Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیایی

تالو آمین اتوکسیله چیست؟ – خواص و مزایا

تالو آمین اتوکسیله سورفکتانتی غیریونی و بدون بار بوده و مخلوطی با تعداد واحدهای اتیلن اکساید متفاوت است. این ترکیب با نام های پلی اتوکسیلن آمین و پلی اتوکسیلات تالو آمین نیز شناخته شده و با نماد اختصاری POEA نمایش داده می شود. تالو آمین اتوکسیله از اسیدهای چرب مشتق شده و در نقش یک امولسیفایر به کار برده می شود. ایزوپروپیل الکل یکی دیگر از مواد شیمیایی آلی است که در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به آن پرداخته می شود. از کاربردهای مشترک تالوآمین اتوکسیله و ایزوپروپیل الکل، در ترکیب محصولات آرایشی و بهداشتی است.

خواص تالو آمین اتوکسیله

تالوآمین اتوکسیله مایعی شفاف بوده و PH آن بین ۶ تا ۸ است. نقطه انجماد این ماده کمتر از ۰ درجه سانتی گراد بوده و در صنایع مختلف کاربرد دارد. تالوآمین اتوکسیله به عنوان سورفکتانت با تعداد واحدهای اتیلن اکساید است که عدد بعد از نام KETALO نشان دهنده تعداد همین واحدها است. با وجود گروه آمینی در ساختار این ترکیب، آمین های اتوکسیله ای که تعداد مول های اتوکسیله آن ها پایین است، کاتیونی هستند. اما اگر تعداد مول های اتوکسیله آن ها زیاد باشد، این سورفکتانت، آنیونی است. ساختار و خواص این ترکیب نیز با تعداد گروه های اتیلن اکساید تعیین می شود.

از خواص مهم تالوآمین اتوکسیله، به عنوان یک سورفکتانت غیریونی، در ترکیبات شوینده به خوبی حل شده و پایدار می شود. همچنین این ماده سازگار با پوست است.

از جمله دیگر سورفکتانت های بدون بار می توان به اسیدهای چرب اتوکسیله، آمین های چرب اتوکسیله، الکل های چرب اتوکسیله، آلکیل فنول اتوکسیلات، آمید اتوکسیلات و گلیسیرید اتوکسیلات اشاره داشت.

خواص تالو آمین اتوکسیله
خواص تالو آمین اتوکسیله

تولید تالو آمین اتوکسیله

مخلوط اسیدهای چرب آزاد در نتیجه هیدرولیز چربی حیوانی تولید می شود. از جمله این اسیدها، اولئیک اسید به اندازه ۳۷ ا ۴۳ درصد، پالمیتیک اسید به اندازه ۲۴ تا ۳۲ درصد و استئاریک اسید به میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد است. سپس با فرایند نیتریل، اسیدهای چرب آزاد به آمین های چرب تبدیل می شود. ترکیبات حاضر، خاصیت آمفی فیلی یا آبدوستی دارند.

اگر فاز بخار یا مایع گروه های هیدروکسیل آزاد الکیل فنول ها را در مجاورت کاتالیزور اتوکسیله بکنیم، تالوآمین اتوکسیله حاصل می شود.

مزایای تالوآمین اتوکسیله

یکی از کاربردهای معمول تالوآمین اتوکسیله در تولید انواع آفت کش ها، علف کش ها و سموم کشاورزی است. از این ترکیب در صنایع آرایشی و بهداشتی، رنگ و نساجی و ترکیب انواع شوینده ها استفاده می کنند. در شوینده های پارچه و لباس، تالوآمین اتوکسیله برای از بین بردن الکتریسیته ساکن به کار برده می شود. نقش این ماده در تولید موم و واکس به عنوان یک امولسیفایر است.

ایزوپروپیل الکل چیست؟

ایزوپروپیل الکل یکی از ترکیبات شیمیایی با نام علمی ۲-پروپانول است که بوی تند مشابه الکل های دیگر دارد. این الکل قابل اشتعال بوده و گروه عاملی الکلی (هیدروکسیل) روی کربن شماره ۲ قرار دارد. از این الکل مانند تالو آمین اتوکسیله در ساخت مواد شوینده استفاده می کنند.

از خواص فیریکی ایزوپروپیل الکل، داشتن نقطه ذوب ۸۹- درجه سانتی گراد و نقطه جوش ۶,۸۲ درجه سانتی گراد است. ۲- پروپانول با حلال های چون بنزن، کلروفرم، اتر و گلیسیرین قابل امتزاج بوده و در استون حل می شود.

خواص ایزوپروپیل الکل

در ساخت آفت کش ها، حشره کش ها و محصولات مراقبت از پوست، از ایزوپروپیل الکل استفاده می شود. این الکل در صنعت داروسازی کاربرد داشته و به عنوان یک افزودنی به بنزین اضافه می شود. در تمیز کردن برخی از قطعات و ابزارها، ایزوپروپیل الکل کاربرد دارد، زیرا بسیاری از ترکیبات غیرقطبی در آن حل می شود.

ایزوپروپیل الکل در الکل پزشکی به کار رفته و به عنوان ضدعفونی کننده در بیمارستان، خانه و صنعت کاربرد دارد. برای تولید کیسه های یخ جهت کاهش ورم و التهاب و در محلول های پانسمان نیز از این الکل استفاده می شود.

در آزمایشگاه برای نگهداری از نمونه های بیولوژیکی، استخراج DNA و فرایند پردازش بافت، از این الکل استفاده می کنند. ایزوپروپیل الکل به جهت داشتن نقطه انجماد پایین در تولید ضدیخ کاربرد دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا