Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

کرم آبرسان چه تفاوتی با کرم مرطوب کننده دارد؟

امروزه توجه به سلامت و زیبایی پوست از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. به همین دلیل، شرکت های تولید کننده محصولات آرایشی و بهداشتی به دنبال تولید محصولات متنوع برای افراد با پوست های مختلف هستند. کرم های مرطوب کننده و آبرسان از جمله این محصولات هستند که طرفداران بسیاری دارند.

پیش از استفاده از این محصولات باید نوع پوست و مشکل پوستی به خوبی شناسایی شود. این کار موجب می شود کرم های مرطوب کننده و آبرسان متناسب با نیاز و نوع پوست انتخاب شوند.

تفاوت کرم مرطوب کننده با آبرسان این است که کرم های مرطوب کننده با ایجاد لایه ای محافظ روی پوست، از خروج آب جلوگیری می کنند. در صورتی که کرم های آبرسان به پوست آب اضافه کرده و به این شکل مشکل کم آبی پوست را برطرف می کنند.

در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی به بررسی تفاوت کرم های مرطوب کننده و آبرسان می پردازیم.

کرم مرطوب کننده چیست

ترکیبات مرطوب کننده، موادی بر پایه ی روغن هستند که مواد پوشاننده (occlusive) مانند وازلین، روغن های معدنی و همچنین امولینت‌ هایی مانند استر ها و روغن های گیاهی را در بر می گیرند.

این مواد لایه ای روی پوست تشکیل می دهند که مانع از خروج آب بدن می شود. علاوه بر این، استفاده از این ترکیبات در کاهش خشکی پوست و افزایش لطافت آن نقش مهمی دارند.

کرم آبرسان چیست

ترکیبات آبرسان موادی تحت عنوان (humectants) هموکتانت یا جاذب الرطوبه مانند گلیسیرین و اسید هیالورونیک هستند که آب را از هوا و یا روی پوست جذب کرده و در ساختار پوست نگاه می دارد.

کرم آبرسان چیست
کرم آبرسان چیست

نکته

مطالعه ی مواد تشکیل دهنده محصولات و تشخیص این مواد اهمیت بسیاری دارد. زیرا، مکانیسم عمل آن ها متفاوت است. از این رو، نمونه ای که انتخاب می شود، می تواند پوست را سالم تر کرده و یا این که سلامت پوست را به خطر بیاندازد.

درست است که هدف نهایی استفاده از این نوع کرم ها هیدراته کردن (آبرسانی) پوست است، اما انتخاب بهترین ماده رطوبت رسان کاملا به نوع پوست بستگی دارد.

آب و تامین رطوبت مورد نیاز پوست

توجه به این نکته بسیار مهم است که آب به تنهایی نمی تواند رطوبت پوست را تامین و یا حفظ کند. احتمالا متوجه شده‌اید هنگامی که از حمام خارج می شوید، آب باقیمانده روی بدن تبخیر می شود. به همراه این تبخیر، چربی طبیعی پوست هم از بین می رود. به عبارتی دیگر، هر چه کمتر از کرم های آبرسان و مرطوب کننده استفاده کرده و پوست خود را بشویید، بیشتر به خشکی پوست دچار می شوید.

کرم آبرسان چه تفاوتی با کرم مرطوب کننده دارد

مواد تشکیل دهنده ی کرم های آبرسان مانند هیالورونیک اسید به گونه ای هستند که به پوست آب اضافه کرده و سبب شادابی و طراوت آن می شوند. این در حالی است که محصولات مرطوب کننده با کاهش از دست رفتن آب به بهبود پوست کمک می کنند.

از لحاظ علمی، مرطوب کننده یک اصطلاح کلی است که به انواع ترکیبات مرطوب کننده مانند امولینت : (emollients) چربی ها و روغن ها، اسکوآلن : (squalene) روغن، هموکتانت ها یا ترکیبات جاذب رطوبت  (humectants) و ترکیبات پوشاننده (occlusive) گفته می شود.

به عبارت دیگر، پوستی که به کم آبی دچار شده است با محصولات آبرسان به راحتی درمان می شود. در حالی که، پوست خشک فاقد چربی با استفاده از محصولات مرطوب کننده مرطوب شده و چربی از دست رفته ی خود را دوباره به دست می آورد.

خشکی پوست نوعی بیماری پوستی است. در حالی که، پوست کم آب مشکلی است که هر فردی بدون در نظر گرفتن نوع پوستش، می تواند به آن دچار شود.

کرم آبرسان چه تفاوتی با کرم مرطوب کننده دارد
کرم آبرسان چه تفاوتی با کرم مرطوب کننده دارد

ترکیبات تشکیل دهنده کرم های مرطوب کننده و آبرسان

هیالورونیک اسید آبرسان
گلیسرین آبرسان
آلوئه ورا آبرسان
عسل آبرسان
مغز یا دانه روغنی، مانند نارگیل، بادام مرطوب کننده
شی باتر یا کره شیا مرطوب کننده
روغن‌های گیاهی مانند اسکوالن، جوجوبا، گل رز و درخت چای مرطوب کننده
مخاط حلزون آبرسان
روغن معدنی مرطوب کننده
لانولین مرطوب کننده
اسید لاکتیک آبرسان
اسید سیتریک آبرسان
سرامید از نظر فنی هیچکدام: سرامیدها این قدرت را به پوست می‌دهند تا از کاهش رطوبت جلوگیری کنند

 

در تشخیص تفاوت این دو محصول و انتخاب آن ها برای پوست، مهم این است که بدانید هر کدام از عملکرد متفاوتی روی پوست دارند. هدف نهایی از انتخاب محصولات مراقبت پوستی این است که پوست خود را آبرسانی کنید. این کار باید ابتدا با شناخت نیازهای پوستی انجام شود تا بتواند طراوت و زیبایی آن را حفظ کند.

آبرسان برای پوست مناسب است یا مرطوب کننده

بسیاری از افراد تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده را نمی دانند. از این رو، در انتخاب یک محصول مناسب پوست دچار مشکل می شوند. در این راستا محصولات بسیار متفاوتی در بازار وجود دارد. محصولاتی مانند بالم، انواع روغن، کرم، ژل، پماد و آبرسان ها طرفداران فراوانی دارند. اما حقیقت مطلب این است که همه آن ها یک کار انجام می دهند.

اکثر لوسیون ها و محصولات مربوط به بهداشت پوست دارای ترکیبات پوشاننده  (occlusive)، نرم کننده (emollients) و جاذب رطوبت (humectants) هستند. بنابراین به طور همزمان هم پوست را مرطوب کرده و هم این که نقش آبرسان را ایفا می کنند.

توجه به این نکته ضروری است که نوع و فرم یک محصول به شکل روغن، بالم، کرم، ژل و … اثری بر عملکرد آن محصول ندارد. بلکه این مواد تشکیل دهنده آن محصول هستند که نقش مهمی در کارکرد آن ایفا می کند. فرم و شکل این محصولات فقط تجربه و حس شما را در استفاده از مواد تشکیل دهنده فرمولاسیون تحت تاثیر قرار می دهند.

آبرسان برای پوست مناسب است یا مرطوب کننده
آبرسان برای پوست مناسب است یا مرطوب کننده

به همین دلیل، بهتر است اطلاعات درج شده روی لیبل محصولات و تجارب افرادی که آن محصول را استفاده کرده‌اند، مطالعه شود. گاهی اوقات پوست فقط به یکی از محصولات، مرطوب کننده یا آبرسان نیاز دارد و استفاده از هر دوی آن ها ضرورتی ندارد.

با دانستن این که دقیقا به چه روشی می توان آب مورد نیاز پوست را تامین کرد، می‌توان بهترین کار را برای آبرسانی پوست انجام داد. برای این که بدانید کدام محصول برای پوست بهتر است، باید قبل از هر اقدامی میزان رطوبت پوست خود را مشخص کنید.

ویژگی مرطوب کننده مناسب پوست خشک

اگر دارای پوستی هستید که به طور طبیعی و در تمام طول سال خشک بوده و در بیشتر مواقع پوسته پوسته می شود، به احتمال زیاد کمبود آب و خشکی پوست به دلیل تغییر آب و هوا نیست. بلکه، پوست شما فقط در حفظ رطوبت مشکل دارد.

به این ترتیب، باید با استفاده از کرم مرطوب کننده ی قوی، لایه ای محافظ روی پوست خود ایجاد کنید. با این کار، می توانید از خارج شدن رطوبت پوست خود جلوگیری کنید.

یک مرطوب کننده بسیار عالی و همچنین دارای خاصیت رطوبت رسانی قوی، از خروج آب از پوست جلوگیری می کند. علاوه بر این، با فرمول مناسبی که دارد، مواد مغذی مورد نیاز بدن را برای رشد و نمو در تمام فصل زمستان و دیگر فصول سال فراهم می کند. به همین دلیل، بهتر است مرطوب کننده پوست خشک، چرب تر باشد.

محصولات مرطوب کننده مناسب پوست خشک

بهترین و قدیمی ترین مرطوب کننده پوست خشک وازلین است. برای یک پوست به شدت خشک، مواد دارایocclusive  بسیار عالی عمل می‌کنند. به همین دلیل، ترکیبات همراه با وازلین به خوبی اثر می کنند.

اگر از وازلین استفاده نمی کنید، می توانید محصولات زیر را جایگزین کنید.

  • شی باتر (کره دانه های روغنی درخت شی یا روغن قلم که یک گیاه بومی آفریقا است(
  • روغن کانولا
  • ترکیبات روغن دانه های گیاهی مانند جوجوبا
  • روغن دانه های مغذی مثل روغن بادام، روغن گردو، روغن ذرت، روغن پنبه دانه، روغن فندق و روغن نارگیل

ویژگی مرطوب کننده مناسب پوست چرب

اغلب افراد مبتلا به آکنه، پوست چربی دارند. از این رو، گمان می کنند استفاده از مرطوب‌کننده، پوست آن ها را چرب تر کرده و موجب ایجاد جوش های بیشتر می شود. محققان این نظریه را رد کرده و معتقدند، استفاده از مرطوب کننده مناسب، جوش و براقی پوست را کاهش می دهد.

در افرادی که پوستی چرب دارند، عملکرد سد دفاعی (Skin barrier) پوست آن ها ضعیف است. به این معنی که پوست آن ها به سختی رطوبت خود را حفظ می کند.

هنگامی که پوست رطوبت خود را از دست می دهد، دچار بی آبی می شود. این بی آبی موجب می شود پوست برای جبران آن، چربی بیشتری تولید کند. این فرآیند یک چرخه معیوب محسوب می شود. از این رو، برای رهایی از آن باید رطوبت و آب کافی و مورد نیاز پوست را جبران کرد.

آبرسان و یا مرطوب کننده‌ پوست چرب بهتر است بر پایه ی آب و غیرکومدون زا (جوش های زیر پوستی) باشد. این محصولات سبک بوده و منافذ پوست را مسدود نمی کنند.

نکته

توجه به این نکته حائز اهمیت است که چرب بودن پوست، دلیل بر این نیست که آب کافی دارد.

روش های آبرسانی پوست از درون بدن

  • در طول روز مقدار فراوانی آب بنوشید. برای این کار برنامه ریزی وهدف گذاری کنید. به عنوان مثال اگر وزن شما ۶۸ کیلوگرم است باید برای مصرف دو لیتر آب در روز هدف گذاری کنید.
  • از مواد غذایی حاوی آب فراوان مانند هندوانه، توت فرنگی و خیار استفاده کنید. این مواد آب کافی پوست و بدن را تامین کرده و موجب می شود تا سالم و عالی به نظر برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا