Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

سم قارچ کش فلینت چیست و در چه مواردی استفاده می شود؟

سم قارچ کش فلینت (Flint) که با نام عمومی تریفلوکسی استروبین نیز شناخته می شود متعلق به گروه جدیدی از قارچ کش ها با اثرات حفاظتی و درمانی است. فلینت با خواص شیمیایی منحصر به فرد برای کنترل طیف وسیعی از بیماریهای قارچی مورد استفاده قرار می گیرد.

این سم با اثر مزواستمیک (موثر در سطح و درون برگ) برای درمان سفیدک سطحی  ، لکه سیاه و آلترناریای سیب زمینی استفاده می شود. مکانیسم اثر فلینت با دیگر قارچ کش ها متفاوت است و با اختلال در سیستم تنفسی قارچ های مضر باعث توقف رشد و یا مرگ آنها می ‌شود. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این قارچ کش هستید در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

قیمت خرید و فروش سم قارچ کش فلینت

فلینت یک قارچ کش آلمانی است که در بسته بندی های ۲۰۰ گرمی و ۱ کیلوگرمی خرید و فروش می شود. از آنجاییکه این سم وارداتی است قیمت آن با نوسانات قیمت دلار در بازار ایران تغییر خواهد کرد.

برای استفاده از این سم باید طبق دستورالعمل موجود بر روی بسته بندی آن را رقیق کرد و به صورت محلول پاشی بر روی اندام های هوایی گیاهان مورد استفاده قرار داد.

کاربرد سم قارچ کش فلینت

این سم پس از محلول پاشی ابتدا روی کل برگ پخش شده و از لایه مومی جذب و وارد ساختار برگ می شود و تاثیر خود را اعمال می کند. مصرف این سم برای کنترل و درمان سفیدک سطحی و لکه سیاه سیب ، سفیدک پودری در جالیز ، زنگ قهوه‌ای ، لکه توری و اسکالد در جو ، سپتوریوز و سفیدک پودری در غلات توصیه می شود.

بهترین زمان مصرف این قارچ کش در ابتدای آلودگی قارچی است. لازم به ذکر است که اگرچه فلینت از پارانشیم برگ عبور کرده و وارد بافت گیاه می شود ولی نمی تواند در آوند های گیاهی حرکت کند.

فلینت از رشد اسپورها، جوانه زدن آنها، پراکندگی و تشکیل اپرسوریوم جلوگیری می کند بنابراین بیشترین تاثیرگذاری را در ابتدای بیماری دارد ولی در مراحل پیشرفته بیماری ها نیز کارایی دارد و از تشکیل هوستوریا، رشد و گسترش میسلی و اسپورها جلوگیری می کند.

از دیگر مصارف فلینت می توان به کنترل بیماری های سفیدک حقیقی زنگ و سپتوریا در غلات، سفیدک حقیقی و دروغی انگور، سفیدک حقیقی درختان میوه دانه دار، بیماری های انباری و سفیدک سطحی سبزیجات اشاره کرد.

سم قارچ کش فلینت چیست و در چه مواردی استفاده می شود؟
سم قارچ کش فلینت چیست و در چه مواردی استفاده می شود؟

اثرات زیست محیطی سم قارچ کش فلینت

این قارچ کش برای زنبور و حشرات شکاری خطرناک نیست و در محصول باقیمانده بر جای نمی‌ گذارد. علاوه بر این فلینت برای انسان و محیط زیست نیز بی‌خطر است.

میزان سمیت این قارچ کش برای پستانداران ۵۰۰۰ و برای پرندگان بیش از ۲۰۰۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم است همچنین برای ماهی‌ها ۰.۰۱۵ میلی‌گرم بر لیتر و برای دافنی نیز ۰.۰۱۶ میلی‌گرم بر لیتر و برای زنبورهای عسل نیز بیش از ۲۰۰ میکروگرم بر وزن زنبور است.

سم  فلینت برای آبزیان و ماهی ‌ها خیلی خطرناک است و نباید با شستشوی ظروف سم در آب‌های سطحی و نهرها باعث آلودگی محیط زیست آبزیان شد.

عوارض سم قارچ کش فلینت

تمام سموم مورد استفاده در کشاورزی حاوی مواد شیمیایی هستند که برای انسان و سایر جانداران خطرناک است بنابراین زمان استفاده باید از وسايل  حفاظتی مانند لباس كار، دستكش، چكمه، عينک و ماسک استفاده كنيد.

در صورت تماس سم با بدن قسمت‌های آلوده بدن را با صابون و آب كافی شستشو دهيد و سم را در ظرف اصلی و دور از مواد غذايی انسان ، خوراک دام و دسترس كودكان نگهداری كنيد.

این قارچ کش در بسته بندی اصلی در دمای ۰ تا ۳۵ درجه سانتی‌ گراد به مدت ۲ سال قابل نگهداری است ولی باز شدن بسته ‌بندی زمان و دوام آنرا كاهش می دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا