Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آشنایی با خواص و کاربرد های اسانس سیب ترش

اسانس سیب ترش یک اسانس خوراکی با عطر و رایحه ای دلپذیر است که از عصاره سیب ترش استخراج می شود. برای تهیه ی این اسانس، اغلب به ترکیب آن روغن هایی اضافه می شود. این کار کمک می کند تا در زمان پخت و سپس قرار گیری در هوای آزاد، عطر و بوی اسانس بدون تغییر و آسیب دیدگی باقی بماند.

اسانس سیب ترش در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد. تاکنون در نشریه علمی جهان شیمی به بررسی اسانس هایی نظیر اسانس رازیانه، اسانس لاوندر، اسانس نسترن، اسانس برنج، اسانس آویشن، اسانس گردو، اسانس توتی فروتی، اسانس خیار و … پرداخته شده است.

در این مقاله به بررسی اسانس سیب ترش، خواص، کاربرد، قیمت خرید و فروش و … می پردازیم.

مشخصات ظاهری سیب

درخت سیب، درخت برگریزی است که معمولا ارتفاع آن در انواع پرورشی از ۱٫۸ تا ۴٫۶ متر و در انواع خودرو تا ۱۲ متر متغیر است. هنگام کاشت، اندازه، شکل و تراکم شاخه ها به وسیله ی ساقه زیر زمینی و روش برش آن تعیین می شود. برگ های درخت متناوب و به رنگ سبز تیره است. شکل برگ ها تخم مرغی ساده با حاشیه های دندانه دار است که از سطح زیرین اندکی کرک دارد.

شکوفه سیب

شکوفه های سیب در فصل بهار، همزمان با جوانه زدن برگ تولید می شود. این درخت دارای گل آذین خوشه ای با ۴ تا ۶ گل است. گل های ۳ تا ۴ سانتیمتری دارای پنج گلبرگ به رنگ های سفید و کمی صورتی است که به تدریج رنگ می بازد. گل مرکزی گل آذین که شاه گل نام دارد پیش از بقیه باز شده و می تواند به میوه ی بزرگتری تبدیل شود.

میوه سیب

میوه سیب اواخر تابستان یا پاییز می رسند. انواع مختلف سیب با اندازه های بسیار متفاوت وجود دارد. هدف پرورش دهندگان تجاری، تولید سیبی به قطر ۷ تا ۸٫۳ سانتیمتر است که با اولویت‌های بازار سازگار باشد. تعدادی از خریداران، به ویژه ژاپنی ها، مصرف سیب بزرگ را ترجیح می دهند. این در حالی است که سیب هایی با قطر کمتر از ۵٫۷ سانتیمتر ارزش کمی در بازار داشته و معمولا برای گرفتن آبمیوه مورد استفاده قرار می گیرند.

میوه سیب
میوه سیب

پوست سیب های رسیده اغلب به رنگ های قرمز، زرد، سبز، صورتی و یا حنایی دیده می شود. گوشت میوه اغلب به رنگ سفید متمایل به زرد کم رنگ است. این در حالی است که گوشت صورتی یا زرد هم دیده شده است. حدود ۴۱٪ حجم سیب از هوای بین سلولی تشکیل شده است. به همین دلیل است که سیب روی آب شناور می ماند.

سیب ترش چیست

سیب ترش یکی از انواع سیب است که شکوفه دهی آن در اواخر زمستان صورت گرفته و در اواسط فصل بهار قابل برداشت است. این سیب طعم متفاوت و پرطرفداری داشته و کاربرد های فراوانی دارد.

اسانس سیب ترش چیست

اسانس یا طعم دهنده سیب ترش خوراکی، فراورده ای است که از عصاره سیب ترش استخراج می شود. برای ساخت و تولید اسانس سیب ترش خوراکی، اغلب به ترکیب آن روغن هایی اضافه می شود. این کار موجب می شود تا در زمان پخت و سپس قرار گیری در هوای آزاد، عطر و بوی آن بدون تغییر و آسیب دیدگی باقی بماند.

به طور کلی اسانس میوه ها دارای همان خواصی هستند که در خود میوه وجود دارد. هسته سیب ترش دارای غلظت بالا و پروتئین فراوانی است. علاوه بر این، سرشار از اسیدهای آمینه، فسفر، منیزیم، آهن، پتاسیم و کلسیم است.

خواص درمانی اسانس سیب ترش

  • یکی از مهم ترین خواص اسانس سیب ترش کنترل احساسات ایجاد آرامش است. از این رو، از بی خوابی، استرس، فشار عصبی، فرسودگی عصبی و بسیاری مشکلات مربوط به اعصاب جلوگیری می کند.
  • عصاره و اسانس سیب ترش تاثیر بسیار خوبی در درمان بیماری هایی نظیر سرماخوردگی، افزایش گردش خون، تب، روماتیسم و آرتروز دارد. به همین دلیل مصرف آن باعث کاهش و تسکین دردهای عضلانی و زخم های ناشی از سوختگی می شود.
    خواص درمانی اسانس سیب ترش
    خواص درمانی اسانس سیب ترش
  • سیب خاصیت ضد ویروسی دارد. از این رو، مصرف اسانس آن سبب تقویت قدرت ایمنی بدن و درمان گلودرد می شود.
  • مشکلات گوارشی نظیر یبوست و اسهال را برطرف می کند.
  • موجب افزاش اشتهای فرد می شود.
  • به دلیل داشتن مقدار زیادی کربوهیدرات، منبع خوبی برای تامین انرژی بدن است.
  • به تثبیت قند خون کمک  می کند.
  • سرشار از ویتامین های زیادی مانند ویتامین C ، A و B6 است.

دیگر خواص درمانی اسانس سیب ترش

  • از بروز مشکلات کبدی جلوگیری می کند.
  • منبعی غنی از آنتی اکسیدان های phytochemicalو polyphenol است. این ترکیبات با جلوگیری از آسیب DNA خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد.
  • کلسترول آن کم بوده و برای لاغری بسیار مفید است.
  • به تصفیه خون کمک می کند.​
  • پوکی استخوان را بهبود می بخشد.
  • برای درمان سنگ کلیه مفید است
  • جوش و آکنه را از بین می برد.
  • به دستگاه گوارش برای هضم کمک می کند.
  • در درمان آسم نقش دارد.

اسانس سیب ترش خوراکی چه کاربرد هایی دارد

  • اسانس، عصاره مواد مختلف است که با توجه به عطر، طعم و خواصی  که دارد، در صنایع گوناگون مانند صنایع دارویی، صنایع غذایی و صنعت عطر سازی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • به طور کلی اسانس ها دارای انواع گوناگون صنعتی، خوراکی و اسانس های عطری هستند. این اسانس ها با روش های مختلف و با استفاده از مواد گوناگون تهیه می شوند.
  • علاوه بر این، در تولید مواد شوینده بهداشتی و تولید داروها، خواص دارویی آن ها مورد توجه قرار می گیرد. برخی از اسانس ها در بازار لوازم قنادی و برخی در تهیه لوازم آرایشی و بهداشتی نظیر تهیه کرم های زیبایی و جوان ساز های پوست کاربرد دارند.
  • از دیگر کاربرد های خواص اسانس سیب ترش می توان به تهیه و ساخت کرم، بالم لب، لوسیون، صابون و محصولات سلامتی و حفاظت از مو، تولید آبمیوه، کیک، شیرینی، آب نبات، ژله، شکلات و … اشاره کرد.

قیمت خرید و فروش اسانس سیب ترش

قیمت خرید و فروش اسانس سیب ترش
قیمت خرید و فروش اسانس سیب ترش

به دلیل کاربردهای فراوانی که این اسانس در صنایع غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی دارد شرکت های مختلفی اقدام به تولید و فروش آن به بازار نمودند. اسانس سیب ترش نسبت به سایر اسانس ها از قیمت خرید و فروش مناسبی برخوردار است.

این اسانس را می توان از فروشگاه های اینترنتی معتبر نیز خریداری نمود. هنگام خرید باید توجه کرد اسانس دارای مجوز های لازم از سازمان غذا و دارو باشد.

خواص درمانی سیب ترش

سیب ترش نسبت به سایر سیب ها دارای طعم متفاوتی است. این میوه خواص درمانی فراوانی دارد که در ادامه این مقاله به آن می پرازیم.

به رفع حالت تهوع و دل پیچه کمک می کند

سیب ترش طبع سرد و خشک دارد. به همین دلیل، قابض بوده و می تواند به درمان حالت تهوع، استفراغ و دل پیچه کمک کند.

در بهبود گوارش و درمان اسهال موثر است

از دیگر خواص سیب ترش تقویت معده و درمان اسهال است. برای این منظور باید آب سیب ترش را با انار مخلوط کرده و میل نمود. این نوشیدنی در درمان حالت تهوع نیز مفید است.

سیب ترش برای کاهش وزن و لاغری مفید است

این نوع سیب دارای کالری کم و فیبر زیاد است. فیبر به صورت محلول در بخش نرم میوه قرار دارد. می تواند باعث جذب آب روده شده و با تشکیل ماده ای شبیه ژل سرعت هضم را کاهش دهد. در نتیجه مصرف آن می تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند. برای این که بیشتر احساس سیری کنید بهتر است که در زمان مناسب یا درست قبل از غذا سیب ترش را میل کنید .

باکتری های مفید روده را افزایش می دهد

فید و پلی فنل های موجود در سیب ترش حتی بعد از جویده شدن و در معرض اسیدهای معده و آنزیم های هضم قرار گرفتن می ‌توانند سالم باقی بمانند. این امر سبب می شود در زمانی که این ترکیبات به روده می رسند با تولید بوتیریک اسید جمعیت باکتری های مفید روده را افزایش دهند.

باکتری های مفید روده را افزایش می دهد
باکتری های مفید روده را افزایش می دهد

سیب ترش سبب کاهش فشار خون می شود

بر اساس گزارش محققان دانشگاه میشیگان، مصرف سیب می تواند سبب کاهش فشار خون، استرس اکسیداتیو و سطح کلسترول خون شود. در این تحقیق ابتدا موش ها را چاق کرده و سپس به نصف آن ها سیب دادند.

نتایج به دست آمده نشان داد، موش هایی که سیب مصرف کرده بودند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها کاهش یافته و به سطح عمومی سلامتی بالاتری دست یافتند .

سیب ترش سبب بهبود سلامت قلب می شود

سیب ترش نسبت به انواع دیگر سیب مقدار پتاسیم بیشتری دارد. پتاسیم یک عنصر الکترولیتی است که می تواند موجب متعادل نگه داشتن مایعات درون و اطراف سلول شود. این تعادل برای جریان الکتریکی داخل بدن که سبب تپیدن قلب می شود حیاتی است.

علاوه بر این، نتایج تحقیقات نشان می دهد مصرف روزانه و منظم سیب می ‌تواند سختی سرخرگ ها را کاهش دهد .به همین دلیل می توان گفت مصرف سیب ترش برای ارتقای سلامت قلب بسیار مفید است .

در تقویت حافظه و کاهش اختلالات اعصاب نقش دارد

یکی از ترکیبات موجود در سیب ترش کوئرستین است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کرده و نسبت به ویتامین سی تاثیر بیشتری در برابر رادیکال های آزاد دارد.

بر اساس پژوهشی که نتایج آن در مجله journal of Agriculture and food chemistry  چاپ شد مشخص گردید کوئرستین  موجود در سیب ترش می تواند اعصاب را در برابر استرس اکسیداتیو که عامل اصلی بروز اغلب بیماری ها است محافظت کند .این ترکیب عالی می تواند اختلال اعصاب نظری آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد .

سیب ترش سرشار از آنتی اکسیدان است

این میوه سرشار از فلاونوئیدها به خصوص سیانیدین و اپی کاتچین است. ‌فلاونوئیدها و ویتامین C از آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند. این ترکیبات می توانند بدن را در برابر آسیب های مضر رادیکال های آزاد محافظت کنند. به همین دلیل، مصرف آن ریسک ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان، دیابت و … را کاهش می دهد.

سیب ترش خاصیت ضد سرطانی دارد

بر اساس پژوهشی که درباره تاثیر سیب ترش روی سلول های سرطانی انجام گرفت، محققان به این نتیجه رسیدند که مصرف سیب ترش روی سه رده سلول سرطانی MCFY ،Hela و HT-29 موثر بوده و از تکثیر سلول ها به ویژه رده سلولی Hela جلوگیری می کند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا