Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عود جنگل بارانی (Rain Forest) چیست و چه خواصی دارد؟

عود جنگل بارانی یا Rain Forest یکی از انواع عود های معطر است که کاربرد فراوانی در آروماتراپی یا رایحه درمانی دارد. این نوع عود از عطر بسیار ویژه و دلنشینی برخوردار است و شباهت بسیاری به عطر جنگل پس از بارش باران دارد. به همین دلیل آن را عود جنگل بارانی می نامند.

این نوع عود دارای برند های مختلفی است. برند BIC تولید کشور هند است. این کشور یکی از مصرف کنندگان عمده در جهان است و عود جنگل بارانی را با استفاده از مواد طبیعی و سازگار با طبیعت و محیط زیست خود تولید می کند.

دلیل کاربرد اصلی این نوع عود در رایحه درمانی این است که استشمام رایحه ی مطبوع آن، سبب ایجاد و ارسال پیام‌های عصبی در مغز و کل سیستم عصبی فرد شده و در نتیجه دریافت واکنش‌های مثبت را به دنبال دارد.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی عود جنگل بارانی، کاربرد، خواص و قیمت خرید و فروش آن می پردازیم.

تاریخچه مصرف عود در ایران و جهان

سوزاندن عود از معابد چین و هند آغاز شد. به گونه ای که درست کردن عود هم چنان یک هنر مذهبی به شمار می رود. قدیمی ترین منابعی که درآن ها به عود و نقش آن اشاره شده مربوط به ودا‌های هندی است.

بودائیان معتقدند سوزاندن عود برای دور کردن ارواح پلید و انرژی‌های منفی موجود در محیط نقش بسیار موثری دارد. در یونان باستان و در اوایل قرن هشتم قبل از میلاد مسیح، مصرف عود علاوه بر خوشبو کردن هوا و آروماتراپی در کنار گیاه‌درمانی مطرح بوده است.

در طب آیوراودا عود را ابزاری معجزه گر تلقی می کنند. طرفداران آیین های شیتو در ژاپن از عود به عنوان عطری مذهبی استفاده می کنند. بر اساس کتیبه ای که در مصر کشف و متعلق به ۱۵۳۰ سال قبل از میلاد مسیح است استفاده از عود سابقه ای طولانی در این کشور دارد.

تاریخچه مصرف عود در ایران و جهان
تاریخچه مصرف عود در ایران و جهان

مصرف عود در ایران از سابقه ای طولانی برخوردار است. ایرانیان از گذشته های دور عود را به عنوان خوشبو کننده و ضدعفونی کننده هوا سوزانده و گاهی با آن بخور می گرفتند.

بهترین برند های عود جنگل بارانی (Rain Forest)

عود جنگل بارانی به عنوان خوشبو کننده هوا با برندهای مختلفی به بازار عرضه می شود. برند های  HEM، HD و Nantida  از برند های مطرح موجود هستند.

این که کدام برند عود جنگل بارانی از عطر بهتری برخوردار است، تا حدودی به سلیقه ی مصرف کننده بستگی دارد. اما استفاده از عودهای دست ساز معتبر و بعد عودهای کارخانه ای در اولویت قرار دارند. از میان برند های مطرح شده، برندHEM  از اعتبار بیشتری برخوردار است.

قیمت خرید و فروش عود جنگل بارانی در بازار

این نوع عود که در کشور هندوستان تولید می شود از خانواده عودهای پایه طبیعی است که اغلب توسط شرکت هم (HEM) به بازار عرضه می‌شود.

عودهای پایه طبیعی به عود هایی گفته می شود که از لحاظ  مرغوبیت از درجه متوسط  برخوردار بوده و از گوگرد در ساختار آن ها استفاده نمی‌شود. عود های پایه طبیعی از نظر کیفیت مواد سازنده، از عود های دست ساز در مرتبه پایین تری قرار دارد.

با توجه به مطالب مطرح شده عود ها را بر اساس کیفیت می توان به صورت زیر دسته بندی کرد.

  • عودهای دست ساز
  • پایه طبیعی
  • پایه اسانس و صنعتی

باید به این نکته توجه شود که مرغوبیت عودها بسته به کمپانی تولید کننده ی آن‌ متفاوت است. از عود های صنعتی یا پایه اسانس فقط برای خوشبو کردن محیط استفاده می شود و به علت وجود گوگرد در ترکیبات آن‌ها به هیچ عنوان مناسب استفاده در فضای بسته نیستند. از عودهای پایه طبیعی برای پاک سازی محیط استفاده می شود زیرا، مواد تشکیل دهنده آن ها ریشه و ساقه گیاهان و درختان است.

قیمت خرید و فروش عود جنگل بارانی در بازار
قیمت خرید و فروش عود جنگل بارانی در بازار

عود های موجود در بازار در بسته بندی های مختلف و اغلب در مدل شاخه ای یا مدادی عرضه می شوند. این بسته ها معمولا حاوی ۲۰ شاخه هستند. با وجود اینکه قیمت عود متناسب با کیفیت و شرکت تولید کننده تعیین می شود اما می توان گفت از قیمت خرید و فروش ارزانی برخوردار است.

دلیل خوشبو بودن عود جنگل بارانی چیست

وجود ترکیباتی مانند آلدئید ها، کتون ها و استر‌ ها در ساختار عود دلیل خوشبو بودن آن است. این ترکیبات به روش های مصنوعی و شیمیایی نیز قابل تولید است.

عود‌ ها از خمیر کردن ماده معطر و آغشته کردن چوب با آن تهیه می‌شوند. در حال حاضر عود‌های موجود در بازار به دو دسته تقسیم می شوند. دسته اول عود‌های اصلی هستند که با روش های سنتی و گاهی با دست ساخته می شوند و به عود دست ساز معروف هستند. دسته ی دوم عود هایی هستند که در کارخانه تولید می شوند.

انواع عود را بشناسیم

به طور کلی می توان گفت عود‌ های طبیعی از چوب های خام، علف های خرد یا پودر شده و یا حتی به شکل مایع از روغن های گیاهان تهیه می شوند.

به طور سنتی نیز می توان از صمغ، کندر و چوب های خوشبو نظیر چوب صندل، شاخه های ماسالا، چوب خیزران، پوست درختان، دانه ها، ریشه ها، علف ها و گل ها برای تهیه عود استفاده کرد.

علاوه بر این، تعدادی از گیاهان دارویی نیز به دلیل داشتن بوی خوش برای تولید عود مورد استفاده قرار می گیرند که در دو دسته قابل تقسیم است. دسته اول مانند گل نرگس، لیمو و مرزنجوش به طور طبیعی معطر هستند. دسته دوم باید پس از فرآوری به عود تبدیل شوند که مشک و عنبر را می توان از آن دسته دانست.

از دیگر انواع عود می توان به عود های صندل سرخ و سفید، عود صلیب، عود مشک، عنبر، کندر، لیمو، سیب سبز، رز، بابونه، رزماری، اسطوخودوس و یاس کبود اشاره کرد.

انواع عود را بشناسیم
انواع عود را بشناسیم

ارتباط طبیعت انواع عود با خواص آن

عود‌ های مختلف از طبیعت گوناگونی برخوردار است. این امر به درخت و گیاهی که عود از آن به دست می آید بستگی دارد. به عنوان نمونه صندل طبع سرد و خشک داشته و عود حاصل از آن نیز همین ویژگی را حفظ می کند. عود به دست آمده از مشک نیز طبیعت گرم و خشک دارد.

تفاوت در طبع عود‌های مختلف موجب می شود خاصیت درمانی، خواص دود کردن عود و نوع استفاده از آن نیز متفاوت باشد. این موضوع در آروماتراپی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و متخصصان طب سنی هر عود را برای مورد خاصی تجویز می کنند.

به عنوان مثال عود گل نرگس در تقویت ریه نقش دارد. از عود اسطوخودوس برای درمان اختلالات خواب استفاده می شود. عود عنبرنسارا نیز از بیماری های ویروسی جلوگیری می کند.

عود مشک هوشیاری ذهنی را افزایش داده و برخی دیگر از عصاره ها نظیر یاسمن، رز و لیمو موجب هوشیاری و افزایش تمرکز و یادگیری می شود. از عود صندل برای مدیتیشن و آرام کردن ذهن استفاده می شود.

خواص درمانی عود جنگل بارانی

عود جنگل بارانی به دلیل داشتن رایحه دل نشین، محیط را آرام کرده و انرژی های منفی را از بین می برد. با استشمام این عطر، فرد آرامش پیدا کرده و محیط سرشار از انرژی مثبت می شود.

از آن جایی که این عود دارای رایحه ای خوش مانند عطر جنگل پس از بارش باران است پراکندن رایحه ی دل انگیز آن در فضا، خستگی و اضطراب افراد را برطرف کرده و در ایجاد شادابی نقش دارد.

از لحاظ فنگشویی، عطر عود موجب آرامش شده، هاله فرد و محیط را از انرژی های منفی شارچی یا شاچی پاک می کند. به این ترتیب مقدمه خوبی برای مراقبه، دریافت و انتقال انرژی خواهد بود. سوزاندن عود جنگل بارانی به تنهایی یکی از درمان‌های موثر برای جلوگیری و رفع استرس، ایجاد آرامش، رفع خستگی و… است.

خواص درمانی عود جنگل بارانی
خواص درمانی عود جنگل بارانی

نحوه استفاده از عود جنگل بارانی

استفاده از این عود مانند سایر انواع عود از روشی برخوردار است که در این قسمت به آن می پردازیم:

به هیچ عنوان عود را داخل شکاف دیوار و یا پنجره قرار ندهید. زیرا، خاکستر ‌های عود روی زمین ریخته و یا پراکنده می شوند. بهتر است از یک جاعودی به همراه بشقاب زیر آن استفاده شود تا خاکستر عود را جمع کند. این کار می تواند از بروز آتش سوزی جلوگیری کند.

پس از قرار دادن عود در داخل جاعودی و ثابت کردن، آن را روشن کنید. سپس داخل خانه، در جهت عقربه های ساعت و در گوشه ها و کناره های دیوار ‌ها بچرخانید.

خاکستر حاصل از عود را پس از ۳ ساعت باید از جاعودی به ظرف مخصوص منتقل کرد. اگر خاکستر عود بیشتر از این مدت در محیط بماند آلوده می شود.

عود چه کاربردی در مراقبه دارد

افرادی که به مراقبه می پردازند هم زمان با تکرار اذکار آرامش بخش به فضایی آرام و عرفانی نیاز دارند. این افراد بر تمیز و مرتب بودن محل روشن کردن عود تکید دارند. پس از پایان مراقبه و سوختن کامل عود، خاکستر‌های به دست آمده از آن را با دست راست جمع کرده و به ظرفی مخصوص انتقال می دهند.

توصیه می شود پس از این کار دست ها به خوبی شستشو داده شود. مدت زمان مورد نیاز برای سوختن کامل هر عود حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه است. با این وجود، تاثیر مثبت عود حدود ۳۰ دقیقه پس از پایان سوختن کامل آن ادامه دارد.

رعایت نکات مهم هنگام استفاده از عود جنگل بارانی

هنگام استفاده از این عود رعایت نکات زیر از اهمیت بالایی برخوردار است که در این قسمت به آن می پردازیم.

  • هنگام سوزاندن و استفاده از رایحه دلنشین عـود جنگل بارانی می توانید با باز کردن در یا پنجره ها امکان جابجایی هوا و خروج امواج و انرژی های منفی محیط و ورود هوا و انرژی های مثبت را مهیا کنید.
    رعایت نکات مهم هنگام استفاده از عود جنگل بارانی
    رعایت نکات مهم هنگام استفاده از عود جنگل بارانی
  • این عود به دلیل داشتن چوب در قسمت انتهایی، خطری که ناشی از سوختن است دست شما را تهدید نخواهد کرد.
  • به دلیل در نظر گرفتن مسایل امنیتی، به هیچ عنوان عود های روشن را در محیط خانه، محل کار و فضاهای سربسته به حال خود رها نکنید.

عود جنگل بارانی چه عوارضی دارد

مصرف این عود در کنار فواید فراوانی که دارد از عوارض و خطراتی نیز برخوردار است.

  • از مهمترین خطرات دود کردن و سوزاندن عود متوجه اطفال است. زیرا تنفس دود آن به دلیل وجود سرب در ترکیب آن برای آنان بسیار سمی و مرگ آور است.
  • پزشکان معتقدند که دود ناشی از سوزاندن عود می تواند عامل حمله آسمی و بیماری های تنفسی باشد. به همین دلیل است که در گروه مواد سمی قرار می گیرد.
  • برخی از شرکت های سازنده عود برای افزایش وزن آن از سرب استفاده می کنند که این کار خطرات جدی و شدیدی برای سلامتی به همراه دارد.
  • محققان بر این باور هستند که مدت زمان قرار گرفتن در معرض سرب در میزان آسیب ناشی از آن موثر است. علاوه بر این، در صورتی که میزان سرب پایین هم باشد، به دلیل انباشته شدن طولانی مدت در بدن، سبب بروز مسمومیت مزمن می شود.
عود جنگل بارانی چه عوارضی دارد
عود جنگل بارانی چه عوارضی دارد

سخن پایانی

عود جنگل بارانی یا Rain Forest را به این دلیل که بوی شبیه جنگل پس از بارش باران دارد به این نام می شناسند. این عود یکی از عود های معطر است که کاربرد فراوانی در آروماتراپی و یا رایحه درمانی دارد.

برند های  HEM، HD و Nantida  از معروف ترین برند های مطرح این نوع عود است. عطر عود به دلیل وجود ترکیباتی مانند آلدئیدها، کتون‌ها و استر‌ها در ساختار آن است.

با وجود فواید و کاربرد های فراوانی که این عود دارد اما باید بدانیم که استشمام آن توسط کودکان می تواند سبب بروز بیماری های آسم و آلرژی شود. علاوه بر این، به بیمارانی که از مشکلات تنفسی رنج می برند توصیه می شود از مصرف آن خودداری کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا