Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیصنایع شیمیایی

موارد ایمنی در مصرف آمونیوم لوریل سولفات چگونه است؟

از جمله موارد ایمنی در مصرف آمونیوم لوریل سولفات، عدم نگهداری در دمای بالاتر از ۴۰ درجه سانتی گراد است. زیرا در این دما، آمونیوم لوریل سولفات خاصیت خود را از دست می دهد. همچنین PH کمتر از ۵، یعنی محیط اسیدی برای این ترکیب مضر بوده و در این محیط دچار هیدرولیز می شود. آمونیوم لوریل سولفات به عنوان ماده ای فوم دهنده به مواد شوینده افزوده می شود تا با از بین بردن چربی ها و چرک از موها و پوست، باعث تمیزی آن ها شود.

آمونیوم لوریل سولفات و آمونیوم لوریل اتر سولفات هر دو به عنوان عامل سورفکتانت بوده و در این محصولات به کار برده می شود. بیشتر خرید آمونیوم لوریل اتر سولفات نیز به همین منظور صورت می گیرد. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک، به موارد ایمنی در مصرف آمونیوم لوریل سولفات و همچنین خواص و مزایای آن، پی می بریم.

خواص آمونیوم لوریل سولفات

آمونیوم لوریل سولفات با فرمول شیمیایی C۱۲H۲۹NO۴S، از نظر ظاهری، مایعی روشن و چسبنده بوده و می تواند بی رنگ و یا زرد کم رنگ باشد. اگر این ماده را با کوکامیدوپروپیل بتانین یا کوکامیدو دی اتانول آمین ترکیب کنند، محصولی با میزان ویسکوزیته بالا حاصل می شود.

از مزایای آمونیوم لوریل سولفات، قدرت شویندگی و پاک کنندگی بالا، خاصیت امولسیفایری، ایجاد کف و قدرت نفوذ متعادل است. از نظر ساختاری در یک انتهای آن، زنجیر هیدروکربنی غیرقطبی وجود داشته و در انتهای دیگر، نمک اسید آمونیوم لوریل سولفات ۳۰درصد به عنوان واکنش دهنده ای آنیونی، است. با چنین ساختار و خواصی، در ترکیب شامپوها به کار می رود تا موها را نرم و تمیز کند. زیرا با قدرت تولید فوم، باعث پخش ایده آل حباب های هوا می شود. همچنین مواد قطبی و غیرقطبی به راحتی در آن حل می شود.

خواص آمونیوم لوریل سولفات
خواص آمونیوم لوریل سولفات

تولید آمونیوم لوریل سولفات مانند آمونیوم لوریل اتر سولفات از روغن نارگیل و روغن هسته نخل است. به طور کلی این مواد را می توان با کاهش کاتالیزوری اسیدهای چرب به دست آورد.

با افزایش مصرف این مواد، بازار خرید آمونیوم لوریل اتر سولفات و آمونیوم لوریل سولفات، رونق رو به افزایشی را تجربه می کند.

کاربردهای این مواد در ساخت فوم، صنعت نساجی، معدن فلزات، رنگدانه ها، لاستیک مصنوعی، به عنوان عامل تهویه پوست، تولید صنایع آرایشی و بهداشتی و … است.

موارد ایمنی در مصرف آمونیوم لوریل سولفات

همان طور که اشاره شد، مهمترین احتیاط در نگهداری آمونیوم لوریل سولفات، نگهداری در محیطی با میزان PH بین ۵ تا ۷ است تا تجزیه نشود. همچنین اگر از این ماده در غلظت بالا استفاده شود، با تحریک چشم و پوست، به آن ها آسیب می رساند. استنشاق این ترکیب، سیستم تنفسی را دچار سوزش کرده و باعث به وجود آمدن اختلالاتی در دستگاه تنفسی می شود. همچنین بلعیدن آمونیوم لوریل سولفات، با آسیب به دستگاه گوارشی، ایجاد تهوع و اسهال می کند.

پوسته پوسته شدن و خشکی، از عوارض تماس آمونیوم لوریل سولفات در مقادیر بالا با پوست است. به خصوص کسانی که پوستی حساس دارند و احتمال اگزمای پوستی در آن ها زیاد است، بیشتر از این ماده دچار آسیب می شوند. در صورت ترکیب این ماده با نیتروزامین ها، مواد شیمیایی سرطان زا ایجاد می شود. احتمال دارد لایه های پوست در این حالت، جدا شده و ملتهب شود.

همه این موراد باعث می شود تا در هنگام استفاده از این ماده از تجهیزات محافظ شخصی مانند عینک های شیمیایی و دستکش های غیرقابل نفوذ استفاده شود.

میزان تحریک پذیری پوست از آمونیوم لوریل اتر سولفات در مقایسه با آمونیوم لوریل سولفات و تگزاپون کمتر است. خرید آمونیوم لوریل اتر سولفات و آمونیوم لوریل سولفات، به عنوان عوامل کف کننده مورد توجه بوده و در ترکیب خمیردندان و پاک کننده های پوست نیز دیده می شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا