Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسانس خیار چیست؟ از ویژگی ها و خواص آن چه می دانیم؟

اسانس خیار با نام علمی Cucumis Sativus مایعی حاوی لینولیک اسید یا اسید چرب امگا ۶، مقدار قابل توجهی اولییک اسید و اسید های چرب دیگر است که از گیاه خیار استخراج می شود.

این اسانس عطری قوی داشته و در برابر حرارت بالا مقاوم است. از اسانس خیار در طیف وسیعی از محصولات مانند انواع نوشیدنی ها، محصولات لبنی نظیر انواع دوغ های لیوانی و دیگر مواد غذایی استفاده می شود.

تاکنون در نشریه علمی جهان شیمی به بررسی اسانس هایی نظیر اسانس رازیانه، اسانس لاوندر، اسانس نسترن، اسانس برنج، اسانس آویشن، اسانس گردو، اسانس توتی فروتی و … پرداخته شده است. در این مقاله به بررسی اسانس خیار، خواص، کاربرد، قیمت خرید و فروش و … می پردازیم.

فهرست مطالب

مشخصات گیاه خیار

خیار یا بادرنگ گیاهی گلدار و دولپه ای است که به راسته کدوسانان، تیره کدوییان و سرده خربزه تعلق دارد. این گیاه را در اصل بومی آسیای میانه می دانند. شرایط لازم برای رشد آن به گونه ای است که تقریبا در همه قاره ها می توان آن را پرورش داد. این گیاه دارای ساقه ای بالارونده است که میوه‌ها از آن آویزان می شوند.

ساقه های گیاه حالت رونده داشته و به دور هر تکیه گاهی می پیچد. خیار می تواند به صورت هیدروپونیک بدون ریشه نیز در زمین رشد کند. چنانچه تکیه گاهی نداشته باشد در سطح زمین پیچ می خورد.

این گیاه برگ های بزرگی دارد که می تواند روی دیگر میوه ها را بپوشاند. میوه گیاه معمولا استوانه شکل بوده و می تواند تا ۶۰ سانتیمتر در طول و ۱۰ سانتیمتر در قطر رشد کند.

میوه خیار به سه شکل وجود دارد که عبارتند از:

  • خیار مخصوص خیارشور
  • خیار بی دانه (گلخانه‌ای)
  • خیار بریدنی (خیار مجلسی)

تاریخچه مصرف خیار و فراورده های آن

تاریخچه مصرف خیار و فراورده های آن
تاریخچه مصرف خیار و فراورده های آن

پژوهشگران بر این باورند که منشا پیدایش گیاه خیار، کشور هند و کوهپایه های هیمالیا است. امروزه هند یکی از بزرگترین ذخایر ژنتیکی گیاه خیار را در اختیار دارد. مطالعات نشان می دهد کشت خیار بیش از سه هزار سال در منطقه غرب آسیا رایج بوده و به احتمال زیاد توسط رومی ها به مردم کشورهای اروپایی معرفی شده است.

سابقه کشت خیار در فرانسه به قرن نهم میلادی و در انگلستان به قرن چهاردهم میلادی باز می گردد. اسپانیایی ها هم آن را به مناطق حوزه قاره آفریقا انتقال دادند. در کشور آمریکا نیز سابقه کشت این گیاه به اواسط قرن شانزدهم میلادی باز می گردد.

بر اساس دست نوشته های پلینی، امپراتور روم به نام تیبریوس، در طول تابستان و زمستان از خیار به عنوان میوه روی میز غذای خود استفاده می کرد. به علت علاقه زیاد امپراتور روم به این گیاه سبب شد پرورش آن در تمامی فصول سال متداول و گلخانه مخصوصی بدین منظور تاسیس شود.

ارزش غذایی خیار و اسانس خیار

خیار منبعی غنی از انرژی، کربوهیدرات، قند، فیبر خوراکی، چربی، پروتئین، انواع ویتامین های B1، B2، B3 یا نیاسین، B5 یا پانتوتنیک اسید، B6، B9، ویتامین C، K و مواد معدنی نظیر کلسیم،آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و آب است.

اسانس خیار چیست

اسانس خیار با نام علمی Cucumis Sativus مایعی با رایحه ی قوی است که از گیاه خیار استخراج می شود. این اسانس حاوی لینولیک اسید یا اسید چرب امگا ۶، مقدار قابل توجهی اولییک اسید و اسید های چرب دیگر است.

این اسانس در برابر حرارت بالا مقاوم بوده و در طیف وسیعی از محصولات مانند انواع نوشیدنی ها، محصولات لبنی نظیر انواع دوغ های لیوانی و دیگر مواد غذایی کاربرد دارد.

قیمت خرید و فروش اسانس خیار

به دلیل کاربردهای فراوانی که این اسانس در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی دارد شرکت های مختلفی اقدام به تهیه و عرضه ی آن به بازار نمودند. شرکت نیکوشیمی تنها شرکتی است که این اسانس را به ایران وارد و به فروش می رساند.

قیمت خرید و فروش اسانس خیار
قیمت خرید و فروش اسانس خیار

اسانس خیار نسبت به سایر اسانس ها از قمت خرید و فروش مناسبی برخوردار است. این اسانس را می توان از فروشگاه های اینترنتی معتبر نیز خریداری کرد. هنگام خرید باید توجه کرد دارای مجوز های لازم از سازمان غذا و دارو باشد.

اسانس خیار چه خواصی دارد

از سال های بسیار دور از خیار به عنوان یک میوه ی خوشمزه و همچنین یک ماده درمانی استفاده می شود. افراد زیادی به کمک مواد مغذی و ویتامین های موجود در این میوه توانستند به درمان انواع بیماری های جسمی خود بپردازند.

فشار خون و میزان کلسترول خون را کنترل می کند

اسانس خوراکی خیار علاوه بر تداعی کردن طعم و عطر خنک خیار، نقش بسزایی در کنترل میزان فشار و کلسترول خون دارد.

اسانس خیار به دفع سموم بدن کمک می کند

با افزودن اسانس خیار به محصولات غذایی مانند ژله ها و کیک ها با سموم انباشته شده در بدن مبارزه می شود. انباشته شدن انواع آنتی اکسیدان ها، آب و مواد معدنی فراوان در میوه خیار سبب شده که حتی اسانس آن هم بتواند سم های انباشته شده در بدن را از بین ببرد.

اسانس خیار به داشتن پوستی زیبا کمک می کند

با افزودن مواد حاوی آنتی اکسیدان در سبد غذایی خانواده می توان چین و چروک های ایجاد شده بر روی قسمت های مختلف پوست را تا حدی جبران کرد. خیار و اسانس خوراکی آن یکی از این مواد موثر در داشتن پوستی زیبا است.

اسانس خیار به بهبود عملکرد گوارش کمک می کند

اسانس خوراکی خیار نیز مانند میوه ی آن طبعی خنک دارد. از این رو خاصیت ضد التهابی و تسکین دهندگی داشته و مصرف آن مشکلات معده و روده کاهش می دهد. این امر سبب بهبود عملکرد گوارش می شود.

مهم ترین خواص درمانی خیار

خیار برای مو مفید است

"<yoastmark

خیار حاوی سیلیس، سلوفور، سدیم، فسفر و کلسیم است. این ترکیبات برای مو بسیار مفید بوده و به کنترل ریزش مو کمک می کند. برای این منظور می توان روزانه آب خیار نوشید و یا آن را به مدت ۱ ساعت روی مو و پوست سرتان قرار داد.

به زیبایی پوست کمک می کند

مهم ترین خاصیت خیار کمک به احیای پوست است. برای تهیه ماسک خیار مخصوص پوست باید به روش زیر عمل کرد.

  • به ۲ ورقه خیار ۱ سانتی متری، ۱ قاشق غذاخوری ماست یونانی، ۱ قاشق چایخوری ژل آلوئه ورا، ۱ قاشق چای خوری عسل و نصف قاشق چای خوری آبلیمو نیاز داریم.
  • ابتدا خیار را در مخلوط کن ریخته و پوره کرده و سپس بقیه مواد را به آن اضافه می کنیم.
  • یک لایه از این ماسک را به مدت ۵ دقیقه روی پوست تمیز می گذاریم.
  • پس از خشک شدن ماسک، ابتدا آن را با آب ولرم  و سپس با آب سرد می شوییم تا منافذ پوست را ببندد.

خیار تیرگی پوست را از بین می برد

این میوه به عنوان یک قابض ملایم به از بین رفتن تیرگی های پوست کمک می کند. برای این منظور می توان یک عدو خیار را رنده کرده، آب اضافی آن را با یک دستمال گرفته و سپس روی قسمت های تیره پوست مالید.

برای رفع پف چشم مفید است

خیار می تواند به کاهش فوری پف چشم کمک کند. برای رفع پف چشم یک عدد خیار را خرد کرده و دو تکه از آن را روی چشمان خود قرار داده و اجازه می دهیم برای مدتی روی چشم ها بماند.

در درمان آفتاب سوختگی موثر است

یکی دیگر از مزایای خیار، کمک به درمان آفتاب سوختگی است. برای این منظور چند تکه خیار را روی مناطق آسیب دیده قرار داده و اجازه می دهیم تا هر وقت که تکه های خیار خشک نشده اند باقی بمانند.

در درمان آفتاب سوختگی موثر است
در درمان آفتاب سوختگی موثر است

در کاهش منافذ باز پوست نقش دارد

برای کاهش منافذ باز پوست، آب چندین تکه خیار را گرفته و در مخلوط کن با کمی سرکه سیب، گوجه فرنگی و ژل آلوئه ورا ترکیب می کنیم. مخلوط به دست آمده را به صورت مسک روی صورت خود قرار می دهیم.

خیار در رفع لک و کاهش کک و مک نقش دارد

برای رفع این مشکل می توان از خیار رنده شده استفاده کرد. به این ترتیب که مقداری جوی دو سر را با خیار رنده شده ترکیب و پس از نیم ساعت روی صورت قرار می دهیم.

پس از گذشت این مدت زمان، ابتدا صورت را با آب ولرم و سپس با آب سرد شستشو می دهیم. این روش درمانی به دلیل خاصیت ضد التهابی خیار بسیار کار آمد است.

خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد

این میوه به دلیل داشتن پتاسیم و منیزیم، به افزایش و بهبود عملکرد بدن و کنترل فشار خون کمک می کند. علاوه بر این، به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، به تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش ابتلا به بیماری های التهابی کمک می کند.

برای کنترل و کاهش وزن مناسب است

مصرف دانه های خیار به دلیل داشتن کالری پایین، آب فراوان، انواع ویتامین ها و فیبر، به کاهش وزن و جلوگیری از سو هاضمه کمک می کند. از این رو، می توان خیار را به رژیم غذایی در سالاد ها و یا میان وعده ها اضافه کرد.

خیار به گوارش و هضم غذا کمک می کند

مصرف این میوه مشکلات گوارشی نظیر سوزش معده، اسیدیته، و زخم معده را درمان می کند. این خاصیت درمانی، به دلیل میزان بالای فیبر آن است. از این رو توصیه می شود خیار و یا آب آن را در رژیم غذایی روزانه، به خصوص بعد از هر وعده غذایی بگنجانید.

خیار خاصیت ضد سرطانی دارد

خیار منبعی غنی از انواع آنتی اکسیدان ها است. ترکیبات آنتی اکسیدان با سلول های رادیکال آزاد مبارزه کرده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. از این رو خاصیت ضد سرطانی داشته و خطر پیشرفت سرطان های پروستات، رحم و سینه را کاهش می دهد.

خیار خاصیت ضد سرطانی دارد
خیار خاصیت ضد سرطانی دارد

سلامت سیستم کلیوی را تضمین می کند

این میوه به درمان مشکلات سیستم دفع ادرار کمک می کند. می توان با مصرف دو بار آب خیار در طول روز از مزایای آن برخوردار شد. میوه خیار یک ادرار آور قوی است که به دفع سموم بدن کمک می کند. علاوه بر این، فشار وارد شده بر کلیه ها را کاهش داده و سلامت آن ها را تضمین می کند.

خیار التهاب را کاهش می دهد

خیار حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان نظیر بتاکاروتن بوده و از تولید ترکیب التهابی پروستا گلاندین جلوگیری می کند. ترکیبات آنتی اکسیدان به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک کرده، آسیب های ناشی از آن را مهار و سرعت درمان را افزایش می دهد. این میوه سرشار از فنانوئید است. ای ترکیب برای کاهش التهاب بسیار مفید است.

برای بیماران دیابتی مفید است

این میوه سرشار از هورمون هایی است که پانکراس برای تولید انسولین به آن ها نیاز دارد. دانشمندان بر این باورند که خوردن پوست خیار می تواند سطح قند خون را کنترل کند. به همین دلیل مصرف آن برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

به تقویت بافت استخوان کمک می کند

اسید آسکوربیک موجود در خیار برای تقویت استخوان ها بسیار مفید است. ویتامین K موجود در خیار سبب افزایش آرتوتراپی شده و نقش بسیار مهمی در تقویت بافت های استخوانی دارد. ویتامین های موجود در این میوه نیز در تقویت بافت های استخوانی و سلامت مفصل ها نقش موثر دارند.

دیگر خواص درمانی خیار

  • برای سلامت دندان و دهان مفید است.
  • به سلامت بینایی کمک می کند.
  • در رفع سلولیت موثر است.
  • ضد انگل روده است.
  • به کاهش یبوست کمک می کند.
  • برای درمان آلزایمر مفید است.

دیگر کاربرد های خیار

می تواند به عنوان یک ضد لک عمل کند

از خیار می توان برای رفع لکه های قدیمی و تیرگی های وسایل فلزی آشپزخانه و دیوار های خانه کمک گرفته و درخشش آن ها را باز گرداند. برای این کار به تعدادی برش خیار نیاز است. ظروف را می توان با این خیار ها جلا داد.

می تواند به عنوان یک ضد لک عمل کند
می تواند به عنوان یک ضد لک عمل کند

برای کنترل آفات بسیار موثر است

مواد شیمیایی موجود در خیار، بویی را از خود صاتع می کنند که در کنترل و یا از بین بردن آفات و حشرات مفید است. برای این منظور، ورقه های خیار را در ظروفی کنار باغچه قرار دهید تا حلزون ها و آفت های آن قسمت باغچه را کنترل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا