Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

حنا و وازلین موثرترین مواد در رفع تیرگی زانو

تیرگی زانو یکی از مشکلات رایج پوستی است. زبری و خشکی پوست، بهداشت ضعیف، قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض نور آفتاب، وراثت، مصرف برخی داروها، سلول های مرده‌ی پوست، دوده و آلودگی و اصطکاک بیش از اندازه از مهم ترین عواملی هستند که سبب بروز این مشکل می شوند.

روش های مختلفی برای درمان تیرگی زانو وجود دارد. در کنار درمان های شیمیایی و پزشکی، درمان های خانگی بسیاری وجود دارد. در بین روش های خانگی، استفاده از حنا و وازلین موثرترین مواد برای رفع این مشکل هستند. زیرا از خاصیت لایه برداری و روشن کنندگی بسیار خوبی برخوردار هستند.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به بررسی خواص روشن کنندگی حنا و وازلین، روش استفاده، دیگر خواص و … برای رفع تیرگی زانو می پردازیم.

روش های درمان تیرگی زانو

  • استفاده از اسكراب يا لايه بردارهای خانگی.
  • استفاده از يک كرم اسكراب مناسب، سبك و روزانه كه هم سلول های مرده رو تجزيه کرده و هم مرطوب، تا نواحی تیره پوست خشک و ضخيم نشوند.
  • استفاده از كرم، لوسيون يا تركيباتی كه دارای AHA و يا ساليسيليک اسيد هستند.
  • مراجعه به پزشک و انجام ميكرودرم ابريژن و يا استفاده از ليزر.

خواص و فواید حنا برای رفع تیرگی زانو

حنا یکی از گیاهان گلدار است که در کشورهای گرمسیر مانند هندوستان، ایران، پاکستان، افغانستان و … می ‌روید. هر چه اقلیم منطقه گرم ‌تر باشد، رنگ این گیاه دارویی نیز پررنگ ‌تر می ‌شود.

برای استفاده از حنا، ابتدا برگ‌ های جوان آن را جمع کرده و پس از خشک کردن، آن را الک کنید. حاصل این پروسه، پودری سبز رنگ و مایل به قهوه ‌ای است که به عنوان پودر حنا در بازار به فروش می ‌رسد.

خواص و فواید حنا برای رفع تیرگی زانو
خواص و فواید حنا برای رفع تیرگی زانو

خواص حنا برای پوست به قدری زیاد است که سبب شده این ماده از دیر باز تا کنون مورد توجه قرار گرفته و برای موارد بسیاری استفاده شود. حنا ماده‌ای مفید و موثر در سلامت و زیبایی است.

حنا به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی قوی قادر است با پاکسازی و کاهش چربی پوست، به درمان آکنه و جوش های صورت کمک کند. علاوه بر این، حنا برای آفتاب سوختگی هم مفید و موثر است.

افراد بسیاری از ماسک حنا برای رفع تیرگی بدن استفاده می کنند. یکی دیگر از کاربردهای حنا، رفع تیرگی بدن به خصوص در ناحیه ی زیر بغل و واژن است.

موارد بسیاری مانند دیابت، اصطکاک به علت استفاده از لباس های تنگ، اصلاح، عوامل ارثی و… وجود دارند که می توانند موجب تیرگی در این نواحی از بدن شوند. استفاده از ماسک حنا این مشکلات را برطرف خواهد کرد.

طرز تهیه ماسک حنا برای رفع تیرگی زانو

برای تهیه ی ماسک حنا از حنای بی رنگ استفاده کنید. زیرا، ماسک‌ های تهیه شده از حنای بی ‌رنگ برای تغذیه، پاکسازی و جوانسازی پوست مفید هستند. حنای بی رنگ برای پوست خشک و پوسته پوسته نیز مفید است. توصیه می شود هنگام مالیدن ماسک روی پوست و پیش از خشک شدن، مقداری آب گرم روی حنا پاشیده شود.

برای تهیه ی این ماسک یک قاشق غذاخوری ماست، یک قاشق مربا خوری حنای بی رنگ و دو الی سه قطره گلاب را با یکدیگر ترکیب کنید. پس از ترکیب این مواد با یکدیگر، آن را روی پوست خود مالیده و اجازه دهید به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه روی نواحی تیره بماند تا به خوبی جذب شود.

برای اثربخشی بیشتر می توان چند دقیقه ی آخر را در بخار حمام ماند تا جذب مواد درمانی آن بیشتر شود. بهتر است برای اثربخشی موثر این ماسک در جهت رفع تیرگی زانو، دو بار در هفته مورد استفاده قرار گیرد.

دیگر خواص حنا

جلوگیری از آثار پیری

یکی از خواص حنا، مبارزه با چین و چروک ‌های ریز صورت و طراوت بخشیدن به پوست است. ظرفیت‌ های آنتی اکسیدانی حنا به طور گسترده توسط محققان مورد بررسی قرار نگرفته ‌است. با این وجود، این گیاه در مقابل آثار ناشی از پیری پوست و از بین بردن چین و چروک ‌های پوستی موثر واقع می ‌شود.

جلوگیری از آثار پیری
جلوگیری از آثار پیری

کاهش آثار ناشی از زخم ‌ها، آکنه و لکه ‌های پوستی هم از دیگر مزایای حنا به شمار می‌ رود. علاوه بر این، این گیاه دارویی با خواص آنتی اکسیدانی خود از پوست در مقابل ویروس ها و باکتری ‌ها محافظت می ‌کند.

برای استفاده از حنا به عنوان ماسک صورت، ۱۰ گرم پودر حنای بی رنگ را با کمی آب جوشانده و سپس آن را با یک عدد زرده تخم مرغ و کمی روغن زیتون مخلوط کنید. این ماسک را روی صورت و به خصوص در اطراف چشم ‌ها و لب ‌ها بمالید.

اجازه دهید ماسک ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست صورت بماند و سپس آن را بشویید. پس از شستشو از کرم مرطوب کننده استفاده کنید. این ماسک علاوه بر از بین بردن چین و چروک ها، به لایه ‌برداری از پوست هم کمک می ‌کند.

با استفاده از این ماسک به صورت هفتگی، پس از مدتی متوجه کم شدن چین و چروک ‌ها، شادابی و درخشش پوست خواهد شد. حتی می توان هر از گاهی از این ماسک روی دست ها و ناخن ها هم بمالید تا اثرات فوق العاده آن را مشاهده کنید.

التیام زخم ‌ها

از دیگر خواص حنا می‌ توان به خاصیت ضد عفونی بودن آن اشاره کرد. حنا در مقابل عفونت ‌ها و التهاب از پوست محافظت می‌ کند. این گیاه دارویی برای انواع سوختگی‌ ها، زخم ‌ها و خراش ‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

حنا با ایجاد سد محافظتی، از پوست در برای عوامل بیماری‌ زا محافظت می ‌کند. علاوه بر این، حنا خنک کننده طبیعی به شمار رفته و به معنای واقعی گرمای پوست را به خود جذب می ‌کند. بنابراین، در مقابل اثرات آفتاب سوختگی مانند ژل آلوورا بسیار موثر است.

حنا و خاصیت ضد التهابی

از روغن حنا به عنوان داروی ضد التهاب مفاصل استفاده می ‌شود. حنا به صورت موضعی برای درمان دردهای ناشی از آرتروز و روماتیسم مورد استفاده قرار می گیرد.

حنا و خاصیت ضد التهابی
حنا و خاصیت ضد التهابی

بسیاری از افراد با افزایش سن دچار التهاب مفاصل، آسیب های غضروفی و عضلانی می ‌شوند. این مشکلات موجب التهابات دردناک در بسیاری از نقاط بدن می ‌شود. حنا می ‌تواند این دردهای مفصلی را کاهش داده و دامنه حرکتی را دوباره گسترش ببخشد.

حنا و تقویت ناخن ها

از دیگر مزایای حنا بهبود و تقویت ناخن‌ ها است. کوتیکول‌ ها و فضای زیر ناخن‌ ها مکان مناسبی برای رشد باکتری ‌ها و ایجاد عفونت هستند. استفاده از حنا برای از بین بردن آلودگی‌ ها و تضمین سلامت ناخن‌ ها بسیار مفید است.

نوشیدن عصاره برگ ‌های حنا هم می ‌تواند به جلوگیری از ترک خوردن ناخن‌ ها و کاهش التهاب کمک کند. علاوه بر این، مالیدن حنا روی ناخن ‌ها می ‌تواند از تحریک و عفونت در پایه ناخن‌ ها جلوگیری کند.

بهبود و تقویت موها و پوست سر با حنا

حنا حاوی عناصر رنگی و برنزه کننده، صمغ با ارزش، اسیدهای آلی و ویتامین های C و K است. این گیاه دارویی علاوه بر خواص متعدد، به بهبود و تقویت ساختار مو ها هم کمک بسزایی می‌ کند.

حنا موها را ضخیم و براق کرده و شوره سر را از بین می‌ برد. تغذیه پوست سر، از بین بردن ترک ها و بهبود موهای آسیب دیده هم از دیگر خواص حنا محسوب می شود. این گیاه منحصر به فرد در جلوگیری از ریزش مو به طرز معجزه آسایی عمل می ‌کند.

رفع تیرگی زانو با وازلین

وازلین ترکیبی از پارافین، ریزبلورین های مومی شکل و روغن معدنی است. این ماده از چند دوره تصفیه روغن های موجود در نفت خام به دست می آید. برای سال های متمادی، مردم از وازلین برای انواع مصارف و مقاصد خود استفاده می کنند.

رفع تیرگی زانو با وازلین
رفع تیرگی زانو با وازلین

یکی از بهترین و سنتی ترین روش های درمان تیرگی زانو استفاده از وازلین و سنگ پا است. برای این منظور، چند ساعت قبل از حمام سر زانو، آرنج و قوزک پا خود را چرب کرده و داخل حمام سنگ پا بکشید. بعد از حمام نیز از مرطوب کننده استفاده کنید.

حقایقی در رابطه با وازلین

  • نام ژنریک: ژله پترولیوم
  • نقش: اکلسیو (ترکیبات اکلسیوی، با ایجاد یک سد فیزیکی، رطوبت را داخل پوست محبوس می کنند)
  • مهم ترین مزایا: به دام انداختن رطوبت، ترمیم بریدگی ها و خراش های پوستی و تسریع روند ترمیم پوست
  • برای چه کسانی مفید است و باید از آن استفاده کنند: به طور کلی، برای انواع پوست و در تمامی سنین بی خطر است. با این وجود، برای افرادی که پوست خشک و حساس دارند یا دچار زخم های پوستی جزئی هستند فوق العاده مفید است.
  • چند وقت یک بار می‌توان از آن استفاده کرد: استفاده‌ی روزانه از وازلین کاملا بی خطر است.
  • بهترین ترکیبات مکمل: مرطوب کننده ها
  • ممنوعیت مصرف برای پوست های چرب و مستعد جوش

دیگر خواص وازلین برای سلامت پوست

لایه برداری پوست با ترکیب وازلین و شکر

برای این که بتوان با استفاده از وازلین پوست خود را لایه برداری نمود، وازلین و شکر را ترکیب کرده و روی پوست خود بمالید. شکر با دانه های ریز خود مانند لایه بردار عمل کرده و سلول های مرده پوست را از بین می برد. برای لایه برداری پوست صورت، قبل از استفاده از وازلین صورت خود را بشویید تا هیچ گونه لوازم آرایشی روی پوست نباشد.

هنگام استحمام نیز می توان از ترکیب وازلین و نمک دریا برای ماساژ بدن استفاده کرد. این ترکیب می تواند سلول های مرده پوست را به آسانی از سطح آن جدا کرده و به طور کامل لایه برداری کند.

التیام سوختگی و خراشیدگی پوست با وازلین

التیام سوختگی و خراشیدگی پوست با وازلین
التیام سوختگی و خراشیدگی پوست با وازلین

مطالعات انجام شده نشان می دهد وازلین به حفظ رطوبت پوست کمک می کند. به همین دلیل، برای ترمیم آسیب های پوستی خفیف بسیار موثر است.

اطمینان حاصل کنید که سطحی که روی آن وازلین قرار می گیرد کاملا تمیز و ضد عفونی شده باشد. در غیر این صورت، باکتری ها و دیگر میکروب ها داخل پوست محبوس شده و روند بهبود پوست را به تعویق می اندازند.

لوسیونی مناسب برای صورت و بدن

بعد از حمام، می توان از وازلین به عنوان لوسیون صورت و بدن استفاده کرد. ژله‌ پترولیوم، به عنوان یک مرطوب کننده ی قوی، از خشک شدن پوست جلوگیری می کند. برای برطرف کردن خشکی بینی در اثر سرماخوردگی یا آلرژی نیز می توان از وازلین استفاده کرد.

درمان پاشنه های ترک خورده با وازلین

برای این منظور پاها را داخل ظرفی پر از آب گرم و نمک قرار دهید. با استفاده از حوله آن ها را خشک کنید. سپس با مقداری وازلین چرب کرده و یک جفت جوراب نخی تمیز بپوشید.

بهبود خشکی پوست دست با وازلین

پس از شستن و خشک کردن دست ها، برای کمک به حبس رطوبت و تسریع روند درمان، روی پوست دست مقداری وازلین مالیده و یک جفت دستکش تمیز بپوشید.

درمان لب های ترک خورده

از وازلین می توان به جای بالم لب، لب‌های خود را چرب کرده و به درمان ترک های لب کمک کرد.

عوارض جانبی مصرف وازلین

  • وازلین فواید بسیاری دارد، اما فقط برای مصارف خارجی مناسب است. از خوردن یا مصرف داخلی وازلین به شدت پرهیز کنید. هرگز از وازلین به عنوان نرم کننده ی واژن یا برای مقاربت جنسی استفاده نشود. یک مطالعه روی ۱۴۱ خانم نشان داد ۱۷درصد آن ها از وازلین در داخل واژن استفاده کرده بودند. از این تعداد ۴۰درصد به واژینوز باکتریال مبتلا شده بودند.
    عوارض جانبی مصرف وازلین
    عوارض جانبی مصرف وازلین
  • بعضی افراد حساس بوده و در صورت استفاده از مشتقات پترولیوم دچار آلرژی می شوند. همیشه هنگام استفاده از محصولات جدید نسبت به علائم واکنش های آلرژیک مراقب باشید.
  • قبل از مصرف وازلین، پوست نواحی مورد نظر را کاملا خشک و تمیز کنید. در غیر این صورت، ممکن است دچار عفونت های قارچی یا باکتریایی شوید. در صورت تماس قوطی وازلین با دست آلوده، یا در صورت مصرف وازلین در نواحی تناسلی، احتمال آلوده شدن محتویات داخل قوطی وجود دارد.
  • پیش از آن که از وازلین در نواحی اطراف بینی استفاده کنید، نظر پزشک را جویا شوید. استنشاق روغن های معدنی می تواند منجر به ذات الریه آسپیراسیون، به خصوص در کودکان شود.
  • بعضی افراد پس از مصرف وازلین جوش می زنند. قبل از استفاده از وازلین، پوست خود را به طور کامل تمیز کنید. این کار احتمال جوش زدن را به شدت کاهش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا