Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

طعم دهنده فرآورده های گوشتی چیست؟

غذاهای آماده مصرف مانند انواع فست فود امروزه به رژیم های غذایی راه یافته اند. این غذا ها به دلیل تنوع طعم و آماده سازی آسان نسبت به انواع گوشت طرفداران زیادی را به خود جلب نموده اند. هزینه تهیه فرآورده های گوشتی از گوشت قرمز و سفید کمتر است و این امر موجب تمایل بیشتر به آن شده است. علت محبوبیت فرآورده های گوشتی بخصوص در جوانان، طعم مطلوب و عطر دلپذیر آن‌ ها است. با کاربرد طعم دهنده فرآورده های گوشتی در محصولات، طعم مطلوبی در غذا ایجاد می گردد که مورد پسند بسیاری از افراد است. طعم دهنده فرآورده های گوشتی به کار رفته توسط شرکت های مختلف، متفاوت بوده و هر شرکت از طعم دهنده فرآورده های گوشتی خاصی استفاده می کند. بنابراین در بازار خرید و فروش مواد غذایی طعم های مختلفی از محصولات پروتئینی وجود خواهد داشت.

در ادامه این مقاله به بررسی انواع طعم دهنده فرآورده های گوشتی و کاربرد آن ها در صنایع غذایی می پردازیم. با ما در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

طعم دهنده فرآورده های گوشتی چیست

طعم دهنده های فرآورده گوشتی نوعی افزودنی است که جهت بهبود و اصلاح طعم به فرآورده های گوشتی افزوده می شود. این طعم دهنده ها به ادویه، مواد طعم دهنده طبیعی و مواد طعم دهنده مصنوعی تقسیم بندی می شوند. از این ترکیبات می توان به ادویه، گیاهان معطر، ترکیبات شیرین کننده، نمک و افزودنی های شیمیایی مانند گلوتامات اشاره نمود.

طعم دهنده فرآورده های گوشتی چیست؟
طعم دهنده فرآورده های گوشتی چیست؟

کاربرد طعم دهنده فرآورده های گوشتی علاوه بر طعم دهندگی در برخی موارد در نگهداری مواد گوشتی نیز موثر خواهند بد. نمک طعام از جمله طعم دهنده هایی است که خواص نگه دارنگی خوبی نیز در گوشت ایجاد می کند. کاربرد برخی از ادویه ها به عنوان طعم دهنده فرآورده های گوشتی نیز که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی هستند، موجب کاهش روند اکسیداتیو خواهند شد. ادویه ها مواد گیاهی و معطر طبیعی هستند. از ادویه ها می توان هم به صورت کامل وهم شکسته یا خرد شده به عنوان چاشنی استفاده نمود. مواد معطر طبیعی را می توان از گیاهان یا منابع حیوانی به دست آورد. مواد معطر مصنوعی از مواد غیر طبیعی به دست می آیند.

انواع طعم دهنده فرآورده های گوشتی

  • ادویه و گیاهان معطر

ادویه ها و گیاهان معطر درواقع فرآورده های گیاهی و خشک هستند که از مواد گیاهی حاصل شده‌اند. کاربرد این طعم دهنده فرآورده های گوشتی می تواند عطر و طعم دلپذیری در غذا ایجاد نماید.

  • روغن های اساسی و همین طور عصاره های آن ها

روغن های اساسی و عصاره هایشان نیز از ترکیبات معطر بوده که از مواد گیاهی حاصل می شوند. این ترکیبات در آب حلالیت کمی داشته و از ترپن ها هستند.

  • انواع میوه
  • عصاره میوه
  • ترکیبات آروماتیک و ترپن

بادام تلخ و میخک از ترکیبات دارای ترپن هستند. انواع روغن بدون ترپن روغن های اساسی و غلیظی هستند که ترپن های نامطلوب از آن ها جدا گشته اند. این نوع روغن ها غلیظ تر هستند. استحکام و حلالیت آن ها نیز نسبت به روغن های بدون ترپن بیشتر است. از روغن های بدون ترپن می توان به روغن مرکبات و نعناع اشاره نمود.

دلیل کاربرد طعم دهنده فرآورده های گوشتی

انواع گوشت مانند گوشت قرمز، گوشت ماکیان و حتی گوشت موجودات آبزی دارای بویی موسوم به بوی ضخم است. این عطر و طعم گوشت در پخت و پز نامطلوب بوده و موجب عدم دلپذیری غذا می شود. در واقع بوی ضخم باعث می شود تا عم خوش انواع غذاهای گوشتی از بین برود. وجود مواد شیمیایی خاص در انواع گوشت موجب ایجاد بوی ضخم می شود. این مواد شیمیایی پس از ذبح به دلیل فعل و انفعالات آنزیم های سلولی ایجاد می شوند. با کاربرد خواص طعم دهنده فرآورده های گوشتی می توان بوی ضخم انواع گوشت را از بین برده و طعم دلپذیری به آن بخشید.

طعم دهنده فرآورده های گوشتی برای سوسیس

سوسیس یکی از انواع فرآورده ‌های گوشتی بوده که طرفداران زیادی را به خود جلب نموده است. انواع سوسیس از گوشت قرمز یا سفید چرخ‌ شده به دست می آیند. سوسیس بافت نرمی داشته و به صورت پخته یا سرخ شده قابل مصرف می باشد. طعم سوسیس با افزودن طعم دهنده می تواند به نتیجه نهایی مطلوب رسیده و به گونه ای فرآوری می شود که برای مصرف نیاز به افزودن هیچ‌ ماده افزودنی دیگر یا ادویه‌ نخواهد بود. کاربرد طعم دهنده در محصولاتی مانند سوسیس با تقویت طعم خوشایند گوشت و محو بوی ضخم آن باعث ایجاد طعم دلپذیر در آن می شوند. انواع مختلفی از سوسیس در بازار خرید و فروش مواد غذایی وجود دارد. برای هر یک از این انواع از طعم دهنده مخصوصی استفاده می شود. در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است.

  • انواع طعم دهنده مانند  سوسیس آلمانی
  • انواع طعم دهنده ژامبون مرغ
  • طعم دهنده ژامبون گوشت
  • انواع طعم دهنده پپرونی
  • طعم دهنده هات داگ

طعم دهنده فرآورده های گوشتی در تهیه کالباس

در کشور ما ایران کالباس نیز با محتویاتی مشابه سوسیس تهیه می شود. تنها تفاوت سوسیس با کالباس در ایران این است که در کالباس گوشت پخته می شود. کالباس نیز بافت نرمی داشته و نحوه سرو آن به ‌صورت ورقه ای است. کاربرد طعم دهنده در کالباس نیز ماندگاری، خوش‌ طعمی و قوام را به آن می بخشد. تفاوت طعم دهنده گوشت در کالباس تنها در مزه ای است که ایجاد می شود. کالباس یکی از فرآورده های گوشتی پر طرفدار بوده و بسیار از آن استفاده می شود.

طعم‌ دهنده همبرگر

همبرگر یک فرآورده گوشتی خوشمزه است و اصالت طبخ آن به کشور آمریکا بر می گردد. همبرگر از گوشت چرخ‌ کرده و مقداری چربی ساخته می شود. این خوراکی از لحاظ  طعم، کیفیت محتویات، نحوه طبخ، شکل ظاهری با سوسیس و کالباس تفاوت های زیادی دارد. کاربرد خواص طعم ‌دهنده فرآورده گوشتی همبرگر با از بین بردن بوی ضخم گوشت، عطر و طعم بی نظیری به آن می بخشد.

طعم ‌دهنده فرآورده های گوشتی برای ناگت

انواع ناگت از مواد غذایی خوش طعمی هستند که از انواع گوشت مرغ، ماهی، میگو و همین طور گوشت قرمز قابل تهیه هستند. این ترکیبات معمولا با لایه‌ای از پودر سوخاری طعم دار شده پوشیده شده و برای مصرف نهایی باید سرخ شوند. ناگت‌ها در طعم های متنوعی در بازار عرضه می شوند. این تنوع طعم به دلیل استفاده از انواع مختلف طعم دهنده است. توجه شود که شرکت های تولید محصولات غذایی مختلفی در کشور ما فعالیت دارند. هر کدام از این شرکت های غذایی از نوع خاصی از طعم ‌دهنده فرآورده های گوشتی استفاده می کنند. بنابراین طعم محصولات تولیدی مختلف با یکدیگر متفاوت خواهد بود. شرکت هایی که موفق به تولید محصولات با طعم دل‌پذیرتر می شوند، فروش بیشتری خواهند داشت.

دلیل طعم مطلوب گوشت پخته چیست

گوشت پخته شده از تركيبات گوناگون و فراری تشکیل شده است. این ترکیبات می توانند محلول در آب یا چربی باشند. وجود اين تركيبات در گوشت است که موجب ايجاد طعم‌ هایی مانند برشتگی، سرخ شدگی و همین طور طعم مربوط به گوشت‌ های پخته شده می ‌شود. فساد حرارتی ليپيدها تركيباتی را ایجاد می کند كه در گوشت‌ های پخته شده مختلف متفاوت است. واكنش ميلارد مسئول ایجاد تركيبات هتروسايكليک است كه در مواد فرار گوشت‌ های پخت شده يافته می شود. اين تركيبات هتروسیکلیک باعث ايجاد طعم‌های مختلف در گوشت های پخته می شوند. حال با استفاده از انواع طعم دهنده می توان حتی این طعم ها را بهبود بخشیده و عطر و طعمی دلپذیر تری به آن بخشید.

طعم دهنده فرآورده های گوشتی چیست؟
طعم دهنده فرآورده های گوشتی چیست؟

معرفی برخی از طعم دهنده فرآورده های گوشتی موجود در بازار

کاربرد ادویه های ترکیبی با طعم های مدرن و سنتی موجب شده است تا عطر و بویی دلپذیر در فرآورده های گوشتی ایجاد شود. همان طور که پیش تر هم اشاره شد، فرآورده های پروتئینی و گوشتی مانند گوشت مرغ و گاو یا گوسفند به دلیل بوی ضخم و ناخوشایند، در بعضی مواقع عطر و طعم مطلوبی نخواهند داشت. با کاربرد طعم دهنده فرآورده های گوشتی می توان عطر و طعمی خاص به انواع گوشت ها بخشید و طعمی دلپذیر و مطلوب بوجود آورد.

برخی از انواع طعم دهنده ها

  1. طعم دهنده های دودی
  2. کره
  3. طعم دهنده های گوشت مرغ
  4. طعم دهنده گوشت گاو
  5. سوسیس آلمانی
  6. طعم دهنده های هات داگ
  7. اواع طعم دهنده ژامبون مرغ
  8. طعم دهنده های ژامبون گوشت
  9. انواع طعم دهنده فلفل مانند فلفل قرمز
  10. طعم دهنده های دارچینی
  11. انواع طعم دهنده های حاوی زیره
  12. طعم دهنده حاوی گشنیز
  13. انواع طعم دهنده سیر

عوارض طعم دهنده فرآورده های گوشتی

طعم دهنده های گوشتی انواع مختلفی را شامل می شوند. برخی از این انواع می توانند در بعضی از افراد منجر به بروز حساسیت شوند. این مورد به‌ویژه در افزودنی ها و طعم دهنده های گیاهی مانند ادویه جات دیده می شود. بنابراین افرادی که به برخی از ادویه ها حساسیت دارند، در هنگام خرید باید به ترکیبات محصول طعم دار شده توجه نمایند.

ایجاد حساسیت ها ممکن است در کودکان نیز بروز نماید. بنابراین در مصرف غذاهای گوشتی طعم دار شده مانند سوسیس و کالباس در کودکان دقت نمایید. در صورت بروز حساسیت مصرف آن را قطع نموده و به پزشک مراجعه نمایید.

قیمت طعم دهنده فرآورده های گوشتی

قیمت طعم دهنده  های گوشتی تا حد زیادی به انواع آن وابسته است. همان طور که در این مقاله بررسی نمودیم انواع طعم دهنده گوشتی برای انواع گوشت مانند گوشت گاو، گوسفند، مرغ و ماهی در بازار عرضه می شود. بنابراین برای هر یک طعم دهنده خاصی استفاده می شود که ممکن است قیمت آن با دیگری متفاوت باشد. شرکت تولید کننده یا وارد کننده این محصولات نیز بر قیمت تمام شده این محصولات بسیار موثر است. برخی از برند های تجاری قیمت بالاتری بر محصولات خود قرار می دهند. نرخ ارز در رابطه با محصولات وارداتی بسیار بر قیمت تمام شده محصول موثر خواهد بود. برای دریافت قیمت طعم دهنده ها می توانید به فروشگاه های اینترنتی مراجعه نموده و قیمت محصول مورد نظرتان را انتخاب نمایید. قیمت این محصولات به حجم خریداری شده نیز بستگی دارد. بسته بندی هایی با وزن بیشتر قیمت های بالاتری هم دارند.

خرید و فروش طعم دهنده فرآورده های گوشتی

خرید و فروش انواع طعم دهنده ها در جهان رونق فراوانی دارد. امروزه با افزایش طرفداران گوشت فرآوری شده مانند سوسیس و کالباس در جهان، بازار خرید و فروش طعم دهنده های آن ها نیز رونق فراوانی یافته است. خرید انواع طعم دهنده برای فرآورده های گوشت بیشتر توسط شرکتهای تولید کننده محصولات غذایی صورت می پذیرد. امروزه فروش این طعم دهنده های گوشتی به صورت اینترنتی نیز امکان پذیر بوده و قابل تهیه است. خرید و فروش انواع طعم دهنده فرآورده های گوشتی در کشور ما ایران به صورت کلی و جزئی صورت می پذیرد.

طعم دهنده فرآورده های گوشتی
طعم دهنده فرآورده های گوشتی

سخن آخر

در این مقاله به بررسی انواع فرآورده گوشتی گوناگون و همین طور انواع مختلف طعم دهنده پرداخته شد. طعم دهنده دارای انواع مختلف با منشا مختلف بوده و با توجه به نوع فرآورده گوشتی مورد استفاده قرار می گیرد. توجه شود که کاربرد این محصولات می تواند باعث بروز حساسیت در برخی از افراد شده و باید در مصرف آن ها احتیاط نمود. خرید و فروش این محصولات به دلیل کاربرد های گسترده در صنایع غذایی در سراسر جهان رونق داشته و این طعم دهنده ها در محصولات فراوری شده گوشتی به وفور یافته می شوند. قیمت این محصولات نیز با توجه به کیفیت و وزن خریداری شده و همین طور نوع آن متفاوت بوده و می تواند مقادیر مختلفی را در بر گیرد.

نشریه علمی جهان شیمی فیزیک همواره در تلاش است تا با طرح موضوعات پرکاربرد در زندگی روزمره و صنایع به افزایش اطلاعات علمی خواننده کمک نماید. با ما در جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا