Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

معرفی ۱۵ ماده گیاهی و طبیعی سفت کننده پوست صورت

پوست صورت با افزایش سن و کند تر شدن ساخت کلاژن، پوست با افتادگی و شل شدن رو به رو می شود. علاوه بر این، عوامل محیطی مانند آلودگی، نور خورشید، رژیم غذایی نامناسب، تغییرات وزنی، کم شدن آب بدن و … از جمله عواملی هستند که در بروز این مشکل نقش دارند.

برای رفع این مشکل روش های مختلف سنتی و طبیعی و شیمیایی فراوانی وجود دارد. استفاده از محصولات و ماسک های طبیعی مانند لیمو، دارچین، قهوه، گلاب، خاک رس، پاپایا، توت فرنگی، نارون کوهی و … از جمله روش های گیاهی و طبیعی موثر است.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به معرفی مواد طبیعی و گیاهی و روش های مقابله با افتادگی و شل شدن پوست صورت، استحکام و جوانسازی آن می پردازیم.

عوامل افتادگی و شل شدن پوست صورت

  • پوست بدن به آرامی از گونه ها، بینی، چانه، گردن، بازوها و سایر نقاط بدن دچار افتادگی و شل شدن می شود. عوامل اصلی افتادگی پوست به قرار زیر است.
  • با افزایش سن و کندتر شدن ساخت کلاژن، پوست خاصیت کششی و ارتجاعی خود را از دست می دهد.
  • بافت هم بند پوست که غضروف و استخوان ها را پشتیبانی می کند، با افزایش سن تضعیف می شود.
  • چربی زیر پوست حجم خود را از دست داده و به شکل توده در می آید. این توده ها به دلیل جاذبه آویزان می شوند.
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، به کلاژن و الاستین موجود در پوست آسیب می رساند.
  • دود سیگار و آلودگی هوا روند شکل گیری چین و چروک و افتادگی پوست را تسریع می کند.
  • کاهش وزن سریع و حاملگی نیز از عواملی هستند که می توانند سبب افتادگی پوست شوند.

مواد طبیعی و گیاهی سفت کننده پوست صورت

لیمو و سفتی پوست صورت

ویتامین C موجود در لیمو به افزایش تولید کلاژن و بازگرداندن قابلیت ارتجاعی پوست کمک می کند. لیمو دارای خواص قابض است که به سفت کردن پوست، کاهش چین وچروک و سایر نشانه های پیری پوست کمک می کند.

لیمو
لیمو

آب یک عدد لیمو را گرفته و آن را به آرامی روی صورت و گردن بمالید. پس از حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه صورت را با آب بشویید. سپس از یک مرطوب کننده استفاده کنید. این کار را ۲ تا ۳ بار در روز انجام دهید.

آلوئه ورا

اسید مالیک موجود در ژل آلوئه ورا به بهبود قابلیت ارتجاعی پوست کمک کرده و یک مرطوب کننده طبیعی برای پوست است. ژل یک برگ را بیرون آورده و روی صورت و گردن بمالید. پس از گذشت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با آب ولرم آبکشی کنید.

در روشی دیگر می توان یک قاشق‌ غذاخوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق چای خوری عسل را مخلوط کرده و روی صورت و گردن بمالید. اجازه دهید ۱۵ دقیقه بماند. آن را با آب گرم شسته و سپس مقداری آب سرد روی پوست بپاشید.

خیار سفت کننده طبیعی پوست صورت

نصف یک خیار را له کرده، از صافی عبور دهید تا عصاره آن گرفته شود. این آب را به صورت بمالید و اجازه دهید خشک شود. سپس صورت را با آب سرد بشویید.

در روشی دیگر یک قاشق غذاخوری خیار رنده شده و یک قاشق غذاخوری ماست ساده را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را روی صورت مالیده و اجازه دهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. سپس صورت را با آب ولرم بشویید.

روغن های سفت کننده پوست صورت

ماساژ دادن صورت و گردن‌ با یک روغن طبیعی مانند روغن نارگیل، آووکادو، هسته ی انگور، جوجوبا، بادام یا روغن زیتون، به سفت شدن پوست کمک کرده و آن را محکم و صاف نگاه می دارد. زیرا این روغن ها دارای آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین A  و E است که خواص ضدپیری داشته و به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کنند.

روغن نارگیل
روغن نارگیل

برای این منظور، مقداری روغن را در مایکروویو گرم کرده و روی صورت بمالید. با استفاده از نوک انگشت و با حرکات دایره ای، پوست را ۱۰ دقیقه به آرامی ماساژ دهید. این کار را یک بار در روز و قبل از رفتن به رختخواب انجام دهید.

عسل

عسل دارای خواص ضدپیری، آنتی‌اکسیدانی و آبرسانی طبیعی است که در درمان پوست بسیار موثر است. برای این منظور دو الی سه قاشق غذاخوری عسل و چند قطره آب لیمو و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را روی صورت و گردن مالیده و اجازه دهید خشک شود. سپس صورت را با آب گرم بشوید.

در روشی دیگر، نصف قاشق غذاخوری عسل و نصف قاشق غذاخوری خامه ی ترش را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه را به آن اضافه کنید. این مخلوط را روی صورت مالیده و اجازه دهید یک دقیقه بماند. سپس با آب ولرم شسته و در آخر مقداری آب سرد بپاشید.

گلاب یک تونر طبیعی پوست صورت

گلاب یک قابض طبیعی و یک تونر عالی به حساب می آید. این محلول به سفت کردن پوست شل کمک کرده و برای داشتن پوستی روشن و درخشان فوق‌العاده است. قبل از رفتن به رختخواب مقداری گلاب روی صورت و گردن بمالید. این کار به سفت کردن پوست و جلوگیری از علائم پیری زودرس کمک می کند.

روش دیگر، مخلوط کردن یک قاشق چای خوری آب لیمو، یک قاشق چای خوری نارون کوهی و پنج قطره روغن بادام در یک فنجان گلاب است. این مخلوط را به صورت و گردن مالیده و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند. سپس صورت را با آب شستشو دهید.

دارچین و پوست صورت

دارچین به تسریع روند تولید کلاژن کمک کرده و سبب سفتی و استحکام پوست می شود. یک قاشق چای خوری پودر دارچین و یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با مقدار کافی روغن زیتون مخلوط کرده و به شکل خمیر در آورید. سپس نصف قاشق چای خوری شکر یا نمک به آن اضافه کنید.

دارچین و پوست صورت
دارچین و پوست صورت

صورت و گردن را چند دقیقه به آرامی با این خمیر ماساژ دهید. سپس صورت را با آب ولرم شستشو دهید. بهتر است از این اسکراب طبیعی، یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

گل سرشور

گل سرشور یا مولتانی میتی گردش خون را افزایش داده و قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود می بخشد. یک قاشق غذاخوری پودر گل سرشور را با مقدار کافی آب یا گلاب مخلوط کرده و یک خمیر نرم درست کنید. این خمیر را روی صورت و گردن مالیده و اجازه دهید خشک شود. سپس پوست صورت را با آب ولرم بشویید.

در روشی دیگر۱ قاشق غذاخوری گل سرشور، گلیسیرین و عسل را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس یک عدد سفیده ی تخم‌مرغ زده‌شده را به آن اضافه کنید. این خمیر را روی صورت و گردن مالیده و اجازه دهید خشک شود. سپس صورت را با آب ولرم بشویید.

توت فرنگی

تو ‌فرنگی‌ حاوی ویتامین C است. این ویتامین، یک آنتی‌اکسیدان قوی است که تولید فیبرهای کلاژن را افزایش ‌می دهد. این امر به صاف و محکم نگه‌ داشتن پوست کمک می‌کند. علاوه بر این، اسیدهای آلفاهیدروکسیل موجود در این میوه به بهبود ظاهر پوست کمک می کند.

برای این منظور دو الی سه عدد توت فرنگی رسیده را له کرده و با دو قاشق چای خوری ماست و دو قاشق چای خوری عسل مخلوط کنید. این مخلوط را روی صورت و گردن مالیده اجازه دهید حدود پنج دقیقه بماند. سپس پوست صورت را با آب ولرم شستشو دهید. بهتر است این درمان را روزی یک بار و برای چند هفته انجام دهید.

پودر دانه‌ ی قهوه و پوست صورت

پودر دانه قهوه و پوست صورت
پودر دانه قهوه و پوست صورت

کافئین موجود در قهوه، رطوبت و چربی اضافی پوست را از بین می برد. به همین علت، پوست صورت را محکم و نرم می کند. علاوه بر این، قهوه حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان است که روند پیری پوست را کند می کند. دانه های درشت و زبر قهوه و شکر قهوه ای، پوست را لایه برداری کرده و به استحکام آن کمک می کند. طی این فرایند، روغن نارگیل پوست را مرطوب نگاه می دارد.

توجه به این نکته ضروری است که پودر قهوه‌ آماده یا همان قهوه‌ی فوری (Instant Coffee) که در بازار موجود است، در فرآیند تولید، دستکاری می شود و تغییر می کند. درنتیجه، خاصیت خود را از دست داده و برای سفت کردن پوست صورت مفید نخواهد بود. بهتر است دانه قهوه را در منزل آسیاب کنید.

برای این منظور به یک چهارم فنجان پودر دانه ی قهوه، یک چهارم فنجان شکر قهوه ای، دو الی سه قاشق غذاخوری روغن نارگیل یا روغن زیتون و نصف قاشق چای خوری پودر دارچین نیاز دارید.

ابتدا روغن نارگیل را به آرامی گرم کنید تا ذوب شود. سپس، اجازه دهید تا در دمای اتاق سرد شود. مواد دیگر را ترکیب کرده و روغن نارگیل خنک شده را به آن ها بیفزایید. مخلوط به دست آمده را به مدت چند دقیقه به آرامی با حرکت چرخشی روی پوست خود بمالید. سپس پوست صورت خود را با آب ولرم بشویید.

نارون کوهی

پلی فنول موجود در نارون کوهی با خاصیت آنتی اکسیدانی، فعالیت آنزیم های مخربی را که به کلاژن و الاستین پوست صدمه می زنند را مهار می کند. به همین دلیل، نارون کوهی پوست را منقبض، منافذ آن را تنگ و پوست را سفت می کند. این امر موجب جوانسازی پوست صورت می شود.

نارون کوهی
نارون کوهی

برای این منظور، پد پنبه ای را به محلول نارون کوهی آغشته کنید. سپس آن را به سمت بالا روی صورت و گردن خود حرکت دهید. حدود پنج دقیقه منتظر بمانید تا محلول روی پوست صورت خشک شود. سپس، بار دیگر نارون کوهی را با پنبه روی پوست خود بمالید.

پس از استفاده صورت خود را نشویید. این محلول را می توان به همان روش برای قسمت های دیگر بدن مانند بازو ها، شکم و … نیز به کار برد. بهترین زمان برای استفاده از این محلول شب ها قبل از خواب است. می توان هر شب از این محلول استفاده کرد.

گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی سبب تسکین پوست می شود. علاوه بر این، یک تونر طبیعی است که افتادگی پوست را درمان می کند. این ماده حاوی آنتی اکسیدان هایی است که پوست را صاف کرده و درخششی طبیعی به آن می بخشد.

برای این منظور آب گوجه فرنگی را گرفته و توپک پنبه ای را به آن آغشته کنید. یک لایه ی نازک آب گوجه فرنگی را روی پوست ناحیه ی مورد نظر مالیده و اجازه دهید۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند. سپس، پوست صورت را با آب بشویید. بهتر است این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

نمک اپسوم

نمک اپسوم، پوست را سفت کرده، مایعات اضافی را که ممکن است سبب افتادگی پوست شود، از بین می برد. علاوه بر این، گردش خون را بهبود می بخشد. به همین دلیل، موجب سفت شدن پوست صورت می شود.

برای ای منظور، وان را با آب گرم پر کرده، یک تا دو فنجان نمک‌ اپسوم را به آن اضافه کنید. نمک را در آب مخلوط کرده و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در وان بمانید. بهتر است هفته ای دو یا سه بار با این روش از آب نمک اپسوم استفاده کنید.

پاپایا

پاپایا
پاپایا

آنزیم های مفید موجود در پاپایا مانند پاپایین برای سفت تر شدن پوست های افتاده مفید است. علاوه بر این حاوی ویتامین A و آنتی اکسیدان بوده، پوست را صاف و نرم می کند. ویتامین C موجود در آن نیز به سنتز و نگهداری کلاژن کمک می کند.

برای این منظور یک پاپایا را به قطعات کوچک برش داده و در مخلوط کن آسیاب کنید. یک تا دو قاشق غذاخوری آرد برنج را به آن افزوده و به خوبی ترکیب کنید.

این مخلوط را روی پوست خود مالیده، به آرامی و با حرکات چرخشی آن را رو به بالا مالش دهید. ماساژ صورت را به مدت ۱۵ دقیقه انجام داده، سپس با آب بشویید. هفته ای دو بار از این ماسک استفاده کنید.

ماست و پوست صورت

اسید لاکتیک موجود در ماست، منافذ پوست را منقبض و محکم می کند. بررسی ها نشان می دهد استفاده ی منظم از این ماسک به درخشش طبیعی چهره کمک خواهد کرد.

برای این منظور ۲ قاشق غذاخوری ماست را با چند قطره آب لیمو ترش سبز مخلوط کنید. این مخلوط را روی صورت خود مالیده، به مدت ۱۰ دقیقه پوست را ماساژ داده و حدود ۵ دقیقه صبر کنید. سپس پوست صورت را با آب بشویید. بهتر است این کار را سه تا چهار بار در هفته تکرار کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا