاه می تواند تا حدود یک متر نیز رشد کند. اما معمولا در نصف این اندازه یا کمتر برداشت می شود.

این نوع کدو به همراه بسیاری از انواع دیگر کدوها مانند کدو تنبل، در گونه ی کدو تخم پوست کاغذی قرار دارد. کدو سبز می تواند سبز تیره یا روشن باشد. پیوند مشابه آن یعنی کدو طلایی، ممکن است نارنجی یا زرد تیره باشد.

نکات مهم جهت انتخاب و نگهداری کدو سبز

روش انتخاب کدو سبز

  • هنگام خرید این کدو آن هایی را انتخاب کنید که پوستی براق تر داشته و وزنشان سنگین تر از اندازه شان است.
  • باید به این نکته توجه داشته باشید که پوست آن نباید خیلی سفت باشد. زیرا پوست سفت نشان دهنده بیش از حد رسیده بودن کدو است.
  • کدوهایی با اندازه متوسط خریداری کنید. از خریدن کدو های بزرگ خودداری کنید. اندازه بیشتر از ۶ تا ۸ اینچ مناسب نیست.
  • سوراخ های روی کدو نشان دهنده خراب و فاسد بودن آن است.

روش نگهداری کدو سبز

روش نگهداری کدو سبز
روش نگهداری کدو سبز
  • کدو را باید به صورت نشسته، در کیسه پلاستیکی و در یخچال نگهداری کرد.
  • برای نگهداری آن به مدت طولانی، ابتدا آن ها را به خوبی شسته سپس به مدت ۳ دقیقه بپزید. اجازه دهید سرد شود. سپس داخل فریزر قرار دهید.

مهم ترین خواص و فواید درمانی کدو سبز

برای کاهش وزن مفید است

این نوع کدو، کربوهیدرات کم و فیبر بالایی دارد. از این رو حس سیری ایجاد کرده و مانع از زیاد خوردن می شود.

در بهبود عملکرد قلب نقش دارد

کلسترول، سدیم و چربی این نوع کدو پایین است. به همین دلیل مصرف آن به حفظ تعادل کربوهیدرات ها کمک می کند. حفظ تعادل کربوهیدرات، برای سلامت قلب ضروری است.

سلامت چشم ها را تضمین می کند

این میوه، سرشار از لوتئین و زئازانتین است. این دو ترکیب آنتی اکسیدان هایی هستند که از ایجاد لکه های زرد مربوط به پیری جلوگیری می کنند. علاو بر این، منبع خوبی از ویتامین A است. این ویتامین در حفظ سلامت چشم بسیار موثر است.

کدو سبز دیابت را کنترل می کند

غذاها و میوه های با نشاسته پایین مانند کدو سبز، فرد را سیر نگاه می دارد. از این رو، به درمان دیابت کمک می کند. همچنین، فیبر رژیمی در میوه این گیاه فراوان است. ای امر جذب گلوکز را به تاخیر انداخته و به بیماران دیابت نوع ۲ کمک می کند.

کدو سبز کلسترول را کاهش می دهد

میوه این گیاه، یکی از معدود غذاهای بدون کلسترول است که می توان آن را در رژیم غذایی کاهش کلسترول گنجاند. فیبر حل شدنی نیز، با جذب کلسترول تداخل دارد. این امر به پایین آوردن کلسترول بد خون کمک می کند.

به درمان آسم کمک می کند

مقدار بالای ویتامین C موجود موجب می شود به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب قوی عمل کند. در نتیجه خاصیت ضدالتهابی آن نقش موثری در درمان آسم دارد.

به درمان آسم کمک می کند
به درمان آسم کمک می کند

از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند

فیبر موجود در این گیاه، مهم ترین دلیل برای درمان سرطان روده بزرگ است. به این صورت که فیبر، آب اضافی روده بزرگ را جذب کرده و رطوبت مدفوع را حفظ می کند. در نتیجه به خروج آسان مدفوع از بدن کمک می کند. این امر عاملی است که از بروز سرطان روده بزرگ جلوگیری می کند.

عملکرد گوارش را بهبود می بخشد

مصرف میوه ها و سبزیجات سبز مانند کدو سبز، به بهبود عملکرد سیستم گوارش کمک می کنند. از این رو، می توان از آن به عنوان یک وعده بعد از غذای اصلی استفاده کرد. چند هویج و کدو سبز را له کرده، لای نان یا مافین قرار داده و از طعم آن لذت ببرید.

به کاهش فشار خون کمک می کند

میوه این گیاه سرشار از پتاسیم است. از این رو، یکی از غذاهای مهم برای مبارزه با فشار خون است. پتاسیم موجود در آن حتی از موز هم بیشتر است.

فرآیند پیری را کند می کند

این کدو منبع خوبی از آنتی اکسیدان های لوتئین و زئاگزانتین است. هر دوی این ترکیبات دارای خواص ضد پیری بسیار قوی هستند. به این ترتیب از سلول های بدن و پوست در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند. زیرا رادیکال های آزاد عامل پیری زودرس هستند. علاوه بر این، این دو آنتی اکسیدان پوست را شفاف کرده و به حفظ سلامت آن کمک می کنند.

در تقویت استخوان ها و دندان ها نقش دارد

سبزیجات و میوه های سبز مانند کدو سبز، سبب افزایش استحکام دندان ها و استخوان ها شده و سلول های خون را نیز تقویت می کنند. ویتامین K موجود در این کدو سبب تقویت استخوان ها می شود.

به عملکرد تیروئید کمک می کند

این کدو سرشار از ماده معدنی منیزیم است. این عنصر در بهبود عملکرد غده تیروئید نقش دارد.

به عملکرد تیروئید کمک می کند
به عملکرد تیروئید کمک می کند

مصرف آن در طول بارداری مفید است

مصرف سبزیجات و میوه های سبز در طول بارداری بسیار مفید است. میوه این گیاه در دوران بارداری، ویتامین های B کمپلکس بدن را تامین می کند. این امر سبب حفظ سطح انرژی و خلق و خو می شود.

برای نوزادان و کودکان مفید است

یکی از مشکلات شایع بین کودکان بالاتر از یک سال اسهال است. تغییرات در رژیم غذایی می تواند به رفع این مشکل کمک کند. مصرف غذاهای ملایم مانند کدو سبز پوست کنده در این رژیم غذایی مفید هستند.

در جلوگیری از نقرس نقش دارد

مصرف ویتامین C، خطر ابتلا به نقرس در مردان را کاهش می دهد. این امر به دلیل پایین آوردن سطح اسید اوریک سرم از طریق فرآیندی به نام اثر اوریکوسوریک است. این ویتامین، علاوه بر نقرس از بیماری های دیگر مربوط به اوره نیز جلوگیری می کند.

به حفظ سلامت پروستات کمک می کند

فیتونوترینت های موجود در کدو سبز، برای پروستات بسیار مفید است. علاوه بر این، کدو سبز سرشار از بتاکاروتن و ویتامین  C است. این ترکیبات در درمان سرطان پروستات تاثیر بسزایی دارند.

کدو سبز در زیبایی پوست موثر است

این کدو حاوی ریبوفلاوین است. کمبود ریبوفلاوین بر رشد کلاژن تاثیر می گذارد. از این رو، مصرف کدو برای پوست بسیار مفید است. علاوه بر این، مقدار بالای آب در آن پوست را آبرسانی کرده و به حفظ زیبایی پوست صورت و بدن کمک می کند.

عملکرد مغز و حافظه را بهبود می بخشد

این میوه سرشار از فولات است که برای سلامت مغز عالی است. فولات، به تولید DNA و RNA که ماده اصلی ژنتیک بدن هستند کمک می کند. این ماده مغذی، علاوه بر افزایش سلامت ذهنی، به افزایش سلامت عاطفی نیز کمک می کند.

عملکرد مغز و حافظه را بهبود می بخشد
عملکرد مغز و حافظه را بهبود می بخشد

رشد مو را افزایش می دهد

این نوع کدو، منبعی غنی از روی بوده و به افزایش رشد مو کمک می کند. کمبود ویتامین C ، باعث بزرگ شدن فولیکول های مو و در نتیجه توقف رشد مو می شود. از این رو، ویتامین C موجود در آن خشکی مو و موخوره را برطرف می کند. تار های مو را قوی و انعطاف پذیرتر می کند.

انواع روش های مصرف و طبخ کدو سبز

به عنوان میان وعده سالم

می توانید آن ها را پخته، لای نان قرار داده و از خوردن آن لذت ببرید.

پوره کدو سبز

برای این منظور، آن را پخته و له کنید. می توانید آن را با سبزیجات دیگر نیز مخلوط کرده و سپس میل کنید. برای طعم بهتر، بهتر است که با سیب زمینی پخته سرو شود.

کباب شده

برای تهیه ی کدو سبز کباب شده ابتدا آن ها را به ضخامت ۱ الی ۲ اینچ برش دهید. سپس با استفاده از کمی روغن، آن ها را کبابی کنید.

کدو سبز شکم پر

کدو ها را به صورت طولی برش داده و داخل آن را خالی کنید. سپس درون آن را با سبزیجات، گوشت و پنیر پر کنید. به مدت ۴۰ دقیقه، در حرارت ۱۹۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا زمانی که رنگ طلایی به خود بگیرد. تا زمانی که داغ است، آن را سرو کنید.

به صورت سالاد

برای تهیه ی این سالاد می توان آن را کمی کبابی کرده، سپس به مواد درون سالاد اضافه کنید. به این ترتیب یک سالاد سالم و مقوی خواهید داشت.

عوارض جانبی مصرف کدو سبز

با وجود تمام خواص و فوایدی که مصرف این گیاه با خود به همراه دارد اما ممکن است با عوارضی نیز همراه باشد. در این قسمت به مهم ترین عوارض جانبی آن اشاره می کنیم.

عوارض جانبی مصرف کدو سبز
عوارض جانبی مصرف کدو سبز
  • ممکن است در افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر، باعث ایجاد مشکلات گوارشی شود. در چنین مواردی یا کاملا از خوردن آن ها اجتناب کنید و یا کمتر مصرف کنید.
  • در بعضی افراد باعث ایجاد حساسیت و آلرژی می شود. این مشکل با علائمی مانند حالت تهوع، پف، خارش و … همراه است.
  • مطالعات نشان می دهد مصرف بیش از حد این نوع کدو، می تواند شرایط عصبی مانند آلزایمر ایجاد کند.
  • کدو زود هضم است اما، خوردن آن به کسانی که طبع سرد داشته یا در مناطق سرد زندگی می کنند توصیه نمی شود. زیرا ایجاد نفخ، سنگینی، و درد معده می کند. این افراد بهتر است آن را با ادویه های گرم مانند خردل، سیر٬ فلفل و نعناع میل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا