Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

موهیتو چیست و از فواید بی نظیر آن برای سلامتی چه می دانید؟

موهیتو یک نوشیدنی کلاسیک است که از نعناع تازه، آب لیموترش، یخ و شربت ایجاد می شود. منشا دقیق این نوشیدنی هنوز مورد بحث است. برخی می گویند که این نوشیدنی به عنوان دارویی برای درمان بیماری های مانند گرمازدگی و کمبود ویتامین C مورد استفاده قرار گرفته است، اما برخی دیگر می گویند این نوشیدنی توسط دزدان دریایی که به کوبا حمله کرده بودند، تهیه شده است.

مهم نیست که موهیتو در کجا اختراع شده است یا چگونه اینقدر محبوب شده است، مهم این است که یک نوشیدنی بسیار خوشمزه و مقوی برای سلامتی است. برای درست کردن این نوشیدنی کافی است نعنا، شکر، آبلیمو و شربت ساده را با هم در یک لیوان مخلوط کنید.

مطمئن شوید که برگ های نعناع را به خوبی خورد می کنید تا روغن و طعم آن بیرون بیاید. در نهایت مقداری یخ به نوشیدنی خود اضافه کرده و از آن لذت ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره موهیتو، لطفا تا انتها با ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

موهیتو چیست

موهیتو یک کوکتل کوبایی است که در قرن شانزدهم اختراع شد. از این نوشیدنی در ابتدا برای اهداف دارویی استفاده می کردند، اما از آنجایی که بسیار خوشمزه است، امروزه به یک کوکتل معروف جهانی تبدیل شده است. موهیتوها با مخلوط کردن برگ های نعناع با شکر، آبلیمو و اضافه کردن آب گازدار درست می شوند.

امروزه انواع مختلفی از موهیتو در جهان یافت می شود که در آن به جای آبلیمو از آبمیوه های دیگری استفاده می شود. موهیتو نوشیدنی محبوبی در فصل تابستان است که به راحتی آماده می شود و فواید بسیار زیادی برای سلامتی به همراه دارد. موهیتو یک نوشیدنی مناسب برای خانواده و یک افزودنی برای خنک شدن در یک روز گرم تابستانی در حیاط منزل است.

انواع موهیتو

موهیتو مانند یک نوشیدنی کلاسیک طعم ترش، گازدار و با طراوت را برای شما فراهم می کند. طعم این نوشیدنی به لطف آبلیمو ترش و شربت شیرین، به خوبی متعادل می شوند. نعناع تازه لایه ای با طراوت به این نوشیدنی می بخشد، در حالی که آب گازدار برای تقویت طعم های این نوشیدنی بسیار ضرروی است.

موهیتو تفریحات مختلف، سواحل گرم، ماسه های طلایی، تعطیلات را تداعی می کند و این ارتباط تصادفی نیست. زیرا داستان منشا این نوشیدنی به دریاهای جزیره کوبا با دزد دریایی بدنام سر فرانسیس دریک برمی گردد. دریک در اواخر دهه ۱۵۰۰ به جزیره کوبا رسید و به دنبال درمانی برای بیماری اسکوربوت و سوء تغذیه عمومی خدمه خود بود.

امروزه موهیتو به روش های مختلفی تهیه می شود و انواع مختلفی دارد. برای تهیه این نوشیدنی شما می توانید به جای شربت از آبمیوه های دیگری مانند نارگیل، توت فرنگی، بلک بری، تمشک، انبه، آناناس، خیار و بسیاری از مرکبات دیگر استفاده کنید. شما همچنین می توانید خلاقیت به خرج بدهید و میوه های مختلف را برای تهیه موهیتو خود مخلوط کنید.

خواص موهیتو برای سلامتی
خواص موهیتو برای سلامتی

خواص موهیتو برای سلامتی

موهیتو یک جایگزین عالی برای نوشیدنی های بازاری مختلف در فصل تابستان است. این نوشیدنی از ترکیب آب لیموی تازه و برگ های نعناع درست می شود که یک نوشیدنی فوق العاده با طراوت است. ترکیب آب لیمو و نعناع یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است. فواید مصرف این نوشیدنی عبارتند از:

منبع عالی از آنتی اکسیدان است

نعناع منبع عالی آنتی اکسیدان است و برگ های نعناع یکی از مواد اصلی تهیه موهیتو هستند. علاوه بر این، آب لیمو نیز منبع عالی ویتامین C است که یکی دیگر از آنتی اکسیدان های قوی موجود در موهیتو است. آنتی اکسیدان ها نه تنها برای پیشگیری از سرطان و مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن بسیار موثر هستند بلکه برای تقویت قلب و جلوگیری از بروز برخی از بیماری های عصبی مانند آلزایمر و زوال عقل نیز مفید است.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

همانطور که در بالا ذکر شد یکی از مواد اصلی این نوشیدنی، آب لیمو است. آبلیمو منبع عالی از ویتامین C است و یکی از مزایای اصلی ویتامین C تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. در طول تعطیلات تابستانی، مطمئنا شما همیشه می خواهید برای لذت بردن از تعطیلات خود، در سلامت کامل باشید. به همین دلیل است که نوشیدن موهیتو ممکن است از شما در برابر عفونت های ویروسی محافظت کند و سیستم ایمنی بدن شما را قوی نگه دارد.

عملکرد سیستم گوارشی را تقویت می کند

ترکیب آب نعناع و لیموترش ممکن است سیستم گوارشی را تقویت کند و هضم مواد غذایی را بهبود بخشد. مشکلات گوارشی مانند یبوست و حرکت آهسته روده ممکن است تعطیلات شما را مختل کند. هیچ راه خوشمزه تری برای بهبود هضم با نوشیدن یک لیوان موهیتو بعد از یک ناهار سنگین وجود ندارد. شما می توانید با مصرف این نوشیدنی بعد از صرف وعده های غذایی فواید بسیار زیادی را دریافت کنید.

برای تقویت سلامت پوست عالی است

اشعه ‌های UV خطرناک خورشید است می‌ تواند برای پوست شما مضر باشد، اما یک لیوان موهیتو که سرشار از ویتامین C است ممکن است برای پوست شما بسیار مفید باشد. ویتامین C و آنتی اکسیدان های دیگر در این نوشیدنی با افزایش تولید کلاژن پوست شما را مستحکم می کند و سلامت آن را افزایش می دهد.

حاوی کلسیم است

این نوشیدنی همچنین حاوی مقادیر بسیار بالایی کلسیم است زیرا برگ‌ های نعناع منبع عالی از کلسیم نیز هستند. کلسیم در واقع برای زنان بسیار مهمتر از مردان است. به همین دلیل است که معمولا موهیتو به عنوان نوشیدنی زنانه شناخته می شود. کلسیم فواید زیادی برای سلامتی دارد، اما رایج‌ ترین آن‌ ها شامل بهبود سلامت استخوان‌ ها، تقویت سلامت دندان ها و پیشگیری از بیماری‌ هایی مانند پوکی استخوان است.

تقویت کننده خلق و خوی است

این نوشیدنی به دلیل داشتن طعم خنک و انرژی بخش ممکن است در فصل گرما، خلق و خوی شما را بسیار افزایش دهد. گرمای بیش از حد ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند بی حالی، حالت تهوع و کم آبی شود. مصرف این نوشیدنی به شما انرژی و طراوت بسیاری زیادی می بخشد و از بروز گرمازدگی در فصول گرم سال جلوگیری می کند.

با بوی بد دهان مبارزه می کند

هیچ ترکیبی بهتر از ترکیب نعناع و آبلیموی تازه برای مبارزه با بوی بد دهان وجود ندارد. نعناع و آبلیمو تازه حاوی عوامل ضد باکتری عالی هستند که می توانند تمام باکتری هایی را که ممکن است باعث ایجاد بوی بد در نفس شما شوند را از بین ببرد. یکی از فواید سلامتی نعناع خوشبو کنندگی طبیعی دهان است.

به شما در مقابله با استرس کمک می کند

یک لیوان از این نوشیدنی ممکن است به شما کمک کند تا با استرسی که ممکن است در طول تعطیلات تابستان به شما وارد شود مقابله کنید. مصرف این نوشیدنی به شما انرژی بیشتری می دهد تا به تفریح و شادی بپردازید.

برای مبارزه با کم آبی بسیار مفید است

متابولیسم سالم بدن به این معنی است که بدن شما به طور کامل هیدراته شده است. در طول تابستان، بدن شما به راحتی مایعات مورد نیاز برای متابولیسم را از دست می دهد. این نوشیدنی شما را حتی در زیر آفتاب گرم تابستان هیدراته نگه می دارد و مانند بسیاری از نوشیدنی های دیگر عوارض جانبی برای سلامتی ندارد.

روش تهیه موهیتو کلاسیک
روش تهیه موهیتو کلاسیک

روش تهیه موهیتو کلاسیک

برای تهیه این نوشیدنی شما به مواد اولیه بسیاری کمی از جمله تکه های لیموترش، شربت عسل یا شکر، نعناع، آب گازدار و یخ نیاز دارید. شما همچنین می توانید شیرین کننده ها را حذف کرده و آبمیوه ها یا گیاهان دیگر را اضافه کنید. در ادامه روش تهیه این نوشیدنی برای شما ارائه شده است.

ابتدا برگ های تازه نعناع را به قطعات کوچک برش دهید و مقداری از برگ های نعناع را به صورت سالم برای تزئین نوشیدنی خود نگه دارید. برگ های خرد شده نعناع را درون یک لیوان ریخته و به آن شربت را اضافه کنید. مخلوط را به آرامی بهم بزنید تا جوهر گیاه نعناع آزاد شود. سپس آبلیمو را به مقدار لازم به مخلوط اضافه کنید. در نهایت آب گازدار را به لیوان اضافه کرده و چند تکه یخ به آن اضافه کنید و از نوشیدنی خود در فصل گرما لذت ببرید.

در صورت تمایل می توانید شربت بیشتری اضافه کنید. تکه های لیمو و برگ های تازه نعناع را برای تزئین استفاده کنید. شما همچنین می توانید به جای آب گازدار از مرکبات نیز استفاده کنید. مرکبات یک انتخاب عالی خواهند بود، اگرچه تقریبا اضافه کردن هر میوه یا ترکیبی از میوه ها می تواند برای شما بسیار سرگرم کننده باشد. با افزودن اسطوخودوس، دمنوش لیمو، رزماری یا مریم گلی، می توانید طعم گیاهی این نوشیدنی را تقویت کنید.

عوارض جانبی مصرف موهیتو

این نوشیدنی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است برای سلامتی شما مضر است. اگرچه موهیتو سرشار از کلسیم و فولات حاصل از ترکیب آبلیمو و برگ نعناع است، اما زنان باردار باید از مصرف آن خودداری کنند زیرا ممکن است برای سلامتی نوزاد عوارض جانبی در پی داشته باشد. برگ ‌های نعناع حاوی ترکیباتی هستند که می ‌تواند برای کسانی که معده حساسی دارند، منجر به سوزش سر دل شود.

باید توجه داشته باشید که شربت عسل یا شکر ترکیب اصلی موهیتو است؛ بنابراین باید مراقب میزان قند آن باشید. افزایش وزن احتمالا اولین نشانه از مصرف بیش از حد این نوشیدنی باشد. همچنین مصرف بیش از حد قند باعث بروز مشکلات دیگری برای سلامتی مانند بیماری دیابت می شود.

اگرچه موهیتو یک نوع نوشیدنی تابستانی عالی است، اما کسانی که به یکی از انواع دیابت مبتلا هستند، باید از مصرف این نوع نوشیدنی اجتناب کنند. توصیه می شود برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی این نوشیدنی تابستانی را در حد مناسب مصرف کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا