Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتیصنایع شیمیایی

سویامید DEA چیست؟ – خواص و مزایای آن

سویامید DEA یک اسید چرب با نام علمی دی اتانول آمید است که یک مایع متراکم چسبنده است. این ماده به رنگ زرد تیره بوده و به نام های دیگری چون هیدروکسی اتیل، روغن سویا و میعانات دی اتانول آمین نیزخوانده می شود. در محصولات آرایشی و بهداشتی باکیفیت از سویامید برای بهبود دادن فوم، ویسکوزیته و خواص فرمولاسیونی استفاده می شود. تولید سویامید از ترکیب مونو یا دی اتانول آمید با روغن سویا حاصل می شود.

در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با خواص سویامید DEA و کاربردهای آن اشنا می شویم.

خواص سویامید DEA

از مهمترین خواص سویامید، بهبود به عنوان فوم، تثبیت کننده کف و واکنش در ویسکوزیته است. این ماده به جهت خاصیت کف کنندگی زیاد در صنایع مختلفی چون تولید مواد شوینده، محصولات مراقبت از پوست و … استفاده می شود. سویامید یک سورفکتانت بوده و دارای خاصیت امولسیون کنندگی است. علاوه بر کنترل ویسکوزیته، تنظیم اسیدیته محصولات نهایی و بالا بردن میزان پاک کنندگی و کف کنندگی محصولات شوینده نیز با اضافه کردن سویامید به این مواد صورت می گیرد.

سویامید در مقایسه با آمیدهای سنتی عملکرد مشابه و یا بهتری دارد. استخراج سویامید از سویا، باعث می شود که در تماس با پوست مانند صابون باشد. عنصر اصلی که در این ماده وجود دارد، در بدن نقش ضدعفونی کننده را داشته و ۸۲ درصد ماده فعال سویا دی اتانول آمید است.

میزان PH سویامید DEA بین ۹ تا ۱۱ است در صورتی که محلول آن یک درصد باشد.

خواص سویامید DEA
خواص سویامید DEA

مزایا و میزان مصرف سویامید DEA

حلال چربی های پوست، ایجاد رطوبت نسبی برخلاف سولفات ها، خاصیت پاک کنندگی مناسب بدون این که صدمه ای به پوست بزند، مقرون به صرفه بودن و … از جمله مزایای سویامید است. این ماده به پایدار شدن کف کمک کرده، مانع سوزش شده و از پوست محافظت می کند، حالت پذیر است و با دیگر سورفکتانت ها سازگار است.

از طرف سازمان بهداشت جهانی، منعی برای استفاده از سویامید اعلام نشده است. این سازمان دی اتانول آمید را به عنوان ماده ای بی خطر اعلام کرده ولی باید مقدار دوز مصرفی آن را در حد مجاز رعایت کرد. رعایت مقدار مصرف این ترکیب به خصوص در محصولاتی که با پوست و مو در ارتباط هستند، بسیار مهم است.

سویامید و محصولات آرایشی و بهداشتی

مشتقات دی اتانول آمین به جهت خواص منحصر به فرد خود در ترکیب محصولات آرایشی و بهداشتی به کار برده می شود. از جمله این مواد می توان به سویامید، لورامید و کوکامید اشاره داشت.  این مواد به عنوان امولسیون کننده و سورفکتانت در این محصولات به کار برده می شود. از سویامید در ترکیب مایع ظرفشویی، مایع دستشویی، انواع شامپو و شوینده های مایعی استفاده می شود.

با توجه به میزان درخواست خرید محصولات آرایشی و بهداشتی در دنیای امروز، بازار خرید و فروش سویامید رونق زیادی دارد. به خصوص در کشورهای آسیایی استفاده از این ترکیب در طی ۵ سال، دو برابر شده است. حتی پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۷ رشد بسیار بالایی از این محصول در بازار مشاهده شود.

شرایط نگهداری سویامید

اول این که مانند بسیاری از محصولات و مواد شیمیایی دیگر، سویامید نیز باید به دور از گرما و نور مستقیم خورشید قرار گیرد. همچنین دی اتانول آمید از مواد آتش زا دور نگه داشته شود و ظروف نگهداری آن نیز باید سربسته باشد. محل انبار این ماده خنک و سرد باشد و هنگام کار با آن نیز از وسایل ایمنی مانند ماسک، عینک و دستکش استفاده شود. اگر سویامید با چشم و پوست تماس داشت، با آب فراوان شست و شو دهید و به پزشک مراجعه کنید. استشمام و بلعیدن سویامید خطرناک بوده و از دسترس کودکان دور نگه داشته شود.

تماس طولانی مدت مقدار بیشتر از حد مجاز این ماده با پوست و مو می تواند باعث بروز مشکلاتی در آن ها شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا