Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

تیتانیوم دی اکسید در خمیر دندان

تیتانیوم دی اکسید در خمیر دندان برای ایجاد رنگ سفید مورد استفاده قرار می گیرد. تیتانیوم دی اکسید ماده ای معدنی تایید شده توسط سازمان غذا و داروی آمریکا است که برای بافت و رنگ غذاها به کار برده می شود. کاربرد تیتانیوم دی اکسید در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی، کاغذ و پلاستیک نیز رواج داتیتانیوم دی اکسید در خمیر دندانرد. کاربرد تیتانیوم دی اکسید در خمیر دندان و خواص آن در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک مورد بررسی قرار می گیرد.

تیتانیوم دی اکسید چیست؟

دی اکسید تیتانیوم ترکیبی غیرآلی با فرمول مولکولی TiO۲ است که به صورت پودری سفید رنگ است. تیتانیوم دی اکسید در دمای ۱۸۴۳ درجه سانتی گراد ذوب شده و در دمای ۲۹۷۲ درجه سانتی گراد به جوش می آید. این ترکیب در آب نامحلول است. دی اکسید تیتانیوم از مواد معدنی روتیل، آناتاز و ایلمنیت تهیه می شود. ساختار این ترکیب به صورت مکعب مستطیل بوده و بیشترین کاربرد تیتانیوم دی اکسید در صنایع رنگ و پوشش است.

تیتانیوم دی اکسید چیست؟
تیتانیوم دی اکسید چیست؟

تولید تیتانیوم دی اکسید

این که تیتانیوم دی اکسید با چه روشی تولید شود، وابسته به مواد اولیه کاربردی است. ایلمنیت به عنوان معمول ترین ماده اولیه ای است که برای این منظور به کار برده می شود. این ماده با استفاده از فرایند سولفات یا کلرید به دی اکسید تیتانیوم تبدیل می شود. خالص سازی شن و ماسه معدنی روتیل نیز با کمک فرایند کلراید یا فرایندهای دیگر صورت می گیرد.

شکل کریستالی بلور رنگدانه های تیتانیوم دی اکسید روتیل از دو فرایند سولفاته و کلرید حاصل می شود. اما فرایندی که برای تولید فرم آناتاز استفاده می شود، سولفاته است. اختلاف این دو فرایند تولید در نحوه اجرای آن هاست. فرایند کلرید به صورت مداوم و فرایند سولفاته به صورت دسته ای اجرا می شود.

خواص تیتانیوم دی اکسید

کاربرد تیتانیوم دی اکسید در تهیه کاغذ، پلاستیک، رنگ و لاک، بیشتر از ۸۰ درصد از تولید سالانه این ماده در جهان را به خود اختصاص داده است. از تیتانیوم دی اکسید در ساخت سرامیک، شیشه، صنعت الکتریکی، پتاسیم های فلزی، کاتالیزورها، واسطه های شیمیایی و هادی های الکتریکی استفاده می شود.

در تولید فیلم های نازک تزئینی مانند توپاز آتشین آتش، دی اکسید تیتانیوم به کار برده می شود. این ماده بعد از رسوب به عنوان فیلم نازک، با ضریب شکست و رنگ، برای آینه های دی الکتریک به پوشش نوری انعکاس عالی تبدیل می شود.

خواص تیتانیوم دی اکسید به عنوان ضد آفتاب

کاربرد تیتانیوم دی اکسید به عنوان ضد آفتاب، غلیظ کننده و رنگدانه در محصولات آرایشی و بهداشتی متداول است. این ماده به صورت ذرات ریز استفاده شده و گاهی در اثر ترکیب مسدودکننده های UV با رنگدانه های اکسید آهن در ضد آفتاب ها، به آن ها کمک می کند تا در برابر نور مرئی باعث حفاظت از پوست شوند.

این ماده به جهت توانایی بالا در جذب اشعه ماوراءبنفش و بالا بودن مقاوت در برابر تغییرات رنگ در زیر این اشعه، در ترکیب کرم های ضد آفتاب به کار می رود. در لوسیون های ضد آفتاب، مقیاس نانوی تیتانیوم دی اکسید استفاده می شود. اندازه نانوی این ترکیب، بین ۲۰ تا ۴۰ نانومتر است.

دی اکسید تیتانیوم چون توسط پوست جذب نمی شود برای سلامتی پوست، خطری ایجاد نمی کند.

ایمنی تیتانیوم دی اکسید در خمیر دندان

تیتانیوم دی اکسید به عنوان ماده ای بی خطر توسط متخصصان بهداشت در سراسر دنیا تایید شده است. این ماده درجه نانو مورد ارزیابی توسط SCCS قرار گرفته و استفاده از آن به عنوان فیلتر UV توسط کمیسیون اروپا تایید شده است. تیتانیوم دی اکسید به عنوان رنگ سفید در خمیر دندان ها استفاده شده و تعریف آن به شکل غیرنانو با مقررات جهانی صورت گرفته است. کاربرد تیتانیوم دی اکسید در لوازم آرایشی و بهداشتی نیز مورد تایید قرار گرفته است.

با این که تیتانیوم دی اکسید، سمی نبوده و قابلیت اشتعال زایی ندارد ولی باعث تحریک و آلرژی در سیستم تنفسی می شود. به همین دلیل هنگام کار با این ماده بهتر است از وسایل ایمنی چون ماسک استفاده کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا