Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

همه چیز در رابطه با سم حشره کش برای گوجه فرنگی

این مقاله شامل اطلاعات مفید و کاربردی درباره ویژگی‌ها و موارد کاربرد آفت کش گوجه فرنگی و سموم آن است. همچنین اگر تصمیم به خرید سم آفت گوجه فرنگی دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش سم آفت گوجه فرنگی در بازار سموم و آفت کش ها می‌توانید از لیست پیشنهادی فروشندگان سم و آفت کش گوجه فرنگی در انتهای مقاله استفاده نمایید. حجم محصول، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت سم و آفت کش ها هستند؛ قیمت آفت کش و سم گوجه فرنگی نیز تحت تاثیر این موارد است.
لازم به ذکر است لیست فروشندگان پیشنهادی در پایان مقاله، همواره با اسامی معتبرترین شرکت‌های خوشنام و با سابقه فعال در زمینه فروش سم گوجه فرنگی به روزرسانی می‌شود.

حشره کش برای گوجه فرنگی در انواع مختلفی در بازار موجود است. گوجه فرنگی با تولید جهانی بیش از ۱۷۷ میلیون تن در سال یکی از مهم ترین سبزیجات کشت شده در جهان است. علیرغم تولید انبوه گوجه فرنگی آفات مختلف، مزاحمات دائمی هستند که ممکن است شما را به عنوان یک تولید کننده گوجه فرنگی از برداشت پربار محروم کند.

فهرست مطالب

کاربرد سم حشره کش برای گوجه فرنگی

آفات مختلفی گوجه فرنگی را مورد حمله قرار می دهند و انتخاب سم حشره کش برای گوجه فرنگی به عوامل مختلفی بستگی دارد. اصلی ترین آفتی که گوجه فرنگی را تحت تاثیر قرار می دهد، کرم شاخدار و شته است. برخی از مردم بر این باورند که وقتی باغی به شته آلوده می شود، نجات گیاهان آن باغ غیرممکن است. با این حال، این یک باور نادرست است زیرا راه های مختلفی برای دفع حشراتی که سعی در مکیدن مواد مغذی از گوجه فرنگی دارند، وجود دارند.

ما در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک هر آنچه را که باید در مورد آفات و سم حشره کش برای گوجه فرنگی بدانید را شرح می دهیم لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

هر آنچه باید در مورد آفات کشاورزی بدانید

بسیاری از مواقع با شنیدن نام آفات، آنچه به ذهن شما به عنوان یک کشاورز می رسد، حشرات ریزی است که به مزرعه شما حمله می کنند و از قسمت های رویشی محصولات تغذیه می کنند. آفت هر موجودی اعم از گیاهی و جانوری را در بر می گیرد که بتواند هم به گیاهان و هم به حیوانات آسیب برساند.

چندین دسته از آفات در جهان وجود دارد. علف های هرز، حشرات مضر، میکروارگانیسم هایی شامل قارچ ها، باکتری ها، نماتدها و ویروس ها در دسته آفات قرار می گیرند.

ثابت شده است که آفت کش ها راه حلی طولانی مدت برای از بین بردن اکثر آفاتی هستند که زمین های کشاورزی را ویران می کنند. آفت کش یک ماده شیمیایی یا گیاهی شناخته شده برای از بین بردن و جلوگیری از وجود علف های هرز، حشرات مضر، قارچ ها و غیره استفاده می شوند. در میان دیگر ابزارهای مهار خسارت آفات، آفت‌ کش ‌ها بهترین روشی است که یک کشاورز می‌ تواند برای از بین بردن و پیشگیری از آفت استفاده کند. سم حشره کش برای گوجه فرنگی نیز به همین منظور مورد استفاده قرار می گیرد.

چگونه مشکلات گیاه گوجه فرنگی را شناسایی کنیم

قبل از استفاده از سم حشره کش برای گوجه فرنگی، ابتدا باید به درستی تشخیص دهید که گیاهان شما مورد تهاجم چه نوع آفتی قرار گرفته است. برای مثال علائمی که نشان می دهد گوجه فرنگی مورد تهاجم شته قرار گرفته است، شامل برگ های پژمرده، برگ های زرد، سفیدک پودری روی برگ ها و محصولات است. باید توجه داشته باشید اگر برگ های گوجه فرنگی پژمرده یا زرد شده است، ممکن است گیاهان توسط نوعی کرم نیز آلوده شده باشد.

برای شناسایی نوع آفت باید گیاه خود را با یک گیاه سالم مقایسه کنید. به عنوان مثال یک گوجه فرنگی سالم باید برگ های نرم و سبز رنگ داشته باشد. اگر بر روی برگ های گیاه خود لکه های خاص، قسمت های خورده شده و کپک مشاهده کردید باید بدانید که گیاه مورد حمله آفات قرار گرفته است.

بعد از دیدن این علائم به دنبال حشرات باشید. بعد از پیدا کردن حشرات مضر بر روی گیاهان می توانید از آنها عکس گرفته و برای شناسایی حشرات عکس ها را به متخصصین کشاورزی نشان دهید.

صرف نظر از اقداماتی که در جهت مبارزه با آفات انجام می دهید، حملات این حشرات مضر اجتناب ناپذیر هستند. شما فقط می توانید یک برنامه مشخص برای محدود کردن حمله آنها داشته باشید. بنابراین، نیاز به آفت کش برای گوجه فرنگی بسیار لازم و ضرروی است.

سم حشره کش برای گوجه فرنگی
سم حشره کش برای گوجه فرنگی

طبقه بندی آفت کش ها

آفت کش ها بر اساس نحوه عملکردشان و عوامل دیگری طبقه بندی می شوند. این طبقه بندی ها عبارتند از:

طبقه بندی بر اساس ارگانیسم هدف

نمونه هایی از این موارد آفت کش عبارتند از علف کش، قارچ کش، حشره کش، جونده کش، نماتدکش و غیره.

ساختار شیمیایی

نمونه‌ های از این آفت کش ها شامل سموم آلی، معدنی، مصنوعی یا بیولوژیکی هستند که به‌ عنوان آفت ‌کش های زیستی شناخته می ‌شوند.

حالت فیزیکی

آفت کش ها به دو صورت گاز یا مایع در بازار عرضه می شوند. همه این موارد در تعیین نوع آفت کش مناسب برای گیاهان تاثیر گذار است. اما مهمترین آنها طبقه بندی بر اساس ماهیت آفت مورد نظر است.

آفات اصلی گوجه فرنگی

از آنجایی که محصولات گیاه گوجه فرنگی آبدار و خوشمزه هستند، هدف لذیذی برای بسیاری از حشرات در مزرعه هستند. اصلی ترین آفاتی که گوجه فرنگی را هدف قرار می دهند، عبارتند از:

شته ها ( Aphids)

شته ها به دلیل توانایی بالایی که در تولید مثل دارند، بسیار شناخته شده اند. این حشرات مضر در مراحل اولیه کاشت و روی ساقه گیاه گوجه فرنگی مشاهده می شوند. شته یک حشره کوچک است که به گوجه فرنگی آسیب بسیار زیادی می رساند. بنابراین باید به سرعت آنها را از بین برد.

مگس‌ های سفید ( Whiteflies)

مگس‌ های سفید با تخم ‌گذاری در زیر برگ‌ های گوجه‌ فرنگی، دلیل اصلی پیچ‌ خوردگی برگ‌ های زرد گوجه ‌فرنگی هستند. تغذیه آنها از میوه ها و برگ های گوجه فرنگی یکی از علل شایع اختلال در رسیدن به هنگام گوجه فرنگی های گلخانه ای است.

کرم شاخدار (Hornworms)

کرم شاخدار یک کاترپیلار سبز است که به عنوان برگ خوار بزرگ شناخته می شود. این آفت تأثیر منفی زیادی بر بهره ‌وری گیاهان دارد. برخی از کرم‌ های شاخدار بالغ ‌تر تا حد تغذیه از محصولات نیز پیش می‌ روند.

کرم بریده ( cutworm)

یکی دیگر از آفت ‌هایی که تهدیدی بزرگ برای پرورش گوجه ‌فرنگی به شمار می ‌رود، کرم بریده است. کرم بریده یک کرم جوان کوچک است که همیشه شب ها از ساقه گیاه گوجه فرنگی تغذیه می کند.

تریپس (Thrips)

این آفت نیز یکی از آفات رایجی است که به گوجه فرنگی بسیار حمله می کند. این آفت به عنوان ناقل بیماری پژمردگی گیاه گوجه فرنگی عمل می کند. بدن این آفات دراز، باریک و کوچک و به رنگ روشن تا قهوه ای یا زرد است. بال های تریپس دارای موهای بلند در حاشیه هستند.

کرم میوه گوجه فرنگی (Tomato Fruit worm)

کرم میوه گوجه فرنگی یکی از مخرب ترین آفات حشره ای است که محصولات گوجه فرنگی را ویران می کند. این آفت با ایجاد حفره های ریز در ساقه گیاه صدمات شدیدی به پرورش گوجه فرنگی وارد می کند.

سوسک کلرادو سیب زمینی (CPB)

تغذیه این آفات از گوجه فرنگی می تواند باعث کاهش عملکرد و در برخی موارد شدید باعث مرگ گیاه شود. یکی از عوامل اصلی که CPB را به عنوان یک تهدید بزرگ نشان می دهد، توانایی آن در ایجاد مقاومت در برابر حشره کش هایی است که اغلب برای کنترل این آفات استفاده می شود.

سایر آفات گیاه گوجه فرنگی عبارتند از:

  • ورتیسیلیوم (Verticillium Wilt)
  • پژمردگی فوزاریوم (Fusarium wilt)
  • کرم ارتشی چغندر (Beet armyworm)
  • کرم ارتشی راه راه زرد ( Yellow striped armyworm)
  • کنه های عنکبوتی دو نقطه ای (Two-spotted spider mites)
  • سوسک کک (Flea Beetles)
آفات اصلی گوجه فرنگی
آفات اصلی گوجه فرنگی

انواع سموم حشره کش

سموم حشره کش مواد شیمیایی هستند که عمدتا برای از بین بردن حشرات آسیب رسان استفاده می شوند. این سموم شامل تخم کش ها و لاروکش هایی هستند که برای مقابله با تخم های حشرات و لاروها استفاده می شوند. حشره کش ها می توانند اکوسیستم را تغییر دهند، زیرا ممکن است برای سایر حشرات مفید و مهم مانند کرم های خاکی، پروانه ها، زنبورها و همچنین پرندگان سمی باشند.

بنابراین در استفاده از حشره کش ها باید بسیار احتیاط کرد. همچنین اطمینان حاصل کنید که این سموم به درستی ترکیب شده اند و از ابزارهای ایمنی لازم در طول فرآیند سم پاشی استفاده می کنید. حشره کش ها سه دسته اصلی دارند که عبارتند از:

  • حشره کش های آلی: ترکیبات شیمیایی آلی هستند که عمدتا از طریق تماسی عمل می کنند.
  • حشره کش های غیر آلی: این نوع حشره کش ها به شکل ترکیبات فلزی موجود هستند.
  • حشره کش های طبیعی: به عنوان یک دفاع طبیعی در برابر دفع حشرات عمل می کنند.

طبقه بندی حشره کش ها

حشره کش ها را می توان به دو گروه عمده طبقه بندی کرد. این طبقه بندی عبارتند از:

حشره کش های تماسی

حشره کش های تماسی با توجه به نام خود به صورت تماسی بر روی حشرات اثر می گذارند. این حشره کش ها لاروها و شفیره ها را از اکسیژن محروم می کنند که در نهایت منجر به مرگ آنها می شوند.

حشره کش های تماسی در مقایسه با حشره کش های سیستمیک با سرعت بیشتری عمل می کنند. اما برای تضمین حداکثر نتیجه، باید تمام زمین کشاورزی سم پاشی شود. ناتوانی در انجام این کار می تواند یک مکان امن برای این موجودات مخرب ایجاد کند.

حشره کش های سیستمیک

حشره کش های سیستمیک فعالیت طولانی مدتی بر روی گیاه دارند. اگرچه در مقایسه با حشره کش تماسی کندتر هستند، اما به کشاورزان توصیه می شود که از آن استفاده کنند. زیرا این حشره کش ها به هیچ شکلی نیاز به تماس با حشرات ندارند. هنگامی که این حشره کش ها جذب حشرات مضر می شوند در کل بدن حشرات منتشر شده و به روش های مختلف آنها را از بین می برند.

انواع رایج سم حشره کش برای گوجه فرنگی

انواع مختلفی از حشره کش ها برای کنترل حشرات مهاجم گوجه فرنگی استفاده می شود. اما در این مقاله، ما تعدادی از بهترین، کارآمد و موثرترین مواردی را که می ‌توانید در کنترل آفات مزرعه گوجه ‌فرنگی استفاده کنید، معرفی کرده ‌ایم. این حشره کش ها عبارتند از:

آبامکتین

آبامکتین یکی از سموم شیمیایی است که برای کنترل آفت، حشرات و کنه ها استفاده می شود. این حشره کش معمولا برای کنترل حشرات حمله کننده به گیاهان زراعی، سبزیجات، گوجه فرنگی و درختان میوه استفاده می شوند.

ایمیداکلوپرید

ایمیداکلوپرید یک حشره کش موثر است که به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان از جمله تنباکو یافت می شود و برای حشرات سمی است. از این سم برای کنترل موریانه ها، حشرات مکنده و همچنین کک ها در حیوانات خانگی استفاده می شود.

ایندوکساکارب

ایندوکساکارب یک ماده فعال در آفت کش تجاری Syngenta است. یکی از مواردی که این سم را متمایز می کند، توانایی آن برای فعال ماندن حتی پس از هضم است.

کلرپیریفوس

کلرپیریفوس یک حشره کش تماسی است که به عنوان سم برای طیف گسترده ای از آفات عمل می کند. کلرپیریفوس در گروه ارگانوفسفره ها طبقه بندی می شود. این سم از طریق تداخل با فعالیت آنزیم کولین استراز است که مسئول عملکرد طبیعی سیستم عصبی آفات است، عمل می کند.

کلرپیریفوس به اشکال مختلفی مانند کنسانتره امولسیون پذیر، پودر، گرانول، پودر مرطوب کننده و اسپری وجود دارد. به عنوان یک حشره کش وسیع طیف، توانایی از بین بردن مگس های سفید و آفات متعدد دیگر مانند موریانه ها، کرم های بریده، مگس ها، کرم های ریشه ذرت، سوسک کک و دیگر حشرات مضر شناخته می شود.

بیماری های قارچی در گوجه فرنگی
بیماری های قارچی در گوجه فرنگی

بیماری های قارچی در گوجه فرنگی

قارچ کش ها ترکیبات شیمیایی هستند که برای از بین بردن آفات انگلی یا هاگ ها استفاده می شوند. بیشتر قارچ کش ها به شکل مایع در بازار یافت می شوند و ماده اصلی فعال این سموم گوگرد است. گوجه فرنگی به شدت در برابر حملات قارچ ها حساس است. قارچ عضوی از گروه ارگانیسم های یوکاریوتی است. این آفت ها شامل میکروارگانیسم هایی مانند مخمرها، قارچ ها و کپک ها هستند.

پوسیدگی میوه آنتراکنوز (Anthracnose Fruit Rot)

این آفت معمولا به رسیده حمله می کنند. این نوع قارچ ‌ها روی میوه ‌های سبز رنگ و نرسیده گوجه فرنگی نادیده گرفته می‌ شوند ولی با رسیدن گوجه فرنگی لکه‌ های دایره ‌ای روی محصولات ظاهر می‌ شوند. این لکه ها ممکن است تا قطر حدود ۱/۴ اینچ بزرگ شوند و ساختارهای قارچی سیاه رنگ (میکروسکلروتی) را در مرکز ضایعه درست زیر سطح پوست گوجه فرنگی ایجاد کنند. این قارچ ها می توانند در فصل زمستان در زیر خاک مخفی باقی بمانند و به عنوان عامل آلودگی برای فصل بعدی عمل کنند.

سپتوریا برگی منتقل شونده (Septoral leaf is borne)

سپتوریا برگی نیز یک بیماری منتقل شونده از خاک است که با آلوده کردن ساقه و برگ های گوجه فرنگی باعث آسیب به این گیاه می شود. هنگامی که این عفونت ایجاد شود، یک نقطه دایره ای زرد رنگ روی برگ ها باقی می گذارد که باعث پژمرده شدن و مرگ کامل گیاه می شود. این بیماری به قدری قابل توجه است که اگر در اوایل فصل رشد گیاه را آلوده کند، می تواند گیاه را کامل برگ زدایی و از بین ببرد.

سوختگی زودرس (Early Blight)

این آفت به شاخ و برگ یا محصولات حمله می کنند. سوختگی زودرس به صورت لکه‌ های سیاه یا قهوه ‌ای روی برگ ها ظاهر می ‌شوند و با گذشت زمان، یک سری حلقه‌ های متحدالمرکز تیره در مرکز لکه ایجاد می ‌شود که یک الگوی هدف مشخص را ایجاد می‌ کند.

پوسیدگی باکی (Buckeye Rot)

پوسیدگی باکی یکی از رایج ترین قارچ هایی است که گوجه فرنگی را تحت تأثیر قرار می دهد. این آفت ها به گیاهان بالغ و نابالغ حمله می کنند. علائم حملات این آفت به شکل ضایعات قهوه ای مایل به سیاه که ظاهر متحدالمرکزی دارند، مشخص می شود.

قارچ کش های رایج برای گوجه فرنگی

قارچ کش هایی که می توانند به طور موثری از گسترش بیماری های قارچی بر روی گیاه جلوگیری کنند در بازار انواع مختلفی دارند. چند مورد از رایج ترین این قارچ کش ها را در ادامه با یکدیگر بررسی می کنیم.

تبوکونازول

قارچ کش تبوکونازول یک قارچ کش سیستمیک وسیع طیف، از گروه شیمیایی تریازول است. این قارچ کش ها در برابر طیف گسترده ای از بیماری های قارچی مانند سوختگی غلاف، آنتراکنوز، لکه ها و بسیاری دیگر از بیماری ها موثر است. تبوکونازول را می توان در مزارع گوجه فرنگی، سبزیجات، ذرت و چندین گیاه دیگر استفاده کرد. نحوه عملکرد تبوکونازول از طریق مهار آنزیم هایی است که غشای سلولی قارچ ها را تشکیل می دهند.

دینیکونازول

دینیکونازول یک قارچ کش سیستمیک است که به عنوان یک اقدام درمانی و پیشگیرانه در برابر بسیاری از بیماری های قارچی در گیاهانی مانند گوجه فرنگی، سبزیجات، پنبه، درختان میوه و غیره استفاده می شود. شما می توانید از قارچ کش دینیکونازول برای کنترل بیماری هایی مانند فوزاریوم، سفیدک پودری و لکه ها به خوبی استفاده کنید.

متالاکسیل

قارچ کش متالاکسیل فعالیت های گسترده ای را در محافظت از محصول و سبزیجات از جمله گوجه فرنگی ارائه می دهد. متالاکسیل یک قارچ کش سیستمیک است که می توان آن را بر روی قسمت های رویشی گیاهان اسپری کرد. همچنین، می ‌توانید متالاکسیل را مستقیما در هنگام آماده ‌سازی زمین نیز روی خاک اعمال کنید. این ترکیب شیمیایی به خوبی با سایر مواد فعال مانند کربوکسین و مانکوزب برای درمان بسیاری از عفونت های قارچی در گیاهان ترکیب می شود.

مگس مینوز گوجه فرنگی
مگس مینوز گوجه فرنگی

نحوه کنترل علف های هرز در مزرعه گوجه فرنگی

علف های هرز گیاهانی هستند که چه مفید و چه غیر مفید در مکان هایی رشد می کنند که عمدا کاشته نشده اند. علف های هرز به دلیل رقابت با گیاهان کاشته شده برای جذب مواد مغذی، فضا، رطوبت و نور خورشید بدنام هستند. عامل دیگری که مدیریت و کنترل علف های هرز را به ویژه در گوجه فرنگی حیاتی می کند، این است که علف های هرز می توانند واقعا تهاجمی باشند. در حالی که گوجه فرنگی ها محصولاتی نرم هستند و نیاز به مراقبت زیادی دارند، علف های هرز مقاوم بوده و می توانند با رطوبت و مواد مغذی کمی رشد کنند.

راه های متعددی وجود دارد که از طریق آنها می توانید از شر علف های هرز در مزرعه گوجه فرنگی خلاص شوید. شما می توانید با روش های همچون کنترل بیولوژیکی، روش مکانیکی و استفاده از مواد شیمیایی، از شر علف های هرز خلاص شوید.

ماده شیمیایی مورد استفاده در کنترل علف های هرز، علف کش نام دارد. هیچ روش دیگری مانند استفاده از مواد شیمیایی نمی تواند برای از بین بردن علف های هرز موثر باشد. علف کش ها در کنترل علف های هرز به ویژه در کشاورزی در مقیاس بزرگ بسیار کارآمد و مفید هستند.

مگس مینوز گوجه فرنگی

مگس مینوز یکی دیگر از آفت های موجود برای گوجه فرنگی است. این حشرات مضر خسارات بسیار زیادی بر روی برگ های گیاهان وارد می کنند. لاروهای مگس مینوز از برگ های گوجه فرنگی تغذیه می کنند و روی برگ رگه ها یا اثراتی سفید رنگ باقی می گذارند. این لاروها پس از چند روز تغذیه از برگ های گیاهان بالغ می شوند و به حشراتی تبدیل می شوند که از محصول گوجه فرنگی تغذیه می کنند.

سم لاروین برای گوجه فرنگی

سم لاروین نام تجاری سم تیودیکارب است. این آفت کش دارای اثرات تماسی است و با ایجاد اختلال در عملکرد عصبی حشرات آنها را از بین می برند. کشاورزان از سم لاروین برای حفاظت از گوجه فرنگی بسیار استفاده می کنند.

قیمت سم حشره کش برای گوجه فرنگی

قیمت خرید و فروش سم حشره کش برای گوجه فرنگی برحسب حجم و برند آن در بازار سموم و آفت کش ها متفاوت است. شما می توانید از طریق فروشندگان معتبری که در ادامه معرفی می شوند، با بهترین قیمت سم حشره کش برای گوجه فرنگی اقدام به خرید آن نمایید.

فروش ‌سم سم حشره کش برای گوجه فرنگی

برای اطلاع از قیمت فروش سم حشره کش برای گوجه فرنگی از لیست فروشندگان پیشنهادی در قسمت بعد استفاده نمایید. این لیست شامل معتبرترین فعالان خرید و فروش سم حشره کش برای گوجه فرنگی در بازار سم و آفت کش ها است. برای آگاهی از اطلاعات تماس، حوزه فعالیت، آدرس، تلفن و سایر کانال های ارتباطی فروشنده موردنظر، تنها کافی است روی گزینه «اطلاعات تماس» کلیک کنید.

 

خرید سم حشره کش برای گوجه فرنگی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا