Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی نعنا و طرز تهیه آن

دمنوش گیاهی نعنا از قدیم تا به امروز به عنوان دمنوشی پر از خاصیت با فواید درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. دمنوش نعناع ، دمنوشی سنتی است که در بسیاری از فرهنگ ها از جمله مراکش بسیار رواج داشته و از آن استفاده می شود . دمنوش نعناع ، از برگ نعناع تازه و خشک تهیه می شود و می توان در تمام ساعات روز آن را میل کرد و معمولاً در مراکش برای پذیرایی از مهمانان این دمنوش سرو می شود.

در گذشته به منظور رفع ناراحتی معده ، دمنوشی از برگ نعناع وحشی را تهیه و مصرف می کردند. دمنوش نعناع حاوی کافئین نیست ، بنابراین می توانید در هر زمان از روز از یک فنجان دمنوش نعناع لذت ببرید. دمنوش نعناع را می توان به صورت سرد و گرم نوشید و نوع سرد آن یک نوشیدنی بسیار خوب  در ماه های فصل گرم سال می باشد. دمنوش گرم نعناع را می توان در ماه های سرد زمستان برای به دست آوردن راحتی و آرامش مصرف کرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

خواص دمنوش گیاهی نعنا چیست ؟

انواع گونه های نعناع از آسان ترین و محبوب ترین گیاهان برای رشد می باشند. نعناع گیاهی است که می تواند به صورت مداوم چند سال رشد کند. گیاهانی از جنس نعناع بسیار مقاوم و دارای عادات رشد قوی هستند و به صورت خودرو به سرعت همه جا پخش می شوند ، همچنین به مراقبت زیادی احتیاج ندارند. تشخیص گیاهان نعناع به دلیل رایحه تند ، آنها کار بسیار راحتی است.

نعناع سرشار از مواد معدنی ، مغذی و ویتامین ها می باشد و برای درمان بسیاری از بیماری ها بسیار مفید می باشد.  از این گیاه به دلیل عطر و طعم منحصر به فردی که دارد هم به صورت خام و هم به صورت دمنوش می توان استفاده کرد.

بهتر است بدانید:

گیاه نعناع سرشار از ویتامین  C و ویتامین A ، مقادیر کمی از ویتامین B2 ،  آنتی اکسیدان و کلسیم ، روی ، مس و منیزیم  می باشد . آنتی اکسیدان های موجود در این گیاه از بدن در برابر استرس اکسیداتیو محافظ می کند. همچنین ویتامین A موجود در این گیاه نیز برای سلامتی چشم و بینایی در شب بسیار مفید می باشد.

نعناع فلفلی گونه ای از نعناع می باشد که سرشار از پلی فنول ها است. این ترکیبات شیمیایی به طور طبیعی در برخی از گیاهان یافت می شوند و به حفظ سلامت قلب کمک می کنند. اگر گیاه نعناع را در دسترس دارید در هر زمان از شبانه روز می توانید آن را  تهیه کنید . تنها کافیست برگ های نعناع را از ساقه آن جدا کنید و به راحتی دمنوشی با رایحه و طعم کمی تند تهیه کنید و اگر این گیاه را در منزل خود ندارید ، می توانید از عطاری ها این گیاه را به صورت خشک یا پودر شده تهیه کنید و دمنوش آن را درست کنید و از عطر و طعم این گیاه بی نظیر لذت ببرید.

آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی نعنا و طرز تهیه آن
آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی نعنا و طرز تهیه آن

خواص و فواید دمنوش گیاهی نعنا برای سلامتی

دمنوش نعناع حاوی برگ نعناع می باشد اما بسته به ذائقه شما ، می توانید آن را با گیاهان دیگر نیز ادغام کرد و طعم جدیدی را به وجود آورد. نعناع وحشی (فلفلی) و نعناع معمولی طعم های بسیار متفاوتی با یکدیگر دارند و هر دو مزایای بسیار زیادی را برای سلامتی ارائه می دهند. نعناع معمولی حاوی ترکیبی است که به کاروون معروف است و طعم ملایمی به آن می بخشد که شیرین و خنک است. کاروون در دانه های شوید و زیره نیز یافت می شود و از طرف دیگر، نعناع فلفلی حاوی منتول و منتون است که طعم تندی به این دمنوش می بخشد.

بهبود مشکلات گوارشی :

نعناع می تواند ناراحتی های معده را تسکین دهد و در برخی موارد مشاهده شده است که علائم سندرم روده تحریک پذیر (IBS) را تسکین می دهد. این کار باعث شل شدن عضلات معده و بهبود جریان صفرا می شود و به هضم غذا کمک می کند و باعث می شود که مواد غذایی سریع تر از معده عبور کنند.

نعناع ممکن است به تسکین علائم گوارشی ، از جمله گاز ، نفخ و سوء هاضمه نیز کمک کند. همچنین شل کننده عضلات است و اعتقاد بر این است که با کاهش اسپاسم در روده از هضم غذا پشتیبانی می کند. محققان با تحقیق بر روی حیوانات دریافتند  که نعناع تاثیر آرامش بخشی بر فعالیت عضلانی دستگاه گوارش انسان دارد. حتی دریافتند که اثرات برگ های نعناع خشک شده از برگ های تازه آن بیشتر است.

بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا :

دمنوش نعناع یک داروی رایج برای تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا است. عطر دمنوش نعناع فلفلی دارای توانایی منحصر به فردی در باز کردن مجاری بینی است. ترکیب شیمیایی منتول موجود در نعنای فلفلی دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است  که ممکن است به تسکین علائم این بیماری ها به فرد بسیار کمک کند. همچنین اگر احساس گلو درد دارید ، می توانید دمنوش نعناع را به همراه عسل و آبلیمو میل کنید و شاهد تاثیرات بی نظیر این دمنوش بر روی گلو درد خود باشید.

دارای اثرات آرامش بخشی است :

دمنوش نعناع تأثیرات آرام بخشی بر روی سیستم عصبی مرکزی و محیطی دارد و ممکن است به کاهش اضطراب کمک کند. یک مطالعه کوچک نشان داده است  که استنشاق عطر نعناع می تواند درد و اضطراب ناشی از قرار دادن کاتتر وریدی را در بیماران قلبی تسکین دهد.

آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی نعنا و طرز تهیه آن
آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی نعنا و طرز تهیه آن

کاهش دردهای دوران قاعدگی :

گیاه نعناع در طب سنتی به عنوان شل کننده و تسکین دهنده درد شناخته شده است،  همچنین ممکن است به بهبود علائم مرتبط با دردهای دوران قاعدگی کمک کند. تحقیقاتی بر روی ۱۴۰ زن که در دوران قاعدگی دردهای بسیاری داشتند ، صورت گرفت و طی این تحقیقات به آنها دمنوش نعناع داده شد. در زمان کوتاهی مشاهده شد که دردهای آنها کاهش چشمگیری پیدا کرده است.

به همین دلیل محققان دریافتند که گیاه نعناع ، خاصیتی مشابه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی دارد و اینکه می تواند در کاهش شدت و مدت درد موثر واقع شود. همچنین گیاه نعناع حالت تهوع و اسهال را نیز می تواند کاهش دهد.

مصرف دمنوش گیاهی نعناع در زمان قاعدگی گرفتگی های عضلانی را کاهش می دهد و دل درد و اسپاسم دیواره رحم را نیز به حداقل می رساند. به افرادی با دوران قاعدگی دشوار ، پیشنهاد می شود که حتما دو تا سه بار در  روز  قبل از قاعدگی و حتی در دوران قاعدگی از دمنوش نعناع استفاده کنند ، تا شاهد کاهش درد در این دوران باشند.

باعث تقویت حافظه می شود :

دمنوش نعناع با عطر و رایحه ای بی نظیری که دارد، به بالا رفتن تمرکز و تقویت حافظه کمک می کند. بعلاوه در مطالعه ای که عملکرد شناختی ۱۴۴ شرکت کننده را مورد ارزیابی قرار داد ، مشخص شد که رایحه دمنوش نعناع باعث تقویت حافظه و افزایش هوشیاری می شود.

علائم آلرژی را تسکین می دهد :

دمنوش گیاهی نعناع خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد و می توان گفت که برای درمان آلرژی های فصلی بسیار مفید می باشد . یکی دیگر از ترکیبات کلیدی نعناع رزمارینیک اسید است که علائم و واکنش های آلرژیک مانند آبریزش بینی و خارش چشم را کاهش می دهد.

به کاهش وزن کمک می کند :

دمنوش گیاهی نعناع مزایایی بسیار زیادی برای سلامتی دارد این دمنوش می تواند به کاهش وزن شما نیز کمک کند. نعناع باعث تحریک آنزیم های گوارشی می شود و همچنین به عنوان  محرک سیستم گوارشی نیز عمل می کند ، بعلاوه  مواد مغذی غذا را بهتر جذب کرده و در نهایت چربی های موجود در بدن را به انرژی تبدیل می کند.

شما می توانید دمنوش نعناع را جایگزین نوشیدنی های روزانه دیگر خود کنید و این عمل باعث می شود که مقدار کالری کمتری در روز دریافت کنید و از همه مهمتر اینکه ،  به شما کمک می کند که سریع تر به هدف خود برای کاهش وزن برسید.

آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی نعنا و طرز تهیه آن
آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی نعنا و طرز تهیه آن

مصرف دمنوش گیاهی نعنا در دوران بارداری و شیردهی :

طبق تحقیقات انجام شده نشان داده شده است که مصرف بیش از حد دمنوش نعناع برای زنان باردار زیاد مناسب نیست و اگر از این دمنوش بیش از اندازه مصرف شود ، ممکن است برای جنین نیز خطرناک باشد و حتی باعث سقط جنین شود. در نتیجه باید در مقدار مصرف این دمنوش حسابی دقت کرد.

اما مصرف به اندازه این دمنوش فواید بسیار زیادی نیز برای مادران به همراه خواهد داشت. دمنوش نعناع باعث کاهش تهوع در دوران بارداری می گردد، همچنین استرس و اضطراب را در زنان باردار به حداقل می رساند و به ذهن و جسم مادران آرامش می دهد. مصرف دمنوش نعناع در دوران شیردهی مانند یک خنک کننده عمل می کند و باعث کاهش درد و مانع ترک خوردگی نوک پستان در زنان شیرده می شود.

عوارض جانبی دمنوش گیاهی نعنا :

باعث بروز اسپاسم می شود :

از عوارض جانبی دمنوش نعناع ، می توان به اسپاسم در کودکان و نوزادان اشاره کرد. به همین دلیل پیشنهاد می شود که از این دمنوش گیاهی برای کودکان و نوزادان استفاده نشود.

باعث ایجاد سنگ صفرا می شود :

افرادی که مبتلا به سنگ صفرا هستند باید از مصرف این دمنوش پرهیز کنند  زیرا این دمنوش گیاهی باعث تشدید و بیشتر شدن سنگ صفرا در این افراد می شود.

باعث بروز سوزش سر دل می شود :

دمنوش نعناع با اینکه مزایا و فواید درمانی بسیار زیادی دارد اما می تواند باعث سوزش سر دل شود. نعناع به دلیل ماده ای به نام منتول و رایحه تندی که دارد ، ممکن است پس از مصرف توسط فرد ، احساس سوزش در ناحیه شکم را برای فرد بوجود آورد . به همین دلیل توصیه می گردد افرادی که معده حساسی دارند از این دمنوش به هیچ وجه استفاده نکنند.

باعث بروز رفلاکس اسید معده می شود :

مصرف بیش از حد دمنوش نعناع می تواند باعث تحریک سیستم گوارشی شود، بنابراین افرادی که مبتلا به بیماری رفلاکس معده یا GERD هستند ، نباید از دمنوش نعناع استفاده کنند.

آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی نعنا و طرز تهیه آن
آشنایی با فواید و خواص دمنوش گیاهی نعنا و طرز تهیه آن

طرز تهیه دمنوش گیاهی نعنا :

عناصر مورد نیاز :

  • آب جوش ۱.۵ لیوان
  • ۱قاشق چایخوری عسل
  • ۲ شاخه برگ نعناع تازه یا مقداری نعناع خشک

دستورالعمل تهیه دمنوش گیاهی نعنا :

مرحله ۱: تهیه گیاه

در ابتدا برگ های نعناع تازه را جدا کنید و تمیز بشویید و درون قوری شیشه ای بریزید و کنار بگذارید.

مرحله ۲: آب را بجوشانید

ابتدا آب را درون ظرف به جوش بیاورید و آب را درون قوری شیشه ای که قبلا برگ های نعناع را درون آن قرار داده اید اضافه کنید و به مدت ۳-۱۰ دقیقه اجازه دهید که برگ های دورن قوری با بخار آب جوش دم بکشند . هیچ وقت بیشتر از ۱۰ دقیقه نباید برای آماده شدن دمنوش نعناع زمان بگذارید ، زیرا این عمل باعث تلخی دمنوش می گردد. برگ ها عصاره و رایحه بی نظیرشان را درون آب آزاد می کنند و خواص و فواید درمانی آنها به آب منتقل می شوند. شما می توانید از رایحه و عطر خوش این دمنوش لذت ببرید.

مرحله ۳ : طعم

پس از اینکه دمنوش آماده شد ، می توانید آن را به فنجان مورد نظر انتقال دهید. اگر طعم تند نعناع شما را اذیت می کند ، می توانید به آن مقداری آب لیمو و عسل اضافه کنید و از طعم آن لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا