Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

تعریق زیاد نشانه چیست | داروهای معجزه آسا برای تعریق زیاد

تعریق زیاد یا دیافورزیس عبارت است از تعریق بیش از حد که به دلیل دمای اطراف شما یا فعالیت بدنی نیست، بلکه یک بیماری زمینه ای است. اصطلاح دیگر دیافورز، هیپرهیدروزیس ثانویه است که ناشی از یک وضعیت پزشکی جداگانه یا عارضه جانبی یک دارو است و با هیپرهیدروزیس اولیه متفاوت است.

در دیافورز، شما بدون محرک های معمول، مانند دمای خارجی یا ورزش، بیش از حد عرق می کنید. تعریق زیاد اغلب در نواحی بزرگی از بدن شما اتفاق می ‌افتد، نه فقط در نواحی خاص، مانند کف دست ‌ها یا کف پاها. هیپرهیدروزیس ثانویه معمولا در بزرگسالی شروع می شود و ممکن است در طول شبانه روز رخ دهد. صحبت با پزشک یکی از مؤثرترین راه‌ ها برای یافتن بهترین دارو و سایر درمان‌ ها برای کنترل کردن علائم تعریق زیاد است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با این عارضه و علت تعریق زیاد ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

علائم تعریق زیاد

علائم و نشانه های دیافورز شامل تعریق بیش از حد بدون محرک های خارجی معمولی مانند آب و هوای گرم یا ورزش است. اگر فردی دچار دیافورز مرتبط با پرکاری تیروئید باشد، ممکن است تپش قلب، لرزش دست، عصبی بودن و کاهش وزن را نیز تجربه کند. افراد مبتلا به دیابت شیرین که به خوبی کنترل نشده است نیز ممکن است دچار دیافورز همراه با سرگیجه، اضطراب، از دست دادن موقت بینایی و خستگی شدید در نتیجه هیپوگلیسمی شوند.

علت تعریق زیاد
علت تعریق زیاد

علت تعریق زیاد

تعریق زیاد می تواند ناشی از طیف وسیعی از شرایط باشد. به این ترتیب، پزشک ابتدا باید سایر علائم را ارزیابی کرده و علت اصلی را برای درمان موثر دیافورز تشخیص دهد.

یائسگی

یائسگی مرحله‌ ای از زندگی یک زن است که قاعدگی متوقف می ‌شود و این گذار معمولا بین سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی شروع می‌شود. در این دوره دیافورز معمولا به شکل گرگرفتگی و تعریق شبانه خود را نشان می ‌دهد. گرگرفتگی احساس ناگهانی گرما همراه با تعریق شدید است. تعریق شبانه فقط در شب رخ می دهد و معمولا فرد را از خواب بیدار می کند. حدود ۸۵ درصد از زنان در دوره ای از یائسگی خود گرگرفتگی و تعریق شبانه را تجربه می کنند.

بارداری

بارداری همچنین می ‌تواند همراه با تعریق زیاد باشد که منجر به گرگرفتگی در بیداری یا تعریق شبانه در خواب می ‌شود. بیشتر زنان در طول بارداری نسبت به سایر زمان‌ های زندگی خود بیشتر عرق می‌ کنند و این را می‌ توان به افزایش وزن، افزایش متابولیسم و نوسانات هورمونی نسبت داد.

دیابت

تعریق بیش از حد یک علامت هشدار دهنده اولیه است که نشان می دهد فرد مبتلا به دیابت دچار هیپوگلیسمی یا قند خون پایین است. هیپوگلیسمی ممکن است با علائم دیگری مانند اضطراب، سرگیجه، تاری دید، لرزش دست ها، گفتار نامفهوم و خستگی مفرط همراه باشد.

هیپرهیدروزیس

اگر تعریق به قسمت ‌های خاصی از بدن مانند دست‌ ها یا پاهای شما محدود ‌شود، ممکن است نشانه ‌هایی از وضعیتی به نام هایپرهیدروز اولیه باشد. این وضعیت خطرناک یا تهدید کننده زندگی نیست، اما قطعا می تواند کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد.

علائم ترک الکل یا مواد مخدر

هنگامی که یک فرد مبتلا به اختلال مصرف مواد یا الکل مصرف مواد مخدر یا نوشیدن الکل را متوقف می کند، اغلب یک مرحله ترک فیزیولوژیک را پشت سر می گذارد. این تجربه می تواند بسیار ناخوشایند باشد و اغلب با تعریق زیاد مشخص می شود.

سرطان

برخی از سرطان ها از جمله سرطان استخوان، لوسمی، لنفوم و تومورهای کارسینوئید باعث دیافورز می شوند. سایر شرایطی که در هنگام ابتلا به سرطان رخ می دهد، مانند عفونت ها یا تغییرات هورمونی، می تواند باعث افزایش تعریق شود. علاوه بر این، برخی درمان ‌ها و داروها ممکن است باعث تعریق بیش از حد شوند.

داروها

دیافورز همچنین می تواند یک عارضه جانبی بالقوه برخی از داروهایی باشد که برای بهبود سلامت شما طراحی شده اند. تعدادی از داروهای تجویزی و بدون نسخه باعث می شود مصرف کنندگان آنها به شدت عرق کنند. داروهای ضد افسردگی، آنتی بیوتیک ها، داروهای تسکین درد، داروهای مورد استفاده در شیمی درمانی، داروهای ضد ویروسی، داروهای هورمونی مانند انسولین و لووتیروکسین معمولا باعث تعریق بیش از حد می شوند.

داروی تعریق زیاد

برخی از داروهای خوراکی می توانند به کاهش تعریق بیش از حد و درمان موفقیت آمیز این بیماری کمک کنند. یکی از انواع این داروها آنتی کولینرژیک هایی است که انتقال دهنده های عصبی خاصی را در بدن مسدود می کند و برای کمک به کنترل تعریق زیاد تجویز می شود. برای این منظور اغلب از اکسی بوتینین و گلیکوپیرولات استفاده می شود.

بتا بلاکرها مانند پروپرانولول دسته دیگری از داروهایی هستند که می توانند برای کمک به دیافورز استفاده شوند. آنها اثرات اضطراب مانند ضربان قلب سریع و تعریق را مسدود می کنند و زمانی که بر اساس نیاز مورد استفاده قرار گیرند بهترین عملکرد را دارند.

درمان تعریق زیاد
درمان تعریق زیاد

درمان تعریق زیاد

بهترین راه برای درمان دیافورز، تشخیص بیماری یا اختلالی است که در وهله اول باعث تعریق بیش از حد شما می شود. پزشک شما می تواند برنامه ای برای کمک به کنترل تعریق بیش از حد در حین تشخیص و درمان بیماری زمینه ای ایجاد کند. برخی از برنامه های درمانی عبارتند از:

ضد تعریق با قدرت بالینی

برخی از داروهای ضد تعریق نسخه ای گزینه های درمانی غیر تهاجمی موثری برای دیافورز هستند. ضد تعریق های با قدرت بالینی با استفاده از ترکیبات کلرید آلومینیوم غدد عرق را مسدود می کنند. این درمان موضعی می تواند به کاهش تعریق بیش از حد در مکان های خاص کمک کند، اما عمدتا برای استفاده در ناحیه زیر بغل طراحی شده است.

بوتاکس

تزریق سم بوتولینوم در نواحی با تعریق زیاد می ‌تواند به مسدود کردن سیگنال ‌های عصبی که غدد عرق شما را فعال می ‌کنند، کمک کند. روش‌ های درمانی جدید بوتاکس در حال مطالعه هستند که تحویل و ایمنی دارو را بهبود می‌ بخشد. با این حال، این گزینه درمانی تنها باعث تسکین کوتاه مدت می شود و می تواند بسیار پرهزینه باشد.

درمان علت زمینه ای

تعریق زیاد ممکن است با برخی از بیماری های زمینه ای مرتبط باشد. جستجوی مشاوره پزشکی، مصرف داروهای تجویز شده، تغذیه صحیح، ورزش و مدیریت قند خون می تواند در بسیاری از موارد به کنترل دیافورز کمک کند.

در حالی که دیافورز گاه به گاه ممکن است برای بسیاری از افراد نگران کننده نباشد، اگر علت پاتولوژیک داشته باشد و کیفیت زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد، باید از نظر پزشکی به آن رسیدگی شود. در بسیاری از موارد، درمان علل زمینه‌ ای می ‌تواند به رفع این بیماری کمک کند. وجود سایر علائم ممکن است نشانه مشکلات جدی تری در زمینه سلامتی باشد و مراجعه به پزشک برای تشخیص مناسب و درمان مؤثرتر اهمیت بیشتری پیدا کند.

درمان قطعی و فوری تعریق زیاد

درمان دیافورز بسته به علت بیماری زمینه ای متفاوت خواهد بود. تعریق بیش از حد ممکن است پس از درمان یک بیماری زمینه ای برطرف شود. اگر داروی خاصی باعث این بیماری شده باشد، پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را تغییر دهد یا داروی دیگری را تجویز کند. در غیر این صورت، ممکن است یکی از راه‌ های زیر را برای مدیریت وضعیت شما توصیه کنند:

ضد تعریق های تجویزی: ضد تعریق هایی که حاوی ۱۰ تا ۱۵ درصد کلرید آلومینیوم هستند می توانند غدد عرق شما را مسدود کنند.

یونتوفورزیس: یونتوفورزیس یک روش پزشکی است که از یک شوک الکتریکی یا جریان کوچک برای کاهش موقت تعریق دست و پا استفاده می کند.

تعریق زیاد در زنان
تعریق زیاد در زنان

درمان خانگی تعریق زیاد در طب سنتی

مریم گلی

مریم گلی یک درمان گیاهی محبوب برای هیپرهیدروزیس است و تصور می شود زمانی که به شکل چای مصرف شود بیشترین تاثیر را دارد. این گیاه به دلیل خواص قابض خود شناخته شده است و همچنین ممکن است به جلوگیری از عفونت هایی که می تواند منجر به تعریق بیش از حد شود کمک کند. کسانی که دارای شرایط پزشکی مانند فشار خون بالا، دیابت یا اختلالات تشنج هستند ممکن است نتوانند با خیال راحت از مکمل های مریم گلی استفاده کنند.

کاوا

کاوا اغلب به عنوان یک درمان گیاهی برای هیپرهیدروزیس استفاده می شود. به دلیل اثرات آرام بخش طبیعی، کاوا ممکن است برای کسانی که در نتیجه مسائل اضطرابی تعریق زیاد را تجربه می کنند، مفید ترین باشد. اختلالات بینایی، سردرد و آسیب کبدی از عوارض احتمالی این گیاه است. افرادی که بیماری های روانی مانند افسردگی در آنها تشخیص داده شده است باید قبل از استفاده از محصولات حاوی کاوا با پزشک مشورت کنند.

ریشه گل صد تومانی سفید

ریشه گل صد تومانی سفید ممکن است مکمل های مفیدی برای بسیاری از کسانی باشد که هیپرهیدروزیس را تجربه می کنند. در حالی که تصور می شود ریشه گل صد تومانی سفید تولید عرق را کند می کند، اعتقاد بر این است که در ترکیب با گیاهان دیگر موثرتر است. عوارض جانبی این گیاه نادر است، اما واکنش های آلرژیک ممکن است.

کوهوش سیاه

کوهوش سیاه برای درمان علائمی مانند گرگرفتگی و تعریق شبانه استفاده می شود و برای خانم هایی که به دلیل نوسانات هورمونی دچار تعریق بیش از حد می شوند، انتخاب خوبی است. هنگام استفاده از کوهوش سیاه، به خصوص در دوزهای زیاد، خونریزی غیر طبیعی واژینال، سردرد و گرفتگی شکم ممکن است.

علت تعریق زیاد در سروصورت

هیپرهیدروزیس سر و صورت به طور بالقوه می تواند عوارض جسمی و روحی ایجاد کند. هیپرهیدروزیس اغلب با سبک زندگی فرد تداخل می کند. می تواند باعث خجالت یا اضطراب در محیط های اجتماعی شود. تعریق بیش از حد صورت می تواند با آرایش خانم ها تداخل کند. تعریق سر و صورت می تواند ناشی از یک بیماری زمینه ای، اضطراب یا سایر محرک های احساسی باشد. اگر تعریق صورت در نواحی موضعی صورت رخ دهد، می توان با تزریق سم بوتولینوم آن را درمان کرد.

کمبود چه ویتامینی باعث تعریق زیاد میشود

هایپرهیدروزیس (تعریق بیش از حد) می تواند نشانه ای از کمبود ویتامین D باشد، زیرا در نتیجه تولید بیش از حد عرق توسط غدد عرق در پاسخ به سطوح پایین ویتامین D ایجاد می شود. خستگی یکی از علائم رایج کمبود است، زیرا ویتامین D نقش مهمی در متابولیسم انرژی دارد. سطوح پایین ویتامین D می تواند منجر به کاهش تولید انرژی و احساس خستگی شود.

نوسانات خلقی، مانند احساس غمگینی یا تحریک پذیری، می تواند به دلیل کمبود ویتامین D نیز ایجاد شود، زیرا در تنظیم هورمون هایی مانند سروتونین، که مسئول تنظیم خلق است، نقش دارد.

علت تعریق زیاد بالاتنه
علت تعریق زیاد بالاتنه

علت تعریق زیاد و بی حالی

تعریق بیش از حد، خستگی، احساس ضعف و بی حالی در طیف گسترده ای از فرآیندهای پزشکی، از جمله کم آبی بدن، سطوح پایین کلسیم و سایر شرایط پزشکی وجود دارد. شروع سریع این علائم ممکن است نیاز به مراقبت های فوری یا اورژانسی داشته باشد.

علت عرق كردن ناگهاني بدن زنان

گرگرفتگی یا عرق كردن ناگهاني بدن زنان در واقع در دوران گذار قبل از یائسگی که به عنوان پیش یائسگی شناخته می ‌شود، شروع می‌ شود و زمانی که زن یائسه می‌ شود، ادامه پیدا می ‌کند. گرگرفتگی یائسگی معمولا چند دقیقه طول می کشد و می تواند چندین بار در روز رخ دهد. معمول است که گرگرفتگی برای چندین سال ادامه پیدا کند و برخی از زنان بیش از دو دهه آن را تجربه می کنند.

علت تعریق زیاد بالاتنه

دیافورز به تعریق بیش از حد اشاره دارد که معمولا با یک بیماری زمینه ‌ای مرتبط است که سطح هورمون‌ها را در بدن تغییر می‌دهد. افراد مبتلا به پرکاری تیروئید، دیابت شیرین، تومورهای غدد درون ریز و کسانی که در دوران یائسگی یا بارداری قرار دارند ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی دچار دیافورز شوند. داروهایی که برای درمان افسردگی، دیابت، پوکی استخوان، تب و سرطان سینه استفاده می‌شوند، همگی می‌توانند باعث تعریق بیش از حد به عنوان یک عارضه جانبی شوند.

کبد چرب باعث تعریق زیاد میشود

هنگامی که سلول های چربی در کبد بیش از حد انباشته شود، بافت سالم با سلول های چربی جایگزین می شود و در نتیجه کبد چرب ایجاد می شود. برخی از علائم رایج کبد چرب عبارتند از: تعریق زیاد، حالت تهوع، چربی اضافی شکم، خارش چشم، سنگ کیسه صفرا و خستگی.

علت تعریق زیاد در کرونا

تعریق شبانه یکی از علائم کلیدی انواع Omicron و Delta است، به طوری که بیش از ۴۰٪ از بیماران پس از عفونت، تعریق شدید را گزارش می کنند. تعریق همچنین یک علامت طولانی مدت رایج است که بسیاری از بیماران ماه ها پس از عفونت اولیه همچنان آن را تجربه می کنند. تعریق می تواند به دلیل یک بیماری مرتبط با کووید به نام طوفان سیتوکین باشد که فعالیت سلول های ایمنی را تا حد خطرناکی افزایش می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا