Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

اسانس شیر تافی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

اسانس شیر تافی نوعی اسانس خوراکی است که از شیر تافی به دست می آید.

خرید و فروش مواد شیمیایی صنایع غذایی و دارویی - - بازرگانی امید
خرید و فروش مواد شیمیایی صنایع غذایی و دارویی – – بازرگانی امید

شیر تافی ترکیبی از شکر، کره و آرد است که در اثر حرارت تهیه می شود. این اسانس کاربرد های فراوانی در صنایع غذایی، رایحه درمانی و ماساژ درمانی دارد. اسانس شیر تافی در آب و روغن حلال بوده و به دو صورت مایع و پودر در بازار به فروش می رسد.

تاکنون در نشریه علمی جهان شیمی به بررسی اسانس هایی نظیر اسانس رازیانه، اسانس لاوندر، اسانس نسترن، اسانس برنج، اسانس آویشن، اسانس گردو، اسانس توتی فروتی، اسانس خیار، اسانس سیب ترش، اسانس گندم و … پرداخته شده است. در این مقاله به بررسی اسانس شیر تافی، خواص و کاربرد ها، قیمت خرید و فروش و … می پردازیم.

اسانس چیست

اسانس‌ یک اصطلاح چتری است که برای توصیف عصاره‌ ی گیاهان بسیار غلیظ، تقطیر شده با بخار یا پرس سرد به کار می رود. این عصاره ها تقریبا از یک گیاه مانند دانه ‌ها، گل ‌ها، میوه ‌ها، برگ‌ ها، ساقه ‌ها و ریشه ‌ها استخراج می ‌شوند.

بسیاری بر این باور هستند که مصرف اسانس ها باعث بهبود سلامت جسمی و روانی می ‌شوند. تاکنون، دولت ها و سازمان FDA  به طور گسترده فواید مصرف اسانس ها را مورد مطالعه یا تحقیق قرار نداده است. به همین دلیل، اثرات آن ها هنوز توسط تحقیقات علمی تایید نشده است.

با این وجود، میلیون ها نفر هر روز به رایحه درمانی روی آورده و به توانایی آن در درمان بیماری های رایج سلامتی مانند اضطراب، احتقان و درد مفاصل باور دارند.

کاربرد اسانس ها

اسانس ‌ها دارای فواید روان ‌شناختی، فارماکولوژیک و فیزیولوژیکی هستند. از رایج ترین راه های استفاده از اسانس ها، می توان به استنشاق و استفاده از آن ها روی پوست به صورت ماساژ اشاره کرد. مصرف اسانس های خوراکی نیز تحت نظر پزشک توصیه می شود.

کاربرد اسانس ها
کاربرد اسانس ها

افرادی که از اسانس ها به صورت موضعی استفاده می کنند، تمایل دارند این کار را به منظور زیبایی یا درمان درد انجام دهند. این محصولات از طریق اپیدرم یا لایه بالایی پوست جذب می شوند. سپس از بافت نرم به جریان خون منتقل می شوند. پس از آن به مناطق درمان انتقال یافته و سپس در کبد متابولیزه می شوند.

اکثر مصرف کنندگان تمایل دارند اسانس ها را استنشاق کنند تا اثرات روانی آن ها مانند تسکین استرس را تجربه کنند. هنگامی که این محصولات استنشاق می شوند، مولکول ها در سیستم تنفسی پراکنده می شود. بررسی های انجام شده نشان داده است که مقدار کمی از آن ها بر مغز اثرات مفید می گذارند.

اسانس شیر تافی چیست

اسانس شیر تافی یک اسانس بسیار پرکاربرد در صنایع غذایی، رایحه درمانی و ماساژ درمانی است که فواید بسیاری برای سلامتی دارد. این محصول در آب و روغن حلال بوده و به دو صورت مایع و پودر به بازار عرضه می شود.

در صنعت غذایی از این اسانس برای تهیه بسیاری از محصولات غذایی مانند شیرینی، شکلات و آبنبات استفاده می شود. شیر تافی مانند سایر تافی ها از ترکیب موادی مانند شکر، کره و آرد در اثر حرارت تهیه می شود. اسانس شیر تافی توسط بسیاری از شرکت ها تولید و به بازار عرضه می شود. این اسانس امروزه به جای تافی در تولید بسیاری از محصولات غذایی استفاده می شود.

نکته

تافی نوعی شیرینی است که از ملاس شکر به همراه کره حیوانی و آرد به دست می آید. مخلوط حاصل تا دمای تقریبی ۱۴۰ درجه سانتی گراد گرم شده و نوعی آبنبات ترد و شکننده را تولید می کند که آن را تافی می نامند.

گاهی می توان به تافی ها رنگ و اسانس های مختلف میوه ای اضافه کرده و محصولاتی نظیر تافی شیری، شکلاتی، میوه ای، کاکائویی و … تولید کرد.

اسانس شیر تافی چه کاربرد هایی دارد

اسانس شیر تافی چه کاربرد هایی دارد
اسانس شیر تافی چه کاربرد هایی دارد

همان طور که گفته شد این اسانس در آروماتراپی و صنایع غذایی کاربرد دارد. در صنعت شیرینی و شکلات از این اسانس برای تولید انواع کیک، شیرینی، آدامس، کاکائو، شکلات، آبنبات، پاستیل، بیسکویت، نوشیدنی، آبمیوه، چای، بستنی و … استفاده می شود. در واقع استفاده از تافی های شیری کار طعم دهندگی در صنایع غذایی را بسیار آسان می کند.

قیمت خرید و فروش اسانس شیر تافی

با توجه به کاربرد های فراوانی که این اسانس در صنایع غذایی و درمانی دارد شرکت های بسیاری اقدام به تهیه و عرضه ی آن به بازار نمودند. این اسانس به دو شکل مایع و پودری به فروش می رسد.

شرکت نیکو شیمی این اسانس را از فرانسه و آلمان به کشور وارد و در بازار به فروش می رساند. اسانس شیر تافی را می توان از فروشگاه های اینترنتی معتبر نیز خریداری کرد. هنگام خرید محصول باید دقت شود از مجوز های سازمان غذا و دارو برخوردار باشد.

خصوصیات اسانس شیر تافی

اسانس شیر تافی محبوبیت بسیاری بین مصرف کنندگان دارد. تافی شیری مانند سایر تافی ها از ترکیب مواد اولیه مانند ملاس شکر، کره و آرد همراه با حرارت تهیه می شود.

هر چه میزان آب موجود در تافی بیشتر باشد، بافت نرم تری دارد. در عوض هر چه تافی ها حرارت بیشتری دیده باشند بافت آن ها سخت تر و شکننده تر است. پس از حرارت دیدن تافی، اسانس شیر را به صورت پودری به آن اضافه و تافی شیری تهیه می کنند. پس از آن اسانس این تافی ها تهیه شده و توسط شرکت های تولید کننده به بازارعرضه می گردد.

در حال حاضر به جای تهیه و استفاده از خود تافی در صنایع شیرینی پزی، از اسانس آن برای اضافه کردن به محصولات استفاده می شود. در نتیجه اسانس تافی ها در طعم های مختلف تهیه و به صورت مایع و پودر به فروش می رسد.

تنوع بالای اسانس تافی ها موجب استفاده روز افزون آن ها در صنعت شیرینی پزی شده است. زیرا موجب سهولت و افزایش تنوع طعم در محصولات شیرینی و شکلات می شود.

خصوصیات اسانس شیر تافی
خصوصیات اسانس شیر تافی

خواص درمانی اسانس شیر تافی

سابقه ی استفاده از اسانس ها در رایحه درمانی یا آروماتراپی به هزاران سال قبل باز می گردد. مصریان باستان برای اولین بار بخورهای ساخته شده از چوب های معطر، گیاهان و ادویه جات را می سوزاندند و از آن برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده می کردند. به همین دلیل امروزه، تولید و مصرف اسانس ها به یک تجارت جهانی ۱۲ میلیارد دلاری تبدیل شده است که طرفداران بسیاری در سراسر جهان دارد.

روش استفاده از اسانس شیر تافی

مطمئن ترین راه برای مصرف اسانس شیر تافی، رقیق کردن آن برای استفاده موضعی و یا انتشار آن ها برای استنشاق مستقیم است. هنگام استفاده موضعی، اسانس ها را باید همراه با یک روغن حامل استفاده کرد.

در طب سنتی توصیه می شود اسانس ها برای جذب بهتر به کف پا ماساژ داده شود. علاوه بر این، می توان این محصولات را بالای پاها، بازوها، مچ دست، گردن و پشت گوش نیز مالید.

به افرادی که اسانس ها را استنشاق می ‌کنند، توصیه می شود از دیفیوزر بدون آب یا مبتنی بر آب استفاده کنند. دیفیوزر های بدون آب برای کسانی که مشکلات تنفسی یا وضعیت های نقص ایمنی دارند عالی است. زیرا، حذف آب خطر پخش شدن باکتری های موجود در آب را به مقدار قابل توجهی کاهش می دهد.

عوارض جانبی مصرف اسانس شیر تافی

در اغلب موارد، اگر به درستی از اسانس ها استفاده شود، بی خطر هستند. اما مصرف بیش از حد آن ها، ممکن است برای سلامتی عوارض و خطراتی را به دنبال داشته باشد.

از این رو توصیه می شود در صورت استفاده ی موضعی از اسانس ها، ابتدا آن ها را با استفاده از یک روغن حامل رقیق کنید. سپس روی ناحیه کوچکی از پوست مالیده و مراقب واکنش پوست باشید. به زنان باردار و شیرده نیز توصیه می شود، این محصولات را فقط تحت نظر و مشورت پزشک متخصص مصرف کنند.

عوارض جانبی مصرف اسانس شیر تافی
عوارض جانبی مصرف اسانس شیر تافی

مسمومیت با اسانس ها چه علائمی دارد

اسانس های گیاهی به سرعت جذب بدن می ‌شوند. از این رو، علائم مسمومیت با آن ها تنها پس از گذشت ۳۰ دقیقه از مصرف قابل مشاهده است. شدت سمیت با آن ها به نوع اسانس و مقدار مصرف شده بستگی دارد. از علائم رایج مسمومیت با اسانس ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • خواب آلودگی، تنفس آهسته یا کم عمق
  • تشنج
  • سرفه مداوم، تنگی نفس، خس خس سینه
  • حالت تهوع، استفراغ یا اسهال
  • تحریک پوست
  • قرمزی چشم، سوزش یا درد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا