Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسانس انجیر چیست و از خواص درمانی فوق العاده آن چه می دانید؟

اسانس انجیر که از دانه انجیر استخراج می شود یکی از لوکس ترین اسانس های دنیاست. در سرتاسر جهان ارزش زیادی دارد و عمدتا به عنوان یک محصول ضد پیری مورد استفاده قرار می گیرد. دارای محتوای ویتامین E بالا و بیش از ۱۳ عنصر کمیاب دیگر است که در هیچ جای دیگری یافت نمی شوند. اسانس انجیر دارای طیف کاملی از اسیدهای چرب، اسیدهای آمینه و آنتی اکسیدان ها است.

اسانس انجیر می تواند برای مراقبت از انواع پوست استفاده شود. به طور قابل توجهی پوست را مرطوب می کند، تغذیه می کند و روند پیری را کند می کند، زیرا با رادیکال های آزاد مبارزه می کند. به دلیل محتوای بالای EFAs (اسیدهای چرب ضروری)، یعنی امگا ۳ و همچنین ویتامین E (ویتامین جوانی) یک آنتی اکسیدان عالی است که به سرعت توسط انواع پوست جذب می شود.

این اسانس دارای رایحه شیرین عسلی، گلی و میوه ای خوشایند و یک اسانس معطر باکیفیت است. می توان از آن در رایحه درمانی و عطرسازی استفاده کرد. به جز برای استفاده در پخش‌ کننده‌های رایحه‌ درمانی، برای ساخت صابون، کرم، شمع و موارد دیگر نیز عالی است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

گیاه شناسی انجیر

انجیر معمولی (Ficus carica) درخت کوچک یا درختچه ای بزرگ از خانواده Moraceae (توت) با برگ های جذاب و میوه های خوراکی مطلوب است. نام لاتین Ficus به معنای انجیر خوراکی است و گونه carica به Caria، منطقه ای در آسیا که به انجیر پارویی معروف است، اشاره دارد.

میوه های زرد یا قهوه ای مایل به ارغوانی در اواخر تابستان می رسند. شکوفه در داخل میوه شکل می گیرد در واقع به جای میوه واقعی، گل وارونه است. درختان انجیر توسط زنبور انجیر گرده افشانی می شوند. این درخت ها با برگ های بزرگ و کمی کرکدار و چند لوبی خود، فورا قابل تشخیص هستند.

انجیر درختی است خزان کننده (سالی یک بار برگ می ریزد) و به راحتی رشد می کنند و پس از کاشت می توانند به سرعت پوشش گیاهی اطراف را بگیرند. این درخت در واقع، در فهرست مجموعه جهانی علف‌های هرز قرار گرفته است. به طور کلی، یک درخت فیکوس تا ارتفاع ۲۰-۳۰ فوت رشد می کند و می تواند تقریبا به همان اندازه عرض داشته باشد. این درختان به دلیل تمایل به داشتن ریشه های هوایی و همچنین میوه هایی که تولید می کنند، متمایز هستند.

پراکندگی جغرافیایی درخت انجیر

اعتقاد بر این است که درخت انجیر بومی نواحی مدیترانه و غرب آسیا است. این درخت به طور گسترده در سراسر منطقه مدیترانه (و آب و هوای مشابه) کشت می شود و به خوبی با خشکسالی و دمای بالا سازگار است.

اگرچه در بیشتر مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان از جمله ایران، هند، چین و آفریقا رشد می کند. انجیر در آمریکا و بخش‌ هایی از اروپا نیز کشت می‌ شود. انجیر در سراسر جهان با تولید سالانه بیش از ۱ میلیون تن برداشت می شود. ترکیه بزرگترین تولید کننده انجیر در جهان است.

تاریخچه انجیر

انجیر یکی از معروف ‌ترین میوه‌های عجیب و غریب است که به دلیل خواص آشپزی و درمانی خود در سراسر جهان مورد احترام است. این میوه باستانی شیرین و ترد نه تنها به دلیل طعم و مزه اش معروف است، بلکه هزاران سال است که برای فواید سلامتی آن کشت و استفاده می شود.

انجیر در اصل بومی غرب آسیا بوده و توسط انسان در مدیترانه و خاورمیانه توزیع شده است. برخی منابع نشان می دهند که این میوه یکی از اولین محصولات غذایی کشت شده بوده است. فسیل هایی از انجیر در دره اردن پیدا شده است که مربوط به حدود ۹۴۰۰-۹۲۰۰ سال قبل از میلاد است. این ماجرا قبل از اهلی شدن گندم، جو و حبوبات است، از این رو انجیر ممکن است اولین نمونه شناخته شده کشاورزی باشد.

نام این میوه در کتاب مقدس نیز آمده است. انجیر در بسیاری از بزرگترین ادیان جهان از جمله مسیحیت، اسلام، هندوئیسم، یهودیت و بوداییسم به عنوان نمادی استفاده می شود که نشان دهنده باروری، صلح و رفاه است.

اگر بدانید قدیمی ترین نمونه های این میوه مربوط به دوران نوسنگی در دسترس است، شگفت زده خواهید شد. یونانی ها آن را چنان گرانبها می دانستند که اجازه صادرات آن را نمی دادند و میوه انجیر را به عنوان افتخار به برنده مسابقات می دادند.

در اواخر قرن پنجم پس از میلاد، کشت انجیر به سواحل اقیانوس اطلس و شمال آفریقا گسترش یافت. انجیر بین سالهای ۱۵۲۵ و ۱۵۴۸ به انگلستان وارد شد. درخت انجیر اولین بار در سال ۱۵۶۰ توسط کاشفان اسپانیایی در مکزیک به قاره آمریکا و سپس در منطقه ای که در نهایت به ایالت کالیفرنیا تبدیل گردید، معرفی شد.

گیاه شناسی انجیر
گیاه شناسی انجیر

ارزش غذایی و ترکیبات اسانس انجیر

انجیر حاوی آنزیم هایی است که هضم غذا را تحریک می کند. این میوه شامل فیبر، مواد ضد باکتری، ۱۱ ویتامین، ۱۴ اسید آمینه که در ساخت پروتئین نقش دارند و ۱۴ ماده معدنی از جمله پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر، سدیم و آهن است. این ترکیب از مواد ارزشمند نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت بدن انسان دارد.

اسانس انجیر به دلیل غنی بودن از مواد با خواص ضد پیری، ضد چروک و بازسازی کننده، روغنی بسیار ارزشمند است. حاوی فیتواسترول ها و توکوفرول های شفابخش و بازسازی کننده است. علاوه بر این، سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع، عمدتا امگا ۶، یعنی اسید لینولئیک است. همچنین حاوی دوز بالایی از ویتامین E به شکل کمپلکس توکوفرول است. غنای چنین ترکیبات متنوع و ارزشمندی همراه با تطبیق پذیری و اثربخشی اثر (از جمله خواص آنتی اکسیدانی بسیار قوی) اسانس انجیر را به یکی از «اکسیرهای جوانی» تبدیل کرده است.

کاربرد های اسانس انجیر

برای اهداف درمانی و پیشگیری

اسانس انجیر دارای اثر ادرارآور، خلط آور، ضد التهاب و ضد عفونی کننده است. برای پنومونی، گلودرد و فارنژیت استفاده می شود. از فشار خون بالا جلوگیری می کند. انجیر به عنوان یک محصول رژیمی برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی- عروقی، کم خونی، سکته قلبی و همچنین بیماران ناتوان توصیه می شود.

در محصولات زیبایی

اسانس انجیر در لوازم آرایشی طبیعی مو و محصولات مراقبت از پوست، جزء ضروری لوسیون های ارگانیک برای برنزه کردن ایمن است. همچنین از پوست در برابر رنگدانه ها محافظت می کند.

مواد فعال این اسانس برای مراقبت از پوست بالغ و همچنین حساس و مستعد آلرژی بسیار مفید است. به کرم طبیعی یا صابون دست ساز اضافه می شود. ترکیب مولتی ویتامین و خواص تسکین دهنده آن به پوست کمک می کند تا با اثرات محیطی مقابله کند.

اسانس انجیر به طور کامل پوست را مات می کند، به التیام التهاب، تغذیه و نرم شدن آن کمک می کند. در یک کرم طبیعی، قادر است به صورت چند منظوره عمل کند و چندین محصول را به طور همزمان جایگزین کند. ماسک انجیر ساختار مو را کاملا صاف می کند و به آن نرمی و درخشندگی می بخشد. در برنامه ترمیم موهای آسیب دیده توصیه می شود. به عنوان جایگزینی برای افزودنی های سیلیکونی، موها را سنگین نمی کند و برای مراقبت از موهای نامنظم و مجعد مناسب است.

در ماساژ درمانی

اسانس انجیر به عنوان یک افزودنی برای روغن پایه ماساژ عالی است، آنها برای هر نوع ماساژی یک اثر درمانی و پیشگیری کننده فوق العاده ارائه می دهند. برای ماساژ در خانه یا ماساژ حرفه ای به کار می رود، اسانس به شکل خالص یا مخلوط با هر روغن دیگری برای گسترش دامنه ماساژ استفاده می شود.

در آشپزی

اسانس انجیر به هر غذایی نه تنها ظاهر و عطر اشتها آوری می دهد، بلکه آن را با قدرت شفابخش و ویتامین ها غنی می کند و ارزش غذایی هر غذای ساده ای را چندین برابر می کند.

فواید سلامتی اسانس انجیر

اسانس انجیر یکی از غنی ترین منابع ویتامین است. دارای خواص ضد التهابی قوی، ضد ادم، آنتی اکسیدان و منبع پتاسیم، کلسیم، آهن و ویتامین K است.

به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند

آنتی اکسیدان ها نه تنها به حذف همه رادیکال های آزاد از بدن کمک می کنند، بلکه برای حفظ سلامت اندام های مختلف مانند قلب و کبد بسیار مفید هستند. دانشمندان معتقدند که وجود فنل ها و فلاونوئیدها (نوعی ترکیب شیمیایی طبیعی) در انجیر آن را به یک آنتی اکسیدان فوق العاده تبدیل می کند. علاوه بر این، آنتی اکسیدان ها استرس اکسیداتیو را در بدن کاهش می دهند و بسیاری از مشکلات مرتبط با افزایش سن از جمله پیری زودرس را جلوگیری می کنند.

مفید برای سلامت استخوان ها و دندان ها

استخوان ها ساختار اصلی حمایت از بدن را تشکیل می دهند و حفظ سلامت استخوان یکی از نیازهای اساسی زندگی است. با افزایش سن، کلسیم به طور طبیعی از استخوان ها دفع می شود. بنابراین، چرخه‌های طبیعی بدن ما باعث می‌شود که استخوان‌ها ضعیف‌ تر شوند و بیشتر دچار ساییدگی شوند. در نتیجه در سنین بالاتر به راحتی دچار شکستگی استخوان می شویم و ممکن است بیماری هایی مانند پوکی استخوان رخ دهد.

اسانس انجیر حاوی مواد معدنی سالم به ویژه کلسیم است آن را برای سلامت استخوان ها و دندان ها مفید کرده است، علاوه بر کلسیم، انجیر سرشار از منیزیم و فسفر است که دو ماده معدنی استخوان ساز هستند. بنابراین مصرف هر از چند گاهی از این اسانس استحکام استخوان ها را افزایش داده و از شکنندگی آن ها جلوگیری می کند.

کاربرد های اسانس انجیر
کاربرد های اسانس انجیر

برای سلامت چشم مفید است

اسانس انجیر حاوی ویتامین A است که مهمترین ماده مغذی مسئول حفظ بینایی و حفظ سلامت چشم است. اسانس انجیر نه تنها برای چشم‌ ها مفید است بلکه در به تاخیر انداختن اختلالات چشمی مرتبط با افزایش سن مانند دژنراسیون ماکولا کمک می‌ کند.

از عملکرد دستگاه گوارش حمایت می کند

به دلیل توانایی آنها در تحریک حرکت روده که باعث کاهش بروز یبوست می شود به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می کنند.

بهبود خواب و رفع استرس و اضطراب

ملاتونین (نوعی هورمون) مسئول حفظ ریتم خواب یا بیداری بدن ما است. عدم تعادل در این هورمون نه تنها می تواند منجر به اختلال در الگوی خواب شود، بلکه ممکن است باعث شود شما احساس اضطراب کنید و به راحتی تحریک شوید.

اسانس انجیر منبع خوبی از اسید آمینه تریپتوفان است که تأثیر مستقیمی بر افزایش سطح ملاتونین در بدن دارد. تحقیقات متعدد ادعا می ‌کنند که مصرف تریپتوفان درست قبل از خواب به تعادل ملاتونین کمک می‌کند و در نتیجه باعث می ‌شود راحت‌ تر بخوابید. علاوه بر این، اسانس انجیر حاوی منیزیم است و به گفته پزشکان، منیزیم برای داشتن خواب طولانی ‌تر و بهتر در شب مفید است.

همچنین تریپتوفان به عنوان محرک هورمون تقویت‌ کننده خلق و خوی دیگر به نام سروتونین عمل می‌ کند که مستقیما روی مغز شما تأثیر می ‌گذارد و احساس آرامش و شادی بیشتری به شما می‌ دهد. سروتونین برای جلوگیری از مشکلات عصبی مانند اضطراب و افسردگی ضروری است. علاوه بر این، اسانس انجیر حاوی آنتی اکسیدان های قوی، مواد معدنی فعال و اسیدهای آمینه است که همگی باعث آرامش اعصاب می شوند و در نتیجه استرس و اضطراب را کاهش می دهند.

برای دیابت مفید است

مطالعات نشان می دهد که اسانس انجیر برای کاهش سطح قند خون مفید است. استفاده منظم از این اسانس حساسیت انسولین را به گلوکز افزایش می دهد و در نتیجه قند بیشتری از خون خارج می شود. با این حال، به خصوص اگر از دیابت رنج می برید، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

به کاهش فشار خون کمک می کند

فشار خون بالا یکی از رایج ترین مشکلاتی است که این روزها ممکن است با آن مواجه شوید. چیزی که زمانی مشکل میانسالی بود، اکنون در تمام گروه های سنی و جنسیت در سراسر جهان رایج شده است زیرا استرس روانی می تواند باعث فشار خون بالا در بیشتر افراد شود.

مشکلات سبک زندگی، چاقی و انتخاب غذا نقش مهمی در این امر دارند، مصرف منظم غذاهای شور باعث افزایش میزان سدیم در بدن می شود و در نتیجه باعث ایجاد عدم تعادل در سطح نمک بدن می شود. نمکی که سطح سدیم بدن را متعادل می کند پتاسیم است. اسانس انجیر حاوی پتاسیم است و از این رو برای کاهش فشار خون مفید است. پتاسیم یکی از مواد معدنی مهمی است که مسئول حفظ سطح فشار خون در بدن است.

از آسیب کبدی جلوگیری می کند

اسانس انجیر منبع خوبی از آنتی اکسیدان است که بهترین دفاع بدن در برابر هر نوع آسیب اکسیداتیو است. این اسانس در کنار خواص مغذی خود می تواند به حذف سموم از کبد و بهبود سلامت کلی کبد کمک کند. اگرچه مطالعات بیشتری برای تایید دوز و اثرات آن بر انسان مورد نیاز است.

از ریزش مو جلوگیری می کند

اثر مغذی و آنتی اکسیدانی اسانس انجیر نه تنها در مقابله با اکثر مشکلات پوست سر مفید است بلکه موها را تغذیه کرده و به خوبی آنها را حالت می دهد. استفاده از اسانس انجیر به صورت موضعی به موهای شما دوز ویتامین E و ویتامین K می دهد که برای حفظ درخشندگی طبیعی آنها و جلوگیری از ریزش مو بسیار مهم است.

به سلامت پوست کمک می کند

اسانس انجیر به دلیل فواید آن در درمان بیماری های پوستی مانند هایپرپیگمانتاسیون، پسوریازیس، آکنه و اگزما در سیستم های طب سنتی و عامیانه مورد استفاده قرار گرفته است. هنگامی که به صورت موضعی استفاده شوند، اثر مغذی و آنتی اکسیدانی روی پوست دارند. این اسانس حاوی ویتامین E، اسید لینولئیک و سایر موادی است که مزایای زیبایی بالقوه را ارائه می دهد:

  • دارای اثر ضد چروک قوی است.
  • آبرسانی پوست خشک را بهبود می بخشد.
  • سد چربی اپیدرمی را تقویت کرده و از کمبود اجزای چربی در پوست را جبران می کند.
  • مقاومت پوست در برابر عوامل خارجی را افزایش می دهد.
  • فرآیندهای ترمیم طبیعی پوست را تحریک می کند.
  • فرآیندهای التهابی و تحریکات را تسکین می دهد و بازسازی پوست را تحریک می کند.

مواد مغذی و آنتی اکسیدان موجود در اسانس انجیر به نوسازی سلول های پوست کمک می کند. فلاونوئیدهای پلی فنولیک و آنزیم فعال آن به مبارزه با آسیب های رادیکال های آزاد کمک می کند و سلول های مرده پوست را به آرامی از بین می برد. همچنین حاوی حدود ۴۰ درصد امگا ۳، ۳۰ درصد امگا ۶ و ۱۷ درصد امگا ۹ است. این اسیدهای چرب به طور موثری پوست را مرطوب و تسکین می دهند و با مرطوب نگه داشتن پوست، پوستی سالم و شاداب را فراهم می کند.

علاوه بر این، کبودی، زردی و رنگ پوست را بهبود می بخشد و سیاهی های زیر چشم را به حداقل می رساند. در برابر چین و چروک، جوش های سر سیاه و آکنه صورت موثر است. پوست را سفت می کند و از پیری زودرس جلوگیری می کند. همچنین به کاهش قرمزی صورت به خصوص قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی و درمان اسکار کمک می کند.

فواید اسانس انجیر برای سلامتی
فواید اسانس انجیر برای سلامتی

سایر فواید اسانس انجیر برای سلامتی

  • ویتامین و اسیدهای چرب امگا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
  • یک بوتاکس تقریبا طبیعی برای لب است از خشکی دهان و از دست دادن آب جلوگیری می کند.
  • باعث رقیق شدن خون می شود و از بدتر شدن ریتم قلب جلوگیری می کند.
  • اسید های چرب امگا یک منبع حمایتی در برابر بیماری آلزایمر است.
  • هورمون های جنسی را تنظیم می کند زیرا حاوی ویتامین هایی است که احساسات جنسی را فعال می کند.

روش استفاده اسانس انجیر

اسانس انجیر گرانبها منحصر به فرد و همه کاره است. راه‌های زیادی برای استفاده از این اسانس وجود دارد که در اینجا به چند مورد اشاره می ‌کنیم:

آشپری

از آن در سس های سالاد، سس، اسموتی ها، دیپ ها، شیک ها، اسپردها و کره بادام زمینی خود استفاده کنید.

ماساژ

از آن برای ماساژ پوست از سر تا پا استفاده کنید تا تجربه ای فوق العاده آرامش بخش داشته باشید. چند قطره از آن را روی پوست تمیز خشک بمالید و به آرامی ماساژ دهید تا روغن جذب شود.

مرطوب کننده صورت

پس از پاکسازی صورت خود در شب، چند قطره اسانس را روی صورت و گردن خود بمالید. پوست به سرعت چربی را جذب می کند و غیر چرب و غیر تحریک کننده است. قبل از استفاده روی پوست صورت، در روغن حامل رقیق شده و آزمایش پچ انجام شود.

ماسک صورت

چند قطره اسانس را به ماسکی که از فروشگاه خریداری کرده اید، اضافه کنید. روی صورت تمیز و خشک بمالید و بگذارید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند و سپس با آب گرم بشویید.

مراقبت از مو

اسانس انجیر یک افزودنی عالی به روتین مراقبت از موهای شما است. فقط چند قطره به شامپو، نرم کننده یا درمان موهای خود اضافه کنید تا مواد مغذی را تقویت کنید. یا حتی از آن برای ساخت یک ماسک موی غنی برای موهای خشک یا مجعد استفاده کرد.

حمام

اضافه کردن چند قطره اسانس به وان حمام رایحه ای بهشتی، طبیعی و خالص ایجاد می کند و ثابت شده است که راه بسیار موثری برای استفاده حداکثری از آن است.

 دیفیوزرها

روی لباس ها یا فضای خصوصی یا در پخش کننده عطر اضافه کنید تا عطر میوه ماندگاری داشته باشید. سایر روش های محبوب دیگر عبارتند از: خوشبو کننده های هوای خودرو و یا سونا و غیره. چند قطره اسانس روی بالش ممکن است باعث شروع سریع‌ تر، خواب عمیق ‌تر با کاهش موارد اختلالات خواب شود. توانایی آن در کاهش استرس عاطفی مانند اضطراب و بهبود خلق و خو عالی است.

استفاده خانگی

بسیاری از شما دوست دارید صابون ها، شمع ها و محصولات زیبایی خود را در خانه تهیه کنید و این اسانس برای این کار عالی است. همچنین می توانید از آن در دستور العمل های خانگی خود برای تهیه لوسیون های صورت و بدن، کرم های دست و بالم لب استفاده کنید. همچنین می توانید به محصولات لباسشویی خود اضافه کنید و از رایحه ای با طراوت لذت ببرید.

عوارض جانبی اسانس انجیر
عوارض جانبی اسانس انجیر

چه اسانس هایی با اسانس انجیر ترکیب می شود

اسانس انجیر فریبنده و شیرین است به خوبی با سایر اسانس ها مانند مرکبات، چای، ادویه جات و باران ترکیب می شود و عمق و ابعاد بیشتری به آنها می دهد.

موارد منع مصرف و عوارض جانبی اسانس انجیر

  • اسانس انجیر در صورت مصرف خوراکی احتمالا ایمن است.
  • اسانس انجیر هنگام استفاده بر روی پوست ایمن است. بلافاصله پس از استفاده روی پوست از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب خودداری کنید.
  • اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا روغن دانه انجیر برای استفاده در دوران بارداری یا شیردهی بی خطر است وجود ندارد. لذا از استفاده خودداری کنید.
  • افرادی که به توت، لاتکس یا انجیر حساس هستند ممکن است به اسانس انجیر واکنش های آلرژیک داشته باشند.
  • انسولین، داروهای دیابت (داروهای ضد دیابت) با اسانس انجیر تداخل دارد.
  • استفاده از آن برای افراد مبتلا به دیابت و بیماری التهابی حاد روده ممنوع است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا