Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از تفاوت پنیر لیقوان و تبریز بیشتر بدانید؟!

پنیر یکی از اجزای جدایی ناپذیر سفره صبحانه ایرانی ما است که قطعا نه تنها به صبحانه، بلکه به عصرانه یا وعده های غذایی دیگر نیز تعلق دارد و معمولاً یکی از ضروری ترین مواد غذایی برای ما ایرانی ها است. با این حال دنیای پنیرها آنقدر متنوع است که دیگر به پنیر سفید صبحانه فکر نمی کنیم، اغراق نیست که بگوییم بیش از ۹۰۰ نوع پنیر در دنیا داریم که فقط در فرانسه ۴۰۰ نوع پنیر ثبت شده است.

آیا شما تا به حال پنیر لیقوان یا تبریز استفاده می کردید یا حداقل نام آنها شنیده اید. آیا تا به حال به این فکر کرده بودید که چه تفاوتی بین پنیر لیقوان و پنیر تبریز وجود دارد؟ آیا تمایز بین این دو پنیر مربوط به طعم آنهاست؟ باید بگویم که تفاوت این دو رقم پنیر همیشه در طعم آنها نیست اما تفاوت های دیگری بین آنها وجود دارد که در طول این مقاله ازنشریه علمی جهان شیمی فیزیک، ما می خواهیم نگاهی به تمایز بین پنیر لیقوان و پنیر تبریزبیاندازیم.

پنیر لیقوان چیست؟

پنیر لیقوان و لیچوان شناخته شده ترین پنیرهای سنتی آذربایجان هستند. این پنیر ها در سراسر جهان به عنوان پنیر سفید آذربایجانی شناخته می شوند. این پنیر تقریبا نرم هستند و در آب نمک به مدت ۳ تا ۱۲ ماه نگه داشته می شود تا رسیده است.

این پنیرها در روستای لیقوان واقع در دامنه شمالی سهند، در تبریز ایران تولید می شوند. پیش بینی می شود که بیش از ۲۰۰ تولیدکننده پنیر و ۶۵ هزار گوسفند که از نوع قیزیل هستند، در این روستا و روستاهای اطراف وجود خواهد داشت.

تفاوت پنیر لیقوان و تبریز
تفاوت پنیر لیقوان و تبریز

هوای پاک و گونهگیاهی منحصر به فرد آن منطقه، علاوه بر نحوه شیر دهی بهداشتی مورد استفاده در این روستا و تحویل شیر پاک به تولید کنندگان پنیر، منجر به ساخت شیرها و پنیرهای با کیفیت می شود. این نوع پنیر ترد است، طعم شور و ترش دارد و سوراخ های خاصی به اندازه نخود دارد و با شیر گوسفند تازه درست می شود.

تفاوت پنیر لیقوان و تبریز

پنیر لیقوان را می توان نوعی پنیر تبریزی به حساب آورد که در برخی مشخصات متفاوت است. لیقوان نام روستایی در استان آذربایجان شرقی است که پنیر آن را پنیر سفید آذربایجانی نیز می نامند. پنیر لیقوان از شیر گوسفندان این روستا درست می شود و به این صورت  شده است که به هر پنیری که با شیر گوسفند آماده شود پنیر لیقوان گفته می شود.

پنیر لیقوان در آب شور نگهداری می شود تا تمام میکروب ها را بکشد، اما این کار آن را بسیار شور می کند. اما تفاوت پنیر لیقوان و تبریز به شکل شیری است که این پنیرها از آن ساخته می شوند. پنیر تبریز از شیر گاو تهیه شده است. این پنیر تقریبا مانند لیقوان دارای طعم شور است. به دلیل شیر گاو، پنیر تبریز چربی بیشتری دارد اما طرفداران بیشتری دارد.ازتفاوت های مهم بین این دو پنیرمی توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

 تغییرات طعم و عطر وبو

پنیر تبریز و لیقوان، همانطور که در بخش بالا اشاره کرد، براساس طعم با یکدیگر متفاوت هستند و هر کسی براساس سلیقه خود یکی از آن را انتخاب می کند.

شاید دو نوع پنیر شور باشند اما به طور کلی با یکدیگر متفاوت هستند و پنیر لیقوان بدون مشکل در دهان آب می شود و طعم و عطر بسیار خوبی دارد.اما پنیر تبریز این مدلی نیست. اما بسیاری مردم کشور طرفدار این شکل پنیر هستند.

 تفاوت شیر مورد استفاده در پنیر

اما علاوه بر طعم، تفاوت های دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال شیر مورد استفاده برای ساخت پنیر لیقوان و تبریز متفاوت است زیرا شیر گوسفند فرآوری شده برای درست کردن پنیر لیقوان استفاده می شود، در حالی که پنیر تبریز از شیر گاو فرآوری شده ساخته می شود.

 تفاوت در رنگ پنیر

تفاوت دیگر بین این پنیرها تمایز رنگ آن ها است که با توجه به رنگ پنیر لیقوان و پنیر تبریز می توانید بدون مشکل تفاوت بین این دو را بفهمید و پنیر مورد نظر خود را تهیه کنید.

برای افرادی که همیشه در خرید پنیر مشکل دارند بسیار مهم است. حالا این موضوع را فراموش نکنید و با در نظر گرفتن رنگ پنیرها خرید بهتری داشته باشید. پنیر لیقوان معمولاً کاملاً سفید است، اگرچه پنیر تبریز معمولاً زرد رنگ است.

تفاوت در ظاهر پنیر

ظاهر پنیرلیقوان و تبریز با هم متفاوت است. البته منظور تغییرات دیگه ای علاوه بر رنگ آن ها وجود دارد. پنیر لیقوان معمولاً حفره های کمتری نسبت به پنیر تبریز دارد، اما این حفره ها بزرگتر از حفره های پنیر تبریز هستند. به عبارت دیگر باید بگویم که حفره های پنیر تبریز هستند کاملا بر خلاف حفره های پنیر لیقوان هستند.

تفاوت قالب‌بندی پنیر

تفاوت قالب بندی پنیر یکی دیگر از تفاوت هایی است که دیگر برای تشخیص پنیرهای لیقوان و تبریزی است. تفاوت در قالب بندی این دو پنیر است. قالب بندی به طور معمول بزرگ است، در حالی که قالب گیری پنیر تبریز معمولا کوچک است و نمی توان این پنیر را در قالب گیری بزرگ ساخت.

تفاوت قیمت

یکی از تفاوت های اساسی  بین دو این دوپنیرکه می توانید انتخاب کنید اختلاف قیمت است. بسیاری از افراد به دلیل قیمت گران پنیر از خرید پنیری که دوستش داریم پشیمان می شوند و پنیر می خرند که ارزان است وباب میلمشان نیست. پنیر تبریز نسبت به لیقوان قیمت کمتری دارد و قیمت کلی آن برای خریدار کمتر از پنیر لیقوان است. دلیل ارزان تر بودن نرخ پنیر تبریز از شیر آن است. چون ازگاو برای تهیه آن استفاده می شود به همین دلیل این پنیر نسبت به پنیر لیقوان کیفیت پایینی دارد. با این حال نباید از این مساله غافل شد که شیر گاو فرآوری شده مورد استفاده در پنیر تبریز نیز خواص های زیادی برای انسان دارد.

نکات کلی خرید پنیر تبریز و لیقوان

پنير‌هاي محلي و پنير ليقوان چربی بالایی دارند و به اصطلاح پر چرب هستند. معمولاً کسانی که ذائقه خاصی دارند طرفدار پنیر های محلی و لیقوان هستند.

بنابراین قبل از خرید خیلی بهتر است ابتدا دو پنیر را تست کنید. پنیرهای لیقوان بسیار شور هستند زیرا آن ها را برای چند ماه در آب نمک نگهداری می کنند. اگر فشار خون بالا و بیماری کلیوی داشتید، دیگر این پنیرها را مصرف نکنید! پنیرهای محلی بسته بندی استریل ندارند و قبل از خرید از بهداشت محیط نگهداری و محیط فروش آن آگاه باشید. پنیرهای محلی طول عمر زیادی ندارند. بنابراین مقدار زیادی از این محصول را نخرید. پنیرهای لیقوان در داخل حلب، هر چه بیشتر بمانند، بهتر می شوند زیرا می توانند در ابتدا بسیار نرم باشند و با گذشت زمان سفت شوند و افزایش پیدا کنند. پس از بازکردن قوطی پنیر لیقوان، همه را به مدت یک ماه مصرف کنید تا خراب نشود!

جمع بندی فرق پنیر لیقوان و پنیر تبریز

در نهایت باید بیان کرد که پنیر تبریز با وجود قیمت پایین برای تولیدکننده، به طبع با قیمت پایین تری به مشتریان فروخته می شود. و به دلیل استفاده از شیر گاو، پنیر لیقوان کیفیت پنیر تبریز را  ندارد، اما این بدان معنا نیست که پنیر تبریز مضر است. در بلکه در تولید پنیر تبریز،شیر گاو مورد استفاده قرار می گیردو خواص مفیدی دارد. همان مسیر تخمیر پنیر لیقوان را گذرانده و عاری از هر گونه عوامل بیماری زا است.

پنیر تبریزی رنگ زرد دارد و از شیر گاو یا مخلوطی از شیر گاو و گوسفند درست می شود. پنیر تبریز دارای کیفیت پایین تر از لیقوان است و در هنگام برش دادن خرد می شود. بافت آن به طور معمول با سوراخ ها و حفره های ریز است.پنیر لیقوان معمولی؛ این پنیر از شیر گوسفند ساخته می شود اما مانند پنیرلیقوان بلافاصله پس از دوشیدن شیر به ساخت نمی کند.

عمدتاً بر اساس آنچه در مورد پنیرهای لیقوان و تبریز برای شما توضیح داده بودیم، متوجه شدید که این پنیرها از نظر طعم، عطر، قیمت، ظاهر، رنگ و شکل متفاوت هستند. حال بر اساس تفاوت پنیر لیقوان و پنیر تبریز که در سایت جهان شیمی گفتیم می توانید پنیر مورد نظرتان را انتخاب کنید و در غذای خود استفاده کنید. حال این واقعیت را نادیده نگیرید که هر دو مدل این پنیرها برای مردم مفید هستند و با کمک آنها می توانید از خواص آنها برای بدن بهره مند شوند.

بیشتر بدانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا