Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص نارنگی برای سلامتی چیست و آیا برای کاهش وزن مفید است؟

خواص نارنگی برای سلامتی بسیار زیاد است. نارنگی دارای محتوای بالایی از ویتامین C و A، پتاسیم و کلسیم است و به طور کلی به عنوان میوه تازه مصرف می شود. همچنین می توان آب آن را گرفت یا به میوه خشک تبدیل کرد. نارنگی منبع عالی فولات و بتاکاروتن است.

همچنین حاوی منیزیم، پتاسیم، ویتامین های B2، B1 و B3 و همچنین ترکیباتی مانند زآگزانتین و لوتئین است. روغن نارنگی مانند سایر روغن های مرکبات دارای لیمونن به عنوان ترکیب اصلی آن است اما همچنین حاوی میرسن، آلفا پینن، سیترونلال، گاما ترپینن، نریل استات، نرال، ژرانیول، ژرانیل استات، تیمول و کارون است.

چین حدود نیمی از کل تولید جهانی نارنگی را به خود اختصاص می دهد و پس از آن اسپانیا، ترکیه و برزیل قرار دارند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با خواص نارنگی ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

ویژگی های درخت نارنگی

نارنگی میوه درختی همیشه سبز است که ارتفاع آن از ۴ تا ۶ متر با شاخه های متعدد خاردار است. برگ ها نیزه ای تا بیضی شکل، دندانه دار به اندازه ۶ تا ۸ سانتی متر هستند. این درخت دارای گل های سفید است. پرچم ها در یک لوله متحد می شوند.

کاسه گل به طور نامنظم ۳ تا ۵ لوب و دارای ۲۰ تا ۲۵ پرچم است. میوه‌ها ۵ تا ۹ سانتی ‌متر عرض، ۵ تا ۸ سانتی‌ متر قطر دارند و شکل مایل کره ای یا بیضی دارند. پوست آن زرد تا نارنجی مایل قرمز با غدد روغنی فرو رفته است که معمولاً صاف، زگیل‌ دار و خشن است. پوست آن نازک است و به راحتی از خمیر جدا می شود. پالپ به رنگ نارنجی، شیرین یا اسیدی است و به طور شل به هم چسبیده است. دانه ها صاف، بیضی شکل، راس باریک و حاد و قاعده گرد هستند.

فواید مصرف نارنگی چیست

نارنگی حاوی ترکیبات مشابه و همچنین فواید سلامتی مانند سایر مرکبات مانند پرتقال و کلمانتین است. یک نارنگی متوسط منبع تامین ویتامین C در طول روز است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که عملکردهای متعددی مانند حفظ سلامت لثه ها و پوست انجام می دهد. ویتامین C قادر به افزایش جذب آهن در بدن است.

این میوه منبع عالی فولات است که گلبول های قرمز سالم را تقویت می کند. فولات به کاهش نقایص مادرزادی لوله عصبی در دوران بارداری کمک می کند. فولات به تولید و حفظ سلول های سوماتیک جدید کمک می کند. این ویتامین در طول رشد سریع و تقسیم سلولی در دوران بارداری و نوزادی ضروری است.

فولات برای ساخت RNA و DNA که بلوک های سازنده سلول ها هستند مورد نیاز بدن است. از تغییرات DNA که منجر به سرطان می شود جلوگیری می کند. فولات هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان برای ساخت گلبول های قرمز طبیعی و جلوگیری از کم خونی مورد نیاز است.

نارنگی برای متابولیسم هموسیستئین و حفظ سطح طبیعی این اسید آمینه ضروری است. نارنگی حاوی همان محتوای پتاسیم است که در موز وجود دارد و همچنین سدیم کمی دارد که می تواند احتمال فشار خون بالا و سکته را کاهش دهد.

ارزش غذایی میوه نارنگی
ارزش غذایی میوه نارنگی

ارزش غذایی میوه نارنگی

مواد مغذی یک نارنگی متوسط به شرح زیر است:

  • کالری – ۴۶.۶ کیلو کالری
  • کربوهیدرات – ۱۱.۷ گرم
  • فیبر – ۲.۸ گرم
  • شکر – ۲۱.۸ گرم
  • چربی – ۰.۳ گرم
  • پروتئین – ۰.۷ گرم
  • ویتامین C – 39٪ RDA
  • ویتامین A – 12٪ RDA
  • پتاسیم – ۴٪ RDA
  • فولات – ۴٪ RDA
  • کلسیم – ۳٪ RDA

خواص نارنگی برای حفظ و بهبود سلامتی

تب را کاهش می دهد

نارنگی می تواند با جایگزینی مواد معدنی از دست رفته و تقویت بدن، با عفونتی که عامل تب های دوران کودکی است مقابله کند. تب نشانه ‌ای است که بدن برای مقابله با عفونت‌ ها تحت فعالیت شدید است. مصرف نارنگی مکانیسم دفاعی را تقویت می کند و باعث تسکین تب می شود.

پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا

یکی از خواص نارنگی مقابله با عفونت است. این میوه حاوی ویتامین C است که به تحریک تولید بیشتر گلبول های سفید خون که مسئول محافظت از بدن در برابر از بین بردن میکروارگانیسم های خارجی عامل بیماری ها هستند کمک می کند. ویروس ها باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می شوند. مصرف نارنگی سیستم دفاعی بدن را در برابر این ویروس ها تقویت می کند.

پیشگیری از سرطان

مرکبات حاوی خواص ضد سرطانی هستند که به مقابله با عوامل ایجاد کننده سرطان کمک می کند. تحقیقات اخیر نشان داد که ترکیب موجود در پوست نارنگی به نام Salvestrol سلول های سرطانی خاص انسان را از بین می برد. نارنگی سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C است که با مقابله با فعالیت های رادیکال های آزاد که می توانند با سلول های بدن تعامل داشته و باعث رشد سرطانی شوند، به پیشگیری از سرطان کمک می کند.

تسریع فرایند بهبود

مکمل های ویتامین C باعث تسریع بهبود زخم ها در هنگام آسیب می شود. نارنگی به عنوان یک منبع عالی از ویتامین C می تواند جایگزینی برای مکمل ویتامین C باشد. نارنگی حاوی مواد مغذی حیاتی دیگری است که برای بدن مفید است. ویتامین C با دخالت در تولید کلاژن که برای روند بهبودی حیاتی است، روند بهبود زخم ها را تسریع می کند.

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان عالی عمل می کند که از سلول ها در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. این ویتامین سیستم ایمنی بدن را در برابر میکروارگانیسم ها تقویت می کند که فرآیندی است که برای جلوگیری از بدتر شدن زخم به عفونت ضروری است.

خواص نارنگی برای حفظ و بهبود سلامتی
خواص نارنگی برای حفظ و بهبود سلامتی

کاهش سطح کلسترول

تحقیقات نشان داده است ترکیبات خاصی به نام فلاون های پلی متوکسیله موجود در پوست نارنگی به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند. تحقیقات انجام‌ شده در مدل‌ های حیوانی نشان داد که تغذیه فلاون ‌های پلی‌ متوکسیله ۱ درصد می ‌تواند سطح کلسترول بد را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش دهد. همچنین نتیجه گیری شد که این ترکیبات تاثیری بر سطح کلسترول مفید ندارند. این ترکیبات به کاهش کلسترول موثرتر از داروهای تجویزی کمک می کنند.

سلامت دستگاه گوارش

نارنگی سرشار از ویتامین A است که برای دستگاه گوارش ضروری است. مصرف زیاد این ویتامین ممکن است اثرات مثبتی بر جذب مواد مغذی و هیدراتاسیون در دستگاه گوارش شما داشته باشد. علاوه بر این، نارنگی حاوی سه تا چهار اونس آب است که برای هضم غذا نیز عالی است.

درمان عفونت ها

مصرف نارنگی در درمان سپسیس که یک عفونت وحشتناک است که توسط استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شود، مفید است. این باکتری باعث ایجاد چرک، قرمز شدن زخم ها، دردهای حاد و تورم می شود. اگر درمان نشود، می تواند به سایر قسمت های بدن منتقل شود.

نارنگی دارای توانایی مبارزه با عفونت است و به طور موثر باکتری های عامل آن را از بین می برد. اسانس نارنگی را روی زخم ها بمالید تا باکتری هایی که به دلیل وجود خاصیت ضدعفونی کنندگی قوی عامل ایجاد سپسیس هستند را از بین ببرد.

تصفیه کننده خون

نارنگی همچنین دارای خاصیت دفع کننده است که به تصفیه یا پاکسازی خون از مواد خارجی کمک می کند. مواد ناخواسته ممکن است به شکل اسیدهای اوریک، نمک اضافی و سایر آلاینده ها باشند که از طریق ادرار، عرق و سایر فرآیندهای دفعی دفع می شوند.

بهبود دهنده خلق و خو

آیا می دانستید که بوی مرکبات اثرات روانی شگفت انگیزی دارد؟ بوییدن نارنگی می تواند خلق و خوی شما را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. بوییدن آن سطح استرس و اضطراب را کاهش می دهد و باعث می شود احساس آرامش بیشتری داشته باشید. بنابراین دفعه بعد که احساس ضعف کردید، استشمام نارنگی را به عنوان یک تقویت کننده خلق و خو استفاده کنید.

پوست را صاف می کند

نارنگی منبع عالی ویتامین C است که ترشح آنتی اکسیدان را تحریک می کند. آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد مقابله می کند و به جلوگیری از سرطان ها از جمله سرطان پوست کمک می کند. علاوه بر این، نارنگی حاوی ویتامین C است که باعث تحریک ترشح کلاژن و الاستین در پوست می شود. کلاژن برای صاف شدن پوست لازم است و کمک می کند پوست جوان تر به نظر برسد.

فعالیت ضد پیری

نارنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین A است بنابراین راه حلی برای مشکلات پوستی مانند جوش یا آکنه است. ویتامین A برای پوست مفید است زیرا این ویتامین بازسازی بافت های پوست را تحریک می کند. علاوه بر این، ویتامین A موجود در نارنگی دارای خواص ضد پیری است که برای جلوگیری از مشکلات پوستی مانند چین و چروک، تیرگی پوست و خطوط ریز لازم است. مصرف نارنگی برای سلامت چشم ها نیز بسیار مفید است.

جذب آهن و پیشگیری از کم خونی

مصرف نارنگی شما را قادر می سازند تا آهن را با کارایی بیشتری جذب کنید. هنگامی که ویتامین C نارنگی با آهن غذایی موجود در غذای دیگری مانند اسفناج ترکیب می شود، بدن شما را قادر می سازد تا آهن را بسیار راحت تر جذب کند. آهن برای سلامتی ما ضروری است و کمبود آن ممکن است منجر به خستگی، تنگی نفس، سیاهی زیر چشم و رنگ پریدگی شود.

کمک به ساخت گلبول قرمز

از آنجایی که نارنگی حاوی نزدیک به ۲۰ میلی گرم فولات است که نسخه طبیعی اسید فولیک است، برای خونسازی مفید است. این ویتامین به ترمیم سلول های DNA و همچنین رشد سلول ها و بافت ها کمک می کند. توجه داشته باشید که یک نارنگی برای پوشش مصرف روزانه توصیه شده فولات کافی نیست، اما مطمئنا راهی جذاب برای افزایش آن است.

تقسیم سلولی را تقویت می کند

اسانس نارنگی دارای ترکیبات سیتوفیلاکتیک است که عاملی است که باعث تولید سلول ها و تقسیم سلولی و همچنین تحریک رشد سلول های جدید می شود. افزایش تولید سلول ها باعث رشد عمومی در بدن می شود و فرسودگی بدن را ترمیم می کند.

کاهش اسپاسم ها

اسپاسم ممکن است از خفیف تا شدید باشد و باعث عوارض و همچنین اثرات منفی در بدن شود. اسپاسم ها می توانند بر سیستم گوارشی، تنفسی و عصبی تاثیر بگذارد و باعث ایجاد مشکل در تنفس و ایجاد آسم و احتقان شود. اسپاسم همچنین می تواند منجر به وبا، اسهال و اختلالات سیستم عصبی شود. اسانس نارنگی به عنوان یک عامل ضد اسپاسم موثر عمل می کند که اسپاسم را تسکین می دهد.

کمک به رشد موها

علاوه بر براق کردن موهای شما، نارنگی می تواند به تثبیت رشد مو و کاهش ریزش مو در این فرآیند کمک کند. آنها می توانند سفید شدن موهای شما را به تاخیر بیندازند. یک مطالعه اخیر نشان داد که ظاهر بد موها می تواند تأثیر نامطلوبی بر عزت نفس ما داشته باشد، که می تواند منجر به ناامنی های اجتماعی و کاهش اعتماد به نفس شود. خوردن نارنگی یا مالیدن آب آن به مو و پوست سر باعث می شود ظاهر و احساس بهتری داشته باشند.

استفاده از خواص نارنگی در طب سنتی
استفاده از خواص نارنگی در طب سنتی

پیشگیری از مشکلات قلبی عروقی

پتاسیم، ویتامین C، ویتامین B6 و فیبر برای بهبود سلامت قلب مفید هستند. علیرغم مزایای افزایش دریافت پتاسیم، افراد قادر به دریافت مقدار توصیه شده روزانه پتاسیم یعنی ۴۷۰۰ میلی گرم نیستند. تحقیقات انجام شده نشان می دهد افرادی که روزانه ۴۰۶۹ میلی گرم پتاسیم دریافت می کنند، در مقایسه با افرادی که روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم پتاسیم مصرف می کنند، احتمال مرگ ناشی از مشکلات قلبی عروقی را تا ۴۹ درصد کاهش می دهد.

پیشگیری از دیابت نوع ۲

مصرف نارنگی به پیشگیری از دیابت کمک می کند. این میوه همچنین حاوی فلاونوئیدی به نام نوبیلتین است که برای جلوگیری از شروع دیابت نوع ۲ عالی است. شواهد نشان داده‌ اند که نارنگی‌ ها به ‌عنوان عوامل طبیعی عمل می ‌کنند که با جلوگیری از ذخیره شدن آن و کمک به سوزاندن چربی ها، تجمع چربی (به‌ ویژه در کبد) را کاهش می ‌دهد.

کمک به تقویت استخوان ها

یکی دیگر از مواردی که نارنگی می تواند بهبود بخشد، سلامت استخوان است. بر اساس مطالعه ‌ای که در دانشگاه تافتس انجام شد، مردانی که مقدار زیادی ویتامین C و پتاسیم مصرف می ‌کردند که هر دو در نارنگی یافت می ‌شدند، شاهد بهبودی در تراکم استخوان و کاهش تعداد شکستگی‌ های استخوان بودند. بنابراین، برای اینکه استخوان هایتان شکننده نشوند، باید مصرف نارنگی را افزایش دهید.

استفاده از خواص نارنگی در طب سنتی

  • پوست، اندوکارپ و پریکارپ نارنگی برای درمان ناراحتی های گوارشی، سوء هاضمه، سکسکه، سرفه همراه با خلط زیاد و استفراغ استفاده می شود.
  • اگزوکارپ سبز نرسیده برای درد سینه، اتساع معده و روده، هیپوکندریوم، ورم کبد و طحال و سیروز کبد مفید است.
  • نارنگی در طب آیورودا برای ناتوانی عمومی، احتباس ادرار، بی اشتهایی، سوء هاضمه، ضعف جنسی و هپاتیت استفاده می شود.
  • برای درمان اتساع دستگاه گوارش، سوء هاضمه، استفراغ و سکسکه استفاده می شود.
  • برای مقابله با عفونت ها، حمایت از گوارش، التیام زخم ها، کاهش کلسترول و تقویت ایمنی استفاده می شود.
  • روغن نارنگی درمان کننده آلودگی های پوستی و آکنه است.
  • اسانس نارنگی حاوی خواص ضدعفونی کننده است که برای درمان خشکی پوست سر، شوره سر و سایر عفونت های پوست سر مفید است.
  • همچنین برای کاهش علائم کشش و ظاهر اسکار مفید است.
  • پوست سبز آن برای درمان فشار خون پایین و همچنین التهاب سینه مفید است.
  • پوست نارنگی باعث بهبودی می شود و همچنین التهاب مرتبط با رگ به رگ شدن، کشیده شدن عضلات، آسیب های ورزشی و تاندون های پیچ خورده را کاهش می دهد.
  • روغن نارنگی برای درمان استرس عاطفی، اضطراب، تنش عصبی، مشکلات مربوط به خواب (بی خوابی) و افسردگی استفاده می شود.

تفاوت های پرتقال و نارنگی چیست

پرتقال و نارنگی به این دلیل به هم مرتبط هستند که به یک خانواده تعلق دارند، اما میوه های متفاوتی با ویژگی های مشابه دارند. آنها در اشکال و اندازه های مختلف وجود دارند.

نارنگی ها و پرتقال ها بیشتر از نظر اندازه متمایز می شوند. پرتقال به طور قابل توجهی بزرگتر از نارنگی است. علاوه بر این، میوه داخل نارنگی به طور قابل توجهی شیرین تر از میوه داخل پرتقال است.

پرتقال به دلیل اندازه بزرگ تر اسیدی تر است و پوست آن ضخیم تر است و پوست کندن آن دشوارتر است. پرتقال میوه های بزرگ و کروی شکل است. از طرف دیگر نارنگی ها کوچکتر و لطیف تر هستند. نارنگی ها به دلیل اندازه و پوسته به عنوان یک غذای جیب پسند فوق العاده در نظر گرفته می شوند.

میوه نارنگی در مقابل کلمانتین

کلمانتین و نارنگی نیز اغلب اشتباه می شوند. تمایز اصلی بین نارنگی و کلمانتین این است که نارنگی نوعی پرتقال ماندارین است، در حالی که کلمانتین ترکیبی بین نارنگی و پرتقال شیرین است.

فواید پوست نارنگی برای سلامتی
فواید پوست نارنگی برای سلامتی

فواید پوست نارنگی برای سلامتی

نارنگی ها میوه ای از مرکبات هستند که بسیاری از مردم آن را دوست دارند، اما پوست آن را دور می اندازند در حالیکه فواید زیادی برای سلامتی دارد.

از پوست نارنگی ممکن است برای تهیه ماسک های صورت استفاده شود که به از بین بردن چربی اضافی و باکتری ها از پوست کمک می کند. این کار پوست را مرطوب نگه می دارد و همچنین علائم پیری را کاهش می دهد. نارنگی یک داروی طبیعی عالی برای جلوگیری از پیری پوست به دلیل داشتن ویتامین C زیاد، زودرس است. مصرف منظم نارنگی ممکن است به از بین بردن جوش ها، چین و چروک ها، خطوط و سایر اختلالات پوستی کمک کند.

خواص نارنگی در دوران بارداری

نارنگی سرشار از اسید فولیک است که یک ماده مغذی ضروری برای رشد صحیح نوزادان، سیستم عصبی، جفت و تشکیل استخوان است. در نتیجه مصرف نارنگی کافی در طول بارداری هم برای سلامت مادر و هم برای جنین مفید است. برخی از فواید نارنگی برای بارداری به شرح زیر است:

  • تشکیل گلبول ها
  • کاهش احتمال سقط جنین
  • توسعه سلولی
  • تشکیل استخوان
  • رشد مناسب نوزادان

موارد احتیاط و مضرات نارنگی

افراد آلرژیک ممکن است با مصرف نارنگی دچار بثورات پوستی شوند. بنابراین افرادی که به مرکبات حساسیت دارند باید از مصرف آن اجتناب کنند.

آن را در مقادیر متوسط ​​مصرف کنید. پوست نارنگی گرم و معطر است، بنابراین افرادی که از گرمای بیش از حد، ترشحات و سرفه های خشک رنج می برند، نباید از آن استفاده کنند.

نارنگی می تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل باشد که در حد متعادل مصرف شود. ولی نارنگی ها بسیار اسیدی هستند، که ممکن است به مرور زمان باعث فرسایش مینای دندان شوند. نارنگی خطرات دیگری نیز دارد:

  • اسهال
  • گرفتگی شکم

روش مصرف نارنگی

  • به عنوان میوه تازه مصرف می شود.
  • میوه ها به آبمیوه تبدیل می شوند و در کوکتل ها و نوشیدنی ها استفاده می شوند.
  • از میوه برای تهیه مارمالاد، مربا و در پخت و پز استفاده کنید.
  • از پوست برای طعم دادن به آب نبات و لیکور استفاده می شود.
  • قطعات میوه ها به ژلاتین، سالاد میوه، شیرینی، پودینگ و کیک اضافه می شوند.
  • نارنگی ها گاهی در شربت کنسرو می شوند.
  • از میوه ها برای تهیه نوشیدنی و آب میوه استفاده می شود.
  • پوست خشک شده یا در نمک نگهداری می شود.
  • به سالاد میوه یا دسر اضافه می شود.
  • از آن برای تهیه سرکه محصولات پخته شده یا افزودن به اسموتی ها استفاده می شود.
  • میوه ها به کیک، ماست و غذاهای اصلی اضافه می شوند.
  • از آب نارنگی در ماکارونی و رشته فرنگی استفاده می شود.
  • آب نارنگی را در حین پخت به کیک اضافه کنید تا طعمی با طراوت داشته باشد.
  • آب نارنگی را می توان در دستور العمل های مرغ و همچنین ماهی استفاده کرد.
  • نارنگی را می توانید به غلات سالم اضافه کنید.
  • پودر پوست نارنگی را می توان به سس سالاد یا ماریناد گوشت اضافه کرد.
  • می توان از آن به عنوان جایگزینی برای پرتقال در بسیاری از دستور العمل ها استفاده کرد.

خواص نارنگی برای کرونا

پرتقال، گریپ فروت، نارنگی، کیوی که منابع ویتامین C هستند از سیستم ایمنی بدن ما حمایت می کنند. بنابراین از بدن در برابر همه ارگانیسم های بیماری زا از جمله ویروس کرونا محافظت می کند. فلور روده نیز برای سیستم ایمنی بدن شما مهم است. خوردن یک رژیم غذایی متنوع با مقدار زیادی غذاهای پر فیبر برای تغذیه فلور روده شما ضروری است. نارنگی از این نظر نیز حاوی فیبر فراوانی است.

روش مصرف نارنگی
روش مصرف نارنگی

خواص نارنگی برای مردان

مطالعه ‌ای در دانشگاه تافتز نشان داد که گروهی از مردان که ویتامین C و پتاسیم بیشتری مصرف می‌کنند – که هر دو در نارنگی موجود است افزایش تراکم استخوان و شکستگی کمتری داشت. این مسئله در تمام سنین صادق است. ویتامین C موجود در نارنگی همچنین برای افزایش تعداد و تحرک اسپرم ها بسیار مفید است در نتیجه به باروی مردان کمک خواهد کرد.

خواص نارنگی برای زنان

خواص نارنگی برای زنان این است که از سلول های شما در برابر آسیب محافظت می کند. به بدن شما کمک می کند تا کلاژن بسازد، پروتئینی که زخم ها را التیام می بخشد و پوستی صاف تر به شما می دهد.

جذب آهن را برای مبارزه با کم خونی آسان تر می کند که یکی از شایع ترین مشکلات زنان در سنین باروری است. از همه مهمتر سیستم ایمنی شما را تقویت کرده بدن شما در برابر میکروب ها قوی تر می کند.

خواص نارنگی برای پوست صورت

داشتن سطوح سالم ویتامین C در بدن با داشتن پوست سالم مرتبط است. تحقیقات نشان داده است که ویتامین C در نحوه ساخت کلاژن بدن شما نقش حیاتی دارد. کلاژن چیزی است که پوست ما را جوان نشان می دهد. همچنین مشخص شده است که ویتامین C احتمالاً آسیب های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پیشگیری و درمان می کند.

نارنگی‌ به لطف آنتی ‌اکسیدان‌هایشان با رادیکال‌های آزاد تخریب‌ کننده پوست مبارزه می ‌کنند، یک سوم دوز روزانه ویتامین C را تامین می کند. شما می‌ توانید با یک ماسک خانگی نارنگی چربی پوست را از بین برده و پوست خود را روشن کنید.

خواص گرمانتین

کلمانتین مقادیر کافی ویتامین C را فراهم می کند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و میزبان عفونت ها و همچنین بیماری های کشنده را از بین می برد. این منبع عالی از آنتی اکسیدان هایی مانند لینالول، لیمونن، ترپینول، پینن و میرسن است که با اثرات مضر رادیکال های آزاد مبارزه می کند.

اثرات مطلوبی بر سیستم گردش خون و سلامت قلب دارد. محتوای پتاسیم به عادی سازی ضربان قلب نامنظم، آریتمی قلبی و کاهش احتمال سکته کمک می کند. علاوه بر این، این میوه به دلیل توانایی آن در پیشگیری از سرطان به طور گسترده ای شناخته شده است.

وجود مولکول‌ های فعال زیستی مانند کورسیتین و لیمونوئیدها به پیشگیری از سرطان کمک می‌ کند. علاوه بر این، کلمانتین برای حفظ سلامت دستگاه گوارش مفید است. باعث جذب مواد مغذی در بدن و کاهش مشکلات گوارشی مانند یبوست می شود.

خواص پوست نارنگی

طبق یک مطالعه، پوست نارنگی می ‌تواند کالری‌ های نهفته در برخی غذاها را از بین ببرد. بنابراین، علاوه بر اینکه مصرف دم کرده پوست نارنگی توصیه می شود، می توان از آن به عنوان ادویه در برخی غذاها و جایگزین سس هایی که ممکن است چندان سالم نباشند نیز استفاده کرد. با کاهش کالری دریافتی، می توانید وزن کم کنید یا آن را کنترل کنید.

همچنین مقادیر بالای آنتی اکسیدان موجود در پوست نارنگی به جلوگیری از ظهور تومورهای سرطان زا کمک می کند که می تواند به این دلیل باشد که پوست آن ۲۰ برابر بیشتر از پالپ این مرکبات آنتی اکسیدان دارد.

پوست نارنگی در مقایسه با برخی از داروهایی که عملکرد تنظیم کلسترول خون را دارند، می تواند نتایج بهتری داشته باشد. این نوشیدنی یک جایگزین طبیعی و موثر برای کاهش کلسترول بد به دلیل فلاونوئیدهای موجود در پوست مرکبات است.

مطالعه ای که توسط محققان موسسه شیمی آلی در بلغارستان انجام شد، نشان داد که پوست نارنگی قادر به تنظیم مشکلات گوارشی، افزایش سیری و بهبود سیستم ایمنی است. این فواید بسیار محتمل است زیرا پوست نارنگی دارای پکتین با کیفیت خوب است که یک فیبر غذایی محلول با خواص مفید برای سلامتی است.

مرکبات میوه هایی با خاصیت بالا هستند که می توانند به تصفیه بدن کمک کنند. بنابراین دم کرده پوست نارنگی می تواند عملکرد تصفیه کنندگی خوبی به لطف خواص این ماده غذایی ارائه دهد که به تدریج می تواند سمومی که بدن به آنها نیاز ندارد را از بین ببرید.

خواص نارنگی برای کاهش وزن
خواص نارنگی برای کاهش وزن

خواص نارنگی برای یبوست

نارنگی دارای مقادیر زیادی فیبر است که یک جزء غیر مغذی مورد نیاز برای سیستم گوارشی سالم است. فیبر حرکت غذا و دفع مدفوع در روده را به همراه تحریک تولید شیره های گوارشی تسهیل می کند. غذای غنی از فیبر برای جلوگیری از اختلالات گوارشی ضروری است. یبوست به یک مشکل رایج در سراسر جهان تبدیل شده است که می تواند با مصرف رژیم غذایی غنی از فیبر برطرف شود. بنابراین یکی از خواص نارنگی درمان یبوست است.

خواص نارنگی در بدنسازی

اگر به دنبال عضله سازی هستید، باید غذاهای مفیدی تهیه کنید. اگرچه موز به دلیل غنی بودن از پتاسیم بیشتر شناخته شده است، نارنگی همچنین دارای مقدار قابل توجهی پتاسیم (۱۱۵+ میلی گرم) است که باعث می شود این میوه برای رشد و ریکاوری عضلات بسیار مفید باشد.

خواص نارنگی برای کاهش وزن

مصرف نارنگی به شما کمک می کند وزن خود را کنترل کنید، جدا از اینکه نارنگی به دلیل محتوای آب فراوان، میوه ای سیر کننده است، دارای فیبرهای خاصی است که می تواند شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه دارد. این باعث می شود که برای مصرف بین وعده های غذایی فوق العاده باشد. علاوه بر این، نارنگی تولید کورتیزول را افزایش می دهد، هورمون استرس که بر نحوه ذخیره چربی در بدن تأثیر می گذارد و شما را قادر می سازد بدن خود را لاغر نگه دارید.

خواص نارنگی برای کبد

انواع نارنگی حاوی کولین و ویتامین B است که به عملکرد سالم کبد کمک می کند. ما در تمام مهمانی های تعطیلات به کبد خود استرس وارد می کنیم. افرادی که در رژیم غذایی خود کمبود کولین دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی و استئاتوهپاتیت هستند. بنابراین با مصرف نارنگی می توان از این مسئله پیشگیری کرد.

سخن پایانی

خواص نارنگی برای سلامتی بسیار زیاد است. برخی از ترکیبات موجود در نارنگی مانند لیمونوئیدها، دارای خواص مبارزه با بیماری هستند. به نظر می رسد که بین مصرف نارنگی و کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها ارتباط وجود دارد. بنابراین اگر مقدار زیادی از این مرکبات قوی بخورید، احساس سلامتی بیشتری خواهید داشت!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا