Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

معرفی ۳ کرم مفید و موثر در رفع تیرگی کشاله ران

عمومی

تیرگی کشاله ران از جمله مشکلات شایع پوستی است که اغلب به دلیل سایش پوست هنگام پیاده روی، استفاده از تیغ، مشکلات هورمونی، تعریق بیش از حد، اضافه وزن، مصرف برخی دارو ها و … ایجاد می شود.

روش های درمانی مختلفی برای رفع این مشکل وجود دارد. از جمله این روش ها می توان به استفاده از کرم های روشن کننده پوست، روش های پزشکی و درمان های خانگی اشاره کرد. در این میان استفاه از کرم های روشن کننده به دلیل اثر بخشی بهتر و سهولت استفاده، محبوبیت بشتری دارد.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به معرفی بهترین و موثر ترین کرم های برطرف کننده تیرگی کشاله ران می پردازیم.

فهرست مطالب

دلایل ایجاد تیرگی کشاله ران

علت اصلی تیرگی پوست ناحیه ی کشاله ی ران، ساییده شدن پوست در حین ورزش یا پیاده روی است. سایر دلایل سیاهی کشاله ران شامل مواردی نظیر استفاده از محصولات شیمیایی، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید، اپیلاسیون، شیو کردن، عوارض جانبی برخی از داروها و عدم تعادل هورمونی است.

دیگر عوامل ایجاد کننده تيرگی كشاله ران

  • قرار گرفتن در معرض نور خورشید
  • چاقی و اضافه وزن  ( باعث سایش مکانیکی پوست مجاور می شود)
  • عدم تعادل هورمونی
  • مصرف برخی داروها
  • تعریق بیش از حد
  • آکانتوز نیگریکانس
  • تیغ کشیدن و استفاده از تیغ‌های کهنه
  • پدیده ژنتیکی
  • سایش بین لباس تنگ و زیربازو
  • عفونت ناشی از شستشوی نامناسب
  • باکتریهای سوخت و ساز کننده تعریق و غدد چربی پوست ( این باکتری ها کورینه باکتریوم نام دارند)
  • افزایش رنگ پوست پس از التهاب ( ناشی از آسیب دیدگی یا آلرژی)
  • ایجاد پوست مرده
  • مواد شیمیایی
  • مصرف قرص های ضد بارداری آندروژنی
  • مواد الکلی و بوی قوی مواد بو زدا
  • آکانتوز سیاه ( بیماری که به دیابت مقاوم در برابر انسولین مرتبط است)
  • تجمع رنگدانه های هموسیدرینی
  • اريتراسما، اينترتريگو، تينه آورسيكالر، كانديدياز
    دیگر عوامل ایجاد کننده تيرگی كشاله ران
    دیگر عوامل ایجاد کننده تيرگی كشاله ران

روش های پیشگیری از تیرگی کشاله ران

  • پوشیدن لباس های کتان
  • عدم استفاده از اسپری های ضد تعریقی که حاوی آلومینیوم کلرید هستند
  • عدم استفاده از کرم های برطرف سازی مو و تیغ ( اپیلاسیون و لیزر توصیه می شود)
  • پرهیز از تماس مستقیم با مواد شیمیایی قوی مثل عطرها و مواد بوزدا
  • برای از بین بردن موهای زائد از موچین استفاده نکنید زیرا به پوست صدمه می زند
  • داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات

رژیم غذایی جهت رفع تیرگی کشاله ران

  • از مصرف بیش از حد غذاهای سنگین و چرب خودداری کنید.
  • در طول روز به طور مرتب آب بنوشید.
  • غلات کامل، حبوبات، میوه تازه و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • حتما سالاد بخورید و تا جایی که می توانید، مصرف چای و قهوه را کاهش دهید.
  • ویتامین های A، B، C،E  برای سلامت پوست بسیار مفید هستند. در وضعیتی که شخص دچار کمبود برخی از ویتامین ها و ریز مغذی ها مانند ویتامین B12 شود، این کمبود می تواند به شکل لکه های پوستی ظاهر شود.
  • حفظ وزن مناسب و مصرف به اندازه تمامی گروه‌های غذایی از جمله غلات، پروتئین‌ها، سبزیجات، لبنیات بسیار حائز اهمیت است.

چگونگی رفع تیرگی کشاله ران

توجه به این نکته ضروری است که اولین قدم برای درمان پیگمنتاسیون (تیرگی پوست) رفع علت هایی است که پیش از این به آن اشاره کردیم. یکی از روش های ساده ای که می توان برای پیشگیری از تیرگی انجام داد، استفاده ی منظم از مرطوب کننده در ناحیه کشاله ران است. مرطوب کردن پوست کشاله ی ران موجب می شود تا پوست کمتر دچار ساییدگی شده و پوستی صاف و نرم داشته باشید.

برای روشن کردن قسمت های تیره پوست، درمان های موضعی متعددی با خاصیت لایه برداری و روشن کنندگی پوست وجود دارد. این درمان های موضعی معمولا حاوی یکی از ترکیبات روشن کننده مانند هیدروکینون، ترتینوئین، کوجیک اسید، اسکوربیک اسید و نیاسامید است.

چگونگی رفع تیرگی کشاله ران
چگونگی رفع تیرگی کشاله ران

البته باید این حقیقت را در نظر گرفت که درمان های موضعی تاثیر چندانی روی رنگدانه های پوستی ندارند. با این وجود، این درمان ها برای رنگدانه های سطحی (رنگدانه هایی که اپیدرم یا لایه سطحی پوست را تحت تأثیر قرار می دهند) موثر هستند.

کلیه روش های درمانی تیرگی کشاله ران

  • درمان های خانگی
  • کرم ها و پماد های بدون نسخه (OTC)
  • روش های پزشکی و استفاده از دستگاه

بررسی بهترین کرم های روشن کننده کشاله ران

محصولات آرایشی و بهداشتی متعددی وجود دارند که به رفع تیرگی پوست کمک می کنند. این محصلات را می توان بدون نسخه ی پزشک تهیه کرد.

رتینوئید های بدون نسخه یا OTC

در بیشتر محصولات مراقبت از پوست رتینوئید به ‌عنوان عنصر ضد پیری وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که محصولات حاوی رتینوئید (مشتقات ویتامین A) با بهبود چرخه ی تولید سلول های پوست، در رفع هایپرپیگمنتاسیون موثر هستند.

برخی رتینوئید های ضعیف را می ‌توان بدون نسخه پزشک تهیه کرد. اما سایر رتینوئید های قوی ‌تر فقط توسط تجویز پزشک قابل خریداری هستند. اگر پس از یک دوره مصرف رتینوئید های بدون نسخه، نتیجه ی دلخواه حاصل نشد، بهتر است در مورد مصرف رتینوئید های قوی تر با پزشک صحبت کنید.

با این وجود، باید بدانید که رتینوئید ها اثر بخشی فوری به دنبال ندارند. برای گرفتن بهترین نتیجه باید مصرف رتینوئید ها را تا چند ماه ادامه داد. به این ترتیب، می توان روشن تر شدن تیرگی پوست خود را به وضوح احساس کرد.

کرم روشن کننده پوست هیدروکینون

هیدروکینون ماده ای است که در روشن شدن لک های تیره ی پوست موثر است. بر اساس مطالعات انجام شده در آمریکا، هیدروکینون قادر است لک های پوستی و هایپرپیگمنتاسیون را بهبود ببخشد. معمولا برای مشاهده ی نتیجه کرم، ممکن است به ۴ هفته درمان با هیدروکینون نیاز باشد.

کرم روشن کننده پوست هیدروکینون
کرم روشن کننده پوست هیدروکینون

هیدروکینون می تواند باعث بروز عوارض جانبی نظیر خشکی پوست شود. معمولا پزشکان توصیه می کنند که در طول درمان با این دارو، برای پیشگیری از آسیب دیدگی پوست از یک ضد آفتاب قوی استفاده شود.

بیماری ملاسما به دلیل تولید بیش از حد رنگدانه، در سلول هایی که رنگدانه های پوست را تولید می کنند (ملانوسیت ها)، ایجاد می شود. این مشکل ، یک بیماری پوستی شایع و بی خطر است.

کرم روشن کننده کشاله ران ام ان دی ۱۰۰ میل

تیرگی زیر بغل و کشاله ران یکی از مشکلات شایع پوستی است که با افزایش سن و عوامل مختلف ایجاد می شود. این عارضه ضمن ایجاد یک حس ناخوشایند می تواند باعث ایجاد قارچ پوستی و بوی نامطبوع بدن شود.

کرم روشن کننده زیر بغل و کشاله ران ام ان دی، حاوی ترکیبات موثر کاهش دهنده ملانین است. این کرم ضمن کاهش فعالیت غدد عرق، از ایجاد قارچ پوستی جلوگیری می کند.

این کرم برای انواع پوست مناسب بوده و برای رفع تیرگی زیر بغل، رفع تیرگی کشاله ران و خط بیکینی، کاهش بوی بد زیر بغل و کشاله ران، جلوگیری از فعالیت باکتری و ایجاد قارچ پوستی استفاده می شود.

ترکیبات کرم روشن کننده ام ان دی

آلومینیوم کلروهیدرات ۵۰%، پروپیل گلایکول، ستئاریل الکل، ستیل الکل، بیزواکس، عصاره شیرین بیان، پی ای جی ۴۰ هیدروژنیتد کاستر اویل، گلیسیریل مونو استئارات، آربوتین، ستئارات ۲۵، هیدروکسی اتیل سلولز، اسانس مجاز آرایشی و بهداشتی، تری اتانول آمین ۹۹%، متیل پارابن، پروپیل پارابن، تیتانیوم دی اکساید ۰.۳ میکرون، آب دیونیزه.

روش مصرف کرم روشن کننده ام ان دی

مقدار مناسبی از کرم روشن کننده را ترجیحا بعد از استفاده از اسکراب بدن، در نواحی مورد نظر مصرف کنید. توصیه می شود این عمل را روزانه دو بار تکرار کنید.

درمان های خانگی رفع تیرگی کشاله ران

درمان های خانگی رفع تیرگی کشاله ران
درمان های خانگی رفع تیرگی کشاله ران

چنانچه تیرگی کشاله ی ران به یک دغدغه تبدیل شده است و می خواهید بدانید که چگونه می توان آن را با روش های طبیعی و بی ضرر درمان کرد، بهتر است این درمان های خانگی را مورد توجه قرار دهید.

ترکیب روغن نارگیل و آب لیمو مفید برای رفع تیرگی پوست

۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل و ۱ قاشق چای خوری آب لیموی تازه را با هم ترکیب کرده و روی پوست تیره ی کشاله ی ران قرار دهید. اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی پوست بماند. سپس آن را از روی پوست بشویید.

آلوئه ورا برای رفع تیرگی پوستی مفید است

برای این منظور تنها کاری که باید انجام داد این است که ژل آلوئه ورا را جدا کرده و روی پوست تیره ی کشاله ی ران مالید. کمی ناحیه ی مورد نظر را ماساژ دهید تا ژل به طور کامل جذب پوست شود. سپس کشاله ی ران را با آب ولرم شستشو دهید.

استفاده از اسکراب بلغور جو دو سر

یک پیمانه بلغور جو دو سر، یک پیمانه ماست و یک قاشق چای خوری عسل (عسل یک مرطوب کننده ی فوق العاده است) را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس مخلوط به دست آمده را روی نواحی تیره مالیده و آن را به آرامی ماساژ دهید. این کار به از بین بردن سلول های مرده پوست کمک فراوانی می کند.

جوش شیرین مفید برای رفع تیرگی پوست

برای رفع تیرگی های پوستی نصف وان حمام خود را پر از آب کرده، سپس جوش شیرین را به آن اضافه کنید. اجازه دهید تا جوش شیرین به خوبی در آب حل شود. به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بدن خود را در وان خیس دهید. پس از گشت این زمان خود را خشک کرده و از مرطوب کننده یا لوسیون بدن استفاده کنید.

اسکراب شکر برطرف کننده تیرگی کشاله ران

اسکراب شکر برطرف کننده تیرگی کشاله ران
اسکراب شکر برطرف کننده تیرگی کشاله ران

برای این منظور، یک قاشق غذاخوری شکر گرانول را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل به خوبی مخلوط کنید. سپس مخلوط را روی ناحیه ی کشاله ی ران خود قرار داه و به آرامی اسکراب (لایه برداری) کنید. پس از گذشت دو دقیقه پوست خود را بشویید.

سیب زمینی در رفع تیرگی کشاله ران موثر است

یکی از قدیمی ترین درمان های تیرگی پوست که می توان به آن اشاره کرد استفاده از سیب زمینی است. یک سیب زمینی را به صورت ورقه ای برش دهید. سپس ورقه های سیب زمینی را روی ناحیه ی آسیب دیده قرار دهید. پس از گذشت ۱۵ دقیقه یا بیشتر، پوست خود را بشویید.

نکته

درمان های خانگی اشاره شده می توانند به بهبود تیرگی کشاله ی ران کمک کنند. با وجود این که تجربه نشان داده که این درمان ها بسیار مفید هستند، اما هیچ منبع معتبری نتایج قطعی این درمان ها را ثابت نکرده است.

در صورتی که به هر یک از موارد ذکر شده حساسیت دارید، توصیه می شود که این روش ها را به تنهایی امتحان نکنید. پیش از انجام این روش ها حتما با یک متخصص پوست آنلاین مشورت کنید.

روش های پزشکی جهت درمان تیرگی کشاله ران

لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی نوعی عمل زیبایی است که در آن از غلظت های بالاتر اسیدها برای لایه برداری پوست استفاده می شود. این کار در طول چند جلسه انجام شده و ممکن است هر جلسه غلظت اسید لایه بردار افزایش یابد.

طی درمان با لایه برداری شیمیایی ممکن است دچار خشکی پوست شوید. بنابراین، برای پیشگیری از خشکی پوست و گرفتن نتیجه ی مطلوب، بهتر است از یک مرطوب کننده یا آبرسان خوب استفاده کنید.

در لایه برداری شیمیایی از ترکیباتی نظیر ماندلیک اسید، گلایکولیک اسید، سالیسیلیک اسید و یا ترکیبی از اسید ها استفاده می شود. این ترکیبات علاوه بر بهبود تیرگی پوست، به جوان سازی پوست نیز کمک می کنند.

لایه برداری شیمیایی
لایه برداری شیمیایی

روشن کردن پوست کشاله ران با دستگاه

روش های درمانی زیبایی زیادی برای درمان عیب های پوست وجود دارد. این روش ها باید توسط متخصص پوست و یا در مراکز زیبایی مجهز انجام شوند. برخی از این روش های درمانی عبارتند از:

میکرودرم ابریژن

نوعی درمان همراه با لایه برداری است که برای جوان سازی پوست مورد استفاده قرار می گیرد.

رادیو فرکانسی (RF)

این روش علاوه بر روشن کردن پوست، به سفتی پوست و رفع چین و چروک نیز کمک می کند.

نور پالسی شدید (IPL)

این روش شامل طول موج مشخصی از نور است که تنها ملانین پوست را مورد هدف قرار می دهد.

درمان با لیزر

روشن کردن نواحی تیره ی پوست با لیزر یک روش ایمن و موثر است. برای انتخاب این روش می توان با متخصص پوست مشورت کرد. لیزر تراپی یک درمان غیر تهاجمی و اثربخش است که به طور مستقیم رنگدانه های پوست را از بین می برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا