Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سیروپ لیمو سبز چیست و از فواید بی نظیر آن برای سلامتی چه می دانید؟

سیروپ لیمو سبز یک نوع شربت غلیظ تهیه شده از عصاره لیمو سبز است که کاربردهای بسیار زیادی در آشپزی دارد. سیروپ لیمو به هر چیزی که در آن مخلوط می شود یا بر روی آن ریخته می شود، طعم زیادی می بخشد. درست کردن آن بسیار آسان است و به موادی مانند آب لیمو، شکر و مقداری پوست لیمو نیاز دارید. شما می توانید این سیروپ را به شیرینی ها و ایجاد طعم لیمویی به کیک ها و دسرهای خود اضافه کنید.

سیروپ لیمو سبز هنگامی که دور از نور خورشید و در یخچال نگه داری می شود، تقریبا برای مدت نامحدودی سالم باقی می ماند. این شربت عمدتا از شکر تهیه شده است؛ بنابراین باید در مصرف آن دقت داشته باشید و از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید. شما می توانید از این سیروپ برای شیرین کردن لیموناد یا چای سرد استفاده کنید تا بهترین نوشیدنی را برای رفع تشنگی تابستانی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیروپ لیمو سبز، لطفا تا انتها با ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

محتوای غذایی سیروپ لیمو سبز

لیمو منبع غنی از ویتامین C است. آب یک لیمو حدود ۲۱ درصد از نیاز روزانه فرد به این ویتامین را تامین می کند. علاوه بر این، لیمو سرشار از ترکیباتی به نام فلاونوئیدهاست که این ترکیبات خواص قدرتمندی برای مبارزه با انواع بیماری ها دارند. این نوشیدنی دارای چربی، کربوهیدرات و قند کمی است، اما حاوی مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی از جمله پتاسیم، فولات و ویتامین B است.

ارزش غذایی هر لیوان سیروپ لیمو بسته به مقدار آبلیموی که در آن فشرده شده و سایر موادی که به آن اضافه می شود، متفاوت است. طبق دستورالعمل های غذایی، زنان بالای ۱۹ سال باید ۷۵ میلی گرم ویتامین C و مردان بالای ۱۹ سال ۹۰ میلی گرم در روز از این ویتامین مصرف کنند. کسانی که سیگار می کشند، نسبت به کسانی که سیگار نمی کشند به ویتامین C بیشتری در روز نیاز دارند. سیروپ لیمو را به منظور تامین ویتامین C می توان مورد استفاده قرار داد.

فواید مصرف سیروپ لیمو سبز

نوشیدنی تهیه شده از سیروپ لیمو به دلایل زیادی یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است. این نوشیدنی نه تنها خوشمزه و آبرسان است، بلکه برای سلامتی شما نیز مفید است. شما می توانید این سیروپ را به بیش از ده روش مختلف مصرف کنید. هر یک از آنها به همان اندازه سالم و خوشمزه خواهد بود.

وقتی صحبت از سیروپ لیمو به میان می ‌آید، هنوز مطالعات علمی زیادی در رابطه با آن انجام نشده است که به ما کمک کند بفهمیم جوشاندن آب لیمو محتوای غذایی آن را تغییر می ‌دهد یا خیر. برخی از مطالعات نشان می دهد که جوشاندن ممکن است در واقع تعداد مواد مغذی موجود در آب لیمو را کاهش دهد. برخی از فواید سلامتی مصرف این شربت عبارتند از:

بهبود وضعیت پوست

آب لیمو سرشار از ویتامین C، یک آنتی اکسیدان قوی است که می تواند از پوست شما در برابر آسیب ها محافظت کند. این نوشیدنی می تواند علائم پیری، خطوط ریز پوست و بروز آکنه را کاهش دهد. مصرف ویتامین C همچنین می تواند به بهبود سریع تر زخم ها و کاهش جای زخم نیز به شما کمک کند. مصرف روزانه این نوشیدنی می تواند پوست شما را شاداب و براق کند.

فشار خون را کاهش می دهد

شربت لیمو سبز حاوی آثاری از چندین ماده معدنی است که ممکن است در کاهش فشار خون مفید باشد. کلسیم و پتاسیم هر دو می توانند فشار خون را در افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند، کاهش دهند. یک مطالعه نشان می دهد که آب لیمو می تواند به کاهش فشار خون تا محدوده طبیعی فورا به شما کمک کند.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

ویتامین C دارای خواص تقویت کننده سیستم ایمنی بدن است. مصرف روزانه این نوشیدنی ممکن است به محافظت در برابر اختلالات تنفسی مانند کووید و آنفولانزا به شما بسیار کمک کند. تقویت سیستم ایمنی بدن ساده ترین کاری است که می توانید به خاطر سلامتی و تناسب اندام خود انجام دهید.

هضم غذا را بهبود می بخشد

اگر شما از جمله کسانی هستید که اغلب از مشکلات گوارشی مانند یبوست، نفخ یا سوزش سر دل رنج می برید، مصرف یک لیوان شربت آب لیمو بعد از غذا می تواند به شما کمک کند تا از شر تمام این مشکلات خلاص شوید. نوشیدن آب گرم همراه این سیروپ همچنین ممکن است متابولیسم بدن شما را افزایش داده و به شما کمک کند چند کیلو وزن خود را کاهش دهید.

محتوای غذایی سیروپ لیمو سبز
محتوای غذایی سیروپ لیمو سبز

مراحل تهیه سیروپ لیمو سبز

برای تهیه این شربت ابتدا باید مواد اولیه شامل لیمو سبز، شکر، آب و مقداری پوست لیمو را تهیه کنید. با استفاده از یک چاقوی تیز، پوست یا قسمت زرد روشن پوست یک عدد لیمو را جدا کرده و نگه دارید. شما همچنین می توانید از یک رنده موجود در آشپزخانه نیز استفاده کنید. به هر ترتیبی که لیمو را رنده می کنید، مطمئن شوید که فقط روی قسمت زرد روشن تمرکز کرده اید و با احتیاط از مغز سفید تلخ زیر پوست لیمو اجتناب می کنید.

سپس لیموها را نصف کرده و آب آن ها را بگیرید تا نصف فنجان آب لیموی تازه داشته باشید. آب میوه را با شکر در یک قابلمه کوچک ترکیب کنید و مخلوط را روی حرارت متوسط رو به بالا بگذارید تا به جوش آید. حرارت را کم کنید تا مخلوط شما به آرامی بجوشد و حدود ۱۰ دقیقه بپزید تا شربت کمی غلیظ شود. پوست لیموی رنده شده را به شربت خود اضافه کنید. شربت را به یک کاسه فلزی کوچک منتقل کنید و بگذارید حدود ۲۰ دقیقه باقی بماند تا به خوبی خنک شود.

در نهایت پوست های لیمو موجود در سیروپ لیمو سبز را با استفاده از یک فیلتر یا صافی جدا کرده و سیروپ به دست آمده را در یک ظرف دیگر بریزید. اگر در حین نگهداری پوست های لیمو درون شربت باقی بماند، سیروپ را تلخ می کند، در نتیجه بهتر است آن ها را از سیروپ جدا کرده و دور بریزید.

سیروپ لیمو سبز تهیه شده را درون یک شیشه مناسب ریخته و در جای خنک و به دور از نور خورشید نگه داری کنید. شما می توانید سیروپ لیمو تهیه شده را به روش های مختلفی استفاده کنید. می توانید با استفاده از این شربت، نوشیدنی های خوشمزه تهیه کنید یا آن را به دستورالعمل های تهیه کیک خود برای ایجاد طعم لیموی استفاده کنید.

روش های استفاده از سیروپ لیمو سبز

ترکیب لیمو با انواع نوشیدنی ها، عرقیات، میوه ها و سبزیجات به چندین برابر شدن فواید آن و مراقبت از بدن کمک می کند. لیمو یکی از کامل ترین میوه های موجود در هرم غذایی است. ویتامین C موجود در این میوه به همراه محتوای بالای مواد معدنی و فیبر، به محافظت در برابر بیماری های قلبی – عروقی، جلوگیری از ذات الریه، جذب آهن و تقویت سیستم ایمنی بدن به ما بسیار کمک می کند.

شربت لیمو در ترکیب با نوشیدنی ‌ها، عرقیات، آب میوه ‌ها و سبزیجات خاص، می‌ تواند اثر ضدالتهابی و ظرفیت آنتی‌ اکسیدانی‌ خود را چند برابر کند. شما می توانید سیروپ لیمو سبز را به روش های زیر استفاده کنید.

لیمو و آب گرم

نوشیدن یک لیوان آب گرم و شربت لیمو به طور منظم در صبح با معده خالی می تواند به تقویت دستگاه گوارشی شما کمک کند. این نوشیدنی به دلیل اثر ادرارآوری که دارد، می تواند دفع سموم از بدن را نیز تسهیل کند. علاوه بر این، مصرف این شربت به همراه آب گرم، انرژی روزانه را افزایش می ‌دهد، سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد و متابولیسم بدن را تقویت می ‌کند.

لیمو و زنجبیل

ترکیب شربت لیمو و زنجبیل فواید زیادی برای سلامتی بدن انسان دارند. این ترکیب علاوه بر محافظت از پوست (اثر آنتی اکسیدانی) با سرفه، تب و سرماخوردگی مبارزه می کند. خواص ضد التهابی این ترکیب همچنین به سرکوب آلرژی و کاهش مشکلات تنفسی نیز کمک می کند.

مراحل تهیه سیروپ لیمو سبز
مراحل تهیه سیروپ لیمو سبز

استفاده دارویی از سیروپ لیمو سبز

سیروپ لیمو برای تسکین علائمی مانند آبریزش بینی، خارش یا آبریزش چشم، عطسه، کهیر که معمولا مربوط به تمام طول سال است و همچنین آلرژی های فصلی تجویز می شود. این شربت را می توان در قالب درمان ترکیبی برای برطرف کردن این علائم استفاده کرد. به این معنی که ممکن است این دارو همراه با سایر داروها برای شما تجویز شود.

سیروپ لیمو سبز به دلیل داشتن ترکیبات مفید ترشح هیستامین و لکوترین (مواد طبیعی) را مسدود می کند. این ترکیبات در بدن هنگام یک واکنش آلرژیک تولید می شوند؛ بنابراین این سیروپ شما را از بروز علائم واکنش های آلرژیک محافظت می کند. دوز مصرف این شربت به صورت دارو به سن، شدت بیماری، سابقه پزشکی و واکنش بدن شما پس از اولین استفاده بستگی دارد.

عوارض جانبی مصرف سیروپ لیمو سبز

عوارض جانبی این شربت بسته به گروه سنی می تواند متفاوت باشد. عوارض جانبی خفیف آن مدت زمان زیادی باقی نمی ماند، اما می توانید برای درمان با پزشک خود مشورت کنید. اگرچه برخی عوارض جانبی جدی برای این سیروپ وجود دارد که نیاز به درمان فوری دارند. این عوارض جانبی عبارتند از:

  • واکنش های آلرژیک که می تواند باعث خارش، تورم صورت یا گلو، یا بثورات پوستی شود.
  • مشکلات مربوط به کلیه، مانند مشکل در ادرار کردن، تغییر در مقدار معمول ادرار یا خون در ادرار
  • تاری دید
  • زرد شدن پوست یا چشم ها
  • دشواری در تنفس
  • تغییرات ناگهانی در خلق و خو مانند آشفتگی، پرخاشگری، داشتن افکار خودکشی

مصرف سیروپ لیمو به خصوص در ساعات اولیه باعث خواب آلودگی می شود بنابراین توصیه می شود در این دوره از فعالیت هایی مانند رانندگی یا استفاده از ماشین آلات خودداری کنید. برای جلوگیری از بروز عوارض جانبی توصیه می شود سیروپ لیمو را به مقدار مناسب مصرف کنید و از مصرف بیش از حد آن اجتناب کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا