Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

سرماخوردگی کلیه چیست |علت و درمان خانگی سرماخوردگی کلیه

سرماخوردگی کلیه یا پیلونفریت ناشی از عفونت باکتریایی یا ویروسی است. اکثر عفونت های کلیوی به صورت عفونت های مجاری ادراری یا عفونت های مثانه شروع می شوند. عفونت‌ های دستگاه ادراری از مجاری ادراری منشأ می ‌گیرند و باعث التهاب لوله‌ های بینابینی می‌ شوند و در نهایت پارانشیم کلیه را درگیر می ‌کند.

۹۰ درصد موارد سرماخوردگی کلیه توسط باکتری اشریشیا کلی (E coli) ایجاد می شود. باکتری هایی مانند استافیلوکوک نیز از طریق جریان خون وارد کلیه ها شده و باعث سرماخوردگی کلیه می شوند. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با سرماخوردگی کلیه و درمان خانگی سرماخوردگی کلیه ارائه می گردد لطفا تا انتها با ما همراه باشید.

علت سرماخوردگی کلیه

هیپرپلازی خوش خیم پروستات – این بیماری با بزرگ شدن غده پروستات منجر به تنگی مجرای ادراری می شود.

رفلاکس وزیکوورترال – جریان معکوس ادرار از مثانه به سمت کلیه، ریفلاکس مثانه است.

بارداری – شرایط بزرگ شدن رحم در دوران بارداری می تواند حالب ها را فشرده کند و جریان ادرار را کاهش دهد. بنابراین به باکتری ها اجازه می دهد به کلیه ها مهاجرت کنند.

دیابت شیرین – دیابت قندی کنترل نشده می تواند خطر ابتلا به پیلونفریت را ایجاد کند.

بیماری های تضعیف کننده سیستم ایمنی – بیماری های سیستمیک که باعث نقص ایمنی می شوند عبارتند از عفونت HIV (ویروس نقص ایمنی انسانی)، سرطان، لوپوس، دیابت، برخی داروها، یا تعداد کم گلبول های سفید خون.

ناهنجاری های ساختاری – ناهنجاری هایی که جریان ادرار را مسدود می کنند شامل استنت، سنگ، جراحی و تنگی می شود.

علائم سرماخوردگی کلیه

علائم عفونت کلیه به سن بستگی دارد. علائم ممکن است شامل:

  • تب
  • حالت تهوع و استفراغ
  • درد در پشت، پهلو یا کشاله ران
  • ادرار تیره، کدر و بدبو
  • تکرر ادرار و دردناک

کودکان کوچک تر یک یا دو ساله ممکن است هیچ علامتی از عفونت کلیه به جز تب بالا نداشته باشند. بزرگسالان بالای ۶۵ سال مبتلا به عفونت کلیه نیز ممکن است علائم معمولی نداشته باشند ولی علائم دیگری مانند گیجی، توهم و گفتار درهم و برهم مشاهده می شود.

علائم سرماخوردگی کلیه
علائم سرماخوردگی کلیه

عوارض سرماخوردگی کلیه 

عفونت درمان نشده می تواند به کلیه ها آسیب برساند و منجر به مشکلات طولانی مدت شود که شامل موارد زیر است:

  • آبسه کلیه
  • فشار خون
  • نارسایی حاد کلیه
  • ترومبوز ورید کلیه
  • سپسیس
  • پیلونفریت آمفیزماتوز: این یک عارضه بسیار نادر و تهدید کننده زندگی است.

درد کلیه

درد کلیه می تواند دلایل زیادی داشته باشد. ممکن است نشانه عفونت، آسیب یا مشکل سلامتی دیگری مانند سنگ کلیه باشد. درد کلیه اغلب با کمردرد اشتباه گرفته می‌ شود. برای یافتن علت درد کلیه و یافتن درمان مناسب با پزشک خود صحبت کنید ولی علت های معمول درد کلیه ناشی از موارد زیر است:

سنگ کلیه

سنگ کلیه یکی از شایع ترین علل درد کلیه است. سنگ کلیه زمانی اتفاق می افتد که مواد زائد در خون شما جمع می شوند و در کلیه ها به هم می چسبند و توده هایی را تشکیل می دهند. سنگ های کوچک کلیه ممکن است در دستگاه ادراری شما حرکت کنند و همراه با ادرار خارج شوند. با این حال، دفع سنگ های بزرگتر می تواند بسیار دردناک باشد، یا ممکن است برای برداشتن آنها نیاز به جراحی داشته باشید.

عفونت مجاری ادراری

عفونت‌ های دستگاه ادراری (UTIs) توسط باکتری‌ های موجود در دستگاه ادراری ایجاد می ‌شوند و می ‌توانند هنگام ادرار کردن باعث درد و سوزش شوند. بیشتر عفونت های ادراری در مثانه و مجرای ادرار اتفاق می افتد. UTI همچنین می تواند باعث تب و نیاز به دفع مکرر ادرار شود.

کم آبی بدن

کم آبی بدن (نداشتن آب کافی در بدن) گاهی اوقات می تواند باعث درد کلیه شود. کم‌ آبی بدن می ‌تواند از طریق تعریق زیاد، استفراغ، اسهال، ادرار بیش از حد یا برخی بیماری‌ ها مانند دیابت اتفاق بیفتد.

عفونت کلیه

عفونت‌ کلیه توسط باکتری‌ هایی ایجاد می ‌شوند که معمولا از قسمت دیگری از دستگاه ادراری به کلیه ‌های شما سرایت می ‌کنند. زنان به دلیل ساختار بدنشان بیشتر در معرض عفونت کلیه قرار دارند. اگر فکر می کنید عفونت کلیه دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.

آسیب کلیه

گاهی اوقات، کلیه‌ های شما ممکن است آسیب ببینند، برای مثال در صورت سقوط یا تصادف یا در حین ورزش ‌هایی مانند بوکس یا فوتبال. درد ناشی از آسیب کلیه می تواند خفیف یا بسیار قوی باشد.

سرطان کلیه

سرطان کلیه ممکن است در اوایل هیچ درد یا علائم دیگری ایجاد نکند. با بدتر شدن سرطان، ممکن است متوجه دردی شوید که در پهلو، کمر یا شکم شما از بین نمی رود. همچنین ممکن است تب یا خون در ادرار داشته باشید. با این حال، این علائم همیشه به معنای ابتلا به سرطان کلیه نیست – بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر نیز می توانند این علائم را ایجاد کنند.

کلیه پلی ‌کیستیک

بیماری کلیه پلی کیستیک باعث می شود کیست ها (مواد پر از مایع) در کلیه های شما رشد کنند. این کیست ها سایز کلیه ها را افزایش می دهند و می توانند باعث درد در پشت یا پهلو شوند.

درمان سرماخوردگی کلیه
درمان سرماخوردگی کلیه

درمان سرماخوردگی کلیه

سفالوسپورین های نسل اول شامل پنی سیلین ها (آموکسی سیلین) داروی انتخابی برای درمان سرماخوردگی کلیه است. از آنجایی که باکتری ها گرم منفی هستند، پنی سیلین ها عملکرد خوبی در برابر باسیل های گرم منفی دارند.

در نوزادان سه تا شش ماهه از نیتروفورانتوئین استفاده می شود. کودکان بزرگتر و بزرگسالان را می توان با تری متوپریم-سولفامتوکسازول درمان کرد.

قرص سرماخوردگی کلیه

آنتی بیوتیک ها اولین خط درمان عفونت کلیه هستند. آنها را می توان به صورت داخل وریدی، خوراکی یا هر دو تجویز کرد. در حالی که یک نمونه ادرار برای کشت به آزمایشگاه فرستاده می ‌شود، پزشک ممکن است درمان احتمالی را با آنتی ‌بیوتیک ‌هایی آغاز کند که علیه رایج ‌ترین انواع باکتری‌ ها موثر است.

هنگامی که نتایج کشت مشخص شد و نوع باکتری شناسایی شد، آنتی بیوتیک را می توان جایگزین کرد تا به طور موثرتری باکتری را هدف قرار می دهد.

برای تب یا ناراحتی نیز می توانید یک مسکن (پاراستامول) مصرف کنید. بهتر است از مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن خودداری کنید.

درمان خانگی سرماخوردگی کلیه

  • مصرف ادویه ها را کم کنید.
  • تا جایی که می توانید آب بخورید.
  • آب آناناس تازه، آب پرتقال، آب نیشکر، آب لیموی تازه و آب نارگیل تازه همگی بسیار مفید هستند.
  • میوه های فصلی از جمله سیب، انگور، هلو، توت، انار، انجیر و آلو را به مقدار زیاد مصرف کنید.

بدن شما می تواند پروبیوتیک ها را از باکتری های لاکتوباسیل موجود در کشک جذب کند و از آنها برای بازگرداندن هرگونه عدم تعادل ناشی از بیماری های باکتریایی استفاده کند.

آشپزی با دارچین می تواند به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. همچنین می توانید دارچین را به دمنوش های گیاهی اضافه کنید تا یک اثر ضد باکتریایی در برابر E. coli که می تواند باعث عفونت سیستم ادراری شود، ایجاد کند.

ادویه هل به عنوان یک مدر، فوق العاده خوب عمل می کند. غلاف هل را روزانه بجوید تا مواد زائد، نمک، آب اضافی، آلاینده ها و عفونت های سیستم ادراری، مثانه و کلیه ها از بین برود.

عوارض سرماخوردگی کلیه 
عوارض سرماخوردگی کلیه

درمان عفونت کلیه در خانه

کلیه ها یکی از مهم ترین اندام های بدن شما هستند و بدن را از شر سموم و مواد زائد موجود در خون خلاص می کنند. کلیه ها خون شما را فیلتر می کنند و آن را تمیز نگه می دارند. به همین دلیل، باید عفونت کلیه را بسیار جدی بگیرید.

بسیاری از شرایط شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت کلیه قرار می دهد. به خاطر داشته باشید که اگر مشکوک به عفونت کلیه هستید، باید به پزشک مراجعه کنید. با این حال، چند درمان خانگی مفید برای عفونت کلیه وجود دارد که می ‌توانید با پیروی از توصیه‌ های پزشکتان امتحان کنید.

استفاده از آلوئه ورا

آلوئه ورا ترکیبات مفید بسیار زیادی دارد. می توانید از آلوئه ورا برای درمان درد و التهاب خفیف استفاده کنید. این گیاه حاوی اجزای فعالی است که به مبارزه با استافیلوکوک و انواع مختلف باکتری کمک می کند. این اجزای فعال به جلوگیری از رشد باکتری ها در دستگاه ادراری و کلیه ها کمک می کنند.

استفاده از محصولات لبنی

یکی دیگر از درمان های خانگی مفید فرآورده های شیر تخمیر شده است. محصولات شیر تخمیر شده حاوی باکتری های با ارزش بسیاری هستند که می توانند به طور کلی از عود عفونت های دستگاه ادراری جلوگیری کنند.

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب حاوی بسیاری از اجزای فعال و مفید مانند پتاسیم، پروبیوتیک ها و منیزیم است. همچنین گنجینه ای از آنزیم های ارزشمند مختلف است. سرکه سیب یک درمان خانگی برای مجموعه ای از مشکلات است. می تواند سطح pH را در بدن شما متعادل کند، به همین دلیل است که برای درمان رفلاکس اسید نیز استفاده می شود. برای این منظور سرکه سیبی را انتخاب کنید که هم ارگانیک و هم خام باشد. سرکه سیبی که پاستوریزه شده است، باکتری های مفیدی را در درون خود نخواهد داشت.

برای عفونت کلیه چه بخوریم

موسسه پلی تکنیک Worcester در ماساچوست در سال ۲۰۱۰ مطالعه ای انجام داد که نشان داد آب کرن بری می تواند به مدیریت عفونت های دستگاه ادراری کمک کند. در بیشتر موارد، عفونت کلیه به عنوان یک عفونت مجاری ادراری شروع می شود.

آب زغال اخته خالص می تواند باعث ایجاد برخی تغییرات مفید در باکتری E.coli شود که باکتری اصلی عامل عفونت مجاری ادراری و عفونت کلیه است. E. coli به طور طبیعی در روده ساکن است. با این حال، زمانی که باکتری ها به مجرای ادرار منتقل می شوند، مشکلات شروع می شود.

شایان ذکر است که نوشیدنی بازاری زغال اخته یا آب میوه های حاوی قندهای اضافه شده و سایر مواد از گسترش باکتری ها جلوگیری نمی کند.

درمان سرماخوردگی کلیه در طب سنتی
درمان سرماخوردگی کلیه در طب سنتی

درمان سرماخوردگی کلیه در طب سنتی

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم هایی هستند که فواید زیادی برای سلامتی دارند. پروبیوتیک ‌های قوی باکتری ‌های مفیدی را برای حمایت از ایمنی و سلامت کلی در روده فراهم می ‌کنند. باکتری های مفید برای درمان بسیاری از شرایط مختلف استفاده می شود.

حتی با وجود اینکه هیچ مدرک روشنی ثابت نمی کند که پروبیوتیک ها در درمان عفونت مجاری ادراری یا کلیه نقش دارند، آنها باکتری های مضر را کاهش داده و توانایی آنها را برای رشد و انتشار در سراسر بدن محدود می کنند.

آنها همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. به عنوان مثال، باکتری های خاصی با افزایش تولید آنتی بادی های خاص، قدرت سیستم ایمنی را بهبود می بخشند.

درمان عفونت مجرای ادرار یا کلیه توسط داروها تقریبا تمام باکتری ‌های بدن شما را از بین می‌ برد، چه خوب و چه بد. پروبیوتیک ها باکتری های خوب را به روده شما باز می گرداند و به تعادل پاسخ بدن شما به این داروها کمک می کند.

درمان قطعی و فوری سرماخوردگی کلیه

بلوبری ها خوشمزه، مقرون به صرفه و یک خوراکی فوق العاده برای درمان سرماخوردگی یا عفونت کلیه هستند. این میوه یکی دیگر از داروهای طبیعی برای پیشگیری از عفونت مجاری ادرار و کلیه است. همچنین می تواند روند بهبود عفونت موجود را تسریع کند. بلوبری حاوی پروآنتوسیانیدین است که یک آنتی اکسیدان است.

تحقیقات نشان داده است که بلوبری ممکن است با جلوگیری از چسبیدن باکتری های آسیب رسان به دیواره های دستگاه ادراری از عفونت کلیه جلوگیری کند.

درمان عفونت کلیه

اکثر افراد مبتلا به پیلونفریت حاد با موفقیت با آنتی بیوتیک درمان می شوند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند. با این حال، در موارد عفونت‌های بسیار شدید و یا پیچیده، بستری شدن در بیمارستان ممکن است بی ‌خطرترین راه باشد تا عفونت را به‌ طور مداوم کنترل کرده و گسترش آن را به بهترین نحو جلوگیری کند.

داروی سرماخوردگی کلیه

مسکن هایی مانند پاراستامول (استامینوفن) و ایبوپروفن را می توان به صورت خوراکی برای کنترل درد مصرف کرد. رایج ترین شکل درمان پیلونفریت حاد آنتی بیوتیک است.

فلوروکینولون ها (مانند سیپروفلوکساسین یا لووفلوکساسین)، در مناطقی که مقاومت دارویی کم است، موثر هستند. سفتریاکسون و جنتامایسین نیز برای درمان این بیماری تجویز می شوند.

آنتی بیوتیک های خوراکی بتالاکتام، تری متوپریم و سولفامتوکسازول معمولا مفید نیستند. مقاومت قابل توجهی به فلوروکینولون ها در میان باکتری E. coli وجود دارد  بنابراین درمان با چنین آنتی بیوتیک هایی ممکن است، موثر نباشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا