Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیصنایع شیمیایی

نقش لورامید در مواد شوینده چیست؟

نقش لورامید در مواد شوینده به عنوان کف دهنده و بالا برنده ویسکوزیته است. لورامید در مواد شوینده مانع روان شدگی زیاد شده و به عنوان ماده ای نرم کننده به کار برده می شود. با این خواص، لورامید در انواع مواد شوینده ای چون شامپوها، پاک کننده های بدن، قالب های صابون سنتزی، پاک کننده پوست، ژل اصلاح، روغن حمام، بوگیرهای کاسه توالت، ژل های دستی و لوسیون ها به کار گرفته می شود. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با نقش لورامید در مواد شوینده آشنا می شویم.

لورامید چیست؟

لورامید ماده یا شیمیایی با پایه ی هیدروکربنی بوده و از مشتقات دی اتانول است. این ماده با نام های دیگری چون دی اتانول آمین، لوریک آمید و کوکونات لورامید نیز شناخته می شود. این ماده به رنگ زرد کهربایی بوده و PHی بین ۹ تا ۱۱ دارد. لورامید بویی منحصر به فرد داشته و در ۲۳۸,۹ درجه سانتی گراد می جوشد. این ترکیب در الکل ها، پروپیلن الکل و پلی اتیلن الکل به خوبی قابل انحلال است. ۴ دسته از لورامید با درصدهای مختلف وجود دارد. لورامید ۱۰۰ درصد، ۷۰ درصد، ۵۰ درصد و سویامید این چهار دسته هستند.

این ترکیب در گروه مواد فعال سطحی غیریونی بوده و به عنوان یک محصول قلیایی است. این ماده در دمای ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد غلیظ شده و به عنوان غلیظ کننده در مواد شوینده استفاده می شود. عناصر تشکیل دهنده لورامید، اکسیژن، هیدروژن، کرن و نیتروژن است.

لورامید چیست؟
لورامید چیست؟

خواص فیزیکی لورامید

لورامید یک سورفکتانت نانیونیک بوده و افزایش دهنده کف و ویسکوزیته است. این ماده غلیظ کننده، حالت دهنده مو و نرم کننده پوست است و دارای خاصیت مرطوب کنندگی است. لورامید دارای خاصیت آنتی استاتیکی بوده و در برخی از روش ها با کاربرد این ماده نیازی به استفاده از کاتالیزور نیست.

نقش لورامید در مواد شوینده به عنوان کف کننده

با خواصی که لورامید در مواد شوینده دارد، می توان باعث عملکرد بهتر آن ها می شود. لورامید در فهرست صدها موادی است که می توانند برای ایجاد کف به کار روند. کاربرد لورامید همراه با سدیم لوریل اتر سولفات باعث ایجاد کف بالایی می شود.

نقش لورامید در زیاد کردن ویسکوزیته

به مقاومت یک مایع در برابر جاری شدن، ویسکوزیته یا گرانروی می گویند. نیروهایی باعث جذب لایه های مختلف مولکولی مایعات به سمت یکدیگر می شوند. مقاومت مایع در صورت بالا بودن این نیرو، بیشتر خواهد بود. یکی از نقش های لورامید در مواد شوینده، بالا بردن میزان ویسکوزیته در آن هاست. این خاصیت سبب می شود تا میزان مایع کمتری مصرف شود. کیفیت مایعات دستشویی در نتیجه پایین بودن ویسکوزیته کم می شود، زیرا به راحتی با آب روان شسته می شود.

لورامید ایجاد کننده خاصیت آنتی استاتیکی

با مالش یا تماس دو ماده با یکدیگر، الکتریسیته ساکن تولید می شود که با انتقال الکترون ها از یک جسم به جسم دیگر است. به عنوان مثال با شانه زدن موها یا برخورد دست به سطوح خاص، برق گرفتگی ایجاد می شود. با افزودن ماده ای به مواد شوینده که به مقابله با این خاصیت بپردازد، می توان کیفیت آن ها را بهبود داد. لورامید یکی از این مواد است که به مواد شوینده لباس و موی سر اضافه می شود.

لورامید به عنوان نرم کننده در مواد شوینده

خاصیت نرم کنندگی و حالت پذیری موها با افزودن لوارمید به مواد شوینده بالا می رود. همچنین در ترکیب مواد شوینده لباس ها نیز، دی اتانول آمین خاصیت نرم کنندگی داشته و با ساختار هیدروکربنی خود به نرمی و لطافت لباس ها کمک می کند.

از لورامید در صنعت نساجی به عنوان عامل تمیزکاری و پشم شویی استفاده می شود. در ضد زنگ ها، تثبیت کننده های لاتکس، فرمولاسیون های ضد آب، عوال متوازن کننده رنگ، به عنوان افزودنی واکس و رزین، به عنوان امولسیفایر درامولسیون های آب در روغن که در داروسازی کاربرد دارد و … لورامید کاربرد دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا