Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش مناسب در دوران شیردهی

دمنوش مناسب در دوران شیردهی ممکن است ایده خوبی برای  مادران شیردهی باشد که امیدوارند با شیر خودشان نوزاد را به خوبی تغذیه کنند. دمنوش های گیاهی طبیعی زیادی برای دوران شیردهی وجود دارد، تنها نگرانی در رابطه با آنها این است که آیا برای مادر و نوزاد ایمن هستند و آیا واقعاً موثر هستند یا خیر.

گیاهان دارویی برای قرن ها است که در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرند. دمنوش های گیاهی برای شیردهی استفاده می شوند تا به مادران در حفظ یا افزایش شیر کمک کند. شما همچنین می توانید از ترکیب مختلفی از گیاهان  دارویی برای حمایت از شیردهی و همچنین تحریک تولید شیر استفاده کنید. این دمنوش های گیاهی  باعث آرامش مادر نیز می شوند که تاثیر مثبتی بر شیردهی دارد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

نکات مهم در رابطه با دمنوش مناسب در دوران شیردهی

دمنوش های گیاهی به طور کلی برای مادر و نوزاد بی خطر تلقی می شوند ، اما مانند همه چیز ، همیشه موارد استثنا وجود دارد. بسیاری از گیاهانی که در دمنوش ها برای شیردهی استفاده می شود در طول تاریخ به عنوان دارو مورد استفاده قرار گرفته است. بنابراین درست مانند هر دارویی ، گیاهان نیز می توانند عوارض جانبی خود را داشته باشند. به همین دلیل بهتر است قبل از استفاده از دمنوش برای شیردهی با پزشک خود مشورت کنید. پزشک می تواند اطلاعات بیشتری را با توجه به نیازهای هر فرد و همچنین میزان و دفعات مصرف آن در اختیار شما قرار دهد.

نحوه شروع مصرف دمنوش مناسب در دوران شیردهی

مانند سایر داروها ، بهتر است دمنوش ها را برای دوران شیردهی با دوزهای کوچک شروع کنید. این امر خطر عوارض جانبی را کاهش می دهد. وقتی بدن به گیاهان عادت کرد ، می توان افزایش تدریجی آن را انجام داد. دوزهای توصیه شده معمولا  برای افراد مختلف متفاوت هستند . یک دوز کوچک ممکن است برای یک فرد کافی باشد در حالی که دوز بالاتر ممکن است برای شخص دیگر لازم باشد.

فواید و خواص دمنوش مناسب در دوران شیردهی
فواید و خواص دمنوش مناسب در دوران شیردهی

انواع دمنوش مناسب در دوران شیردهی کدامند؟

گیاهان متداول در دمنوش های شیردهی عبارتند از: شنبلیله ، خار مریم ، رازیانه ، گزنه ، یونجه ، انیسون ، ریشه ختمی ، برگ تمشک قرمز و گشنیز. ترکیبی برخی از این گیاهان نه تنها میزان شیر مادران را افزایش می دهد بلکه به آرامش و سلامت مادر و کودک نیز کمک می کند.

گیاهان مختلف طعم دلپذیری در یک دمنوش ایجاد می کنند که مادران را به مصرف آنها ترغیب می کند. مادران می توانند گیاهان مورد علاقه خود را انتخاب کرده و چای را بر اساس ترجیحات خود تهیه کنند (به شرطی که گیاهان از منبع معتبر خریداری شوند) ، یا یکی از گزینه های ترکیبی آماده را از فروشگاه خریداری کنند. دمنوش های زیادی برای شیردهی در بازار وجود دارد و هر مارک دارای ترکیب منحصر به فردی از گیاهان است. با مشورت پزشک شما می توانید از دمنوش های آماده نیز استفاده کنید.

فواید و مزایای دمنوش مناسب در دوران شیردهی

برگ های مورینگا (Moringa Oleifera)

برگ های مورینگا سرشار از ویتامین های A ، C ، B ،  E و آهن است که یک ماده معدنی ضروری در دوران بارداری و شیردهی است. مورینگا همچنین یک گیاه لاکتوژنیک است که به افزایش و غنی سازی تولید شیر مادر کمک می کند.

گزنه (Urtica dioica)

گزنه یک گیاه مغذی و معدنی است که به دلیل داشتن مقدار زیادی ویتامین (B ، C ، A) و مواد معدنی (کلسیم ، آهن ، منیزیم) به زنان باردار و شیرده توصیه می شود. گزنه به تحریک تولید شیر مادر و افزایش کیفیت آن کمک می کند.

جو دوسر (Avena sativa)

جو دوسر سرشار از ویتامین A ، B1  و D و مواد معدنی (کلسیم ، منیزیم ، آهن و فسفر) است. جو دوسر حاوی پروتئین بیشتری نسبت به سایر غلات است و به دلیل مقدار بالای مواد مغذی برای زنان شیرده مفید است.

رازیانه (Foeniculum vulgare)

رازیانه یکی از معروف ترین دمنوش های لاکتوژنیک است. سرشار از کلسیم ، ویتامین C و فلاونوئیدها است و به خوبی با سایر گیاهان لاکتوژنیک ترکیب می شود. علاوه بر این  رازیانه برای از بین بردن قولنج در نوزادان بسیار مفید است.

فواید و خواص دمنوش مناسب در دوران شیردهی
فواید و خواص دمنوش مناسب در دوران شیردهی

برگ تمشک قرمز (Rubus idaeus)

برگ تمشک قرمز سرشار از ویتامین های A ، B ،  C و E ، اسید فولیک و مواد معدنی ضروری مانند کلسیم ، منیزیم و پتاسیم است. چای برگ تمشک قرمز به دلیل خواص مغذی در دوران شیردهی بسیار مفید است و به افزایش شیر و تعادل طبیعی هورمون ها کمک می کند.

گلبرگ های گل رز

گلبرگ های گل رز دارای خواص دارویی زیادی هستند. دمنوش گل رز سرشار از ویتامین C هستند که جذب آهن را که یک ماده معدنی ضروری برای زنان شیرده است ، تسهیل می کند. آنها همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با خستگی کمک می کنند.

چای سبز

آیا می توانید در دوران شیردهی چای سبز بنوشید؟ اکثر چای های سبز حاوی کافئین هستند ، اما ممکن است بتوانید چای سبز بدون کافئین را پیدا کنید. مصرف زیاد چای سبز برای زنان شیرده توصیه نمی شود. این گیاه از نظر ایمنی در دوران شیردهی آزمایش نشده است.

چای بابونه

گاهی اوقات از چای بابونه برای کمک به استراحت یا خواب بهتر مادر استفاده می شود و حتی می تواند به آرام کردن نوزاد در حال دندان درآوردن کمک کند. مطمئن شوید بدون کافئین است. اگر فاقد کافئین است ، بسته به اینکه از سایر محصولات کافئین مانند شکلات ، قهوه و غیره استفاده می کنید یا خیر می توانید سه فنجان در روز بنوشید.

یونجه:

دمنوش یا عرق یونجه را می توان با خیال راحت  برای افزایش شیردهی اضافه کرد. این دمنوش می تواند میزان شیر را از ۵۰ تا ۱۰۰ سی سی افزایش دهد. همچنین می تواند در ترکیب با شنبلیله ، خارمریم و ختمی استفاده شود.

خارمریم:

خارمریم یک دمنوش گیاهی بسیار مفید برای سلامتی است که عنوان یک گالاکتاژنیک قوی برای افزایش میزان شیر استفاده می شود.

زنجیبل

استفاده از دمنوش زنجبیل برای تسکین شکم و افزایش گردش خون عالی است و نوشیدن آن در دوران شیردهی بی خطر است.

فواید و خواص دمنوش مناسب در دوران شیردهی
فواید و خواص دمنوش مناسب در دوران شیردهی

دمنوش های گیاهی که ممکن است میزان شیر را کاهش دهند

از مصرف مقادیر زیادی از گیاهان زیر و سایر داروهای گیاهی باید در دوران شیردهی اجتناب شود زیرا مشخص شده است که میزان شیر را کاهش می دهد. بعید است که میزان مصرف این گیاهان در آشپزی نگران کننده باشد ولی ممکن است مقادیری که برای دارو درمان مورد استفاده قرار گیرد، مشکل ایجاد کند.

با این حال ، برخی از مادران پس از خوردن دمنوش هایی مانند مریم گلی یا مقدار زیادی دمنوش نعناع متوجه کاهش شیر خود شوند. این گیاهان گاهی توسط مادران شیرده برای درمان تولید بیش از حد یا هنگام از شیر گرفتن نوزاد استفاده می شود. این دمنوش ها عبارتند از:

دمنوش های گیاهی مضر برای مادر و یا نوزاد در دوران شیردهی

از مصرف برخی  گیاهان دارویی در دوران شیردهی به دلیل احتمال آسیب رساندن به مادر و یا نوزاد باید خودداری شود. در اینجا چند گیاه وجود دارد که به طور کلی برای مادران شیرده منع مصرف دارد. توجه داشته باشید که این لیست به هیچ وجه کامل نیست و حتما قبل از مصرف هر دمنوش گیاهی با پزشک خودتان مشورت کنید.

  • جینسینگ
  • ریواس
  • انیسون ستاره ای
  • چوب افسنطین

بنابراین اگر می خواهید در دوران شیردهی دمنوش گیاهی استفاده کنید موارد زیر را حتماً رعایت کنید:

قبل از نوشیدن دمنوش گیاهی با پزشک خود مشورت کنید. بررسی کنید که چای گیاهی فاقد کافئین باشد. برخی از دمنوش های گیاهی حاوی کافئین هستند که در دوران شیردهی باید از آنها کرد.

قبل از خرید یک بسته چای کیسه ای از سوپرمارکت ، مواد تشکیل دهنده چای گیاهی را بخوانید تا هرگونه حساسیت غذایی قوی پیشگیری کنید.

فواید و خواص دمنوش مناسب در دوران شیردهی
فواید و خواص دمنوش مناسب در دوران شیردهی

طرز تهیه دمنوش مناسب در دوران شیردهی

همه مواد را در یک ظرف شیشه ای درب دار قرار دهید و در ظرف را ببندید. ۱ قاشق غذاخوری از هریک از گیاهان فوق را در یک فنجان آب جوش (۲۵۰ میلی لیتر) بریزید و درب آن را ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بپوشانید تا دم بکشد. به طور متناوب ، می توانید از دمنوش های بالا استفاده کنید.

می توانید مقداری برگ نعناع تازه را به دمنوش خود اضافه کنید یا از انواع شیرین کننده استفاده کنید. بسته به سلیقه خود می توانید آن را گرم یا سرد بنوشید.

دمنوش گیاهی یک مکمل غذایی است. به شرط داشتن رژیم غذایی غنی و متعادل و استراحت کافی  به افزایش و غنی سازی تولید شیر مادر کمک می کند. برای بهترین نتیجه ، می توانید نوشیدن آن را در پایان سه ماهه سوم (۲ فنجان در روز) شروع کنید. دمنوش های گیاهی ذکر شده برای دوران بارداری نیز بی خطر هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا