Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

آشنایی با ماهی لوچ و قیمت خرید و فروش آن

ماهی لوچ یکی از زیباترین ماهی آب های شیرین است که وجود این ماهی به آکواریوم شما زیبایی خاصی می بخشند. زیستگاه اصلی آنها آسیای شرقی است اما برخی از این ماهی ها در آسیای غربی، اروپا و شمال آفریقا نیز یافت می شوند، این ماهی دارای ظاهر متفاوتی نسبت به سایر آبزیان است، آنها دارای سبیل هایی در اطراف دهانشان هستند که ظاهر بامزه ای به این ماهی داده است.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را انواع این ماهی، ویژگی ظاهری، ویژگی رفتاری، تکثیر، قیمت و خرید این ماهی رنگارنگ بیشتر آشنا می کنیم. در دیگر مقالات این نشریه شما را با انواع سگ ها، خرگوش لوپ و مینی لوپ، خرگوش هلندی، مرغ عشق، مرغ مینا، طوطی کاسکو، ماهی گوپی، فرشته ماهی، دلقک ماهی و… آشنا می کنیم.

آشنایی با ماهی لوچ و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی لوچ و قیمت خرید و فروش آن

ویژگی ظاهری ماهی لوچ

ماهی لوچ دارای اندام و جثه کوچک است و طول بدن آنها داری ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر است و دارای سر نسبتا بزرگ است و دهانی به سمت پایین دارد و لب ها بسیار ضخیم و کلفت است، آنها دارای ۴ جفت سبیل در اطراف دهانشان هستند. لوچ دارای رنگ های بسیار زیبا و بی نظیری است از جمله نارنجی، طلایی، نقره ای، سفید، سیاه و یا ترکیبی از این رنگ ها که نقطه های مشکی  روی پوست این ماهی را پوشانده است. این آبزی کوچک بدون دندان آرواره ای است اما برخی از گونه های این ماهی دارای دندان های گلویی هستند. طول عمر این آبزی متوسط است و تا ۲۰ سال و بیشتر نیز عمر می کند.

ویژگی رفتاری ماهی لوچ

لوچ ها ماهی گوشتخوار است و کمی خجالتی است، آنها کمی پر خاشگر می باشند ولی جزء ماهی های قلمرو طلب به حساب نمی آیند. بیشتر در شب ها فعال است و علاقمند به شنا کردن در کف آکواریوم است، این آبزی از لحاظ رفتاری و شنا کردن بسیار دیدنی و جالب است و به صورت شکل های مختلف شنا می کند گاهی به صورت عمودی  وگاهی به صورت مارپیچی شنا می کند و برخی مواقع خودش را به صورت نیمه جان نشان می دهد.

آشنایی با ماهی لوچ و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی لوچ و قیمت خرید و فروش آن

انواع ماهی لوچ

ماهی لوچ دارای انواع مختلفی است از جمله عبارتند از: لوچ دلقک، لوچ پاکستانی، لوچ مرمری، ماهی لوچ نواری، لوچ کماندو، لوچ گوره خری، لوچ صورت اسبی، لوچ هواشناس، سیاه پوست، لوچ پروانه ای، لوچ کوهلی، لوچ کماندو، لوچ بوتیا، لوچ ایرانی که در زیر به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

ماهی لوچ دلقک

زیستگاه اصلی این ماهی سوترا، بورنئو و اندونزی است. این ماهی جزء زیباترین و رنگی ترین گونه از ماهی لوچ است، بدن دارای طول متوسط  در حدود ۳۰ سانتی متر و پهنای کمی است، دارای شکم صاف و پشت کمی حالت قوس دار است. آنها دارای دو سبیل در اطراف دهانشان هستند که دفاع و شکار طعمه از آنها استفاده می کنند، این آبزی به رنگ نارنجی روشن است که سه خط مشکی رنگ پهلو های این ماهی را پوشانده است.

دارای خلق و خوی صلح طلب است و بسیار فعال است و بیشتر در شب فعال است و دوست دارد در کف آکواریوم دنبال غذا بگردد و وقتی می خواهد استراحت کند به سمت بغل خود می خوابد و بهتر است به صورت گروهی نگه داری شود زیرا در این حالت شاداب و سرحال تر است. دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است و ph خنثی مناسب برای آنها است، از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است و تغذیه این ماهی با استفاده از آرتیما، کرم خونی، میگو و مکمل های گیاهی انجام می شود. از ماهی سازگار با لوچ می توان اکثر ماهیان صلح جو مانند بارب ها را نام برد.

ماهی لوچ گورخری

این ماهی با نام های لوچ زبرا و لوچ تایگر نیز شناخته می شود. زیستگاه اصلی آنها رودخانه های آسیا و جنوب هند است، دارای طول بدنی در حدود ۸ تا ۱۰ سانتی متر است، ماهی صلح جو است و در شب دوست دارد بیشتر فعالیت داشته باشد و عادت دارد همیشه خودش را مخفی کند و زندگی گروهی را بیشتر ترجیح می دهد. دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است و ph مناسب برای آنها ۶ تا ۸ است، از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است و تغذیه آنها با استفاده از غذا های خشک، آرتیما، کرم خونی و میگو انجام می شود. از ماهی های سازگار با آنها می توان به انواع ماهی های صلح جو و آرام اشاره کرد ولی گاهی ممکن است نسبت به کف خواران کوچک مانند کردیوس های کوچک کمی حالت تهاجمی از خود نشان بدهند.

آشنایی با ماهی لوچ و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی لوچ و قیمت خرید و فروش آن

ماهی لوچ پاکستانی

لوچ پاکستانی با نام های لوچ کاماندو یا لوچ سرباز نیز شناخته می شود. زیستگاه این ماهی نهرهای هند و پاکستان، بنگلادش و شمال شرقی هند است، دارای طول بدنی در حدود ۱۲ تا ۱۵ سانتی متر است. دارای خطوط مشکی رنگ نا مرتب بر روی بدن خود است و از ویژگی بارز ظاهری کاماندو وجود سیبل هایش است.

دارای خلق و خوی صلح جو و بی آزاری است و بسیار پرجنب و جوش و فعال است که بیشتر دوست دارد به صورت گروهی زندگی کند و شب ها فعالیت دارد و روزها بیشتر خودش را پنهان می کند و گاهی اصلا فکر می کنید از این ماهی در آکواریوم خود ندارید برای آکواریوم آنها حتما از دکورهایی استفاده کنید که در داخل آن پنهان شود و برای کف آکواریوم حتما از شن نرم استفاده کنید تا آسیب نبینند. یک نکته این ماهی علاقه مند به نور فراوان است  بنابراین آکواریوم از نور کافی برخوردار باشد. دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است و ph خنثی مناسب برای آنها است.

از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است و برای تغذیه آنها از غذاهای خشک، کرم خونی، آرتیما و میگو استفاده می شود و با اکثر ماهی های صلح جو و آرام آب شیرین سازگار است.

ماهی لوچ ایرانی

زیستگاه اصلی این لوچ بیشتر کشورهای آسیایی است و در ایران بیشتر آن را می بینیم. دارای طول بدنی در حدود ۱۰ سانی متر است و جثه و اندام کوچک و ریزی دارد، نوع ماده اندام و جثه بزرگتری نسبت به نوع نر دارد. ماهی صلح جو آرامی است و بیشتر در شب فعالیت دارد و روزها بین پوشش گیاهی مخفی می شود و برای غذا خوردن هم شب ها بیرون می آید، آنها به تمیز کرد کف آکواریوم بسیار علاقه مند هستند و با این کار مواد غذایی موجود در کف آکواریوم را جمع آوری می کنند.

ماهی لوچ هوا شناس

این لوچ با نام سگ ماهی نیز شناخته می شود و بومی آسیا و بیشتر کشور چین است. دارای طول بدنی در حدود ۲۵ سانتی متر است، ماهی صلح جو و آرامی است ولی گاهی ممکن است ماهی های کوچک را بخورد. این ماهی نیز در شب فعال است و روزها در بین پوشش گیاهی مخفی می شود. دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است  و ph خنثی مناسب برای آنها است. از لحاظ تغذیه همه چیز خوار است و تغذیه آنها با استفاده از کرم خونی، آرتیما، میگو و غذاهای خشک انجام می شود.

آشنایی با ماهی لوچ و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی لوچ و قیمت خرید و فروش آن

ماهی لوچ بوتیا

زبیاترین گونه از ماهی لوچ است که زیستگاه این ماهی اکثر رودخانه های آسیا است. دارای طول عمر بسیار طولانی است و صلح طلب و آرام است، ماهی بازیگوش و فعالی است و بشتر در شب فعالیت دارد و روزها در بین پوشش گیاهی استراحت می کند و مخفی می شود و بیشتر در کف آکواریوم شنا می کند. از لحاظ تغذیه گیاهوار محسوب می شود و بیشتر با ماهی های صلح جو سازگار است.

شرایط نگه داری ماهی لوچ

دمای مناسب برای نگه داری از این ماهی ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است و ph خنثی مناسب برای آنها است. آکواریوم محل نگه داری این ماهی باید دارای آبی با کیفیت عالی باشد زیرا آنها حساس هستند و اگر آب نا مرغوب باشد از بین می روند و اکسیژن در آکواریوم همیشه جریان داشته باشد و کف آکواریوم پوشیده از ماسه و سنگ ریزه های نرم باشد و پوشیده از گیاهان آبزی باشد. بهتر است به صورت گروهی از آنها نگه داری شود در این حالت سرحال و شاداب تر هستند اگر تنها نگه داری شوند ممکن است دچار افسردگی شوند و از بین بروند.

آشنایی با ماهی لوچ و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی لوچ و قیمت خرید و فروش آن

تخم گذاری ماهی لوچ

ابتدا باید نوع نر و ماده را از هم تشخیص داد و بعد عمل جفت گیری انجام شود بعد از جفت گیری چند روز بعد ماهی تخم گذاری را شروع می کند و بهتر است دما در این حالت بین ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراد باشد و کف آکولریوم پوشیده از شن و ماسه باشد تا وقتی تخم ها بیرون ریخته می شود در بین ماسه ها پنهان شوند در هر تخم ریزی این ماهی می تواند در حدود ۱۶۰۰ تخم خارج کند از شکم خود، این تخم ها توسط اسپرم نرها بارورمی شوند و بعد از گذشت تقریبا ۱۰ روز نوزادان از تخم بیرون می آیند.

تغذیه ماهی لوچ

آنها همه چیز خوارهستند و برای تغذیه این ماهی از آرتیما، کرم خونی، حلزون ها و انواع غذا های خشک استفاده کرد. یک نکته برای جلوگیری از تولید حلزون در آکواریوم می توانید از این ماهی ها استفاده کنید فقط سعی کنید از مواد غذایی که به کف آکواریوم می رود استفاده کنید زیرا آنها بیشتر در کف آکواریوم دنبال غذا می گردند البته بعد از گذشت زمانی یاد می گیرند که برای غذا خوردن به بالای آب بیایند.

آشنایی با ماهی لوچ و قیمت خرید و فروش آن
آشنایی با ماهی لوچ و قیمت خرید و فروش آن

بیماری ماهی لوچ

ماهی لوچ ماهی مقاومی است و کمتر مستعد بیماری است و اگر در شرایط ایده آل نگه داری شود بیشتر از ۲۰ سال عمر می کند. از جمله بیماری که ممکن است دچار شود بیماری ایک و سفیدک است.

قیمت خرید و فروش ماهی لوچ

این آبزی از جمله ماهی ها محبوب بوده و افراد بسیاری علاقه مند به نگه داری از آنها هستند. قیمت خرید و فروش ماهی لوچ با توجه به نوع، رنگ و سن متغیر است، برای خرید بهتر است از پت شاپ ها و سایت های معتبر کمک بگیرید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا