Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص توت فرنگی برای حفظ و بهبود سلامتی چیست؟

خواص توت فرنگی برای سلامتی بسیار زیاد است. توت فرنگی غنی از آنتی اکسیدان است و می تواند به بهبود سلامت قلب و کاهش فشار خون به شما بسیار کمک کند. این میوه ها همچنین می توانند به عملکرد بهتر مغز شما کمک کنند و سلامت چشم و پوست شما را افزایش دهند. محتوای پلی فنلی بالای این میوه آن را برای بهبود سیستم ایمنی بدن بسیار مفید کرده است و علائم پیری زودرس را کاهش دهد.

این میوه های قرمز، آبدار و شیرین برای تهیه مربا، دسر، ژله و بسیاری از غذاهای دیگر عالی هستند. آنها منبع خوبی از مواد معدنی مانند منگنز و پتاسیم و همچنین ویتامین C هستند.

توت فرنگی قرمز بسیار خوش طعم است و در بین افراد در هر سنی محبوبیت دارد. اعتقاد بر این است که توت فرنگی بومی فرانسه است. شما می‌ توانید این میوه های آبدار و شیرین را همانطور که هستند، بخورید یا از آن ها در تهیه دسرها، ژله ها و مرباها استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد خواص و عوارض جانبی توت فرنگی، لطفا تا انتها با ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

 

 

فهرست مطالب

توت فرنگی چیست

توت فرنگی (Fragaria) میوه ای شیرین و قرمز به شکل قلب است که به دلیل طعم لذیذ و فواید تغذیه ای آن بسیار مورد علاقه است. این گیاه بومی بسیاری از نقاط جهان است و از خانواده گل رز است و رایحه ای متمایز دارد. با وجود نامش، توت فرنگی از نظر گیاه شناسی توت نیست بلکه یک میوه فرعی است، به این معنی که قسمت گوشتی آن از تخمدان های گیاه گرفته نمی شود.

در عوض، هر دانه مرئی که بیرون این میوه را می پوشاند از یکی از تخمدان های گل خارج می شود. برگ های توت فرنگی نیز به صورت خام و پخته مصرف می شود و خواص دارویی دارند. همچنین می توانید برگ های این گیاه را به عنوان یک چای غنی از آنتی اکسیدان مصرف کنید. توت فرنگی میوه ای فصلی است که در بوته ها رشد می کند.

ارزش غذایی توت فرنگی

این میوه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای بدن مانند ویتامین C و K، فولات، پتاسیم، منگنز و منیزیم است. آنها کم کالری، غنی از فیبر و سرشار از آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها هستند. به گفته وزارت کشاورزی آمریکا، یک فنجان توت فرنگی ۳ گرم فیبر و ۱۲ گرم کربوهیدرات دارد.

طبق آمار USDA، یک وعده ۱۰۰ گرمی این میوه خام حدود ۳۲ کالری دارد. این باعث می شود آنها یک غذای کم کالری باشند. شما می توانید این میوه ها را بدون نگرانی در مورد افزایش وزن ناسالم استفاده کنید. سایر مواد مغذی موجود در این میوه عبارتند از:

  • ۱ گرم پروتئین (۲% ارزش روزانه)
  • ۴ میلی گرم ویتامین C (149٪ از ارزش روزانه)
  • ۶ میلی گرم منگنز (۲۹ درصد ارزش روزانه)
  • ۵ میکروگرم فولات (۹ درصد ارزش روزانه)
  • ۲۳۳ میلی گرم پتاسیم (۷ درصد ارزش روزانه)
  • ۸ میلی گرم منیزیم (۵ درصد ارزش روزانه)
  • ۳ میکروگرم ویتامین K (4 درصد ارزش روزانه)

بسیاری از مواد مغذی دیگر در توت فرنگی وجود دارند که فواید فوق العاده ای برای سلامتی دارند. توصیه می شود این میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

ارزش غذایی توت فرنگی
ارزش غذایی توت فرنگی

فواید توت فرنگی برای سلامتی

آنتی اکسیدان ها و پلی فنول های موجود در این توت ها از سلامت قلب حمایت کرده و از انواع مختلف سرطان جلوگیری می کند. همچنین ویتامین C موجود در این میوه نیز به سلامت پوست و مو کمک می کند. فیبر موجود در این توت ها به هضم غذا کمک می کند و به کاهش وزن کمک می کند. سایر فواید این میوه برای سلامتی عبارتند از:

عملکرد قلب را بهبود می بخشد

توت فرنگی احتمالا دارای سطوح بالایی از آنتی اکسیدان های سالم برای قلب مانند اسید الاژیک و فلاونوئیدهایی مانند آنتوسیانین، کاتچین، کورستین و کامپفرول است. طبق یک تحقیق، این ترکیبات فنلی با مهار تشکیل کلسترول تام و LDL (کلسترول بد) به کاهش خطر بروز بیماری های قلبی عروقی کمک می کند.

مطالعه دیگری در دانشکده پزشکی انجام شد، نشان داد که زنان جوان و میانسالی که سه وعده یا بیشتر از نصف فنجان توت فرنگی یا زغال اخته در هفته مصرف می کنند، ۳۴ درصد کمتر در معرض بروز حملات قلبی قرار دارند. احتمالا سطوح بالای آنتوسیانین در توت ها رگ های خونی را شل می کند، به کاهش فشار خون کمک می کند و از مشکلات قلبی عروقی جلوگیری می کند.

محتوای بالای فیبر، ویتامین C و فولات موجود در توت فرنگی یک ترکیب سه گانه ایده آل برای سلامت قلب را تشکیل می دهد. این ترکیبات می توانند کلسترول را در شریان ها و عروق به مقدار زیادی کاهش دهند.

عملکرد مغز را تقویت می کند

توت فرنگی سرشار از ید، ویتامین C و مواد شیمیایی گیاهی است که به حفظ عملکرد صحیح سیستم عصبی بسیار کمک می کند. پتاسیم موجود در این میوه همچنین، با افزایش جریان خون به مغز با بهبود عملکرد شناختی مرتبط است. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که مصرف بیشتر فلاونوئیدها، به ویژه از زغال اخته و توت فرنگی، میزان زوال شناختی را در افراد مسن بسیار کاهش می دهد.

ممکن است به مبارزه با سرطان کمک کند

این میوه منبع فوق العاده خوبی از ویتامین C و فیبر غذایی است که هر این ترکیبات از بروز سرطان های مری و روده بزرگ جلوگیری می کنند. خواص ضد سرطانی توت فرنگی را می توان به وجود اسید الاژیک یک ماده شیمیایی گیاهی که می تواند از سرطان های پوست، ریه، مثانه و سینه جلوگیری کند، نسبت داد.

این اسید به روش های مختلفی به عنوان یک عامل ضد سرطان عمل می کند. به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند، تولید سلول های سرطانی را کند می کند و به بدن کمک می کند تا انواع خاصی از مواد سرطان زا را از بین ببرد.

ممکن است در مراقبت از پوست به شما کمک کند

مصرف این میوه می تواند از پوست شما در برابر آلاینده ها و آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داده است که فرمولاسیون های مبتنی بر توت فرنگی برای اهداف آرایشی می توانند از پوست در برابر آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش محافظت کنند.

استفاده منظم از ماسک های توت فرنگی می تواند پوست را شاداب و تمیز نگه دارد. این میوه به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی قوی ممکن است در جلوگیری از آسیب پوستی ناشی از رادیکال های آزاد نیز بسیار مفید باشد.

برای تهیه یک ماسک صورت آسان برای پوستی درخشان، ۴ تا ۵ عدد توت فرنگی را له کنید و تفاله آن را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. سپس مخلوط تهیه شده را روی صورت بمالید، بگذارید تا خشک شود و در نهایت بعد از گذشت ۵ الی ۱۰ دقیقه صورت خود را با آب گرم بشویید. خواهید دید که پوستی درخشان و شاداب خواهید داشت.

در مراقبت از چشم به شما کمک می کند

مصرف این میوه می تواند از بیماری های چشمی مانند خشکی چشم، تخریب اعصاب بینایی، دژنراسیون ماکولا، نقص بینایی و افزایش حساسیت به عفونت ها جلوگیری کند. این میوه به دلیل محتوای غنی از ویتامین C برای بهبود سلامت چشم بسیار مناسب است.

مطالعات انجام شده نشان داده است که ویتامین C به عنوان یک ماده مغذی ضروری در ترمیم بافت های چشم بسیار مفید خواهد بود. غذاهای غنی از ویتامین C مانند توت فرنگی می توانند از بروز بیماری گلوکوم چشم نیز جلوگیری کنند.

به مدیریت دیابت کمک می کند

مصرف این میوه ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد، زیرا دارای شاخص گلیسمی پایینی است. مطالعات نشان داده است که خوردن توت فرنگی کنترل قند خون را در میان افراد مبتلا به دیابت بهبود می بخشد. مصرف این میوه همچنین به مدیریت دیابت نوع ۲ مرتبط با هیپرگلیسمی به بیمار بسیار کمک می کند.

این میوه حاوی مقداری اسید الاژیک است که به کاهش سرعت جذب نشاسته در بدن بسیار کمک می کند. مصرف این میوه افزایش سطح قند خون را پس از یک وعده غذایی کنترل می کند. فیبر موجود در توت فرنگی همچنین می تواند به تنظیم سطح قند خون نیز کمک کند.

فواید توت فرنگی برای سلامتی
فواید توت فرنگی برای سلامتی

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

ویتامین C موجود در توت فرنگی و بسیاری از انواع دیگر میوه ها به تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرفه و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی کمک می کند. مصرف یک فنجان از این میوه می تواند نیاز روزانه شما به ویتامین C را تامین کند.

ممکن است علائم بیماری آرتریت و نقرس را تسکین دهد

مصرف این میوه بسیار توصیه می شود زیرا سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات سم زدا است که به کاهش درد بیماری نقرس و آرتریت به فرد کمک می کند. این میوه همچنین به پیشگیری از علائم آرتریت مانند تحلیل ماهیچه ها و بافت ها، خشک شدن مایعات روان کننده در مفاصل و تجمع مواد سمی و اسیدها (مانند اسید اوریک) در بدن بسیار مفید است.

به کاهش وزن کمک می کند

توت فرنگی در بین افرادی که می خواهند وزن کم کنند، بسیار محبوب است. این میوه نه تنها خوشمزه است بلکه می تواند به کاهش وزن نیز به شما کمک کند. توت فرنگی باعث افزایش تولید آدیپونکتین و لپتین در بدن می شود که هر دو هورمون های چربی سوز هستند. این ترکیبات به کاهش اشتها، کاهش قند خون و کاهش وزن و چربی بدن به شما کمک می کنند که همگی باعث کاهش وزن می شوند.

در پیشگیری از نقایص مادرزادی به شما کمک می کند

اسید فولیک یک ماده مغذی ضروری به خصوص در دوران بارداری است، زیرا به جلوگیری از نقص های مادرزادی کمک می کند. توت فرنگی منبع خوبی از اسید فولیک است. ۲۵۰ گرم از این میوه می تواند ۳۰ درصد از فولات مصرفی روزانه شما را تامین کند.

به بهبود سلامت استخوان کمک می کند

یک مطالعه تحقیقاتی در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که توت فرنگی دارای خواص ضد درد و ضد التهابی است که ممکن است به مبارزه با آرتروز به شما کمک کند. مصرف تنها یک چهارم فنجان از این میوه می تواند آنتی اکسیدان های مورد نیاز را برای کمک به مدیریت سطوح التهاب و جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد برای شما فراهم کند. همچنین این میوه حاوی منگنز، ویتامین های C و K و پتاسیم است که به بهبود سلامت استخوان ها بسیار کمک می کند.

برای درمان یبوست مفید است

توت فرنگی به دلیل داشتن فیبر زیاد به هضم مواد غذایی کمک می کند و از یبوست جلوگیری می کند. این میوه ها می توانند به ویژه برای رفع یبوست در کودکان مفید باشند. پزشکان مصرف توت فرنگی را برای درمان یبوست در کودکان به دلیل محتوای فیبر متوسطی که دارد، بسیار توصیه می کنند.

بهبود سریع سرماخوردگی

توت فرنگی سرشار از ویتامین های مفید برای سلامتی بدن است. در واقع، فقط باید حدود ۵ عدد از این میوه را مصرف کنید تا ۹۸ درصد از ویتامین C مورد نیاز خو را دریافت کنید. این ویتامین نقش مهمی در حفظ سیستم ایمنی بدن شما سالم دارد و به بدن شما کمک می کند تا از بروز بیماری های مختلف جلوگیری کند و سریع تر بهبود یابد.

سایر مزایای سلامتی توت فرنگی

توت فرنگی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. سایر خواص این میوه عبارتند از:

ممکن است به بهبود سلامت مو کمک کند

این میوه غنی از انواع آنتی اکسیدان ها، اسید الاژیک و ویتامین های مختلف است که به مبارزه با ریزش مو، مرطوب کردن موها و جلوگیری از شوره سر بسیار کمک می کند. برای داشتن موهای براق، ۵ یا ۶ عدد توت فرنگی له شده را با ۱ قاشق غذاخوری ماست مخلوط کنید. آن را روی موهای مرطوب خود ماساژ دهید و بعد از ۱۰-۱۵ دقیقه آبکشی کنید و طبق معمول شامپو بزنید. این مخلوط به عنوان یک حالت دهنده طبیعی مو عمل می کند.

به عنوان سفید کننده دندان عمل کند

این میوه حاوی مقداری اسید مالیک است که به عنوان یک عامل سفید کننده طبیعی دندان عمل می کند. آدامس بدون قند این میوه نیز یک گزینه برای سفید کردن دندان است. برای سفید کردن دندان میوه له شده را با جوش شیرین مخلوط کنید تا مخلوط شوند، سپس آن را روی دندان هایتان بگذارید. بگذارید ۵ دقیقه بماند و به آرامی از مسواک برای سفید کردن دندان ها استفاده کنید.

کاهش پف چشم

توت فرنگی به کاهش ظاهر پف کرده چشم نیز بسیار کمک می کند. برای رفع سریع پف چشم، برش هایی از این میوه را روی پلک های خود قرار دهید و ده دقیقه استراحت کنید.

مزایای سلامتی توت فرنگی
مزایای سلامتی توت فرنگی

آیا مصرف توت فرنگی برای نوزادان بی خطر است

توت فرنگی میوه ای بسیار مغذی است که می تواند برای سلامتی همه افراد در سنین مختلف مفید باشد. اما وقتی صحبت از کودکان می شود، این میوه برای کودکان بالای شش ماه پس از شروع مصرف غذاهای جامد بی خطر است.

روش انتخاب و ذخیره مناسب توت فرنگی

بهتر است توت فرنگی های ارگانیک و محلی را انتخاب کنید، زیرا خوردن آنها بی خطر است و طعم شیرینی دارند. وقتی می خواهید توت فرنگی را انتخاب می کنید، به دنبال آنهایی باشید که قرمز و معطر هستند. این میوه بسیار فاسد شدنی هستند و باید ظرف چند روز خورده شوند. همچنین شما می ‌توانید آن ‌ها را به مدت یک هفته در یخچال بگذارید یا تا شش ماه در فریزر نگه داری کنید. همچنین می توانید توت فرنگی خشک شده را خریداری کنید و از آن ها در تهیه اسموتی ها استفاده کنید.

موارد مصرف توت فرنگی

توت فرنگی اغلب به صورت خام مصرف می شود یا به سالاد میوه اضافه می شود. همچنین می توانید به راحتی آب این میوه را در منزل تهیه کرده و مصرف کنید. عصاره این میوه همچنین به طور گسترده در مواد غذایی فرآوری شده از جمله بستنی، مربا، ژله، شربت، آب نبات و شکلات استفاده می شود.

به دلیل داشتن طعم و رنگ فوق‌ العاده غنی، از اسانس این میوه در قرص‌ ها، داروها، شیک‌ های پروتئینی و مکمل ‌های غذایی استفاده می ‌شود. این میوه معطر سرشار از آنتی اکسیدان است و یک طعم دهنده و معطر کننده محبوب در لوسیون ها، شوینده های صورت، خمیر دندان کودکان، روغن های بدن و شامپوهاست. شما می توانید به طرق مختلف توت فرنگی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

خواص توت فرنگی برای مردان

خواص توت فرنگی برای مردان بسیار زیاد است. این میوه منبع غنی از ویتامین C است. در واقع، یک وعده توت فرنگی بیشتر از یک پرتقال ویتامین C دارد. مشخص شده است که ویتامین C آنتی بادی های تقویت کننده سیستم ایمنی را تحریک می کند که در نهایت توانایی بدن شما را برای مبارزه با عفونت ها افزایش می دهد .

طبق تحقیقات انجام شده، مکمل های حاوی ویتامین C غلظت ایمونوگلوبولین را که یک آنتی بادی و جزء کلیدی سیستم ایمنی بدن انسان است را افزایش می دهد. در طب سنتی این میوه برای مبارزه با آلرژی و آسم نیز بسیار شناخته شده است.

آنتی اکسیدان ها و پلی فنول ها غنی توت فرنگی، آن را به وعده غذایی ایده آل برای محافظت از قلب در برابر بیماری های قلبی تبدیل می کند. این میوه حاوی آنتوسیانین ها (آنتی اکسیدان های مسئول رنگ قرمز) است که از سیستم گردش خون محافظت می کند، در نتیجه از شریان ها در برابر تجمع پلاک محافظت می کند و فشار خون را تنظیم می کند. توت فرنگی همچنین سرشار از پتاسیم است، یک ماده مغذی که به کنترل فشار خون کمک می کند.

خواص توت فرنگی برای زنان

یکی از رایج ترین مکمل هایی که برای زنان باردار توصیه می شود، فولات یا اسید فولیک است که در رشد کودک بسیار موثر است. خوشبختانه، توت فرنگی منبع طبیعی عالی از این ماده مغذی است. یک فنجان توت تازه حدود ۴۰ میکروگرم فولات دارد. این میوه همچنین حاوی آنتوسیانین است، یک آنتی اکسیدان قدرتمند که رگ های خونی را شل کرده و آنها را باز می کند و در نتیجه فشار خون را کاهش می دهند.

تحقیقات نشان داده است که مصرف این میوه می تواند کاهش حافظه را در زنان به تاخیر بیندازد. این مزیت را می توان به وجود فلاونوئیدها موجود در این میوه نسبت داد. همچنین، مشخص شده است که افزایش مصرف آنتوسیانیدین به کاهش سرعت کاهش حافظه بسیار کمک می کند. مصرف توت فرنگی همچنین مکانیسم طبیعی مغز (که اتوفاژی نیز نامیده می شود) را تقویت می کند و در نتیجه از زوال مغز جلوگیری می کند.

این میوه ها معمولا حاوی آلفا هیدروکسی اسید هستند که ماده مهمی برای از بین بردن سلول های مرده پوست است. توت فرنگی همچنین حاوی اسید سالیسیلیک و اسید الاژیک است که برای کاهش پیگمانتاسیون و لکه های تیره نیز بسیار شناخته شده است. اسید سالیسیلیک همچنین برای از بین بردن سلول های مرده از پوست و سفت کردن منافذ پوست برای جلوگیری از بروز آکنه بسیار مفید است.

خواص توت فرنگی برای مردان
خواص توت فرنگی برای مردان

خواص توت فرنگی برای معده

معده مقادیر زیادی رادیکال آزاد ایجاد می کند که در مقایسه با سایر اندام ها به بروز استرس اکسیداتیو کمک می کند. بنابراین، احتمال ایجاد اختلالات متعدد مانند ورم معده، زخم معده یا سرطان معده بسیار زیاد می شود. از سوی دیگر، طبق مطالعه انجام شده روی موش، عصاره توت فرنگی از آسیب ناشی از الکل به پوشش معده جلوگیری کرد.

مصرف این میوه از شدت آسیب های ناشی از آسیب جلوگیری می کند. فعالیت آنتی اکسیدانی و محتوای پلی فنل توت فرنگی به این اثرات نسبت داده می شود. بنابراین می توانید با گنجاندن توت فرنگی در رژیم غذایی خود از اختلالات معده ناشی از استرس اکسیداتیو جلوگیری کنید.

مصرف این میوه با کاهش باکتری های بالقوه مضر و افزایش فراوانی باکتری های مفید برای هضم مواد غذایی نیز مفید است. این میوه همچنین به حرکت غذا در سیستم گوارشی کمک می کند و از حرکات روده حمایت می کند، زیرا منبع غنی فیبر است. توت فرنگی با بهبود هضم، یک گزینه عالی برای بهبود یبوست یا مدفوع نامنظم است.

برخی از میوه ها و انواع توت ها مانند توت فرنگی دارای مقادیر زیادی فیبر هستند که از نفخ شکم جلوگیری می کند. علاوه بر این، توت فرنگی ۸۵ تا ۹۵ درصد آب دارد بنابراین می تواند به کاهش نفخ بسیار کمک کند.

خواص توت فرنگی برای باردار شدن

خواص توت فرنگی برای باردار شدن بسیار زیاد است. این میوه سرشار از ترکیبات شیمیایی مفید برای سلامتی مانند فولات است. طبق تحقیقات انجام شده، مصرف فولات در دوران بارداری بسیار مهم است. زیرا می تواند از نقص لوله عصبی در جنین جلوگیری کند و برای سلامتی مادر نیز مهم است.

خواص توت فرنگی برای اسپرم

آنتی اکسیدان های موجود در توت فرنگی برای قلب و عروق بسیار مفید هستند. مصرف این میوه باعث افزایش گردش خون در اندام های تناسلی می شود که برای سلامت جنسی بسیار مهم است. ویتامین C موجود در انواع توت ها همچنین باعث افزایش تعداد اسپرم در مردان می شود.

توت فرنگی حاوی پکتین است،نوعی فیبر محلول که سطح LDL (کلسترول بد) را در بدن کاهش می دهد. کاهش کلسترول بد، از بروز بیماری فشار خون در بدن جلوگیری می کند و سلامت بدن را افزایش می دهد. توت فرنگی در سراسر جهان بسیار محبوبیت پیدا کرده است و در استان های فرانسه به عنوان یک داروی افزایش غرایز جنسی شناخته می شود.

خواص توت فرنگی برای مو

همانطور که قبلا بحث شد، توت فرنگی منابع عالی از ویتامین C است. این ماده مغذی جذب آهن را تشویق کرده و رشد مو را تقویت می کند. همچنین مشخص شده است که کمبود این ماده مغذی می تواند منجر به شکاف انتهایی در مو یا موخوره شود. مصرف این ویتامین همچنین می تواند شوره سر را درمان کند.

سیلیس موجود در توت فرنگی نیز ممکن است باعث کاهش طاسی و افزایش رشد مو شود. با این حال، هیچ مدرک علمی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد.

برای استفاده از خواص این میوه برای مو، می توانید یک ماسک موی توت فرنگی تهیه کنید. برای این کار خمیر توت فرنگی (۲ عدد توت) را با روغن نارگیل خالص و عسل (هر کدام ۱ قاشق غذاخوری) مخلوط کنید. این مخلوط را روی پوست سر خود بمالید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و بعد از آن می توانید موهای خود را با آب سرد بشویید. این کار را باید روی پوست سر تمیز انجام دهید. این ماسک مو همچنین از رشد قارچ پوست سر جلوگیری می کند.

خواص توت فرنگی برای کم خونی

مصرف توت فرنگی برای کم خونی در طب سنتی بسیار توصیه می شود. این میوه به دلیل داشتن مواد مغذی مختلف برای درمان بسیاری از بیماری ها مناسب است. از آنجایی که این میوه حاوی عناصر معدنی مفید مانند آهن است، تولید گلبول های قرمز را در بدن افزایش می دهد. مصرف منظم این میوه کم خونی را بهبود می بخشد، البته به شرطی ارگانیک و طبیعی باشد.

خواص توت فرنگی برای مو
خواص توت فرنگی برای مو

خواص مربای توت فرنگی

یکی از موارد استفاده از توت فرنگی، تهیه مربای این میوه است. مربای توت فرنگی علاوه بر خوشمزه بودن، برای سلامتی نیز بسیار مفید است. این مربا حاوی ویتامین ها و مواد مغذی مفید برای بدن است. استفاده از مربای توت فرنگی به عنوان صبحانه برای سلامتی بدن بسیار مفید و مغذی است و سلامت عمومیی بدن را افزایش می دهد. اما باید توجه داشته باشید از مصرف مربای توت فرنگی به دلیل داشتن سطح بالایی از قند، به مقدار زیاد خودداری کنید.

عوارض جانبی مصرف توت فرنگی

این میوه برای مصرف خوراکی بی خطر است. شواهد کافی برای نشان دادن عوارض جانبی مصرف این میوه وجود ندارد. با این حال، اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید، توصیه می شود قبل از مصرف این میوه با پزشک خود مشورت کنید.

توت فرنگی جزء رقیق کننده های طبیعی خون محسوب می شود. مصرف بیش از حد این میوه هنگام مصرف دارو می تواند منجر به رقیق شدن بیش از حد خون شود. زیاد مصرف کردن یک میوه خوب و مفید، می تواند نتیجه معکوس داشته باشد. بنابراین، از خوردن بیش از یک فنجان از این میوه خودداری کنید.

اگرچه مصرف این میوه در مقادیر طبیعی در دوران بارداری و شیردهی بی خطر است، اما تحقیقات کافی برای دانستن اینکه در صورت مصرف بیش از حد آن چه اتفاقی خواهد افتاد، انجام نشده است. توصیه می شود در دوران بارداری از مصرف بیش از حد این میوه اجتناب کنید.

مصرف توت فرنگی ممکن است زمان خونریزی را طولانی کند و حتی خطر کبودی را در افراد مستعد را افزایش دهد. در صورت داشتن اختلالات خونریزی این میوه را باید با احتیاط مصرف کنید. همچنین اگر عمل جراحی در پیش دارید، توصیه می شود مصرف این میوه را متوقف کنید زیرا توت فرنگی ممکن است سرعت لخته شدن خون را کاهش دهد.

سخن آخر

توت فرنگی میوه ای شیرین و آبدار و سرشار از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی مفید برای سلامتی است. این توت های خوشمزه سرشار از مواد مغذی هستند و می توانند به صورت خام یا تازه مصرف شوند. بسیاری از فواید سلامتی توت فرنگی را می توان به ترکیبات مغذی و مفید آن نسبت داد. مصرف این میوه ممکن است از قلب محافظت کند، سطح قند خون را تنظیم کند، با سلول های سرطانی مبارزه کند، سطح ایمنی بدن را تقویت کند، سطح فشار خون را تنظیم کند و سلامت مغز را بهبود بخشد.

این میوه ها همچنین می توانند با از بین بردن سلول های مرده پوست و پاکسازی پوست، سلامت پوست را بهبود ببخشند. اگرچه تحقیقات کافی در مورد عوارض جانبی توت فرنگی انجام نشده است. به زنان باردار و شیرده توصیه می شود این میوه را با احتیاط بیشتری مصرف کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا