Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۱۰ مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران

پوست نوزادان نیز مانند بزرگسالان به مراقبت نیاز دارد. همیشه رسیدگی و مراقبت درست از پوست حساس و لطیف نوزادان مهمترین چالش مادرانی که به تازگی دارای فرزند شده اند، است. یکی از محصولاتی که برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرد روغن نوزاد و بچه است.

جالب است بدانید روغن بچه بدلیل خواص بی نظیر آن روی پوست و مو طرفداران زیادی در میان بزرگسالان نیز دارد. برای افرادی که پوست خشکی دارند استفاده از روغن بچه توصیه می شود.

روغن بچه به دلیل داشتن موادی مفید از جمله چربی و روغن های گیاهی کافی در فرمولاسیون شیمیایی آن برای زیبایی پوست و مو کاربرد دارد. همچنین روغن بچه می‌ تواند باعث تقویت و رشد مو‌ ها نیز گردد. بیشتر این روغن‌ها دارای ترکیباتی مانند روغن اسطوخودوس و روغن آلوئه ورا است که خواص آن را بیشتر می ‌کند.

مالش ملایم بدن نوزاد در سلامت او موثر است. این کار در آرامش کودک دلبند تان، تسکین درد های ناحیه شکم، تغذیه مناسب و سلامت پوست او نقش دارد. این اثرات، انتخاب یک روغن بچه خوب را برای مادر کمی سخت می کند.

در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک، به بررسی ۱۰ مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه می پردازیم، تا با توجه به این نکات انتخابی آسان تر پیش رو داشته باشید.

10 مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران
۱۰ مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران

روغن بچه چیست

روغن نوزاد و بچه از فرآیند تصفیه روغن حاصل می شود. روغن بچه به عنوان یک روان کننده برای ماساژ و تقویت کننده پوست کودک به کار می رود. از گذشته تا کنون والدین برای حفظ سلامت و لطافت پوست نوزاد از انواع بهترین روغن بچه و نوزاد استفاده می کردند. با استعمال روغن بدن نوزاد و بچه، لایه ای مقاورم در برابر تحریک های سطحی پوست و تبخیر اب ایجاد می گردد.

این روغن فقط مورد مصرف کودکان نیست و بزرگسالان نیز برای ماساژ و نرمی پوست بدن از آن استفاده می کنند. به طور کلی ماساژ دادن باعث آرامش نوزاد می گردد.

لمس و تماس نزدیک کودک توسط مادر و پدرش باعث احساس آرامش و امنیت او خواهد شد. پس از هربار شست و شوی کودک، پوست نرم او رطوبت خود را از دست می‌ دهد و نیاز به یک مرطوب کننده دارد. اما به دلیل داشتن پوست حساس و نرم نوزادان نمی توان از هر محصولی برای آنها استفاده کرد. روغن بچه به ویژگی های نرم کنندگی و مرطوب کنندگی برای ماساژ پوست لطیف نوزادان خارق العاده است.

در ادامه به بررسی بهترین روغن نوزاد و بچه ، ترکیبات، کاربرد ها و فواید آن اشاره خواهیم کرد.

10 مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران
۱۰ مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران

کاربرد های روغن نوزاد و بچه

روغن نوزاد و بچه، همان طور که از نامش پیداست برای نوزاد استفاده می شود. اما این محصول کاربرد های فراون دیگری برای پوست و مو دارد که به اختصار اشاره می کنیم.

موارد مصرف روغن چه برای پوست

به عنوان روغن ماساژ، هیدراته کردن پوست و حفظ رطوبت آن، رفع ترک پا، جلوگیری از ایجاد لکه بعد از کشیدگی پوست، رفع چسبندگی بعد از موم انداختن، اصلاح آسان موهای زائد بدن، پاک کردن آرایش

کاربرد روغن نوزاد و بچه برای مو

کمک به رشد موها، جلوگیری از شکنندگی مو ها، جلوگیری از موخوره، درمان شپش در موها، درمان خشکی موی سر، رفع خشکی پوست بعد از دوش گرفتن

کاربرد های دیگر روغن بچه

همان طور که در بالا خواندید، روغن نوزاد و بچه مصارف مفیدی برای پوست و موی نوزادان دارد. در ادامه چند مورد از کاربرد های جالب روغن بچه را نام می بریم.

شما می توانید از روغن نوزاد و بچه برای نرم کردن لب ها، رفع گرفتگی گوش ها، از بین بردن تتوی موقت، زیبایی ابرو، روشن تر شدن نواحی آرنج و زانو استفاده کرد. این روغن جایگزین مناسبی برای روغن کوتیکول ناخن ها است. در حمام، برای معطر کردن محیط و نیز پاک کردن اتاق دوش از لکه های آب و صابون کاربرد دارد.

10 مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران
۱۰ مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران

آیا روغن بچه پوست را تیره میکند

روغن نوزاد و بچه قطعا پوست تان را تغذیه می کند، اما خواص یک ضد آفتاب را ندارد. مکانیسم عمل این روغن ها به این صورت است که اشعه های فرابنفش را جذب می کنند. در ادامه پوست تان را می سوزانند و سپس رنگ آن را برنزه می کنند.

 

روغن نوزاد و بچه به سرعت برنزه شدن پوست تان می افزاید. ولی برنزه کردن با روغن بچه یا هر روغن دیگری، بیشتر از دو هفته دوام نخواهد داشت. علاوه بر آن، ممکن است به پوست تان هم آسیب برساند. پس در حالت کلی اگر به فکر سلامتی پوست تان هستید می بایست از مصرف این روغن ها اجتناب کنید. خواه بخواهید زیر نور خورشید از آن استفاده کنید و خواه در موسسه ها و زیر دستگاه های سولاریوم.

بهر حال ممکن است این کار را انجام دهید. به طور کلی استفاده از روغن برنزه کننده زمانی پیشنهاد می شود که به دنبال نیاز به تغییر رنگ فوری پوست دارید و نمی توانید زمان زیادی را انتظار بکشید. قبل از حمام افتاب گرفتن یا رفتن به دستگاه های سولاریوم ، مقدار فراوانی آب بنوشید و مقادیر زیادی از روغن را روی پوست بدن خود بمالید. به این نکته توجه داشته باشید تنها دلیلی که از این روش استفاده می نمائید عجله و کمبود وقت شماست.

توصیه می کنیم قبل از شروع کار، پوست تان را با یک مرطوب کننده مناسب مرطوب کنید. از عینک محافظ، برای حفاظت از چشمان خود در برابر تابش نور خورشید استفاده نمایید. لازم به یاد آوری است که از برنزه کردن در ساعات اوج تابش نور آفتاب اجتناب کنید.

10 مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران
۱۰ مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران

۱۰ مدل روغن بچه

بعضی از برند های روغن بچه موجود در بازار ممکن است به اندازه کافی استاندار و ایمن نباشند. محصولاتی از روغن بچه که به اندازه کافی تصفیه نشوند، ممکن است حاوی هیدروکربن های معطر چند حلقوی سرطان زا باشند. این ماده ممکن است به سلامت کلی پوست آسیب برساند. با علم به این نکته، ۱۰ مدل از بهترین روغن های نوزاد و بچه را که پر کاربرد هستند، معرفی می کنیم.

روغن بچه فیروز اسطوخودوس

این برند پس از سال ‌ها تلاش و تولید محصولات با کیفیت، بزرگ ‌ترین تولید کننده محصولات متنوع برای کودکان است. این روغن بچه به صورت اسپری مورد مصرف قرار می گیرد. ۲۰۰ میلی لیتر حجم دارد. حاوی عصاره خوشبوی اسطوخودوس (Lavender) و آلفابیزابولول بوده که خاصیت آرامش بخشی و نرم کنندگی خوبی دارد.

روغن بچه فیروز مناسب برای ماساژ بدن کودک است. این روغن لایه ای محافظ بر روی پوست نوزاد دلبندتان ایجاد می کند.

10 مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران
۱۰ مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران

روغن بچه فیروز آلوئه ورا

این روغن ۲۰۰ میلی لیتر حجم دارد. از موارد کاربرد آن می توان به نرم کنندگی و مرطوب کنندگی پوست با خاصیت ضد التهابی، حفظ کننده رطوبت پوست در برابر تابش افتاب و رفع اگزما اشاره کرد. روغن بچه فیروز حاوی عصاره گیاه آلوئه ‌ورا، جهت ترمیم ضایعات سطحی پوست و ماده موثره بیزابولول جهت رفع التهابات پوستی است. این روغن فاقد هرگونه مواد حساسیت زا، ترکیبات رنگی و نگهدارنده است. روغن نوزاد و بچه فیروز برای درمان پوسته پوسته شدن بدن و جهت ماساژ بدن کودک و بزرگسال مناسب خواهد بود.

روغن نوزاد و بچه چیکو مدل massage

مدل ماساژ روغن نوزاد و بچه از برند خارجی Chicco است. ۲۰۰ میلی لیتر حجم دارد. برای انواع پوست حساس، خشک و معمولی کاربرد دارد. نکته قابل توجه قیمت بسیار بالای آن در مقایسه با برند های ایرانی است.

10 مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران
۱۰ مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران

روغن بدن کودک آردن

شرکت آردن که در زمینه‌ محصولات بهداشتی فرآورده‌ های تخصصی دارد. این بار برای رفع نیاز های کودکان و نوزادان نیز محصولات و راه حل خاصی را ارائه داده است. روغن بچه‌ آردن با فرمولاسیون ملایمی که دارد نرم کننده و تامین کننده‌ رطوبت پوست است. از خشکی پوست کودکان بعد از حمام جلوگیری می‌ کند. این روغن به آسانی جذب پوست شده و اثری از چربی بر روی پوست کودک باقی نمی‌ گذارد. از روغن بچه‌ آردن می توان برای ماساژ بدن کودکان و بزرگسالان استفاده کرد.

این روغن ۲۰۰ میلی لیتری دارای ویتامین E، عصاره آلوئه‌ ورا، بادام شیرین و روغن کالاندولا است. این ترکیبات در تسکین التهاب ناشی از سوختگی پای کودک و یا آفتاب سوختگی بزرگسالان موثر هستند.

روغن بدن نوزاد مادر کر Mother care

روغن بدن کودک مادر کر mother care حجم ۲۵۰ میل دارای مواد نرم کننده و مرطوب کننده است که باعث برطرف کردن التهاب پوست می‌ گردد. این روغن خاصیت جایگزینی چربی‌‌ های از دست رفته پوست را دارد. روغن بچه مادر کر، فاقد هرگونه مواد حساسیت زا، ترکیبات رنگی و مواد نگهدارنده است. این روغن را می ‌توان برای ماساژ بدن کودک و بزرگسالان و یا زمان حمام آفتاب بر روی پوست استفاده کرد تا پوست صدمه نبیند و چربی آن حفظ شود. روغن بدن کودک مادر کر رطوبت را برای زمانی طولانی حفظ نموده و دارای بویی بسیار ملایم و رایحه ای مطبوع است.

روغن نوزاد ویتامینه سی گل مدل Baby First

روغن بچه ویتامینه سی گل سری بیبی فرست Baby First حجم ۲۰۰ میل حاوی ۶ روغن موثر گیاهی و ویتامین F است که خاصیت نرم کنندگی و مراقبت از پوست را دارد. این محصول با خاصیت جذب سریع خود از طریق پوست برای کودکان شما گزینه ایده‌ آلی به حساب می آید. روغن بیبی فرست از خشکی پوست حساس کودک جلوگیری کرده و برای ماساژ بدن کودکان و بزرگسالان مناسب است. روغن های موجود در ترکیبات آن، روغن افتابگردان، روغن جوجوبا، هسته انگور، بادام، روغن آووکادو و زیتون هستند.

از ویژگی های روغن ویتامینه Baby First  می توان به افزایش آبرسانی به پوست و محتویات لیپیدی در سطح آن، ایجاد سد دفاعی در برابر تبخیر آب از پوست کودک و حفاظت پوست کودک در برابر عفونت‌ها اشاره کرد. هم چنین مصرف آن به بهبود شرایط عمومی و عملکرد پوست و کاهش تعریق سطحی کمک می کند. این روغن دارای خواص ضد تحریکی قوی و فاقد پارابن و لانولین است.

10 مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران
۱۰ مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران

روغن بچه جانسون (Johnson) مدل Rose

این روغن با ۳۰۰ میلی لیتر حجم، حاوی عصاره گل رز است. روغن بدن کودک جانسون برای پوست های معمولی کاربرد دارد. به عنوان نرم کننده و مرطوب کننده با ویزگی ویتامینه بودن مورد استفاده قرار می گیرد. برتری این برند قیمت مناسب آن نسبت به سایر برند های خارجی است.

روغن کودک بی بی لند Babyland

برند پر افتخار و با تجربه بی بی لند در قیاس با رقبای خارجی خود از کیفیت و صرفه اقتصادی بسیار خوبی برخوردار است و به راحتی می تواند این محصول وطنی آسایش خاطر شما را فراهم آورد. گروه بهداشتی بیبی لند به عنوان اولین تولید کننده محصولات بهداشتی کودک، در این عرصه بسیار خوش درخشیده است. تمامی محصولات در این برند، با همکاری مراکز علمی مطالعه و ساخته شده که پس از گذراندن آزمایشات و تست‌ های کلینیکی متناسب با پوست و موی کودکان، تولید و روانه بازار می شوند.

این محصول برند ایرانی است. حاوی عصاره جوجوبا و ۲۰۰ میلی لیتر حجم دارد.

روغن نوزاد ایروکس مدل Calming

روغن بچه سوییت اسلیپ ایروکس با جذب سریع از پوست کودک در مقابل خشکی، خارش و پوسته ریزی محافظت می‌ کند. روغن‌ های گیاهی موجود در این محصول از قدرت نرم کنندگی بالایی برخوردار هستند. این ترکیبات به حفظ رطوبت پوست کمک شایانی می‌ کنند. همچنین دارای خواص ضد التهاب و آرامش بخشی نیز هستند. این روغن ۱۰۰ میلی لیتر حجم دارد. حاوی عصاره اسطوخودوس یا لوندر است.

روغن بچه ماما بیبی Mama baby

روغن نوزاد و بچه ماما بیبی حاوی ویتامین E و روغن آلوئه ‌ورا و روغن کالاندولا است.  این ترکیبات می‌ توانند لطافت و شادابی پوست کودک شما را حفظ و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کنند. استفاده از روغن آلوئه‌ورا به ‌صورت موضعی برای سلامتی بدن بسیار مفید است. گیاه آلوئه‌ورا دارای آلوئوزین بوده که این ماده به زیبایی و روشن شدن پوست ما کمک زیادی خواهد کرد.

این روغن بسیار باکیفیت و از بهترین مواد اولیه است. هم چنین استفاده از روغن بدنی که حاوی عصاره یا روغن آلوئه ‌ورا باشد به‌ صورت موضعی بر روی پوست می‌ تواند به شما کمک کند تا از شر نیش حشرات موذی مثل پشه در طبیعت در امان بمانید. عصاره روغن کالاندولا روغن بچه و نوزاد دارای خواص ضد قارچ، ضدالتهاب و ضد باکتری است و می ‌تواند در بهبود زخم‌ ها یا سوختگی ‌های پوست کمک زیادی کند. روغن بچه ماما بیبی برند خارجی و ۲۰۰ میلی لیتر حجم دارد.

چند مدل دیگر از بهترین روغن نوزاد و بچه

علاوه بر برند ها و مدل هایی که در بالا اشاره کردیم، چند مدل دیگر از بهترین روغن نوزاد و بچه را به اختصار معرفی می کنیم.

 

10 مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران
۱۰ مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران

روغن بدن کودک سیوند ۲۰۰ میلی لیتر

عصاره ‌های گیاهی این محصول به التیام و تسکین آفتاب سوختگی، خراش پوستی و خارش کمک می ‌کنند. مادران هم در دوران بارداری می ‌توانند از این روغن طبیعی برای بهبود ترک پوستی (استریا) استفاده کنند.

روغن نوزاد موستلا ۱۰۰ میلی لیتر

روغن ماساژ بچه این برند با انواع ویتامین و آنتی اکسیدان‌ های طبیعی ساخته می شود. این روغن برای انواع پوست‌ های خشک، حساس و معمولی مناسب است.

روغن بدن نوزاد موستلا ۲۰۰ میلی لیتر

این محصول رطوبت پوست حساس نوزادان، کودکان و بزرگسالان را به واسطه ترکیبات غنی به کار رفته فراهم می ‌کند.

10 مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران
۱۰ مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران

ترکیبات اصلی این روغن شامل عصاره آلوئه‌ورا، روغن بادام شیرین و روغن کالاندولا است که به بهبود التهاب و سوختگی‌ ها کمک می ‌کند.

روغن بدن کودک نیو نی نی مدل Bebek 

روغن بدن کودک نیو نی نی دارای ترکیبات موثر و غنی از کالاندولا، برگ گل ختمی و روغن دانه آفتابگردان است. بزرگسالان هم می‌توانند از این روغن بدن پیش از هر بار حمام آفتاب و ورود به استخر استفاده کنند.

10 مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران
۱۰ مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران

روغن بچه جکسون ۲۰۰ میلی لیتر

محصولی که خاص پوست خشک و معمولی است و بوی ملایمی دارد. روغن بچه جکسون مناسب برای پوست های حساس و خشک است.

روغن نوزاد سانوسان ۲۰۰ میلی لیتر

روغن بچه سانوسان مدل Baby Care Oil بدون هر نوع مواد نگهدارنده و پارابن، کاملا سازگار با پوست کودک است. شما می توانید برای از بین بردن رد پوشک و نرمی و لطافت پوست نوزاد دلبندتان بعد از هر بار استحمام بدن او را با این روغن به مدت ۵ دقیقه ماساژ دهید.

10 مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه
۱۰ مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه

ترکیبات روغن بچه فیروز

ترکیبات اصلی روغن بچه شامل روغن معدنی، پارافین و روغن یا عصاره‌ های گیاهی است. بهتر است از فرمولاسیون تست شده و ایمن روغن بچه به جای استفاده مستقیم انواع روغن‌ های گیاهی روی پوست بدن بهره مند شویم. چون پوست بدن نوزاد نسبت به بزرگسال بسیار حساس تر است.

 

ترکیباتی که معمولا در فرمولاسیون انواع روغن بدن بچه استفاده می ‌شوند عبارتند از:

روغن آلوئه ورا که به شادابی، لطافت و آبرسانی پوست کمک می کند. گیاه آلوئه‌ ورا دارای آلوئوزین است که این ماده باعث زیبایی و روشن شدن پوست می شود.

روغن بادام یکی دیگر از ترکیبات روغن نوزاد و بچه است. متخصصان بادام را موثرترین ترکیب برای پوست های خشک، حساس و آسیب دیده معرفی می کنند. از طرفی عطر بادام در روغن‌ های بدن بچه بسیار دلپذیر است.

روغن آرگان که استفاده از آن بهترین فرمولاسیون برای نرمی پوست معمولی صورت را به همراه خواهد داشت. آرگان تا حد کمی خواص ضد آفتاب نیز دارد.

جوجوبا یکی از ترکیبات سبک با چربی ملایم برای پوست است. اگر پوستی چرب دارید یا پوست کودکتان نسبت به چربی روغن بچه حساس است از محصولاتی استفاده کنید که حاوی روغن جوجوبا باشند.

مضرات روغن بچه

اشتباه رایجی که در مورد مصرف روغن نوزاد و بچه وجود دارد، مصرف آن به عنوان روغن برنزه کننده است. برنزه شدن روندی تدریجی است. به عبارت بهتر حتی اگر یک روز کامل را زیر آفتاب بگذرانید امکان برنزه شدن نیست. چرا که بدن شما نمی تواند طی یک روز ملانین کافی جهت محافظت از پوست تولید کند. این کار تنها آفتاب سوختگی را به دنبال خواهد داشت.

تولید ملانین بدن با قرار گرفتن در معرض نور آفتاب به طور تدریجی و کوتاه مدت، افزایش پیدا می کند. هم چنین این کار به شما کمک می کند پوست برنزه تان ماندگاری بیشتری داشته باشد.

به طور کلی روغن نوزاد و بچه برای پوست های مستعد جوش (آکنه) توصیه نمی شود. چون محتوای روغن معدنی آن ممکن است منافذ مسدود شده و ایجاد آکنه را بیشتر کند .

قیمت روغن بچه

همان طور که در بالا خواندید روغن بچه در انواع ایرانی و خارجی تولید و عرضه می شود. قیمت برند های مختلف با توجه به کیفیت، داخلی یا خارجی بودن، حجم محصول و ترکیبات به کار رفته در انها، متفاوت هستند. به طور کلی روغن نوزاد و بچه را از ۳۰۰۰۰ تومان تا ۵۰۰۰۰۰ تومان می توانید تهیه کنید.

هشدار ها در مورد مصرف روغن نوزاد و بچه

اگر استفاده از روغن نوزاد و بچه، تحریک پوست کودک را به دنبال داشت و علائم بروز بثورات جلدی بر روی پوست مشاهده کردید، بلافاصله استفاده از آن روغن را متوقف کنید. با این وجود، مطمئن باشید اکثر روغن ‌های طبیعی ملایم بوده و با پوست صورت و بدن نوزادان سازگار هستند.

10 مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران
۱۰ مدل از بهترین روغن نوزاد و بچه موجود در بازار ایران

روغن نوزاد و بچه دارای روغن زیتون یکی از بهترین انواع روغن بچه است. این نوع از روغن برای همه نوزادان مناسب بوده و ناراحتی و درد آنها را از بین خواهد برد. برای ماساژ نوزاد با روغن زیتون، بهتر است آنها را بر روی پشت خوابانده، کمی از روغن را بر روی شکم کودک بمالید و به آرامی این ناحیه را ماساژ دهید. لازم نیست برای اثر گذاری بهتر این روغن، فشار اضافی بر روی شکم و یا پوست نواحی مختلف بدن کودک وارد کنید.

 

متخصصین اطفال بر این باور هستند که مدت زمان خاصی برای ماساژ دادن نوزادان با انواع روغن‌ ها وجود ندارد. صرفا راحتی نوزادان در این دوره زمانی بسیار مهم است.

به عنوان یک مادر جوان و کم تجربه به یاد داشته باشید که شما باید برای انتخاب درست زمان ماساژ، چرخه خواب نوزاد را در نظر بگیرید. سپس در مورد زمان انجام ماساژ، مطابق با راحتی فرزند خود اقدام نمایید.

کلام آخر

به طور طبیعی، پوست نوزاد و کودک نسبت به بزرگسالان، مقاومت و انعطاف پذیری کمتری دارند. این مورد به دلیل دارا بودن  کلاژن و الاستین کمتر است. با هر بار شستشوی پوست کودک حتی با محصولات بهداشتی مخصوص کودکان، پوست آنها رطوبت خود را از دست می‌ دهد. در نتیجه باید برای جبران رطوبت از دست رفته، از محصولات مرطوب کننده و نرم کننده استفاده کرد. روغن بچه جزو محصولاتی است که می تواند بهترین انتخاب باشد.

ما نیز در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی از انواع روغن نوزاد و بچه و کاربرد و فواید آنها در اختیار شما قرار دهیم. سلامت، تندرست و در پناه خدا باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا