Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

علت تغییر رنگ پوست | معجزه درمان خانگی برای تغییر رنگ پوست

تغییر رنگ پوست بدن یکی از نگرانی های شایع در بین مردان و زنان، به ویژه در افراد مسن است. این تغییرات شامل برافروختگی صورت، هایپرپیگمانتاسیون و لکه های روی پوست است. عوامل متعددی از جمله تغییرات هورمونی و عادات سبک زندگی می توانند باعث این وضعیت شوند.

در حالی که برخی از افراد برای درمان با یک متخصص پوست مشورت می کنند، برخی دیگر اغلب ابتدا به دنبال راه حل های زیبایی هستند. اما به راستی چه چیزی باعث تغییر رنگ پوست می شود و چگونه می توانید از این تغییرات جلوگیری کنید. برای رسیدن به پاسخ این سوالات در ادامه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

انواع تغییر رنگ پوست

تغییرات احتمالی رنگ پوست عبارتند از:

  • لکه های قرمز لکه دار
  • کبودی یا خونریزی زیر پوست
  • تغییر در ظاهر خال یا خال مادرزادی دیگر
  • تیره شدن (هیپرپیگمانتاسیون)، مانند تیره شدن پوست صورت
  • گرگرفتگی (قرمزی)
  • زردی (زردی پوست و چشم)
  • ظاهر خالدار یا مرمری پوست
  • رنگ پوست مایل به آبی یا خاکستری کم رنگ (سیانوز) که می تواند روی لب ها و ناخن ها نیز تاثیر بگذارد
  • تغییر رنگ پوست تکه تکه مانند لکه های سفید پوست (پیسی)
  • لکه های ریز قرمز یا بنفش (پتشی)
  • رنگ غیر معمول پوست روشن (هیپوپیگمانتاسیون)

علائم تغییر رنگ پوست

علاوه بر تغییر رنگ پوست، ممکن است علائم پوستی دیگری مانند خارش، تغییر بافت، خشکی، تغییرات دما، تاول یا درد را تجربه کنید. سایر علائم می تواند بر دستگاه گوارش، سیستم تنفسی، سیستم عصبی، سیستم قلبی عروقی، سیستم غدد درون ریز یا سیستم ایمنی تاثیر بگذارد.

به عنوان مثال، برخی از بیماری های قلبی عروقی جدی، مانند نارسایی احتقانی حاد قلب یا حمله قلبی، می تواند با تغییرات رنگ پوست (رنگ پریدگی یا سیانوز) و همچنین درد قفسه سینه، سرگیجه و تنگی نفس همراه باشد. در مورد هر نوع بیماری پوستی مداوم یا تغییر رنگ پوست که باعث نگرانی شما می شود، با پزشک خود تماس بگیرید.

علائم تغییر رنگ پوست
علائم تغییر رنگ پوست

علت تغییر رنگ پوست

رنگ ناهموار پوست در اثر عوامل داخلی و خارجی متعددی ایجاد می شود. برخی از آنها عبارتند از:

آسیب خورشید

هنگامی که پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می گیرد، سلول های آن به طور طبیعی تولید ملانین را افزایش می دهند – مولکول رنگدانه ای که برای محافظت از DNA شما در برابر آسیب UV طراحی شده است. هرچه بیشتر در معرض نور خورشید قرار بگیرید، ملانین بیشتری تولید می شود و پوست شما تیره تر می شود که منجر به برنزه شدن پوست و همچنین هیپرپیگمانتاسیون می شود.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید که منجر به تولید بیش از حد ملانین و متعاقب آن رنگدانه‌ های پوستی می‌ شود علت اصلی تغییرات در رنگ پوست، به خصوص با افزایش سن است. در نتیجه، بسیاری از افراد وقتی به دهه ۳۰ و ۴۰ سالگی می رسند، متوجه رنگ ناهموار در چندین قسمت از صورت و بدن خود می شوند، به خصوص آنهایی که در طول زندگی خود در معرض نور خورشید قرار گرفته اند.

هایپرپیگمانتاسیون

آسیب های پوستی، مانند نیش حشرات، آکنه، زخم های خراشیدگی یا سوختگی نیز می توانند منجر به تغییر رنگدانه های پوست در قسمت های مختلف بدن شما شوند. این علائم در پزشکی به عنوان هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب (PIH) شناخته می شوند. PIH واکنش طبیعی پوست شما به التهاب به عنوان بخشی از فرآیند بهبود است. به همین دلیل، محافظت از زخم ها و اسکارها تا بهبودی بسیار مهم است تا از تشدید رنگدانه در پوست جلوگیری شود.

افزایش سن

ممکن است متوجه شده باشید که افراد مسن تر اغلب رنگ پوست ناهموارتری نسبت به همتایان جوان خود دارند. با افزایش سن، افزایش تغییر رنگ قابل مشاهده در مناطقی از پوست که بیشتر در معرض آسیب هستند، از جمله صورت، گردن و دست ‌ها معمول است. این لکه‌ ها اغلب «لکه‌های پیری» نامیده می ‌شوند و شامل لکه‌ های قهوه‌ ای مایل به زرد یا تیره هستند که صاف به نظر می ‌رسند. در برخی موارد، می‌ توانند حتی سیاه یا خاکستری با قطر نیم اینچ یا بیشتر باشند.

تولید کلاژن کمتر

افراد بالای ۵۰ سال بیشتر احتمال دارد رنگ پوست ناهموار را در بدن خود تجربه کنند که بخشی از آن به دلیل کاهش تولید کلاژن طبیعی است. کلاژن یک پروتئین ساختاری در پوست است که تا حد زیادی مسئول حجیم و انعطاف پذیری پوست است. با گذشت زمان، با کاهش تولید کلاژن، پوست نازک‌ تر و خشک ‌تر می ‌شود. این پوست نازک تر می تواند تغییر رنگ را بیشتر نمایان کند.

افرادی که رنگ پوست روشن ‌تری دارند، شانس بیشتری برای ایجاد لکه ‌های پیری دارند. این به این دلیل است که آنها به طور طبیعی دارای ملانین کمتری در پوست هستند که از سلول های پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند.

بنابراین، افرادی که پوست روشن ‌تری دارند، بیشتر در معرض آسیب اشعه ماوراء بنفش و متعاقب آن هیپرپیگمانتاسیون، از جمله لکه‌ های افزایش سن هستند. علاوه بر این، تضاد بین رنگ پوست طبیعی و لکه های پیری می تواند مشهودتر باشد.

علت تغییر رنگ پوست
علت تغییر رنگ پوست

بیماری تغییر رنگ پوست

چندین بیماری زمینه‌ ای پوستی نیز می ‌تواند باعث ایجاد رنگ ناهموار پوست در بدن شود، به خصوص با افزایش سن. این موارد در ادامه ذکر شده است:

کراتوز سبورئیک

رشد پوستی که معمولا در افراد میانسال یا مسن دیده می شود. به نظر می رسد زگیل یا رشد پوستی پیش سرطانی باشد. با این حال، این وضعیت بی ضرر است. می تواند باعث ایجاد نواحی پوسته پوسته و برجسته در چندین قسمت بدن شود.

درماتوز پاپولوزا

یک بیماری پوستی رایج در افرادی است که رنگ پوست تیره ‌تر دارند. پوست آسیب دیده دارای نواحی برجسته کوچک و تغییر رنگی است که اغلب روی پوست صورت و گردن وجود دارد. اینها خطرناک نیستند، اگرچه بسیاری از افراد برای اهداف زیبایی شناختی به دنبال درمان هستند.

روزاسه و درماتیت

اینها برخی از شایع ترین مشکلات پوستی در افراد در تمام سنین هستند و اغلب منجر به رنگ پوست ناهموار می شود که ممکن است قرمز به نظر برسد.

تغییر رنگ پوست همچنین می تواند به دلیل استفاده از چندین دارو از جمله ضد مالاریا، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی، آمیودارون، تتراسایکلین ها، داروهای سیتوتوکسیک، فلزات سنگین و داروهای روانگردان باشد.

اگر فکر می کنید رنگ ناهموار پوست شما به دلیل یک بیماری زمینه ای یا استفاده از یک داروی جدید است، بهتر است با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید.

درمان تغییر رنگ پوست

تغییر رنگ پوست می تواند اثرات دائمی یا موقتی داشته باشد. با این حال، اگر به محض مشاهده رنگ ناهموار پوست بر روی بدن خود به دنبال مشاوره پزشکی باشید، این احتمال وجود دارد که بتوانید تغییر رنگ را راحت ‌تر و سریع ‌تر کاهش دهید.

راه های زیادی برای کاهش ظاهر تغییر رنگ در بدن شما وجود دارد. اینها می توانند محصولات بدون نسخه (OTC)، تغییرات سبک زندگی و درمان های حرفه ای باشند.

بسته به علت ناهمواری رنگ پوست، ممکن است لازم باشد آن را از بین ببرید. در موارد تغییرات هورمونی ناشی از بارداری، هیپرپیگمانتاسیون معمولا طی ۱۲ ماه پس از زایمان بدون هیچ درمانی از بین می ‌رود.

درمان تغییر رنگ پوست
درمان تغییر رنگ پوست

درمان قطعی و فوری تغییر رنگ پوست

رنگ پوست ناهموار اغلب می تواند ناشی از استفاده از یک محصول جدید مراقبت از پوست یا تغییر سبک زندگی باشد. بنابراین، اولین کاری که باید انجام دهید این است که ارزیابی کنید که آیا قبل از هیپرپیگمانتاسیون دچار تغییراتی شده اید یا خیر.

از آنجایی که آسیب ناشی از نور خورشید علت اصلی هایپرپیگمانتاسیون پوست است، به خصوص با افزایش سن، کرم ضد آفتاب می تواند بهترین دفاع شما در برابر رنگ ناهموار پوست باشد. صرف نظر از آب و هوا و رنگ پوست، استفاده از کرم ضد آفتاب در تمام طول سال باید یک گام اساسی در مراقبت روزانه از بدن شما باشد. آکادمی پوست آمریکا توصیه می کند که همه افراد از محافظ پوست با طیف وسیع با SPF 30 یا بالاتر ۱۳ استفاده کنند.

 تغییر رنگ پوست از سبزه به سفید

ویتیلیگو یک بیماری پوستی است که باعث می شود پوست شما رنگ یا رنگدانه خود را از دست بدهد. این بیماری باعث می شود پوست شما روشن تر از رنگ طبیعی خود به نظر برسد یا سفید شود. اگر در قسمتی از بدنتان که دارای مو است ویتیلیگو دارید، ممکن است موهایتان سفید یا نقره ای شوند. این وضعیت زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما ملانوسیت ها را از بین می برد. ملانوسیت ها سلول های پوستی هستند که ملانین تولید می کنند، ماده شیمیایی که به پوست رنگ یا رنگدانه می دهد. عفونت ها، تاول ها و سوختگی ها نیز می توانند باعث روشن شدن پوست شوند.

تغییر رنگ پوست به قهوه ای

علت تغییر رنگ پوست به قهوه ای این است که بدن شما بیش از حد ملانین تولید کند که در نتیجه آن پوست شما تیره تر می شود. برخی از شرایط از جمله بارداری، بیماری آدیسون و خصوصا قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند پوست شما را تیره تر کنند. تغییر رنگ پوست ممکن است بخش کوچک یا کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

تغییر رنگ پوست دست

تغییر رنگ پوست دست می تواند دلایل زیادی داشته باشد. این وضعیت می تواند نتیجه یک آسیب، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص یا یک بیماری زمینه ای باشد.

صدمات دست یکی از دلایل رایج تغییر رنگ دست است. هنگامی که پوست آسیب می بیند، رگ های خونی آسیب می بینند و خون به بافت ها نشت کنند. این می تواند باعث شود که ناحیه کبود یا قرمز به نظر برسد.

برخی از مواد شیمیایی نیز می توانند باعث تغییر رنگ دست شوند. به عنوان مثال، اگر با یک ماده مضر مانند آرسنیک در تماس باشید، می تواند باعث آبی یا سبز شدن پوست شما شود. درمان تغییر رنگ دست ناشی از مواد شیمیایی معمولا شامل شستشوی ناحیه آسیب دیده با آب و اجتناب از قرار گرفتن بیشتر در معرض این ماده است.

سایر شرایط پزشکی که باعث تغییر رنگ دست می شوند عبارتند از بیماری کبد، بیماری کلیوی و کم خونی. درمان این شرایط معمولا شامل درمان بیماری زمینه‌ ای است.

عمل تغییر رنگ پوست به سفید
عمل تغییر رنگ پوست به سفید

علت تغییر رنگ پوست کودکان

تغییر رنگ پوست کودکان در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود. برخی از تغییر رنگ ها به دلیل بیماری اندام یا سیستم بدن ایجاد می شود. اختلال عملکرد کبد و کلیه هر دو می تواند منجر به تغییر رنگ پوست شود. اگر کودک به دلیل عفونت یا بیماری آنتی بیوتیک مصرف می کند، تغییر رنگ یا قرمزی پوست ممکن است به عنوان یک عارضه جانبی ظاهر شود. قرمزی اغلب به یک تحریک موضعی مربوط می شود، اما قرمزی در کودکان ممکن است نشانه عفونت باکتریایی یا ویروسی باشد که به صورت بثورات یا لکه های قرمز لکه دار ظاهر می شود.

عمل تغییر رنگ پوست به سفید

با گزینه های درمانی فراوان مشکلات پوستی در سراسر جهان، بازگرداندن درخشش و رنگ پوست از دست رفته آسان تر از همیشه شده است. از لیزر درمانی گرفته تا بلیچینگ، راه های مختلفی برای روشن کردن پوست وجود دارد.

درمان روشن کننده پوست با هدف کاهش محتوای بیش از حد ملانین در پوست شما انجام می شود. از آنجایی که تجمع ملانین باعث ایجاد لکه های تیره و ناهمواری رنگ پوست می شود، درمان برای کاهش آن می تواند چهره ای روشن تر از قبل به شما بدهد. درمان های روشن‌ کننده پوست می ‌تواند به کاهش ملاسما، آسیب ‌های ناشی از نور خورشید، کک و مک و سایر انواع مشکلات پوستی کمک کند.

هزینه عمل تغییر رنگ پوست

جراحی لیزر و همچنین روش ‌های درمان لایه‌ برداری شیمیایی راه‌ حل ‌های دائمی برای تغییر رنگ پوست هستند. هزینه این عمل متفاوت است زیرا درمان های روشن کننده پوست نیاز به سفارشی سازی بر اساس نوع پوست دارند.

اندازه منطقه هدف در تعیین قیمت بسیار مهم است. هزینه یک روش درمانی که بر روی صورت انجام می شود کمتر از روشی است که برای ناحیه بزرگتری از بدن مانند بازوها، پاها یا پشت توصیه می شود. عوامل دیگری مانند موقعیت جغرافیایی کلینیک، تخصص متخصصان پوست و درمانگران، تجهیزات مورد استفاده، روش انتخابی و تعداد جلسات مورد نیاز نیز هزینه کلی را تعیین می کند.

درمان خانگی تغییر رنگ پوست در طب سنتی

پوست سالم و روشن نشانه سلامتی است. حفظ یک رژیم غذایی مناسب برای داشتن پوستی خوب مهم است. پوست ما آینه سلامتی ماست و کاملا به رژیم غذایی و سایر چیزهایی که مصرف می کنیم بستگی دارد. میوه ها و سبزیجات برای این امر ضروری هستند. سه نوشیدنی معجزه آسایی که می توانند برای پوست ما معجزه کنند عبارتند از:

  • آب هویج و چغندر
  • آب سیب سبز و انار
  • آب پاپایا، لیمو و خیار

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا