Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

آشنایی با بهترین نرم کننده مو بدون سولفات | بررسی عوارض سولفات برای موها

هم آقایان و هم خانم‌ ها از نرم ‌کننده‌ ها برای حفظ سلامت و درخشندگی موهای خود برای چندین دهه استفاده می ‌کنند. اما متاسفانه، محصولاتی را که از قفسه‌ های سوپرمارکت ‌ها، داروخانه ‌ها یا فروشگاه ‌های لوازم آرایشی خریداری می کنید حاوی مواد شیمیایی مختلفی هستند که ممکن است به موهای شما آسیب برسانند.

بنابراین، نرم و براق نگه داشتن موها با کمک محصولات خریداری شده از فروشگاه برای شما هزینه خواهد داشت. از بین همه مواد شیمیایی بکار رفته سولفات ها در حال حاضر مضرترین آنها هستند.

سولفات ها مواد شوینده ای هستند که به عنوان سورفکتانت نیز شناخته می شوند و مواد اصلی در انواع مختلفی از محصولات شستشوی مو و بدن و همچنین محصولات پاک کننده خانگی هستند. رایج ترین انواعی که با آن مواجه می شوند عبارتند از سدیم لورت اتر سولفات (SLES) و سدیم لوریل سولفات (SLS) و نقش اصلی آنها ایجاد کف و حباب است.

در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همه چیزهایی است که باید در مورد این مواد بدانید تا انگیزه شما را برای استفاده از نرم کننده مو بدون سولفات و سایر محصولات بهداشتی بدن تحریک کند، شرح داده شده است لطفا همراه ما باشید.

نرم کننده مو بدون سولفات چیست

یک شامپوی بدون SLS حاوی ماده خشن و تحریک کننده سدیم لوریل سولفات نیست، که یک عامل کف کننده (شوینده) است و توسط بسیاری از مارک های مراقبت از مو استفاده می شود. اگر پوست سرتان خارش دارد یا پوسته پوسته می شود، یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید امتحان کنید شستن موهایتان با شامپوی بدون SLS است.

فرمول بدون سولفات با فرهای زیبا و طبیعی موها مهربان تر خواهند بود بدون اینکه تمیزی و آبرسانی را تحت تاثیر قرار دهند. محصولات بدون سولفات برای موهای شما کاملا بی خطر هستند و احتمال خشکی موها پس از رنگ کردن را کاهش می دهند.

آیا سولفات ها برای موهای شما مضر هستند

قبل از اینکه وارد بحث نرم کننده های بدون سولفات شویم، مهم است که بدانیم سولفات چیست و چرا برای مو مضر است. در ابتدا لازم است بدانید علت کف تولید شده توسط شامپو ها، نرم کننده ها و شوینده های بدن سولفات ها هستند. سولفات ها عوامل کف کننده فوق العاده موثری هستند و اغلب در محصولات حمام به دلیل خاصیت کف کنندگی و پاک کنندگی استفاده می شوند.

سولفات ها به طور مصنوعی در آزمایشگاه اغلب از الکل های چرب موجود در سبزیجات ساخته می شوند. اما فقط به این دلیل که سولفات ها از سبزیجات تهیه می شوند برای مو و بدن ما ایمن نیستند. تعداد شامپو و نرم کننده بدون سولفات و پارابن که این روزها در قفسه ها می بینید باید نشانه خوبی باشد که بفهمیم آنها برای موهای ما مفید نیستند.

یکی از بزرگترین مشکلات سولفات ها این است که چربی طبیعی مو را از بین می برند. با گذشت زمان، این می تواند باعث خشکی و شکنندگی بیش از حد موها شود – چیزی که هیچ یک از ما نمی خواهیم. اگر پوست سرتان حساس است، سولفات ها می توانند باعث قرمزی، سوزش و خارش شوند.

سولفات ها کوتیکول مو را ضعیف کرده و موهای شما را مستعد آسیب های حرارتی و محیطی می کنند. علاوه بر این، با افزایش سن، پوست سر ما برای سالم ماندن به رطوبت بیشتری نیاز دارد. سولفات ها لایه طبیعی رطوبت پوست سر را از بین می برند و پوست سر را خشک تر می کنند که ممکن است بیشتر مستعد تحریک باشد. این یکی از دلایلی است که باید از شامپو و نرم کننده بدون SLS استفاده کنید.

نرم کننده مو بدون سولفات چیست
نرم کننده مو بدون سولفات چیست

سولفات ها در محصولات پوست و مو چگونه عمل می کنند

سولفات ها شوینده های تهاجمی هستند که از نمک های معدنی حاوی گوگرد ساخته شده اند. رایج ترین آنها سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لورت اتر سولفات (SLES) هستند. سولفات ها برای اولین بار در دهه ۱۹۳۰ برای کاربرد در محصولات مراقبت از مو مدرن معرفی شدند و صنعت سلامت و زیبایی را متحول کردند. قبل از معرفی آنها، مردم به صابون های ساده (اما نه همیشه موثر) و روش های دیگر برای تمیز کردن پوست و موهای خود متکی بودند. در مقایسه، سولفات ها قدرتمند و ارزان هستند و به راحتی به دست می آیند.

آنها مسئول تولید کف فراوان هستند که ما آن را به تمیز بودن ارتباط می ‌دهیم و اکنون که یکی از رایج‌ ترین مواد شیمیایی مورد استفاده در خانه ‌های ما هستند. سولفات‌ ها سورفکتانت‌ هستند – مولکول‌ هایی که می‌ توانند هم روغن و هم آب را جذب کنند زیرا یک سر مولکول به روغن و سر دیگر به آب می‌ چسبد. آنها می توانند چربی و کثیفی را از روی پوست و موی ما به همین روش پاک کنند.

سورفکتانت ‌ها کشش سطحی آب را کاهش می‌ دهند و به آن اجازه می ‌دهند راحت ‌تر پخش شود، حتی در قشر ساقه مو (جایی که باعث موخوره و آسیب ‌های دیگر می‌شود) نفوذ کند.

سولفات ها نه فقط در شامپوها، شوینده های بدن، پاک کننده های صورت و خمیر دندان، بلکه در پاک کننده های خانگی، شوینده های لباسشویی و صابون های ظرفشویی نیز به کار می روند. در واقع، به دلیل موثر بودن، سولفات ها در صنایع تولیدی و ساختمانی نیز برای تمیز کردن و چربی زدایی ماشین آلات سنگین استفاده می شوند. اما مشکل این است که آنها با پاک کردن تمام روغن ‌های محافظ از پوست سر و مو باعث خشک شدن پوست سر و موها می‌ شوند و بیش از حد تهاجمی هستند.

تاثیر سولفات ها بر مو و پوست سر شما

پوست و موی ما بخشی از اکوسیستم زندگی طبیعی ما هستند که به نام بیوم شناخته می شود و سولفات ها تعادل ظریف آن را مختل می کنند. سولفات‌ ها پپتیدهای طبیعی ضد میکروبی، پروتئین ‌ها و روغن ‌های ضد آب ایجاد شده در بیوم ما را از بین می ‌برند. بدون این مواد حفظ کننده سلامت، مو و پوست سر ما از رطوبت حیاتی محروم می شود، در معرض میکروب های مضر، آلرژن ها و آلودگی های محیطی قرار می گیرد و در برابر آسیب، عفونت و بیماری آسیب پذیر خواهد بود.

سولفات ها کوتیکول مو را بلند می کنند. بیرونی ترین لایه ساقه مو مجموعه ای از سلول های مویی با پوسته سخت و روی هم هستند که کوتیکول نامیده می شود. به دلیل کاهش کشش سطحی، سولفات ها در زیر کوتیکول حرکت می کنند و باعث بلند شدن و کمانش آن می شوند. این کار پوسته مو را در معرض رطوبت قرار می دهد که باعث وز شدن موها می شود یا در معرض هوای خشک که می تواند باعث خشکی موها شود. کوتیکول و کورتکس آسیب دیده، کل تار مو را ضعیف می کند و آن را کدر و مستعد آسیب، شکستگی و دو شاخه شدن انتهای مو می کند.

سولفات ها باعث می شوند پس از استحمام مدت بیشتری طول بکشد تا موهای شما خشک شوند. هنگامی که کوتیکول بلند می شود، رطوبت بیشتری به قشر مغز جذب می شود و سپس خشک شدن آن دو برابر طول می کشد. اگر از سشوار استفاده می کنید، این میزان قرار گرفتن در معرض گرما در یک تار موی که قبلا آسیب دیده است، دو برابر بیشتر است.

سولفات ها بار آنیونی از خود به جا می گذارند. سولفات ها دارای بار الکتریکی منفی هستند و وقتی این محصول را آبکشی می کنید، این بار روی موها و پوست سر شما باقی می ماند. در نتیحه یک بقایای کدر بر جای می گذارد و می تواند باعث ایجاد حالت ایستا و پرواز شود. برای خنثی کردن این لایه، موها باید با یک نرم کننده مصنوعی مبتنی بر سیلیکون (مواد شیمیایی بیشتر) پوشانده شوند، که آسیب را با درخشندگی مصنوعی می پوشاند.

سولفات ها باعث تحریک پوست سر می شوند. از آنجایی که سولفات ها چربی های طبیعی پوست سر را از بین می برند، سد طبیعی آن شکسته می شود. سپس مواد شیمیایی موجود در محصولات می توانند به لایه های بالایی پوست نفوذ کرده و باعث تحریک و التهاب شوند. در همین حال، لایه ‌های زیرین پوست در معرض عوامل بیماری ‌زا (باکتری ‌های بیماری ‌زا) قرار می گیرند.

سولفات ها باعث استرس فولیکول می شوند. هر فولیکول مو توسط چیزی به نام «کلاه چربی» پوشیده شده است. سولفات‌ ها این کلاه محافظ را حذف می‌ کنند و میکروبیوتای خوب که در داخل زندگی می ‌کنند را در معرض جو قرار می ‌دهند. از آنجایی که آنها بی هوازی هستند، این باکتری های خوب می میرند و باکتری های بد مستقیما به یک فولیکول بدون دفاع دسترسی پیدا می کنند.

تاثیر سولفات ها بر مو و پوست سر شما
تاثیر سولفات ها بر مو و پوست سر شما

مزایای استفاده از نرم کننده مو بدون سولفات

 روغن های مرطوب کننده طبیعی مو را حفظ می کند

یکی از تاثیرگذارترین مزایای استفاده از نرم کننده بدون SLS این است که رطوبت طبیعی پوست سر شما را حفظ می کند. اگر با موهای خشک یا آسیب دیده دست و پنجه نرم می کنید حفظ روغن های طبیعی پوست سرتان کمک بزرگی خواهد بود. هرچه پوست سر شما رطوبت طبیعی بیشتری را حفظ کند، در کل موهای شما سالم تر خواهند بود.

ماندگاری بیشتر رنگ مو

آیا می دانستید که استفاده از بهترین شامپو و نرم کننده بدون سولفات به شما کمک می کند موهای رنگ شده خود را برای مدت طولانی تری حفظ کنید؟ درسته! شامپو و نرم کننده بدون SLS می تواند به افزایش عمر و شادابی رنگ موی شما برای چهار هفته یا بیشتر کمک کند.

جلوگیری از موخوره

استایل های فریزی در دهه ۸۰ بسیار محبوب بودند اما امروزه، ما هر کاری که می توانیم انجام می دهیم تا وزی موها را از بین ببریم. برای داشتن موهای بدون موخوره بهترین نرم کننده بدون سولفات را پیدا کنید به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

 کاهش حساسیت پوست سر

سولفات ها می توانند باعث التهاب و تحریک پوست سر شوند بنابراین تغییر به یک نرم کننده بدون SLS می تواند به آرام کردن پوست سر حساس کمک کند. به‌ علاوه، موهای نرم‌ تر و ابریشمی ‌تری نسبت به قبل خواهید داشت.

چگونه متوجه می شوید که نرم کننده شما فاقد سولفات است

وقتی نوبت به یافتن بهترین نرم کننده بدون سولفات می رسد، مهم است که هرگز به برچسب ها اعتماد نکنید بلکه ابتدا به لیست مواد تشکیل دهنده نگاه کنید. برخی از مارک ها ادعا می کنند که بدون سولفات و پارابن هستند اما با بررسی دقیق تر می توانید آنها را با اسامی دیگر در لیست مواد تشکیل دهنده مشاهده کنید.

به عنوان مثال، یک برند ممکن است بگوید نرم کننده بدون سولفات می ‌سازد، اما از سدیم لوریل سولفونات استفاده ‌کند، نسخه اصلاح‌ شده‌ ای از سدیم لوریل سولفات! در حالی که نام ها ممکن است متفاوت باشد، اما هر دو دارای اثرات یکسانی بر روی مو هستند.

وقتی به دنبال بهترین نرم کننده بدون سولفات برای امتحان می ‌گردید، وقت خود را صرف مطالعه برچسب آن کنید و با موادی که باید جستجو کنید آشنا شوید. بهترین نرم کننده بدون سولفات باید حاوی موادی مانند گلوکوزیدها، سولفوسوکسینات ها، گلوتامات ها و سایر سورفکتانت های گیاهی باشد. این مشتقات طبیعی روی موها بسیار ملایم تر هستند و به همان خوبی کف می کنند و باعث تمیزی موها می شوند.

عوارض جانبی منفی نرم کننده های مو حاوی سولفات

استفاده از نرم کننده حاوی سولفات اشکالی ندارد، خواص شگفت انگیزی به محصول می دهد و به تمیزی بیشتر موها کمک می کند. مشکلات زمانی شروع می شوند که پوست یا موی شما به توجه ویژه و مواد ظریف تر نیاز دارد.

سولفات ها به دلیل ترکیب شیمیایی خود، محرک هستند. بنابراین، اگر پوست سر شما حساس است، استفاده از محصولات حاوی آنها می تواند منجر به خشکی و پوسته پوسته شدن بیش از حد در ناحیه شود. موها به جای اثر براقی که انتظارش را داشتید، در نهایت کدر و کم آب به نظر می رسند که با کل هدف کاربردی نرم کننده ها مغایرت دارد.

آکنه حتی ممکن است در امتداد خط رویش مو ایجاد شود، زیرا این ناحیه خالی شده است و باعث می شود در مقابل باکتری ها محافظت نشود. علاوه بر این، اگر موهای شما رنگ شده باشد، استفاده از محصولات حاوی سولفات منجر به محو شدن سریعتر رنگ می شود. بنابراین اگر می خواهید موهای سالمی داشته باشید، اجتناب از آنها ضروری است.

مزایای استفاده از نرم کننده مو بدون سولفات
مزایای استفاده از نرم کننده مو بدون سولفات

جایگزین های ایمن سولفات ها کدامند

اگر تصمیم گرفته اید از سولفات ها اجتناب کنید هنوز هم نیاز به شوینده ای دارید که موها و پوست سر را از پوست مرده، عرق، کثیفی و چربی اضافی و باکتری ‌هایی که به آن نیاز ندارید، پاک کند. سورفکتانت ها این فرآیند را بسیار کارآمدتر می کنند. خبر خوب این است که سورفکتانت های ملایم تری در دسترس هستند که بیوم شما را مختل نمی کنند. بنابراین برچسب‌ های محصولات شوینده را بخوانید و به دنبال پاک‌ کننده‌ های واقعا بدون سولفات باشید که می‌توانند آلودگی و روغن اضافی را از بین ببرند و پوست سر شما را تمیز، محافظت شده و سالم نگه دارند.

نحوه استفاده از نرم کننده بدون سولفات

قبل از استفاده از این محصولات مطمئن شوید که موهایتان به خوبی خیس شده است. این امر مهم است زیرا به شما کمک می کند تا به راحتی محصول را در سراسر موهای خود پخش کنید.

۲ تا ۳ پمپ از محصول را در کف دستان خود بمالید و با مقدار کمی آب مخلوط کنید. کف دست ها را به هم بمالید تا کف ملایمی ایجاد شود. به خاطر داشته باشید که نرم کننده ابرهای بزرگی از فوم ایجاد نمی کند ولی این بدان معنا نیست که شما به مقدار بیشتری نیاز دارید!

نرم کننده را روی قسمت میانی تا انتهای موهایتان بمالید و بگذارید به مدت ۳ تا ۵ دقیقه قبل از شستشو روی موها بماند. سپس آبکشی کنید. آبکشی بسیار مهم است، زیرا باقی ماندن محصولات شوینده روی مو ممکن است باعث ایجاد احساس سنگینی و کثیفی موها شود.

بهترین نرم کننده مو

سولفات یک ماده شیمیایی است که می تواند منجر به خشکی و تحریک پوست سر شما شود. اگر به‌ خصوص بعد از شستن موهایتان با شامپو و نرم‌ کننده معمولی‌ دچار خارش پوست سر می‌ شوید، می‌ تواند ناشی از سولفات موجود در این محصولات باشد. در برخی موارد، سولفات می تواند لکه های دردناکی را روی پوست سر ایجاد کند. حذف این ماده مضر می تواند نتایج شگفت انگیزی داشته باشد.

نرم کننده مو Trichoedge Nourishing Hair Conditioner یکی از این نرم کننده های بدون سولفات است که عاری از مواد شیمیایی خشن است بنابراین هیچ آسیبی به مو و پوست سر وارد نمی کند. به عنوان بهترین نرم کننده مو، موها را عمیقا مرطوب و حالت می دهد، تارهای مو را صاف می کند، وز شدن و شکافته شدن انتهای مو را کاهش می دهد. این نرم کننده برای آقایان و خانم ها مناسب است. شما همچنین می توانید برندهای بسیاری را در بازار پیدا کنید که فاقد سولفات هستند.

سخن پایانی

در حالی که سولفات ‌هایی مانند سدیم لوریل سولفات (SLS) و سدیم لورت سولفات (SLES) ممکن است آنقدر بد نباشند که برخی تصور می ‌کنند ولی ممکن است از اجتناب از آنها سود ببرید. اگر موها یا پوست سرتان خشک است، پوست سرتان حساس است، موهایتان نازک یا وز است یا اگر موهایتان تحت درمان شیمیایی یا رنگ مو قرار گرفته است بهتر است به دنبال محصولات بدون سولفات باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا