Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسانس لاوندر چیست و از خواص بی نظیر آن چه می دانید؟

اسانس لاوندر یا اسطوخودوس امروزه پرمصرف ترین اسانس گیاهی در جهان است که فواید بسیار زیادی برای سلامتی به همراه دارد. فواید این محصول گیاهی در واقع بیش از ۲۵۰۰ سال پیش کشف شده است. این اسانس به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی قوی، ضد میکروبی، آرام بخشی و ضد افسردگی بسیار شناخته شده است و قرن هاست که هم از نظر زیبایی و هم از نظر درمانی استفاده می شود.

مصریان از اسطوخودوس برای مومیایی کردن و به عنوان عطر بسیار استفاده می کردند. در واقع، زمانی که مقبره پادشاه توت در سال ۱۹۲۳ باز شد، گفته می شد که بوی ضعیفی از لاوندر وجود دارد که هنوز هم پس از ۳۰۰۰ سال قابل تشخیص است. در گذشته از برگ ها و ساقه های گیاه اسطوخودوس به صورت جوشانده برای درمان مشکلات گوارشی و روماتیسم استفاده می شده است.

تحقیقات نشان داده است که رومی ها از اسانس لاوندر برای حمام کردن، پخت و پز و تصفیه هوا استفاده می کردند. علم به تازگی شروع به ارزیابی طیف وسیعی از اثرات سلامتی اسانس لاوندر کرده است، اما در حال حاضر شواهد فراوانی وجود دارد که به قابلیت های شگفت انگیز این اسانس گیاهی اشاره می کند. امروزه، اسانس اسطوخودوس یکی از محبوب ترین اسانس های گیاهی در جهان است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این اسانس گیاهی، لطفا تا انتها با ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

اسانس لاوندر چیست

این اسانس از گل های گیاه اسطوخودوس (Lavandula angustifolia) عمدتا از طریق تقطیر با بخار آب استخراج می شود. گل های اسطوخودوس رایحه ای آرام بخش دارند و قرن ها است که به صورت های مختلف استفاده می شوند. نام لاتین اسطوخودوس، Lavare بوده که به معنی «شستن» است. این نام گذاری به این دلیل بوده است که گل های اسطوخودوس و اسانس آن از زمان های قدیم توسط رومی ها، ایرانیان، یونانی ها و مصری ها به عنوان افزودنی در حمام و عطر استفاده می شده است.

از اسانس لاوندر خالص برای آروماتراپی، تولید کرم، لوسیون، صابون، محصولات کودک و شمع استفاده می شود. این اسانس برای درست کردن چای، لیموناد، شربت، نوشیدنی های معطر و غذاهای پخته شده نیز مفید است.

اسانس لاوندر چگونه ساخته می شود

نیازی به گفتن نیست که اسانس اسطوخودوس همیشه مورد علاقه دوستداران اسانس بوده است. اسطوخودوس معمولا با دست از مزارع برداشت می شود. گل ها را به صورت دسته ای به هم گره می زنند و به مدت چند هفته خشک می کنند. این کار برای جلوگیری از فاسد شدن روغن انجام می شود و جوانه ها در هنگام خشک شدن راحت تر از ساقه ها جدا می شوند.

هنگامی که گل ها به اندازه کافی خشک شدند، زمان شروع تقطیر با بخار آب است. تقطیر با بخار به شما این اطمینان را می دهد که بیشترین فواید را از اسطوخودوس دریافت می کنید، بدون اینکه توسط استون یا هگزان مورد استفاده در روش های استخراج با حلال آلوده شود.

در حین تقطیر، جوانه های اسطوخودوس بالای آب در حال جوش قرار می گیرند و از آنجایی که آب جوش به آرامی ترکیبات معطر لاوندر را بخار می کند، فشار و حرارت بالا اسانس را از گل ها خارج می کند. بخارات حاصله به یک کندانسور هدایت می شود، جایی که این بخارات خنک شده و دوباره به مایع تبدیل می شوند.

اسانس لاوندر چیست
اسانس لاوندر چیست

خواص اسانس لاوندر

این اسانس گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مختلف و مغذی برای سلامتی بسیار مفید است. از اسانس اسطوخودوس در طب سنتی برای درمان بسیاری از مشکلات به خصوص مشکلات عصبی بسیار استفاده می شود. برخی از فواید مصرف این اسانس گیاهی برای سلامتی عبارتند از:

غنی از آنتی اکسیدان است

رادیکال های آزاد مانند سموم، مواد شیمیایی و آلاینده ها خطرناک ترین و رایج ترین عوامل بروز بیماری های مختلف در جهان هستند. رادیکال های آزاد مسئول از کار انداختن سیستم ایمنی بدن شما هستند و می توانند آسیب های باورنکردنی به بدن شما وارد کنند.

پاسخ طبیعی بدن به آسیب رادیکال ‌های آزاد، تولید آنزیم ‌های آنتی ‌اکسیدانی به‌ ویژه گلوتاتیون، کاتالاز و سوپراکسید دیسموتاز (SOD) است. متأسفانه، اگر بار رادیکال های آزاد در بدن به اندازه کافی زیاد باشد، بدن شما می تواند دچار کمبود آنتی اکسیدان شود که به دلیل رژیم غذایی نامناسب و قرار گرفتن در معرض سموم زیاد در سراسر جهان بسیار رایج شده است.

خوشبختانه، اسانس لاوندر یک آنتی اکسیدان طبیعی است که برای پیشگیری و معکوس کردن بسیاری از مشکلات سلامتی مفید است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد که این اسانس فعالیت قوی ‌ترین آنتی ‌اکسیدان ‌های بدن مانند گلوتاتیون، کاتالاز و SOD را افزایش می ‌دهد. مطالعات جدیدتر نتایج مشابهی را نشان داده ‌اند و به این نتیجه رسیده ‌اند که این اسانس گیاهی دارای فعالیت آنتی ‌اکسیدانی قوی است و به پیشگیری یا معکوس کردن استرس اکسیداتیو به شما بسیار کمک می ‌کند.

خلق و خو را بهبود بخشیده و استرس را کاهش می دهد

در سال های اخیر، اسانس لاوندر به دلیل توانایی منحصر به فرد خود در محافظت از فرد در برابر آسیب های عصبی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به طور سنتی، اسطوخودوس برای درمان مشکلات عصبی مانند میگرن، استرس، اضطراب و افسردگی استفاده می ‌شد.

مطالعات متعددی وجود دارد که اثرات این گیاه را بر سطوح استرس و اضطراب نشان می دهد. مطالعه ‌ای در سال ۲۰۱۹ نشان داد که استنشاق اسانس لاوندر یکی از قوی ‌ترین اسانس های گیاهی ضد اضطراب است، زیرا اضطراب حین عمل را کاهش می‌ دهد و می ‌تواند یک آرام ‌بخش قوی برای بیماران تحت عمل جراحی و بیهوشی در نظر گرفته شود.

تحقیقات نشان داده است که مصرف این اسانس گیاهی به اشکال مختلف به کاهش اضطراب، اختلالات خواب و افسردگی بسیار کمک می کند. علاوه بر این، در این مطالعه هیچ عارضه جانبی نامطلوب و تداخل دارویی برای این محصول گیاهی وجود نداشته است.

مطالعه دیگری که بر روی زنان باردار انجام شد، نشان داد که پخش کردن اسانس لاوندر در منزل باعث کاهش قابل توجه افسردگی پس از زایمان و کاهش اختلال اضطراب پس از یک برنامه درمانی چهار هفته ‌ای رایحه ‌درمانی شده است. همچنین نشان داده شده است که این اسانس گیاهی علائم PTSD را بهبود می بخشد.

برای از بین بردن استرس و بهبود خواب، یک دیفیوزر را در کنار تخت خود قرار دهید و هنگام مطالعه یا خواب، این اسانس گیاهی را پخش کنید. همچنین می توانید از آن به صورت موضعی در پشت گوش خود برای نتایج مشابه استفاده کنید.

از عملکرد مناسب مغز پشتیبانی می کند

فواید عصبی این اسانس گیاهی به توانایی آن در درمان افسردگی و تقویت خلق و خوی محدود نمی شود. تحقیقات همچنین نشان می دهد که به عنوان یک درمان طبیعی بالقوه برای بیماری آلزایمر عمل می کند. مطالعات انجام شده بر روی حیوانات نشان می دهد که استنشاق بخارات این اسانس می تواند به کاهش استرس اکسیداتیو مغز و بهبود اختلالات شناختی بسیار کمک کند.

محققان بر این باورند که اثرات محافظت کننده عصبی اسانس لاوندر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن است. برای حمایت از سیستم عصبی با این اسانس گیاهی، می توانید آن را در خانه پخش کنید، آن را مستقیما از بطری استنشاق کنید یا آن را به صورت موضعی روی شقیقه ها و پشت گردن خود بمالید.

سوختگی و بریدگی را درمان می کند

اسانس اسطوخودوس که به دلیل خواص ضد میکروبی خود کاملا شناخته شده است، قرن هاست که برای مبارزه با عفونت های مختلف و مبارزه با اختلالات باکتریایی و قارچی استفاده می شود. تحقیقات نشان می ‌دهد که این اسانس گیاهی التیام سوختگی‌ ها، بریدگی ‌ها، خراش‌ ها و زخم ‌ها را تسریع می ‌کند و از عفونت زخم ها و سوختگی ها جلوگیری می کند.

مطالعات انجام شده نشان داد که اسانس لاوندر با تسریع در تشکیل بافت سطحی پوست و سنتز کلاژن باعث بهبود زخم در مراحل اولیه می ‌شود. برای تسکین سوختگی و درمان بریدگی ها، خراش ها یا زخم ها، سه تا پنج قطره اسانس لاوندر را با ½ قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کنید و مخلوط را روی ناحیه مورد نظر بمالید. می توانید از انگشتان خود یا یک توپ پنبه ای تمیز برای این کار استفاده کنید.

باعث سلامت پوست و مو می شود

به دلیل ویژگی های ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی قوی، اسانس لاوندر مخلوط با روغن حامل (مانند نارگیل، روغن بادام یا روغن هسته انگور) فواید عمیقی برای پوست شما دارد. استفاده موضعی از این اسانس گیاهی می ‌تواند به بهبود تعدادی از بیماری‌ های پوستی، از زخم ‌های شانکر گرفته تا واکنش‌ های آلرژیک، آکنه و لکه ‌های پیری به شما کمک کند. تحقیقات نشان می دهد که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن به کاهش شرایط پوستی و معکوس کردن علائم پیری بسیار کمک می کند.

برای استفاده از این اسانس برای سلامت پوست، سه تا چهار قطره از آن را با ½ قاشق چایخوری روغن نارگیل یا زیتون ترکیب کنید و مخلوط را در ناحیه مورد نظر ماساژ دهید. همچنین می توانید این اسانس را به محصولات شستشوی صورت یا بدن خود اضافه کنید و از فواید بسیار زیاد آن بهرمند شوید.

سعی کنید اسانس لاوندر را با اسانس کندر مخلوط کنید و آن را اول صبح، درست بعد از حمام و درست قبل از خواب روی پوست خود بمالید. این عمل به کاهش التهابات و علائم پیری مانند لکه های تیره به شما بسیار کمک می کند. مطالعات همچنین نشان می ‌دهد که این اسانس گیاهی، همراه با سایر اسانس ها مانند آویشن، رزماری و چوب سدر، می ‌تواند به طور قابل ‌توجهی باعث بهبود بیماری آلوپسی آره‌ آتا و ریزش مو در صورت ماساژ روزانه در پوست سر شود.

اسانس لاوندر چیست
اسانس لاوندر چیست

سردرد را تسکین می دهد

اگر شما یکی از میلیون ‌ها نفری هستید که با سردردهای تنشی یا میگرنی دست و پنجه نرم می ‌کنید، اسانس لاوندر ممکن است تنها درمان طبیعی باشد که می تواند برای شما مفید واقع شود. اسانس اسطوخودوس یکی از بهترین اسانس های گیاهی برای بهبود سردرد های مختلف است، زیرا باعث آرامش و کاهش تنش می شود.

این اسانس گیاهی به عنوان یک عامل آرام بخش، ضد اضطراب و ضد تشنج عمل می کند. مطالعات نشان داده است افرادی که با سردردهای میگرنی دست و پنجه نرم می کنند، با استنشاق این اسانس گیاهی به مدت ۱۵ دقیقه، کاهش قابل توجهی در درد مشاهده کردند. برای بهبود سردردهای خود می توانید دو قطره اسانس لاوندر را با روغن نعناع مخلوط کرده و به پشت گردن و شقیقه ‌های خود بمالید.

بی خوابی را بهبود می بخشد

اسطوخودوس به دلیل خاصیت آرام بخشی که دارد باعث بهبود مشکلات خواب و درمان بی خوابی می شود. یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ نشان می دهد که اسانس لاوندر یک رویکرد موثر و قابل اعتماد برای افزایش کیفیت خواب در افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای است.

مطالعات متعددی وجود دارد که اثرات خواب ‌آور و آرام ‌بخشی اسانس لاوندر را نشان می ‌دهد. استنشاق این اسانس گیاهی اختلالات خواب را کاهش می دهد، کیفیت و مدت خواب را بهبود می بخشد و با بی خوابی مبارزه می کند. به علاوه، برخلاف اکثر داروهای آرام بخش، اسانس اسطوخودوس هیچ عارضه جانبی ناخواسته ای ایجاد نمی کند. در واقع حتی باعث ارتقای سلامت عمومی روحی و جسمی نیز می شود.

برای بهبود کیفیت خواب، اسانس لاوندر را قبل یا در طول خواب در اتاق خواب خود پخش کنید. همچنین، می توانید سه تا پنج قطره از آن را مستقیما روی گردن، سینه و شقیقه های خود بمالید. تهیه مخلوطی از اسانس اسطوخودوس و بابونه رومی بهترین ترکیب برای بهبود اختلالات خواب است. فقط کافی است این مخلوط را به پشت گردن و مچ دست خود بمالید تا احساس آرامش و آرامش را القا کنید.

دردهای مختلف را تسکین می دهد

چندین مطالعه نشان داده است که این اسانس گیاهی می تواند به عنوان یک مسکن طبیعی عمل کند. مالیدن آن در ناحیه مورد نظر می تواند التهاب و شدت درد را به مقدار زیادی کاهش دهد و باعث کاهش علائم بسیاری از بیماری ها مختلف شود.

مطالعات نشان داده است که استفاده موضعی از اسانس لاوندر، شدت متوسط ​​درد را در حین استفاده از سوزن‌ های دیالیز کاهش می ‌دهد. محققان خاطر نشان می کنند که اسطوخودوس ممکن است گزینه ای مناسب برای کاهش درد بیماران دیابتی باشد که باعث ترس و اضطراب دائمی برای بسیاری از بیماران همودیالیزی می شود.

ترکیب اسانس اسطوخودوس با اسانس های دیگر مانند مرزنجوش، نعناع فلفلی و فلفل سیاه وقتی روزانه روی ناحیه آسیب دیده استفاده شود، می تواند درد گردن را تا حدود زیادی بهبود ببخشد. هنگامی که این اسانس گیاهی روی پوست ماساژ داده می شود، می تواند به تسکین دیسمنوره که با درد قاعدگی و گرفتگی در قسمت پایین شکم مرتبط است، به شما کمک کند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که اسانس لاوندر می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای PMS و دردهای قاعدگی استفاده شود.

یک درمان مکمل برای سرطان است

رایحه درمانی، به ویژه با استفاده از اسانس لاوندر، به بیماران مبتلا به سرطان کمک می کند تا با استرس، حالت تهوع، درد مزمن و افسردگی کنار بیایند. از آنجایی که این محصول گیاهی برای تحریک سیستم ایمنی بدن، تقویت خلق و خو، بهبود خواب و مبارزه با استرس مفید است، می توان از آن به عنوان یک عامل درمانی استفاده کرد.

ماساژ اسانس لاوندر در پشت گردن، قفسه سینه، مچ دست و شقیقه‌ ها می ‌تواند اثرات آرامش ‌بخشی بسیار زیادی برای شما به همراه داشته باشد. اگر درد عضلانی یا مفاصل یا درد در محل تزریق دارید، دو تا سه قطره از این اسانس گیاهی را روی ناحیه آسیب دیده بمالید. همچنین می توانید برای تسکین استرس و اضطراب و بهبود خواب، اسانس اسطوخودوس را در منزل پخش کنید یا مستقیما از بطری استنشاق کنید. استفاده از این اسانس می تواند به ویژه قبل و بعد از عمل جراحی و شیمی درمانی برای شما بسیار مفید باشد.

نحوه استفاده از اسانس لاوندر

اسانس اسطوخودوس یکی از ملایم ترین اسانس های گیاهی است که آن را به گزینه ای عالی برای مبتدیان تبدیل می کند. این محصول گیاهی همه کاره است و برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی مفید است.

هنگام خرید اسانس محصولی را انتخاب کنید که دارای گواهی USDA Organic، غیر GMO و عاری از عطرهای مصنوعی باشد. همچنین محصولی را در یک بطری شیشه ای انتخاب کنید که دارای برچسب شفاف باشد و توجه داشته باشید که ۱۰۰ درصد خالص  باشد. در ادامه چند کاربرد متداول از این اسانس گیاهی برای شما شرح داده شده است.

عطر لاوندر

آیا می خواهید بدون استفاده از عطرهای شیمیایی، بوی خوبی داشته باشید. اسطوخودوس یا لاوندر عطری عالی برای زنان و مردان است. می ‌توانید اسانس آن را مستقیما به پوست خود اضافه کنید، یا می‌ توانید آن را در آب یا با روغن حامل رقیق کنید تا عطری ملایم‌ تر داشته باشید.

اگر می خواهید اسانس لاوندر را مستقیما روی پوست خود بمالید، سعی کنید ۲ تا ۳ قطره را در کف دست خود بریزید و سپس آن را مستقیما روی پوست یا موهای خود بمالید. همچنین می توانید ۲ قطره از این اسانس گیاهی را به یک بطری اسپری با حدود ½ فنجان آب اضافه کنید. بطری اسپری را تکان دهید و از آن برای خوشبو کردن محیط یا وسایل استفاده کنید. یکی دیگر از راه های عالی برای استفاده از اسانس لاوندر به عنوان یک عطر طبیعی، این است که آن را به شامپوی خود اضافه کنید.

خوشبو کننده لاوندر

همانطور که از این اسانس گیاهی به عنوان عطر استفاده می کنید، می توانید آن را در اطراف خانه خود نیز به عنوان خوشبو کننده هوای طبیعی و بدون ترکیبات شیمیایی استفاده کنید. شما می توانید این اسانس گیاهی را در اطراف خانه خود اسپری کنید یا سعی کنید آن را در محیط با استفاده از دستگاه دیفیوزر پخش کنید.

برای ایجاد فضایی آرام در اتاق خواب خود قبل از خواب، سعی کنید مخلوط اسانس اسطوخودوس و آب را مستقیما روی ملحفه یا بالش خود اسپری کنید. همچنین می توانید همین روش را در حمام خود و همچنین روی حوله های حمام امتحان کنید. قبل از حمام یا دوش آرامش بخش، حوله خود را با این اسانس گیاهی خوشبو کنید تا وقتی از حمام بیرون می روید، عطر آرام بخش آن منتظر شما باشد.

نحوه استفاده از اسانس لاوندر
نحوه استفاده از اسانس لاوندر

بالم لب طبیعی و بدون مواد شیمیایی

اسانس لاوندر برای جلوگیری از آفتاب سوختگی لب ها و همچنین التیام ترک خوردگی و خشکی لب ها بسیار عالی است. سعی کنید چند قطره از این اسانس گیاهی را به شی باتر، روغن جوجوبا، روغن نارگیل یا یک «روغن حامل» دیگر اضافه کنید و هر زمان که زیر نور خورشید قرار گرفتید، آن را به لب ‌های خود بمالید تا از آن محافظت کنید.

اگر در نواحی دیگر بدن خود دچار آفتاب سوختگی شده اید، سعی کنید از همین روش برای بهبود سریعتر پوست و جلوگیری از خارش و پوسته پوسته شدن که می تواند پس از آفتاب سوختگی ایجاد شود، استفاده کنید.

درمان ناراحتی معده

بسیاری از مردم عطر اسطوخودوس را تسکین دهنده معده می دانند. اگر احساس تهوع دارید یا می دانید که با ماشین یا هواپیما سفر می کنید و مستعد بیماری حرکت هستید، مقداری از اسانس آن را روی پوست و لباس خود اسپری کنید یا آن را به شقیقه ها، گردن و کف دست خود بمالید.

تقویت کننده طعم ها

اسانس لاوندر یک تقویت کننده طعم عالی در محصولات غذایی مانند کلوچه ها، چای و حتی سس های سالاد است. این اسانس گیاهی کاملا خوراکی است، اما توصیه می شود مقدار بسیار کمی از آن را استفاده کنید، زیرا طعم بسیار قوی دارد. سعی کنید ۱ تا ۲ قطره از این اسانس گیاهی را به دستور العمل های خود اضافه کنید تا طعم شگفت انگیزی را تجربه کنید.

فواید اسانس لاوندر برای پوست

اسانس لاوندر نه تنها خواص ضد التهابی قوی دارد، بلکه برای پوست با رایحه درمانی فوق العاده تسکین دهنده است. فواید مصرف این اسانس گیاهی برای پوست عبارتند از:

با آکنه مبارزه

آکنه اغلب زمانی بروز می کند که پوست شما چربی کافی نداشته باشد. پوست خشک می تواند شروع به تولید بیش از حد سبوم (روغن طبیعی پوست شما) برای جبران کمبود چربی کند که منجر به مسدود شدن منافذ و تشکیل آکنه می شود. اسانس لاوندر به آرامی پوست را مرطوب می کند و برای منافذ پوستی غیر کومدون زا است.

اسانس لاوندر به طور طبیعی آنتی باکتریال است، به این معنی که باکتری های عامل آکنه را که ممکن است به منافذ پوست نفوذ کنند را از بین می برد. به همین دلایل اسطوخودوس برای جلوگیری و التیام جوش های دردناک بسیار عالی است.

تسکین اگزما و شرایط خشکی پوست

همانطور که اشاره کردیم، اسانس لاوندر در متعادل کردن سد رطوبتی پوست شما کار فوق العاده ای انجام می دهد، به طوری که خیلی چرب یا خیلی خشک نباشد. مقداری از این اسانس گیاهی را روی نواحی بسیار خشک پوست خود ماساژ دهید تا پوستی نرم و بدون خارش داشته باشید.

خاصیت ضد التهاب دارد

اثرات اسطوخودوس برای مدیریت استرس و کاهش اضطراب بسیار شناخته شده است. جای تعجب نیست که اسانس این گیاه همان فواید آرام بخش را برای پوست شما ارائه می دهد. می ‌توانید از اسانس لاوندر برای پوست خود استفاده کنید تا به کاهش قرمزی، لکه ‌ها و اسکار آکنه کمک کند. خواص ضد التهابی این اسانس گیاهی آن را برای تسکین و التیام پوستی که در اثر نور خورشید، نیش حشرات یا باکتری ‌ها تحریک یا قرمز شده است، عالی می ‌کند.

التیام زخم پوستی

یونانیان باستان از این اسانس گیاهی برای تمیز کردن زخم ها، التیام سوختگی ها و درمان سایر آسیب های پوستی استفاده می کردند. خواص ضد عفونی کننده این اسانس گیاهی همچنین به بهبود سریع تر پوست کمک می کند و در عین حال از عفونت بیشتر جلوگیری می کند.

به جلوگیری از چین و چروک کمک می کند

اسانس لاوندر یک منبع قوی از آنتی اکسیدان ها و سایر فیتوکمیکال های مفید است که آن را برای مبارزه با علائم پیری زودرس پوست مفید می کند. آنتی اکسیدان ها با آسیب رادیکال های آزاد که توسط عوامل استرس زای محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش و آلودگی ایجاد می شود، مبارزه می کنند. ماساژ درمانی با این اسانس گیاهی برای کاهش چین و چروک های پوستی بسیار مفید است.

اسانس لاوندر از کجا بخریم
اسانس لاوندر از کجا بخریم

اسانس لاوندر از کجا بخریم

شما می توانید اسانس لاوندر را به راحتی از بسیاری از سایت های اینترنتی یا عطاری های محل خود خریداری کنید. هنگام خریداری این اسانس گیاهی توصیه می شود به طبیعی بودن، عاری بودن از سموم شیمیایی و شرکت تولید کننده آن دقت داشته باشید. توصیه می شود اسانس اسطوخودوس را فروشگاه های معتبر خریداری کنید و از خالص بودن آن اطمینان حاصل کنید.

خطرات و عوارض جانبی اسانس لاوندر

برای اکثر افراد، استفاده از اسانس اسطوخودوس کاملا بی خطر است. با این حال، تحقیقات علمی گسترده ‌ای در مورد تداخلات اسانس لاوندر با سایر داروها یا برای مصرف آن توسط زنان باردار انجام نشده است؛ بنابراین توصیه می شود هنگام مصرف این اسانس گیاهی برخی از شرایط را رعایت کنید.

تداخلات دارویی

اگر در حال حاضر از داروهای تجویزی برای اختلالات خواب یا افسردگی استفاده می کنید، مراقب باشید که اسانس گیاهی می تواند اثربخشی این داروها را افزایش دهد. حتی اگر از مسکن های بدون نسخه یا هر نوع مسکنی (حتی داروی سرفه یا آنفولانزا) استفاده می کنید، به خاطر داشته باشید که اسانس اسطوخودوس بسیاری از افراد را خواب آلود می کند؛ بنابراین بهتر است اسانس لاوندر را با سایر داروها ترکیب نکنید. همچنین اگر قصد دارید در آینده نزدیک تحت بیهوشی و عمل جراحی قرار بگیرید، باید از مصرف این اسانس گیاهی خودداری کنید.

زنان باردار

تحقیقات نشان می دهد که اسانس لاوندر به طور کلی برای زنان باردار و شیرده بی خطر است. از آنجایی که این محصول گیاهی می تواند اثرات آرام بخشی بر عضلات داشته باشد و بر سطح هورمون ها تأثیر می گذارد، بهتر است در سه ماهه سوم بارداری با احتیاط از آن استفاده کنید. بهتر است قبل از استفاده از اسانس های گیاهی در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید، زیرا در حال حاضر تضمینی برای ایمن بودن آنها وجود ندارد.

کودکان

استفاده از اسانس لاوندر به طور کلی برای کودکان بی خطر در نظر گرفته می شود، اگرچه برخی نگرانی ها وجود دارد که اثرات این اسانس بر سطح هورمون ها می تواند برای پسرانی که هنوز بلوغ را طی نکرده اند مضر باشد. اگرچه شواهد محکمی مبنی بر اینکه اسانس اسطوخودوس یک مختل کننده هورمون است، وجود ندارد.

مطالعات در درجه اول اثرات استفاده از اسانس لاوندر را به صورت موضعی بر روی پوست یا از طریق استنشاق بررسی کرده اند. هنگامی که سه قطره از این اسانس با روغن حامل مخلوط شده و مستقیما روی پوست مالیده شود، هیچ علائم منفی مشاهده نشده است.

با این حال، تحقیقات نشان داده است که اسانس لاوندر در صورت مصرف زیاد باعث بروز عوارض جانبی برای سلامتی مانند مشکلات گوارشی و واکنش های آلرژیک می شود. برای جلوگیری از تحریک دستگاه گوارش، توصیه می شود مصرف خوراکی این اسانس را به حداقل برسانید.

سخن آخر

اسطوخودوس یکی از شناخته شده ترین گیاهانی است که برای اهداف درمانی در طول تاریخ استفاده شده است. اسطوخودوس متعلق به خانواده گیاهان نعناع است، اما طعم و عطر آن کاملا منحصر به فرد است. این گیاه تاریخچه طولانی در بهبود مشکلات سلامتی دارد. اسطوخودوس مدتهاست که به شکل اسانس به دلیل عطر و بوی تجملاتی و اثرات شفابخش مورد استفاده قرار می گیرد. از این اسانس گیاهی در جنگ جهانی اول به عنوان یک ضد عفونی کننده نیز استفاده می شد. محصولات حاوی اسانس لاوندر اغلب برای تسکین درد و القای آرامش استفاده می شوند. این اسانس گیاهی می تواند به شما در تسکین درد، بهبود مشکلات سرطان، بهبود مشکلات پوستی و کمک به خواب نیز کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا