Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

شربت پروپولیس پلاس چیست؟ معرفی، موارد مصرف و عوارض آن

با شیوع همه گیری کرونا بیشتر مردم دچار التهابات تنفسی و علایمی شبیه سرماخوردگی یا التهابات آلرژیک شدند. این مهم باعث استفاده از مواد غذایی، مکمل ها و داروهایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند، شد. شربت پروپولیس پلاس یکی از این دارو هاست. شربت پروپولیس پلاس (Propolis plus syrop) با ترکیبات گیاهی و طبیعی خود می تواند برای بهبود سلامتی افراد و ارتقای آن مفید باشد.

در این مقاله از نشریه جهان شیمی فیزیک، به معرفی و بررسی موارد مصرف و عوارض شربت پروپولیس پلاس خواهیم پرداخت. هم چنین مقالاتی با عناوین زیر برای تقویت سیستم ایمنی و مجاری تنفسی در این قابل جستجو و مطالعه هستند:

شربت ایموفورتیس (Immufortis): دارویی موثر در تقویت سیستم ایمنی

تسکین سیستم تنفسی و تقویت سیستم ایمنی کودکان با شربت فیتوکاف

تقویت سیستم ایمنی با قرص اسپیروویت (Spiruvit)

شربت پروپولیس پلاس چیست؟ معرفی، موارد مصرف و عوارض آن
شربت پروپولیس پلاس چیست؟ معرفی، موارد مصرف و عوارض آن

پروپولیس چیست

این نام ماده ای است که زنبور عسل برای محافظت از کندوها تولید می نماید. این ماده دارای ویژگی های ضد باکتریایی، ضد ویروسی، ضد قارچی و ضد التهابی است.

شربت پروپولیس پلاس چیست

همن طور که از اسم این شربت متوجه می شوید، یک محصول طبیعی متشکل از انواع عصاره های گیاهی به خصوص پروپولیس است. گیاهان به کار رفته در ترکیبات شربت پروپولیس پلاس شامل خود پروپولیس، مریم گلی، آویشن باغی، خرگوشک، کاج جنگلی، بارهنگ، سرخاگل، پامچال، اقطی سیاه و ختمی است.

استفاده از این شربت باعث بهبود التهابات سیستم تنفسی و تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. می دانید که ضعف سیستم ایمنی بدن یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به کرونا، آنفلوآنزا و انواع دیگر سرما خوردگی است.

مصرف این شربت سرفه را نیز برطرف می کند. با مصرف این شربت مقاومت بدن تان در برابر بیماری ها افزایش پیدا خواهد کرد.

پروپولیس پلاس چیست؟ معرفی، موارد مصرف و عوارض آن
پروپولیس پلاس چیست؟ معرفی، موارد مصرف و عوارض آن

شربت پروپولیس پلاس برای کرونا

وجود گیاه سرخاگل یا اکیناسه می تواند باعث جلوگیری از ورود ویروس ها به داخل سلول ها شود. این مهم تا حد مطلوبی از ابتلا به کرونا و یا آنفلوآنزا جلوگیری می کند. بنابراین استفاده از شربت پروپولیس پلاس می تواند در پیشگیری از ابتلا به بیماری های ویروسی مانند کرونا موثر واقع شود. هم چنین می تواند از ابتلای کودکان به عفونت های مجاری تنفسی جلوگیری نماید.

خواص شربت پروپولیس

اگر بخواهیم ویژگی ها و خواص شربت پروپولیس پلاس را در چند عبارت خلاصه کنیم شامل موارد زیر می شود:

تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

کمتر کردن التهابات تنفسی

بهبود عملکرد سیستم تنفسی در انواع سرماخوردگی

کاهش دوره بیماری و دوره نقاهت در سرما خوردگی

ترکیبات شربت پروپولیس پلاس

شربت پروپولیس پلاس چیست؟ معرفی، موارد مصرف و عوارض آن
شربت پروپولیس پلاس چیست؟ معرفی، موارد مصرف و عوارض آن

پروپولیس (بره موم)

بره موم یک ماده رزینی است که از شکوفه های گیاهان توسط زنبور های عسل جمع آوری می شود. بره موم یا پروپولیس به دلیل خواص ضد میکروبی که دارد، می تواند از کلونی زنبور عسل در مقابل بیماری ها محافظت نماید. از زمان های دور نیز این ماده را تمدن های گوناگون برای درمان سرما خوردگی، جراحات و زخم ها استفاده می کردند. در طب سنتی خواصی مانند ضد عفونی کنندگی، ضد التهابی، ضد تومور، آنتی اکسیدانی و تنظیم سیستم ایمنی برای این ماده ارزشمند ذکر شده است.

سرخاگل (اکیناسه)

از هر بخش این گیاه مانند گلها، برگ ها و ریشه می توان برای ساخت ترکیبات دارویی استفاده کرد. این گیاه درمانی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل در ترکیب شربت پروپولیس از آن بهره می برند. از ویژگی های کلی گیاه سرخاگل می توان به تقویت سیستم ایمنی، کاهش احتمال سرطان، کاهش التهاب، تسکین درد، تسکین گلودرد، مبارزه با عفونت ها، درمان زخم ها و درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا اشاره کرد.

پامچال طبی

گل پامچال سرشار از ساپونین و خلط آور است که در درمان برونشیت، زکام و سرفه های مزمن کاربرد دارد. از دیگر خواص این گل می توان به درمان ورم کوفتگی، درمان سیاه زخم، تقویت کننده اعصاب، کمک به درد های قبل از قاعدگی، درمان بی خوابی و آسم نیز اشاره کرد.

روغن مریم گلی

در سرتاسر دنیا، این گیاه را به عنوان گیاهی برای سلامتی می شناسند. برخی از فواید این گیاه که دلیل استفاده از روغن آن در ترکیب شربت پروپولیس می شود، ویژگی های ضد التهابی گیاه مریم گلی و جلوگیری از عفونت های ثانویه است. این گیاه مفید برای درمان گلو درد و التهاب لوزه نیز کاربرد دارد. هم چنین این گیاه برای درمان آسم موثر است. خاصیت ضد تشنجی مریم گلی موجب کاهش تنش در ماهیچه ها می شود. این ویژگی باعث شده تا برای جلوگیری از حملات آسم مورد مصرف قرار گیرد.

گل ختمی

عصاره گل ختمی برای بهبـود آسم و سرفـه ‌های خشک، گلـو درد و ناراحتی ‌های مخاط دهـان و حلـق مورد استفاده قرار می ‌گیرد. ماده مؤثـر گیاه ختمی باعث تحریک و افزایش فعالیت فاگوسیت ماکروفاژها می شود. در نتیجه این عمل، سیستم ایمنی فعال شده و به این ترتیب عفونت دستگاه تنفسی و برونشیت بهبود می یابد.

آویشن باغی

مهم ترین اثرات آویشن باغی که عصاره این گیاه را مستعد استفاده در ترکیبات شربت پروپولیس پلاس کرده است را نام می بریم. این گیاه ضد آلرژی، ضد سرفه، خلط آور، محرک سیستم ایمنی، ضد باکتری، ضد التهاب، مسکن و ضد درد است.

خرگوشک (گل ماهور)

از این گیاه در طب سنتی برای درمان سرماخوردگی، سرفه های مزمن، آسم و عفونت های ویروسی و باکتریایی استفاده می شد. این خواص شگفت انگیز عصاره گیاه خرگوشک را یک ترکیب مناسب برای استفاده در شربت پروپولیس می کند.

گیاه کاج جنگلی

برای مصرف دارویی، میوه کاج، دانه کاج و حتی صمغ آن مفید هستند. از خواص کاج جنگلی کمک به رفع زکام، از بین بردن خلط سینه و درمان تنگی نفس است. هم چنین ویژگی های آنتی اکسیدان موجود در دانه درخت کاج می تواند از بدن در برابر رادیکال های ازاد دفاع کند و ریسک سرطانی شدن سلول ها را به طور چشمگیری کاهش دهد.

شربت پروپولیس برای کودکان

مصرف این شربت برای کودکان زیر شش سال ممنوع است. اما کودکان بیشتر از ۶ سال، با تجویز پزشک می توانند از این محصول استفاده نمایند. البته کودکانی که به گیاهان دارویی خصوصا موارد به کار رفته در این شربت حساسیت دارند، از مصرف آن خودداری کنند.

میزان مصرف شربت پروپولیس پلاس در کودکان ۶ تا ۸ سال، سه بار در روز و هر بار نصف یک قاشق مرباخوری است. در مورد کودکان بالای ۸ سال همان سه بار در روز، به میزان یک قاشق مرباخوری (۵ میلی لیتر) مصرف شود.

نحوه مصرف شربت پروپولیس

قبلا به نحوه مصرف شربت در کودکان اشاره کردیم. اما به طور کلی در مورد مصرف این شربت دفعات مصرف و مقدار پیمانه مهم است. دوز مصرفی برای این شربت ۳ بار در شبانه روز است. در افراد بزرگسال به میزان ۱۰ میلی لیتر باید مصرف شود. در مورد کودکان حداقل ۲ و نیم و حداکثر ۵ میلی لیتر که معادل یک قاشق مرباخوری است استفاده گردد.

عوارض پروپولیس پلاس

تاکنون عوارض خاصی برای مصرف این شربت گزارش نشده است. با این وجود توصیه برا مصرف میزان توصیه شده از شربت است. البته استفاده از این شربت در بارداری و دوران شیر دهی ممنوع است.

نکته:

در صورت مشاهده واکنش ‌های آلرژیک مصرف این شربت را بلافاصله قطع کنید. در این گونه موارد حتما به پزشک مراجعه نمایید.

شربت پروپولیس خارجی برای چیست؟
شربت پروپولیس خارجی برای چیست؟

شربت پروپولیس خارجی

همان طور که می دانید شربت ها یا سایر دارو های خارجی متاثر از نرخ ارز هستند. این مسئله باعث تفاوت قیمت فاحش و زیاد محصولات خارجی با انواع داخلی می شود. خوشبختانه کشور تولید کننده شربت پروپولیس پلاس، ایران است. این شربت در بطری شیشه ای و با حجم ۱۲۰ میلی لیتر عرضه و تولید می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا