Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص کلد استاپ چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

قرص کلد استاپ از ترکیب ۲۵ میلی گرم دیفن هیدرامین، ۳۰ میلی گرم پسودوافدرین و ۵۰۰ میلی گرم استامینوفن تشکیل شده است که در مجموع خواص ضد التهاب، ضد آب ریزش سرف، عطسه، رفع حس خستگی و کوفتگی و تسکین درد دارد و برای درمان سرماخوردگی و گلو درد مصرف می شود. این دارو بیشتر تحت مصرف بزرگسالان قرار می گیرد و آن ها می توانند هر ۶ ساعت ۲ عدد از این قرص را مصرف کنند البته قبل از مصرف این دارو احتیاط کنید و اگر بیماری خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف می کنید، با پزشک مشورت کنید.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می خواهیم درباره موارد مصرف، کاربرد و موارد هشدار قرص کلد استاپ صحبت کنیم. در سایر مقالات این سایت می توانید درباره دارو های مختلف دیگری از جمله کپسول گابا فانتوم نوتریشن، کپسول بوستر لیور، قطره خوراکی سیلیمارین، قرص نوروبیو سان دی، قرص ایموستیم، قرص دوپاویت، جمله پودر واریوکلد، قرص زاناکس، قرص لیور پاور، پودر واریوکلد، شربت برونکلدین، قرص مکیدنی لیکوفار، قرص آدومدز، پودر گلوکومان، قرص و کپسول ژلوفن، قرص اکتی من، قرص اکتی وومن و قرص و کپسول سربروم گلد نیز مطالعه کنید.

ترکیبات قرص کلد استاپ

در ترکیبات کلد استاپ ۵۰۰ میلی گرم استامینوفن، ۳۰ میلی گرم پسودوافدرین و ۲۵ میلی گرم دیفن هیدرامین وجود دارد.

استامینوفن

این قرص مسکن برای تسکین تب، سردرد و درد های خفیف مصرف می شود. استامینوفن دارویی است که برای مصرفش نیازی به نسخه نیست و عوارض جانبی جدی ندارد. شکل خوراکی این دارو را می توانید با آب و غذا مصرف کنید و حین مصرفش تا جایی که ممکن است از مسکن های دیگر استفاده نکنید.

دیفن هیدرامین

این داروی آنتی هیستامین که بیشتر برای درمان حساسیت مصرف می شود را می توانید برای بهبود علائم سرماخوردگی، لرزش های پارکینسون، تزریق روی پوست و عضله و تزریق داخل وریدی استفاده کنید. مصرف این دارو برای کودکان و افراد مسن توصیه نمی شود ولی در دوران بارداری مصرفش ضرری ندارد و می تواند عوارضی مثل ضعف و ناراحتی معده یا خواب آلودگی در پی داشته باشد.

پسودوافدرین

این قرص یا شربت ضد احتقان را برای درمان اختلالات عملکردی گوش میانی که ناشی از تغییر هوای جو هستند، درمان احتقانات بینی و درمان رینیت وازوموتور استفاده می کنند و ممکن است عوارضی از جمله آشفتگی، بی قراری، مشکلات تنفسی، تشنج، توهم و ضربان نامنظم قلب در پی داشته باشد.

 

قرص کلد استاپ چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن
قرص کلد استاپ چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

کاربرد و موارد مصرف قرص کلد استاپ

بزرگسالان می توانند برای درمان احساس خستگی و کوفتگی بدن، عطسه، سرفه. درد و احتقان بینی، آبریزش چشم و بینی که از جمله علائم سرماخوردگی هستند، از این قرص استفاده کنند.

عوارض قرص کلد استاپ

اکثر دارو های شیمیایی ممکن است بعد از مصرف عوارض جانبی را در پی داشته باشند. البته این عوارض به طور نادر رخ می دهند و اکثر افراد هیچ عارضه ای در پی مصرف ندارند ولی اگر بعد از مصرف کلد استاپ یا کلداکس هر یک از عوارض زیر را داشتید، فورا مصرف دارو را قطع کنید و به پزشک مراجعه کنید. این عوارض شامل زردی، تورم پا و قسمت مچ، اختلالات در خون، زنگ زدن گوش، بروز مشکل در دفع ادرار، تب، گلودرد، خواب آلودگی، عصبانیت، ناراحتی معده، یبوست، استفراغ، تهوع، خارش پوستی، کهیر، سوهاضمه، ضربان سریع و نامنظم قلب، مشکلات تنفسی، خشکی گلو، بینی و دهان، اختلال در خواب، اضطراب، سرگیجه، سردرد، بی قراری و اختلالات بینایی هستند.

حساسیت

اگر علائمی چون کهیر، تورم گلو، زبان، صورت، لب یا تنگی نفس داشتید، احتمالا بدنتان نسبت به دارو حساسیت نشان داده و بهتر است خیلی سریع به پزشک مراجعه کنید.

مسمومیت

اگر فردی در پی مصرف کلد استاپ علائمی از جمله درد و گرفتگی شدید معده، کاهش اشتها، بی حالی و از حال رفتن، سرگیجه، خواب آلودگی، قرمز شدن و برافروختگی، سر درد، مشکل خواب و افزایش ضربان قلب داشت، احتمالا دچار مسمومیت شده و باید به اورژانس مراجعه کند.

تداخلات دارویی قرص کلد استاپ

عملکرد بعضی از دارو ها به وسیله دارو های دیگر تحت تاثیر قرار می گیرد و باعث می شود که مصرف هم زمان آن ها عوارض جانبی گاها خطرناکی در پی داشته باشد. بنابراین اگر می خواهید کلد استاپ مصرف کنید، به پزشک لیست همه دارو ها و مکمل هایی را که مصرف می کنید بدهید. برخی از دارو هایی که با کلداکس تداخل دارند، شامل موارد زیر هستند:

دارو هایی که حاوی دیفن هیدرامین یا استامینوفن هستند

مهار کننده های مونو آمین اکسیداز

دارو های کنترل اشتها و رژیمی

قرص های ضد تشنج

دارو های محرک سیستم عصبی مرکزی یا تضعیف کننده آن

ضد افسردگی های سه حلقه ای

آنتی هیستامین هایی مثل دیفن هیدرامین یا ستیریزین

شل کننده های عضلانی

مسکن ها و دارو های ضد درد

داروی های بیهوشی

آنتی کولینرژیک ها

مسدود کننده های خوراکی بتا آدرنرژیک

دارو های ضد انعقاد خون

ضد التهاب های استروئیدی

دارو های ضد فشار خون

گلیکوزید های دیژیتال

دارو های ضد اضطراب و خواب مثل زولپیدم، دیازپام و آلپرازولام

قرص کلد استاپ چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن
قرص کلد استاپ چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

مقدار مصرف و روش مصرف قرص کلد استاپ

حتما قبل از این که از این دارو استفاده کنید، بروشور موجود در جعبه را به دقت مطالعه کنید تا بتوانید یک چشم انداز کلی از عوارض جانبی احتمالی دارو داشته باشید.

بنابر نسخه و دستور پزشک هر فرد با توجه به سطح و نوع بیماری، سن و عوامل دیگر می تواند از کلد استاپ استفاده کند.

اگر مصرف یک دوز از دارو را فراموش کردید، می توانید به محض یاد آوری و در صورتی که به زمان مصرف دوز بعدی نزدیک نباشد آن را مصرف کنید ولی سعی کنید قرصتان را به موقع و با برنامه مصرف کنید تا حداکثر تاثیر را داشته باشد.

برای این که علائم گوارشی حاصل از مصرف این قرض کاهش یابد، توصیه می کنیم آن را همراه با غذا یا شیر مصرف کنید.

اگر مدتی بعد از مصرف کلداکس بیماریتان بهبود نیافت یا حتی تشدید شد بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

هشدار و موارد منع مصرف قرص کلد استاپ

حتما قبل از مصرف تاریخ انقضای قرص را بررسی کنید و از مصرف دارو های تاریخ گذشته خودداری کنید.

از آنجایی که در پی مصرف کلداکس علائمی چون خواب آلودگی، سرگیجه و کم شدن هوشیاری بروز می کند، بهتر است از انجام کار هایی که به تمرکز بالایی نیاز دارند، مثل سرماخوردگی خودداری کنید.

در صورتی که می خواهید عمل جراحی یا آزمایشی انجام دهید مصرف این قرص را قطع کنید.

این دارو را بدون تجویز پزشک و خودسرانه مصرف کنید. اگر هر یک از شرایط اعتیاد به الکل، انسداد روده یا معده، بزرگی پروستات، مصرف دارو های مهار کننده مونو آمین اکسیداز، انسداد مجاری ادراری، اختلالات غده تیروئید، گلوکوم، مشکلات کلیوی، اختلالات کبدی، آسم، مشکلات تنفسی، فشار خون بالا، دیابت، اختلال حافظه یا مشکلات قلبی عروقی را دارید، حتما به پزشک معالجتان اطلاع دهید.

مصرف کلد استاپ در بارداری

این دارو را در دوران بارداری فقط می توانید با اجازه و تجویز پزشک مصرف کنید و مصرف دارو در دوز های بالا و بازه زمانی طولانی نباید انجام شود.

مصرف کلد استاپ در دوران شیردهی

از آن جایی که این دارو شامل آمین های مقلد سمپاتیک است می تواند بی قراری و هیجان در نوزادان ایجاد کند که خطرناک است.

قرص کلد استاپ چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن
قرص کلد استاپ چیست؟ عوارض، کاربرد و موارد مصرف آن

فرق قرص کلد استاپ با سرماخوردگی بزرگسالان

ادالت کلد یا سرماخوردگی بزرگسالان که برای درمان گرفتگی سینوس ناشی از آلرژی، سرماخوردگی، خارش، عطسه، سرفه، گرفتگی بینی، آبریزش بینی، تب، بدن درد، ترشح اشک و سردرد استفاده می شود، حاوی استامینوفن، فنیل افرین و کلرفنیرامین است. در حالی که کلد استاپ حاوی استامینوفن، دیفن هیدرامین و پسودوافدرین است، عوارض سرماخوردگی از جمله آبریزش، درد و تب را درمام می کند و اثر ضد حساسیت هم دارد.

قرص کلد استاپ برای درمان کرونا

کرونا بیماری کشف نشده ای است و تا کنون هیچ داروی دقیقی برای درمان آن پیدا نشده است بنابراین هیچ کدام از دارو هایی که برای درمان آنفولانزا و سرماخوردگی استفاده می شود، برای درمان آن مناسب نیستند، بنابراین تاثیری در بهبود ندارد.

نحوه نگهداری قرص کلد استاپ

بهتر است این قرص را در جایی خشک و خنک، به دور از تابش مستقیم نور آفتاب، در دمای کمتر از ۳۰ درجه سانتی گراد و دور از دسترس اطفال نگهداری کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا