Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

پوکه پرلیت چیست؟ – خواص و مزایا

پوکه پرلیت در واقع همان سنگ معدنی پرلیت با انواع پوکه ها بعد از حرارت دادن است. سنگ پرلیت نوعی سنگ آتشفشانی سیلیسی با ترکیبی ریولیتی است که آب محبوس داشته و به صورت طبیعی یافت می شود. تشکیل طبیعی آن ها از گدازه های ساطع شده از آتشفشان ها و خنک شدن آن هاست. چون سرد شدن این گدازه ها به صورت سریع صورت می گیرد، بخارات آب داخل سنگ به دام افتاده و کل سنگ، ساختاری شیشه مانند پیدا می کند. این سنگ جلای مرواریدی داشته و نام معادل سنگ مروارید را برای آن انتخاب کردند. زیرا داخل نمونه های طبیعی آن، ترک های کروی متحدالمرکزی دیده می شود. از پرلیت استفاده های زیادی در صنایعی چون ساختمان سازی و کشاورزی می شود.

قیمت خرید پرلیت با توجه به انواع آن می تواند متفاوت باشد. پرلیت های ساختمانی، پرلیت های کشاورزی و … هر کدام بسته به نوع کاربرد، با قیمت های مختلفی در بازار عرضه می شوند. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با پوکه پرلیت و کاربردهای آن آشنا می کند.

خواص پوکه پرلیت

به طور کلی، در تعریفی که از نظر اقتصادی و تجاری برای پوکه پرلیت شده است می توان گفت که هر سنگ شیشه ای است که انبساط آن تا دمایی نزدیک به ۸۶۰ تا ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد انجام شده و منبسط شود. در این شرایط وزن مخصوص پوکه پرلیت کم می شود. عناصر موجود در پرلیت به توانایی انبساط آن کمک می کند.

در این دما، رطوبت داخل شیشه تبدیل به بخار شده و انبساط سنگ به اندازه ۷ تا ۱۶ برابر حجم اصلی خود خواهد شد. در این حالت، سنگ متراکم تبدیل به محصولی سبک و سفید شده و به صورت گرانول های پرلیتی در دنیا شناخته شده هستند. با حرارت سریع پرلیت، نرم شدن ساختار سیلیکاتی آن اتفاق افتاده و با تبخیر آب آن، باد کرده و امکان ترکیدن وجود دارد.

خواص پوکه پرلیت
خواص پوکه پرلیت

برای خرید پرلیت می توان به شرکت های مختلف عرضه کننده این مواد مراجعه کرد. شرکت ها، فروش خود را به صورت حضوری و یا اینترنتی انجام می دهند.

پرلیت و ساختمان سازی

با استفاده از پرلیت ساختمانی، روند ساخت و ساز تندتر می شود. این ماده در ترکیب با مواد دیگر می تواند به عنوان عایق صوتی و عایق حرارتی در ساختمان ها به کار رود. با عایق کاری لوله های آب با پرلیت ساختمانی، صدای جریان آب کمتر به گوش می رسد. برای تهیه ی بتن، پرلیت ساختمانی را با سیمان مخلوط کرده و ملات سبکی به دست آمده و نیازی به عایق کاری صوتی و حرارتی نخواهد داشت. پرلیت در ترکیب با گچ برای گچ کاری ساختمان، مانع ایجاد ترک می شود.

پرلیت و کشاورزی

استفاده از پرلیت کشاورزی در خاک، باعث بهبود کیفیت آن می شود. زیرا ساختار میکروسکوپی پرلیت به گونه ای است که دارای حفره های زیاد پر از آب است. در این حفره ها، علاوه بر آب، ۲۰ درصد اکسیژن نیز حفظ می شود که ادغام آب و اکسیژن، کیفیت خاک را با توجه به کمک به هوادهی و آب رسانی، بهتر می کند.در این حالت، تغذیه گیاهان به خوبی صورت می گیرد. همچنین پرلیت، مانع ایجاد آفت در گیاهان به سبب استریل بودن آن شده و به راحتی دچار پوسیدگی نمی شود. این ماده خاصیت خود به مدت زمان طولانی در خاک حفظ کرده و در هزینه ها صرفه جویی می کند.

در پرورش صیفی جات مانند گوجه فرنگی، خیار و رشد توت فرنگی، از ترکیب پرلیت با کوکوپیت و پیت ماس استفاده می شود.

یکی از عوامل موثر در قیمت خرید پرلیت، سایزهای مختلف آن است. وزن، چگالی و کیفیت محصول نیز می تواند از عوامل تاثیرگذار دیگر باشد. خرید پرلیت می تواند از فروشگاه های معتبر صورت گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا