Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن آنیس از چه خواص درمانی برخوردار است؟

روغن آنیس Anise Oil از گیاهی به نام آنیسون به دست می آید.این گیاه که با نام های انیسون، بادیان رومی، رازیانه رومی و پیم پینلا شناخته می شود طبعی گرم و خشک دارد.

این گیاه از خاصیت ضد باکتریایی، ضد التهابی، ضد قارچی، ضد انگلی و ضد درد برخوردار است. علاوه بر این، به عنوان آنتی اکسیدان قوی نیز شناخته می شود. به همین دلیل در پزشکی، صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی و غذایی کاربرد گسترده ای دارد.

گیاه آنیسون بومی جنوب غربی آسیا، مدیترانه شرقی، ترکیه، سوریه، مصر، اسپانیا و … است. روغن آنیس که از دانه های گیاه آنیسون به دست می آید به رنگ زرد روشن تا زرد دیده می شود. در طب سنتی از این روغن برای هضم بهتر غذا، لاغری، درمان مشکلات گوارشی، قلبی، صرع، یائسگی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

طعم روغن آنیس به طعم رازیانه و یا شیرین بیان شباهت دارد. عطر مطبوع آن موجب می شود در تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی مانند صابون، کرم، عطر و … استفاده شود.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی روغن آنیس، خواص درمانی، قیمت خرید و فروش و نحوه مصرف آن می پردازیم.

فهرست مطالب

مشخصات ظاهری گیاه آنیسون

این گیاه به تیره چتریان (آپیاسه) تعلق دارد. ارتفاع گیاه آنیسون از نیم متر تا یک متر متغیر است. برگ های پرز دار آن به رنگ سبز است و گل های سفید و چتر مانندی دارد که در کنار یکدیگر قرار می گیرند. دانه ها، ریشه و برگ های گیاه خواص درمانی دارند.

دانه های بسیار معطر و کوچک آنیسون به شکل گلابی و رنگ سبز است. این دانه ها را می توان به صورت روغن، دمنوش و یا عرق گیاهی مورد استفاده قرار داد.

مشخصات ظاهری گیاه آنیسون
مشخصات ظاهری گیاه آنیسون

ارزش غذایی روغن آنیس

 

اطلاعات تغذیه‌ای مقدار در هر ۱۰۰ گرم
پروتئین ۱۸ گرم
آب ۹.۵ گرم
کالری کل ۳۳۷
کربوهیدرات کل ۵۰ گرم
فیبر رژیمی ۱۵ گرم
چربی کل ۱۶ گرم
چربی تک غیر اشباع ۹.۸ گرم
اسیدهای چرب امگا۶ ۳.۲ گرم
چربی چند غیر اشباع ۳.۲ گرم
چربی اشباع ۵۸۶ میلی‌گرم
ویتامین‌ها
فولات ۱۰ میکروگرم
نیاسین ۳.۱ میلی‌گرم
اسید پانتوتنیک ۷۹۷ میکروگرم
ریبوفلاوین ۲۹۰ میکروگرم
تیامین ۳۴۰ میکروگرم
ویتامین A ۳۱۱ واحد بین‌المللی
ویتامین B6 ۶۵۰ میکروگرم
ویتامین C ۲۱ میلی‌گرم
مواد معدنی
کلسیم ۶۴۶ میلی‌گرم
مس ۹۱۰ میکروگرم
آهن ۳۷ میلی‌گرم
منیزیم ۱۷۰ میلی‌گرم
منگنز ۲.۳ میلی‌گرم
فسفر ۴۴۰ میلی‌گرم
پتاسیم ۱.۴ گرم
سلنیوم ۵ میکروگرم
سدیم ۱۶ میلی‌گرم
زینک ۵.۳ میلی‌گرم

قیمت خرید و فروش روغن آنیس

از آن جایی که این محصول بیشتر وارداتی است نسبت به سایر روغن های موجود در بازار از قیمت خرید و فروش بالاتری برخوردار است. این روغن را می توان از فروشگاه های معتبر اینترنتی تهیه کرد. هنگام خرید محصول باید دقت شود از مجوز های سازمان دارو و درمان برخوردار باشد.

خواص درمانی روغن آنیس

روغن آنیس در رفع یبوست موثر است

مصرف این روغن به کاهش یبوست کمک می کند. البته توصیه می شود به طور منظم از میوه‌ها و سبزیجات که حاوی فیبر هستند استفاده کرد. فیبر یکی از مواد مغذی مفید در درمان یبوست محسوب می‌شود.

موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود

استفاده از روغن آنیس علاوه بر رفع یبوست در بهبود عملکرد دستگاه گوارش و جلوگیری از مواردی مانند استفراغ، تهوع، اسهال، درد شکمی، نفخ و ورم معده نقش دارد. علاوه بر این، روغن آنیس با افزایش عملکرد آنزیم ها به تحریک اشتها کمک می کند.

سلامت نوزادان را تضمین می کند

این روغن نه تنها برای سلامت بزرگسالان بلکه برای سلامت نوزادان نیز مفید است. این باور وجود دارد که مصرف آن درد شدید معده و سکسکه نوزادان را درمان می‌کند.

سلامت نوزادان را تضمین می کند
سلامت نوزادان را تضمین می کند

شیر مادر را افزایش می دهد

این روغن به دلیل داشتن دیانترون و فوتوآنتول به افزایش شیر مادر کمک می کند. این مواد مغذی اثرات استروژنی دارند که می تواند شیر مادر را افزایش دهد. اگر مادر بخواهد برای افزایش شیر خود از این روغن استفاده کند، بهتر است قبل از مصرف آن با پزشک مشورت کند.

بی خوابی را درمان می کند

برای بهبود خواب و درمان بی خوابی مصرف روغن آنیس توصیه می شود. علاوه بر روغن می توان از چای دانه آنیس نیز استفاده کرد. برای طعم دار کردن این چای می‌توان یک قاشق غذاخوری عسل به آن افزود.

در درمان آب مروارید مفید است

آنیسون به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی، از بروز التهاب جلوگیری می کند. بنابراین، روغن آن منبع خوبی از ویتامین A است. از این رو، برای افزایش سلامتی چشم ها و جلوگیری از تباهی لکه زرد مفید است.  گیاه آنیسون و فراورده های آن را می توان درمانی طبیعی برای آب مروارید  محسوب کرد.

در درمان مشکلات تنفسی نقش دارد

مصرف روغن آنیس به دلیل داشتن خاصیت اکسپکتورانتی، به کاهش سرفه و آسم حساسیتی کمک می کند. این روغن با نرم کردن خلط گلو و ریه درمانی طبیعی برای رفع برخی از مشکلات تنفسی است. به همین دلیل، این روغن را می توان به عنوان درمان موثری برای سرفه، برونشیت، آنفولانزا و سینه پهلو دانست.

روغن آنیس ضد اسپاسم قوی است

روغن معطر آنیس به دلیل سرشار بودن از مواد مغذی به آرام شدن و تسکین دردهای ناشی از اسپاسم، گرفتگی مجرای تنفسی، عضلات، اعصاب و گردش خون کمک می کند. این روغن مانند یک عامل ضد اسپاسم عمل کرده و در رفع گرفتگی، سرفه، درد، درهای عصبی و تشنج مفید است.

در افزایش سلامت دهان نقش دارد

این روغن دارای خاصیت ضد باکتریایی است و به افزایش سلامت دهان کمک می کند. این خاصیت نقش مهمی در رفع بوی بد دهان دارد. دانه آنیسون معمولا به عنوان یک دهان شویه خانگی مورد استفاده قرار می گیرد. مردم هند و پاکستان، اغلب پس از صرف غذا، دانه این گیاه را می جوند تا دهان خود را خوشبو کنند.

در افزایش سلامت دهان نقش دارد
در افزایش سلامت دهان نقش دارد

از خاصیت ضد صرع برخوردار است

یکی از خواص روغن آنیس، خاصیت آرام بخشی آن است. این روغن معطر به کاهش بیماری صرع کمک کرده و خاصیت ضد هیستری  دارد. این کار با آرام کردن گردش خون، تنفس و واکنش عصبی انجام می گیرد.

روغن آنیس در درمان تشنج مفید است

خاصیت ضد هیستری این روغن به درمان تشنج کمک می کند. محققان معتقدند که مصرف روغن آنیس در کنترل و جلوگیری از تشنج، حتی تشنج ناشی از الکتروشوک موثر است.

عملکرد قلب را بهبود می بخشد

روغن آنیس، خون را سم زدایی می کند. بنابراین، برای بهبود سلامت قلب بسیار مفید است. این روغن، جریان خون را افزایش داده و از این طریق سلامت قلب را حفظ می کند. علاوه بر این، به پایین آوردن فشار خون و کاهش فشار وارده بر قلب نیز کمک می کند.

در تسکین درد مفاصل نقش دارد

خاصیت ضد التهابی این روغن در جلوگیری از التهاب هایی مانند آرتریت و روماتیسم نقش دارد. از آن جایی که به بهبود گردش خون کمک می کند، به عنوان یک مسکن طبیعی برای عضلات شناخته می شود.

از تشکیل تروموبوز جلوگیری می کند

همان طور که پیش از این نیز به آن اشاره شد، مصرف روغن آنیس در بهبود گردش خون نقش دارد. این خاصیت به جلوگیری از ترومبوز کمک فراوانی می کند. زیرا، از تشکیل لخته خون در رگ‌های خونی جلوگیری می کند.

علاوه بر این، آنتول موجود در این روغن معطر در جلوگیری از ترومبوز نقش دارد. از این رو، مصرف روغن آنیس روش خوبی برای جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند تشکیل تروموبوز است.

به بهبود سیستم متابولیسم بدن کمک می کند

توانایی  این روغن در سم زدایی و دفع سموم خطرناک از بدن، به حفظ سلامت سیستم متابولیسم بدن کمک می کند. روغن آنیس به تحریک آنزیم ها و رسیدن به سلامتی مطلوب کمک فراوانی می کند.

به بهبود سیستم متابولیسم بدن کمک می کند
به بهبود سیستم متابولیسم بدن کمک می کند

در کاهش یائسگی مردان نقش دارد

روغن آنیس به دلیل داشتن فیتواستروژن که یک عامل استروژنی است در کاهش یائسگی مردان نقش دارد. به همین دلیل، می توان گفت مصرف این روغن برای رفع یائسگی مردان مفید است. از این رو، برای جلوگیری از اختلالات مربوط به یائسگی مردان، توصیه می شود به طور منظم مصرف شود.

روغن آنیس به تنظیم قاعدگی کمک می کند

مصرف این روغن به زنان کمک می کند که قاعدگی منظمی داشته باشند. این روغن به دلیل داشتن تاثیر استروژنی به سلامت دستگاه تولید مثل کمک می کند. علاوه بر این، پودر دانه آنیسون نیز درمانی عالی برای رفع اختلالات قاعدگی است.

در تقویت سلامت جنسی مفید است

افراد زیادی معتقدند مصرف این روغن مانند یک داروی تقویت قوای جنسی عمل می کند. این خاصیت به توانایی گیاه آنیسون در افزایش میل جنسی مربوط می شود. برای این کار می‌توان دانه آسیاب شده آنیسون را با آب ترکیب کرده و نوشید.

لرزش غیر قابل کنترل را درمان می کند

روغن و یا دانه آنیسون از لرزش و رعشه جلوگیری کرده و آن را کنترل می کند. بسیاری از دانشمندان، خاصیت ضد تشنج روغن آنیس در برابر دارو های عامل تشنج را در موش ها ثابت کرده‌اند.

در فعال کردن پانکراس موثر است

پانکراس به دلیل تنظیم سطح انسولین و برخی هورمون‌ها، عضو مهمی در بدن محسوب می شود. مصرف روغن آنیس به پانکراس کمک می کند. به این ترتیب، اگر پانکراس در بهترین حالت خود بوده و مشکلی نداشته باشد، احتمال بروز مشکلاتی مانند دیابت یا مشکلات هورمونی به میزان زیادی کاهش می یابد.

از پیری زودرس جلوگیری می کند

این روغن منبعی سرشار از آنتی اکسیدان است و به دلیل داشتن ویتامین C به جلوگیری از پیری زودرس کمک می کند. از این رو، با مصرف منظم آن می‌توان از ایجاد چین و چروک در صورت جلوگیری کرد.

از پیری زودرس جلوگیری می کند
از پیری زودرس جلوگیری می کند

به افزایش زیبایی پوست کمک می کند

روغن آنیس نقش موثری در افزایش زیبایی پوست دارد. این روغن به دلیل مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان، به رفع جوش، لکه های تیره و آکنه کمک می کند. علاوه بر این، مصرف چای آنیسون نیز در داشتن پوستی صاف و زیبا موثر است.

مشکلات پوستی را درمان می کند

این روغن به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی به رفع برخی مشکلات پوستی کمک می کند. برای استفاده از آن، باید روغن را با لوسیون ترکیب کرد تا احتمال بروز مشکلات کاهش یابد. مصرف این ترکیب به رفع خارش و پسوریازیس نیز کمک می کند.

در درمان شپش سر نقش دارد

گیاه آنیسون و فراورده های آن نظیر روغن به دلیل خاصیت سم زدایی مانند یک آفت کش عالی عمل می‌کند. از این رو، مصرف آن به از بین بردن شپش کمک می کند. برای این کار کافی است روغن آنیس را روی پوست سر اسپری کنید. به این ترتیب، شپش به طور کامل از بین می رود.

نکات مهم در مصرف روغن آنیس و دیگر فراورده

  • مصرف خوراکی آنیسون بی خطر است و در بسیاری از غذاها مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف آن برای زنان باردار و شیرده نیز خطری ندارد. به هر حال توصیه می شود آن را در مقادیر متعادل مصرف کرده و آن با پزشک مشورت شود.
  • می‌توان پودر آنیسون یا نوع خشک آن را از ادویه فروشی ها تهیه کرد. توصیه می شود دانه آنیسون را از فروشگاه های گیاهی معتبر و ارگانیک خریداری کرد. بهتر است آن را در مقادیر کم بخرید چرا که اگر مدت زیادی بماند، عطر خود را از دست می دهد.
  • توصیه می شود هنگام خرید دانه آنیسون، دانه هایی که رنگ سبز روشن یا قهوه‌ای-خاکستری و عطر قوی دارند خریداری شوند. از خریدن دانه های شکسته شده‌ بپرهیزید و به دنبال نوع با کیفیت باشید.
    نکات مهم در مصرف روغن آنیس و دیگر فراورده
    نکات مهم در مصرف روغن آنیس و دیگر فراورده
  • دانه های آنیسون را می‌توان در جای خنک یا تاریک نگه داری کرد. آن‌ها را در ظرف ریخته و به دور از تابش مستقیم آفتاب قرار دهید.
  • گیاه آنیسون در بسیاری از کشورهای آسیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و مهم ترین ادویه‌ در غذاهای چینی است. این ادویه طعمی شیرین و معطر دارد.
  • از ادویه آنیسون می توان درتهیه سوپ، نان‌، سس‌، کیک‌ و بیسکویت های مورد علاقه خود استفاده کرد. دانه آنیسون را میتوان همراه با دارچین در خمیرهای شیرینی به کار برد تا شیرینی آن‌ بیشتر شود.
  • گیاه آنیسون را می‌توان به صورت چای نیز مصرف کرد. برای تهیه آن دانه های له شده گیاه را به یک فنجان آب جوش اضافه کرده و هم بزنید. این چای پس از ۱۰ دقیقه دم می کشد. در این مرحله چای آماده نوشیده است.

عوارض جانبی روغن آنیس

  • باوجود گسترده بودن خواص انیسون و روغن آن در درمان بیماری ها، مصرف آن در دوران بارداری توصیه نمی شود.
  • کودکان از مصرف اسانس این گیاه بپرهیزند.
  • روغن آنیس با برخی داروهای هورمونی تداخل دارویی دارد. زیرا، تا حدی شبیه به استروژن در بدن عمل می کند و احتمال دارد اثرات داروهای هورمونی نظیر داروهای ضد حاملگی را کاهش دهد.
  • بر اساس برخی از مطالعات انجام شده، مصرف این روغن ممکن است با برخی داروهای ضد سرطان تداخل داشته و اثرات آن را کاهش دهد.
عوارض جانبی روغن آنیس
عوارض جانبی روغن آنیس

سخن پایانی

روغن آنیس Anise Oil از دانه های گیاهی به نام آنیسون به دست می آید و طبعی گرم و خشک دارد. این گیاه از خاصیت ضد باکتریایی، ضد التهابی، ضد قارچی، ضد انگلی و ضد درد و آنتی اکسیدانی برخوردار است.

روغن آنیس به رنگ زرد روشن تا زرد دیده می شود. در طب سنتی از این روغن برای هضم بهتر غذا، لاغری، درمان مشکلات گوارشی، قلبی، صرع، یائسگی و … مورد استفاده قرار می گیرد.

طعم روغن آنیس به طعم رازیانه و یا شیرین بیان شباهت دارد. در پزشکی، صنایع دارویی، آرایشی و بهداشتی و غذایی کاربرد گسترده ای دارد. به دلیل داشتن عطر مطبوع در تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی مانند صابون، کرم، عطر و … استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا