Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

مصرف پماد و قرص تتراسایکلین برای درمان جوش صورت | نحوه مصرف و عوارض جانبی

تتراسایکلین نوعی داروی آنتی بیوتیک است که برای از بین بردن عفونت، باکتری های مضر، جوش و آکنه، به صورت قرص و پماد مورد استفاده قرار می دهند.

این دارو برای از بین بردن باکتری پروپیون باکتریوم بسیار موثر است. به همین دلیل، برای درمان جوش و آکنه اثرگذاری بالایی دارد. مصرف این دارو باید با تجویز پزشک همراه باشد. قرص تتراسایکلین اغلب پس از گذشت ۴ تا ۶ هفته سبب بهبود پوست صورت می شود.

برای مصرف پماد تتراسایکلین بهتر است به صورت لایه ای نازک محدوده درگیر با جوش را پوشش دهد. این کار مانع از بروز جوش های جدید پوستی می شود.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به معرفی و بررسی این دارو، نحوه مصرف، کاربرد، شرایط نگهداری، قیمت خرید و فروش، عوارض جانبی و … می پردازیم.

داروی تتراسایکلین چیست

تتراسایکلین یک داروی آنتی بیوتیک است که به صورت قرص و پماد مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب پزشکان برای درمان جوش و آکنه این دارو را تجویز می کنند. در اکثر واقع داروهایی نظیر بنزوئیل پراکسید یا آزلائیک اسید نیز به همراه این دارو تجویز می شود.

مکانیسم اثرگذاری تتراسایکلین برای درمان جوش

این آنتی بیوتیک در توانایی باکتری ها در تولید پروتئین هایی که برای آن ها ضروری است، تداخل ایجاد می کند. در غیاب این پروتئین ها، باکتری ها توانایی رشد و تکثیر خود را از دست می دهند. بنابراین، گسترش عفونت را متوقف کرده و باکتری های باقیمانده توسط سیستم ایمنی بدن از بین می روند. تتراسایکلین در برابر باکتری های مرتبط با آکنه نظیر پروپیون باکتریوم فعال است. به همین دلیل عمدتا برای درمان آکنه مورد استفاده قرار می گیرد.

از پروپیون باکتریوم چه می دانیم

این نوع باکتری از سبوم تولید شده توسط غدد چربی پوست تغذیه کرده، مواد زائد و اسیدهای چرب تولید می کند. به این ترتیب، غدد چربی را تحریک کرده، آن ها را ملتهب و لکه ایجاد می کند. از این رو، تتراسایکلین با کنترل تعداد باکتری ها، التهاب غدد سباسه را تحت کنترل درآورده و به بهبود مشکلات پوستی کمک می کند.

از پروپیون باکتریوم چه می دانیم
از پروپیون باکتریوم چه می دانیم

اثرگذاری داروی تتراسایکلین بر چه نوع جوشی بیشتر است

از این دارو برای درمان آکنه متوسط ​​تا شدید استفاده می شود. هر چند گاهی برای آکنه های التهابی خفیف که به درمان های معمولی پاسخی نداده اند نیز از این دارو استفاده می شود. از سایر آنتی بیوتیک های خوراکی که برای درمان آکنه استفاده می شوند می توان به کلیندامایسین و اریترومایسین اشاره کرد.

ارتباط دوز مصرفی تتراسایکلین با نوع جوش صورت

  • برای دوز مصرفی تتراسایکلین باید به پزشک مراجعه کرد. پزشک بر اساس شرایط جسمی، شدت جوش ها، نوع جوش، سن و… مناسب ترین دوز را تجویز می کند. اغلب اوقات در ابتدا دوز بالاتر و پس از بهبودی، به طور كلی بین ۱۲۵ تا ۵۰۰ میلی گرم در روز یا یک روز در میان توصیه می شود.
  • اگر بتوان با درمان موضعی، آکنه را کنترل کرد، نیازی به مصرف روزانه تتراسایکلین نیست. البته برخی افراد برای جلوگیری از آکنه به مدت طولانی تری نیاز به مصرف این آنتی بیوتیک دارند.
  • برای اطمینان از این که باکتری های عامل عفونت در معرض تتراسایکلین قرار می گیرند، ممکن است پزشک از یک نمونه بافت نظیر یک سواب از منطقه آلوده یا یک نمونه ادرار، خلط یا خون استفاده کند.

قیمت خرید و فروش قرص و پماد تتراسایکلین

قرص تتراسایکلین اغلب به صورت ۲۵۰ و ۵۰۰ میلی گرمی تولید و به بازار عرضه می شود. پماد تتراسایکلین نیز اغلب به صورت یک و سه درصدی مورد استفاده قرار می گیرد. قرص تتراسایکلین و پماد تتراسایکلین از قیمت خرید و فروش مناسبی برخوردار است. این دارو را می توان از داروخانه ها و فروشگاه های اینترنتی معتبر خریداری کرد.

قرص تتراسایکلین برای درمان جوش صورت

در صورت مصرف خوراکی تتراسایکلین، با معده خالی، ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا بهترین عملکرد را خواهد داشت. در صورت بروز ناراحتی معده، با مشورت پزشک می توان این دارو را همراه یا بدون غذا میل کرد.

قرص تتراسایکلین برای درمان جوش صورت
قرص تتراسایکلین برای درمان جوش صورت

بهتر است هر دوز تتراسایکلین با یک لیوان آب کامل ( ۲۴۰ میلی لیتر) مصرف شود، مگر این که پزشک خلاف این امر راهنمایی کند.

رعایت نکات مهم در مصرف قرص تتراسایکلین

  • پس از مصرف این دارو حداقل ۱۰ دقیقه دراز نکشید. به همین دلیل، مصرف آن درست قبل از خواب توصیه نمی شود.
  • بهتر است این دارو ۲ تا ۳ ساعت قبل یا بعد از مصرف هر نوع محصول حاوی منیزیم، آلومینیوم یا کلسیم مصرف شود. برخی از نمونه ها شامل آنتی اسیدها، کویناپریل، اشکال خاصی از دیدانوزین، ویتامین ها و مواد معدنی و سوکرالفات است. این
  • دستورالعمل ها در مورد محصولات لبنی مانند شیر و ماست، آب غنی شده با کلسیم، سوسیسالات بیسموت، آهن و روی قابل اجرا است. این محصولات به تتراسایکلین متصل شده و از جذب کامل آن جلوگیری می کنند.
  • برای اثرگذاری بهتر، این آنتی بیوتیک را در زمان هایی با فاصله مساوی و هر روز در یک ساعت مشخص مصرف کنید.
  • در صورت فراموشی، به محض یادآوری آن را مصرف کنید، مگر این که زمان مصرف دوز بعدی نزدیک باشد. در این حالت دوز فراموش شده را کنار گذاشته و دوز بعدی را طبق معمول مصرف کنید.
  • دوز مصرف تتراسایکلین و طول درمان بسته به شرایط پزشکی، پاسخ به درمان و وزن متفاوت است.
  • مصرف دارو را تا پایان مقدار کامل تجویز شده، ادامه دهید. متوقف کردن خیلی زود دارو ممکن است از رشد باکتری ها جلوگیری نکرده و منجر به برگشت عفونت شود.

پماد تتراسایکلین برای درمان جوش صورت

مصرف این دارو به صورت پماد جوش ها را درمان نمی کند. با این وجود، برای کمک به کنترل آکنه، می توان از این دارو برای تمام مدت درمان استفاده کرد. ممکن است ماه ها یا حتی در بعضی موارد بیشتر از این، هر روز دارو را استفاده کنید. اگر استفاده از این دارو را خیلی زود متوقف کنید، ممکن است علائم برگردد.

پماد تتراسایکلین برای درمان جوش صورت
پماد تتراسایکلین برای درمان جوش صورت

پس از مصرف این دارو، لباس خود را روی آن قرار ندهید زیرا ممکن است لکه دار شود. قبل از استفاده از این پماد، ناحیه آسیب دیده را کاملا با آب گرم و صابون خوب شسته و خشک کنید.

طرز مصرف پماد تتراسایکلین برای درمان جوش صورت

با یک لایه نازک از دارو ناحیه آسیب دیده را کمی بپوشانید. باید دارو را در کل منطقه ای که معمولا تحت آکنه است، استفاده کرد. این کار کمک می کند تا جوش های جدید از بین بروند. از مصرف این دارو در چشم، بینی، دهان یا سایر غشاهای مخاطی پرهیز کنید.

طرز شستشوی پماد یا محلول تتراسایکلین

باید اجازه دهید دارو تا زمانی که ممکن است روی پوست باقی بماند. بعد از مصرف دارو، بلافاصله آن را نشورید. با این کار دارو به درستی عمل نمی کند. اگر رنگ زرد تتراسایکلین در طول روز آزار دهنده است می توان آن را بعد از مدرسه یا محل کار و هنگام خواب استفاده کرد. ین مورد باید بر اساس نظر پزشک عمل کرد.

ممکن است بخواهید در حالی که از این دارو برای درمان آکنه استفاده می کنید، به استفاده از مواد آرایشی ادامه دهید. در این صورت، بهتر است فقط از مواد آرایشی بر پایه آب استفاده شود. البته بهتر است از مواد آرایشی به مقدار زیاد استفاده نشود. زیرا ممکن است آکنه را بدتر کنند.

مصرف داروهای مجاز همراه با تتراسایکلین

ممکن است قبل از مصرف تتراسایکلین، از داروهای دیگر مانند داروهای خریداری شده بدون نسخه و داروهای گیاهی، مصرف کرده باشید. به این ترتیب، هنگام مصرف تتراسایکلین در کنار دارو های دیگر با پزشک یا داروساز مشورت کنید. در ادامه به دارو هایی اشاره می کنیم که می توان همراه با تتراسایکلین مصرف کرد.

انواع مسکن ها

در صورت نیاز به مصرف مسکن در کنار تتراسایکلین، مصرف پاراستامول یا ایبوپروفن توصیه می شود.

انواع مسکن ها
انواع مسکن ها

انواع داروهای ضد انعقاد خون

این دارو ممکن است اثرات ضد انعقادی خون مانند کومارین و وارفارین را افزایش دهد. در صورت مصرف وارفارین، ممکن است بعد از شروع و پایان درمان با تتراسایکلین، پزشک زمان لخته شدن خون را بررسی کند.

تداخلات دارویی قرص تتراسایکلین

دو ساعت قبل یا بعد از مصرف تتراسایکلین، داروهای حاوی مواد زیر را مصرف نکنید. زیرا ممکن است جذب تتراسایکلین از روده را کاهش دهند.

  • این دارو ها عبارتند از: نمک های آلومینیوم، داروهای حاوی آلومینیوم ، بیسموت ، کلسیم یا منیزیم، مکمل های کلسیم، سولفات آهن، آهن فومارات، کائولن، لانتانیم، سوکرالفات، دی سیتراتو-بیسموتات تری پتاسیم، نمک های روی و قرص های جویدنی.
  • داروهای رتینوئید مانند آسیترتین، آلترتینوئین، ایزوترتینوئین یا ترتینوئین را نباید با تتراسایکلین مصرف کرد. این ترکیب می تواند خطر ایجاد فشار در جمجمه را افزایش دهد.
  • حداقل تا سه روز پس از اتمام دوره تتراسایکلین نباید واکسن خوراکی تیفوئید مصرف شود. آنتی بیوتیک می تواند اثرگذاری این واکسن را کاهش دهد.
  • تتراسایکلین می تواند سطح خون آتواکوون که در داروی ضد مالاریا مالارون وجود دارد را کاهش داده و این دارو را کم اثر کند.

روش نگهداری قرص و پماد تتراسایکلین

توصیه می شود دروی تتراسایکلین در دمای بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد و دور از نور، رطوبت و گرمای زیاد نگهداری کرد. از نگهداری در حمام و دسترس کودکان و حیوانات خانگی اجتناب شود. این محصول را در زمان انقضا یا زمانی که دیگر نیازی به آن ندارید دور بریزید. مصرف تتراسایکلین تاریخ گذشته می تواند منجر به بیماری جدی شود.

ممنوعیت مصرف داروی تتراسایکلین

ممنوعیت مصرف داروی تتراسایکلین
ممنوعیت مصرف داروی تتراسایکلین
  • کودکانی که کمتر از ۱۲ سال سن دارند.
  • زنان باردار باید از مصرف تتراسایکلین اجتناب کنند. زیرا دارو می تواند در استخوان در حال رشد کودک رسوب، بر رشد اسکلت و دندان اثر گذاشته و باعث ایجاد لکه شود.
  • مادران شیرده نباید استفاده کنند. زیرا تتراسایکلین ممکن است به شیر مادر منتقل شود. این امر می تواند باعث لک شدن دندان های کودک شیرخوار شود.
  • بیمارانی که عملکرد کلیه آن ها کاهش یافته یا نارسایی کلیه دارند.
  • افرادی که نسبت به هر ماده تشکیل دهنده قرص حساسیت دارند. در صورت داشتن حساسیت خاص، مواد موجود در بروشور همراه با دارو بررسی شود.
  • افرادی که نسبت به سایر آنتی بیوتیک های نوع تتراسایکلین حساسیت دارند.
  • بیمارانی که مشکلات کبدی دارند.
  • بیمارانی که مبتلا به میاستنی گراویس (ضعف عضلانی غیر طبیعی) هستند.
  • افرادی که بیماری التهابی به نام لوپوس اریتماتوی سیستمیک دارند.

طول درمان پماد تتراسایکلین برای درمان جوش صورت

  • برخی از افراد ممکن است پس از گذشت ۴ تا ۶ هفته متوجه بهبود آکنه شوند. با این وجود، اگر پس از استفاده این دارو به مدت ۶ تا ۸ هفته هیچ بهبودی در وضعیت آکنه مشاهده نشد یا وضعیت بدتر شد، با پزشک متخصص خود مشورت کنید. ممکن است درمان کامل آکنه ۸ تا ۱۲ هفته طول بکشد.
  • اگر پزشک داروی دیگری به همراه این دارو برای پوست تجویز کرده، بهتر است حداقل ۱ ساعت صبر کرده سپس داروی دوم را استفاده کنید. این امر کمک می کند پوست شما بیش از حد تحریک نشود. علاوه بر این، اگر داروها خیلی نزدیک به هم استفاده شوند، ممکن است به درستی عمل نکنند.
  • مصرف این دارو به شکل مایع ممکن است باعث خشکی غیر عادی پوست حتی با استفاده معمول شود. در صورت بروز این اتفاق، با پزشک خود مشورت کنید.
  • مصرف تتراسایکلین ممکن است باعث زردی ضعیف پوست، به ویژه در اطراف ریشه مو شود.

عوارض جانبی مصرف تتراسایکلین

داروها می توانند از طرق مختلف بر افراد جداگانه تأثیر بگذارند. در ادامه به برخی از عوارض جانبی شناخته شده مرتبط با تتراسایکلین اشاره می کنیم. بیان یک عارضه جانبی صرفا به این معنی نیست که همه افرادی که از این آنتی بیوتیک استفاده می کنند آن عارضه یا هرگونه عارضه جانبی را تجربه می کنند.

عوارض جانبی مصرف تتراسایکلین
عوارض جانبی مصرف تتراسایکلین
  • احساس بیماری
  • اسهال
  • درد معده
  • کاهش اشتها
  • بروز مشکل یا درد هنگام بلع (دیسفاژی)
  • اختلالات بینایی
  • سرگیجه
  • سردرد

دیگر عوارض مصرف تتراسایکلین

  • رشد بیش از حد مخمر کاندیدا که ممکن است باعث بروز عفونت هایی مانند برفک شود.
  • بروز واکنش های پوستی مانند بثورات پوستی، خارش یا افزایش حساسیت پوست به نور خورشید یا اشعه ماورا بنفش.
  • کولیت یا التهاب روده. اگر اسهال شدید یا مداوم حاوی خون یا مخاط دارید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • التهاب پانکراس یا پانکراتیت. در صورت بروز درد شدید در ناحیه فوقانی شکم به پزشک خود اطلاع دهید.
  • فشار داخل جمجمه را افزایش می دهد. در صورت بروز سردرد مداوم شدید، دو بینی یا تاری دید، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • بروز مشکلات کبدی. در صورت مشاهده زردی پوست یا چشم به پزشک خود اطلاع دهید.
  • ایجاد مشکل در سلول های خونی. در صورت بروز کبودی، گلودرد، تب یا عفونت به پزشک خود اطلاع دهید.
  • تتراسایکلین نوعی آنتی بیوتیک است که می تواند سبب بروز تغییر رنگ دائمی روی دندان های در حال تشکیل شود. تغییر رنگ ناشی از مصرف تتراسایکلین می تواند زمانی رخ دهد که مادران باردار یا کودکان قبل از ۸ سالگی تتراسایکلین مصرف کنند.​​

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا