Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

خواص معجزه گر دمنوش گیاه پنج انگشت برای خانم ها

دمنوش گیاه پنج انگشت دمنوشی خوش عطر و بو است که خواص دارویی بی نظیری دارد. از شناخته ترین خواص این گیاه تقویت باروری زنان و درمان ناباروری در خانم‌ها است. گیاه پنج انگشت از گیاهان دارویی است که خواص ضد التهاب، ضد قارچ و ضد باکتری دارد و دارای خواص درمانی ویژه برای تقویت سیستم تولید مثلی در زنان و مردان است. به دلیل گستره خواص درمانی گیاه پنج انگشت، از رگ، گل و میوه های این گیاه در صنعت دارویی استفاده می شود. دراین مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص دمنوش گیاه پنج انگشت، روش مصرف و مضرات جانبی و موارد احتیاطی آن  رابیان می کنیم.

معرفی گیاه پنج انگشت

گیاه پنج انگشت با نام انگلیسی Vitex agnus-castus از دسته گیاهان دارویی است که برای درمان انواع بیماری ها استفاده می شود. این گیاه از بزرگترین تیره از خانواده گیاهان Verbenaceaeاست. پنج انگشت از گیاهان تزیینی رایج است، این درختچه به ارتفاع ۱ تا ۱/۵ متر است و دارای گل های بنفش به شکل سنبله است که در اواخر فصل تابستان ظاهر می شوند. گل های آن بعد از فصل گرده افشانی میوه قهوه ای پررنگ می دهد. میوه آن بسیار کوچک به شکل توت و به رنگ قهوه ای است و بویی همانند نعناع دارد.

نام گیاه دارویی گیاه پنج انگشت
نام انگلیسی گیاه  Monk,s pepper tree
نام علمی گیاه دارویی Vitex agnus-castus
خاستگاه پنج‌انگشت بومی نواحی مرکزی آسیاست و همچنین در نواحی دیگر ازجمله مناطقی از مدیترانه و جنوب اروپا راه‌ یافته است
نامهای رایج گیاه دارویی فلفل بری، فلفل
طبع گیاه دارویی طبع این گیاه معتدل است
خواص گیاه دارویی ۱- افزایش شیر
۲- کاهش میل جنسی زنان
۳- جوش (آکنه)
۴- کیست‌های رحم و تخمدان
۵- چاقی‌های هورمونی
۶- درد پستان
۷- درمان یبوست و کرامپ

خاستگاه

این گیاه بومی منطقه آسیای مرکزی است. در کشور ایران این گیا هرا می توان در شهر های، قم، استان خراسان، خرمشهر، تهران، البرز، کرج، قم، بندرعباس و بعضی شهر‌های جنوبی

طبع گیاه پنج انگشت

طبع این گیاه معتدل است ولی در برخی از متون طب سنتی طبع آن را گرم و خشک دانسته اند.

طریقه مصرف دمنوش گیاه پنج انگشت

روش مصرف گیاه پنج انگشت بسیار ساده است کافیست ۲۰ گرم از این گیا ه را به مدت یک ربع در سه لیوان آب خیس کنید و پس از ۳ دقیقه آن را بجوشانید و بگذارید تا ۱۰ دقیقه دم بکشد. بعد از آن دمنوش را صاف و با عسل شیرین کنید. شما می توانید روزانه یک فنجان از آن را پس از غذا بنوشید.

مواد مؤثر دمنوش گیاه پنج انگشت:

  • گلیکوزیدهای ایریدوئیدی
  • دی ترپن های لابدنی
  •  فلانوئیدها
  • اسانس (۴/۰ تا ۷/۰ ٪) همراه بورنیل استات
  • ۱ و ۸- سینئول، لیمونن limonene
  •  آلفا بتاپینن

خواص دمنوش گیاه پنج انگشت

 

دمنوش گیاه پنج انگشت و ریزش مو

یکی از دلایل ریزش مو تغییرات هورمونی است.از آن جایی که این گیاه هورمون های بدن را تنظیم می کند.مصرف دمنوش این گیاه باعث برقراری تعادل هورمونی در بدن می شود و از ریزش مو جلو گیری می کند.

درمان آکنه و جوش با دمنوش راهب

آکنه و جوش از مشکلات پوستی است که امروزه اکثر افراد از آن رنج می برند . این مشکل پوستی درمان های زیادی دارد. یکی از راه حل ها برای

آکنه و جوش از ضایعات پوستی هستند که درمان های زیادی برای آن وجود دارد. آکنه هایی که منشا هورمونی دارند باید به تعادل برسند  تا از ایجاد مجدد جوش جلوگیری شود.گیاه پنج انگشت نقش بسزایی در متعادل کردن هورمون های خانم ها ایفا می کند. در نتیجه می تواند درمان بسیار موثری برای آکنه های هورمونی باشد.

خواص فوق العاده دمنوش گیاه پنج انگشتی برای خانم ها

برای تقویت تخمدان و بارداری سریع

به علت فواید زیادی که گیاه پنج انگشت برای سلامت خانم ها دارد ، این گیا ه را گیاه زنان نامیده اند. یکی از فواید شگفت‌انگیز این گیاه تقویت تخمدان و درمان ناباروری است. نوشیدن دمنوش این گیاه سطح پروژسترون را در زنانی که دچار مشکل ناباروری هستند، افزایش می‌دهد

دمنوش گیاه ۵ انگشتی برای فعال شدن تخمدان

از زمان گذشته افراد برای مشکلات و بیماری های خود به د نبال درمان های گیاهی بودند، چراکه گیاهان عوارض کمتری برای سلامتی دارند. گیاه پنج انگش از گیاهان مفیدی است که می تواند برای درمان کیست های تخمدان ، بی نظمی قاعدگی، تنظیم دوره ها ی تخمک گذاری استفاده شود. با مصرف دمنوش گیاه ویتاگنوس می توانید از اختلالات قاعدگی جلوگیری کنید، درد های عادت ماهیانه را کاهش دهید و هم چنین از علایم دوران یائسگی بکاهید.

در مورد طریقه مصرف گیاه پنج انگشت برای کیست تخمدان باید بدانید که دوره مصرف این گیاه طولانی است وباید برای رسیدن به نتیجه مطلوب صبر و حوصله داشته باشید.

گیاه پنج انگشت و پرولاکتین بالا

گیاه پنج انگشت به دلیل تاثیری که بر مقدار هورمون پرولاکتین می گذارد ، مصرف آن در دوران شیردهی ممنوع نیست. هورمون پرولاکتین ، هورمون شیردهی است که باعث افزایش شیر مادر می شود. مصرف گیاه پنج انگشت در دوران شیردهی ممنوع نیست و به دلیل تاثیر بر هورمون پرولاکتین (هورمون شیردهی) برای افزایش شیر مادر کاربرد دارد.

مصرف دمنوش گیاه پنج انگشت برای بارداری

قدرت و اثر گذاری این گیاه باعث افزایش سطح هورمون پروژسترون می شود. در طب سنتی برا ی جلوگیری از سقط جنین در زنان باردار استفاده می شود. تحقیقات نشان می دهد مصرف این گیاه تا پایان ماه سوم بارداری از سقط جنین پیشگیری می کند. این گیاه غدد شیردهی را تحریک می کند بنابراین مصرف آن بعد ازماه سوم بارداری بهتر از قطع شود.

به هرحال اگر تمایل دارید در دوران بارداری از این گیاه در دوران بارداری استفاده کنید بهتر است ، ، با پزشک متخصص خود، مشورت کنید

مضرات دمنوش گیاه پنج انگشت

سرگیجه، سردرد، ناراحتی معده، حالت تهوع، خارش و راش پوستی از عوارض این گیاه است.

ممانعت مصرف

  • مصرف آن در دوران بارداری ممنوع است
  • کودکان نیز بایستی در مصرف این گیاه احتیاط کنند
  •  استفاده از آن برای زنان مبتلا به سرطان سینه مضر است.
  • زیاده‌روی در مصرف ین گیاه برای کلیه‌ها مضر است.
  •  برای افراد دچار آلرژی و حساسیت پوستی باید با احتیاط همراه باشد.

بهترین زمان مصرف گیاه پنج انگشت

بهترین زمان مصرف گیاه پنج انگشت صبح ها نیم ساعت قبل صبحانه با معده خالی است. ادعاهای زیادی در مورد نحوه عملکرداین گیاه و کارهایی که می تواند برای سلامتی شما انجام دهد وجود دارد. تحقیقات برای اکثر این ادعاها محدود است. اگرچه برخی از افراد از آن برای کمک به شرایط خاص استفاده می کنند. این شامل:

  • سندرم پیش از قاعدگی یا PMS
  • سینه های دردناک
  • سینه های متورم
  • عادی سازی چرخه های قاعدگی
  • کاهش سطح پرولاکتین
  • کاهش سطح استروژن
  • افزایش سطح پروژسترون

اجزاء این گیاه که شامل فلاونوئیدها، گلیکوزیدها و اسانس ها هستند فعالیت دوپامین را در مغز افزایش می دهند که مانع از ترشح هورمونی به نام پرولاکتین می شود. سطوح بالای پرولاکتین باعث تورم و حساس شدن سینه ها می شود. برخی از تحقیقات نشان می دهد که پنج انگشت همچنین سطح استروژن را کاهش می دهد و سطح پروژسترون را افزایش می دهد. ممکن است هورمون محرک فولیکول را مسدود کند و هورمون لوتئین کننده را افزایش دهد که استروژن و پروژسترون را تغییر می دهد.

استروژن به طور طبیعی در نیمه اول چرخه شما بالا است و سپس کاهش می یابد در حالی که سطح پروژسترون در نیمه دوم در مرحله تخمک گذاری افزایش می یابد. پروژسترون یک هورمون آرام‌ بخش است و اگر سطوح پایین ‌تری داشته باشد، می ‌تواند باعث علائم سندرم پیش از قاعدگی، تورم سینه، حساسیت سینه‌ ها، عصبانیت، افسردگی، تحریک‌ پذیری شود. سطح پروژسترون در دوران بارداری نیز بالا می ماند و کاهش پروژسترون ممکن است باعث مشکلات ناباروری شود. این گیاه می تواند به افزایش سطح پروژسترون و کاهش سطح پرولاکتین شما کمک کند. ممکن است به علائم قبل از قاعدگی کمک کند و درد و حساسیت پستان را کاهش دهد. با این حال، شواهد روشن نیست که آیا به باروری یا سایر مشکلات دوره و هورمونی کمک می کند.

همچنین بخوانید:

خواص گیاه بنصور یا بن سور یا بن سرخ چیست و چه فواید و معایبی دارد؟

گیاه و رنگ روناس چیست؟با خواص و کاربرد بی نظیر آن آشنا شوید

خواص گیاه فاسوخ مغربی چیست و چه کاربردی در علوم غریبه دارد؟

دمنوش و عرق گیاهی برای تقویت اعصاب

دمنوش و عرق گیاهی برای تقویت اسپرم

دمنوش و عرق گیاهی برای تقویت تخمدان

دمنوش و عرق گیاهی برای تقویت ریه

دمنوش و عرق گیاهی برای تقویت مو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا