Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق آرتیشو چیست ؟ خواص ، فواید و قیمت خرید و فروش آن

عرق آرتیشو که از برگ های گیاه آرتیشو به دست می آید دارای طبیعت گرم و کمی خشک ( صفراوی ) است. این گیاه در زبان فارسی به نام کنگر فرنگی شناخته می شود . سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین ها و مواد معدنی بوده و خاصیت ضد التهابی دارد.

در طب سنتی از این عرق برای تصفیه ی خون ، درمان اختلالات کبدی، دفع سموم بدن، کاهش چربی خون، اوره، پیشگیری و درمان دیابت و افزایش توان جنسی استفاده می شود. از آنجا که این گیاه طعم دلپذیری ندارد استفاده از چای و یا عرق آرتیشو به دلیل عطر و طعم ملایم ترجیح داده می شود و این محصولات در میان مصرف کنندگان محبوبیت بسیار بیشتری دارد.

عرق آرتیشو منبعی غنی از انواع ویتامین ها، اسید های چرب، کربوهیدرات، پروتئین و مواد معدنی است. این عرق تقریبا تمامی ترکیبات موجود در گیاه را در خود دارد . به همین دلیل از ارزش غذایی بالایی برخوردار است .

پیش از این در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی انواع عرقیات گیاهی مانند عرق دارچین، شقایق، آویشن، زعفران، آلوئه ورا و … و دمنوش هایی نظیر رویبوس، اولانگ و … پرداخته شده است. در این مقاله سعی بر آن است که به معرفی و بررسی عرق آرتیشو یا کنگر فرنگی بپردازیم.

گیاه آرتیشو

گیاه آرتیشو بومی مناطق مدیترانه ای است . به همین دلیل، در رژیم غذایی مردم این مناطق بسیار دیده می شود . این گیاه چند ساله دارای ساقه ی راست است که ارتفاع آن می تواند به یک متر برسد. برگ های پهن و دراز آن مانند گیاه کاهو بوده و به رنگ سبز تیره است. میوه ی گیاه آرتیشو در انتهای ساقه و به شکل میوه ی کاج یا سیب فلس دار می روید.

گلبرگ های گل این گیاه ضخیم و گوشتی است. به طوری که قسمت های انتهایی آن که ضخیم است مصرف خوراکی دارد. میوه ی گیاه نیز اغلب به همراه سالاد و به صورت خام یا آب پز مورد استفاده قرار می گیرد.

عرق آرتیشو
عرق آرتیشو

عرق آرتیشو حاوی چه ترکیباتی است

عرق آرتیشو از ارزش غذایی بالای برخوردار است و تقریبا حاوی تمامی ترکیبات موجود در گیاه آرتیشو است. هر ۱۰۰ گرم از این گیاه تقریبا معادل ۴۷ کیلوکالری ، ۵۱.۱۰ گرم کربوهیدرات ، ۳.۲۷ گرم پروتئین ، ۰.۱۵ گرم چربی و ۵.۴ گرم فیبر غذایی است .

علاوه بر این ، این عرق منبعی غنی از ویتامین های A ،B۶ و C، نیاسین، تیامین، اسید فولیک، اسید پانتوتنیک، سینارین، لاکتون و مواد معدنی مانند فسفر، پتاسیم، کلسیم، مس، آهن و منگنز است .

قیمت خرید و فروش عرق آرتیشو چگونه است

عرق آرتیشو ، از جمله عرقیات سنتی محسوب می شود که به دلیل داشتن فواید بی نظیر از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. از این جهت شرکت های تولیدی بسیاری در داخل کشور اقدام به تهیه ی این محصول نموده اند. قیمت خرید و فروش این عرق همانند عرق دارچین، شاتره، خار مریم و بید مشک است. از این رو، برای تهیه ی نیاز نیازی به پرداخت هزینه های گزاف نیست.

این عرق را می توان به راحتی از عطاری ها و فروشگاه های اینترنتی معتبر خریداری نمود . هنگام خرید باید توجه داشت این محصول از تائیدیه وزارت بهداشت برخوردار باشد.

قیمت خرید و فروش عرق آرتیشو چگونه است ؟
قیمت خرید و فروش عرق آرتیشو چگونه است ؟

طرز تهیه عرق آرتیشو چگونه است

برای تهیه ی این عرق ، ابتدا برگ های سالم گیاه را جمع آوری می کنند . سپس آن ها را به خوبی شستشو داده و به همراه آب حرارت می دهند تا به خوبی بجوشد. بخار ایجاد شده را از دستگاه تقطیر عبور می دهند. در این مرحله بخار با از دست دادن دمای خود به مایع تبدیل می شود.

در انتها مایع ایجاد شده را جمع آوری می کنند که همان عرق آرتیشو است . سپس آن را در ظرف های شیشه ای و یا پلاستیکی شفاف نگهداری می کنند.

خواص درمانی عرق آرتیشو

از اختلالات کبدی جلوگیری می کند

مهمترین خاصیت عرق آرتیشو پیشگیری از تجمع چربی در سلولهای کبدی است . مصرف این عرق ، موجب تقویت اعمال ضد سمی کبد می شود. به این ترتیب با شستشویی که انجام می دهد، مواد سمی و مضری مانند الکل، آرنیک و دیگر سموم شیمیایی را از کبد دفع می کند. از این رو، در رفع نارسایی کبد ناشی از تجمع سموم موثر است.

علاوه بر این، خاصیت ضد اتهابی این عرق موجب می شود به عنوان دارویی مفید برای درمان التهاب و اختلالات کبد مورد استفاده قرار گیرد .

در درمان کلیه موثر است

عرق آرتیشو می تواند اوره و اسید اوریک خون را کاهش داده و خون را به طور کامل از سموم پاک کند. به همین دلیل، مصرف این عرق برای کلیه ها بسیار مفید بوده و به دفع مواد سمی از طریق آن ها کمک می کند.

موجب جلوگیری از سکته های قلبی می شود

این عرق چربی و کالری کمی دارد و به دلیل داشتن ترکیباتی مانند سینارین و لاکتون از تولید کلسترول بد جلوگیری می کند. علاوه بر این، با افزایش ترشح صفرا میزان کلسترول خون را کاهش می دهد.

پتاسیم موجود در این عرق در تنظیم فشار خون بسیار موثر است. مجموع این عوامل موجب می شود مصرف آن تاثیر قابل ملاحظه ای در پیشگیری از سکته های قلبی داشته باشد.

در پیشگیری از سرطان نقش دارد

این عرق حاوی آنتی‌اکسیدان ‌هایی است که در جلوگیری از واکنش‌های زیستی ناشی از تشکیل رادیکال‌های آزاد نقش بسیار فعالی دارند. از این رو ، مصرف آن از بروز بسیاری از واکنش‌های سرطانی جلوگیری می کند.

در تقویت معده موثر است

مصرف این عرق موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و در هضم غذا بسیار موثر است. به همین دلیل، مصرف آن به افرادی دارای معده های ضعیف با مواد ترشح یافته ناقص است توصیه می شود.

مانع از تشکیل سنگ صفرا می شود

در طب سنتی از این عرق برای درمان بیماری های کیسه صفرا و سنگ کیسه صفرا استفاده می شود. عرق آرتیشو با کاهش التهاب کیسه صفرا و رقیق نمودن صفرا، موجب کوچک شدن و دفع سنگ صفرا می شود.

به سنتز DNA کمک می کند

از جمله مزایای عرق آرتیشو برای سلامتی این است که منبعی غنی از فولیک اسید محسوب می‌شود. فولیک اسید یک کوفاکتور در واکنش‌های آنزیمی است که برای سنتز DNA در دوران قبل از بارداری بسیار مفید است. به این ترتیب، مصرف این عرق کمک فراوانی به درمان نقص لوله عصبی می کند.

التهاب و عفونت را از بین می برد

وجود مقادیر بالای ویتامین  Cدر این عرق موجب می شود به عنوان یک ضد التهاب قوی شناخته شود . به این ترتیب، مصرف آن علاوه بر رفع التهاب از ایجاد عفونت به میزان قابل ‌توجهی جلوگیری می ‌کند.

سلامت استخوان‌ها را بهبود می بخشد

عرق آرتیشو حاوی مقادیر قابل توجهی از ویتامین K است . این ویتامین در حفظ سلامت استخوان‌ها بسیار موثر است. این ویتامین فعالیت‌های متابولیک شکل‌گیری استخوان را بهبود می بخشد. علاوه بر این، این ویتامین از بروز آسیب‌های عصبی به مغز جلوگیری می کند.

در پیشگیری و درمان آلزایمر نقش دارد

بیماری آلزایمر از جمله بیماری های عصبی است که طی آن فرد دچار فراموشی و اختلالات حرکتی می شود. وجود انواع پروتئین ها و ویتامین ها مخصوصا ویتامین K در این عرق، موجب می شود در پیشگیری و درمان آلزایمر بسیار موثر باشد.

متابولیسم بدن را بهبود می بخشد

متابولیسم بدن نیازمند حضور ویتامین های متعدد است. ویتامین‌های موجود در عرق آرتیشو مانند نیاسین، ویتامین B۶، تیامین و پانتوتنیک اسید در بهبود فعالیت‌های متابولیک بسیار موثر است و به حفظ سلامتی بدن کمک می ‌کند.

موجب جوانسازی پوست می شود

عرق آرتیشو سرشار از آنتی‌اکسیدان ‌ها و پپتید ها است . به همین دلیل ، مصرف آن فعالیت رادیکال های آزاد را محدود ، سلول ‌های پوستی را تغذیه کرده و بافت پوست را بهبود می‌بخشد. به این ترتیب، چین و چروک ‌های ریز پوستی را از بین برده، لکه‌ ها را محو کرده و موجب صافی و جوانی پوست می شود .

از این رو، به کسانی که از بیماری‌ های پوستی رنج می‌برند توصیه می شود برای داشتن پوستی بهتر، تغذیه شده و جوان ‌تر از این عرق استفاده کنند.

در رفع خشکی مو موثر است

این عرق سرشار از ویتامین‌های A،B ،C و مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر است. این مواد معدنی موهای خشک، آسیب ‌دیده و کدر را دوباره ترمیم و احیا کرده و موجب نرمی، حجیم شدن و زیبایی آن می‌شود .

به درمان شوره‌ ی سر کمک می کند

وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در این عرق، گردش خون پوست سر را بهبود بخشیده و به تغذیه ی فولیکول های مو کمک می کند. به این ترتیب ، آغشته پوست سر به عرق آرتیشو موجب تشکیل یک لایه‌ ی محافظ روی ساقه‌ های مو می شود. مواد معدنی به موهای کدر برگشته و شوره را از روی پوست سر پاک می ‌کند.

برای تهیه ی عرق آرتیشو در زیبایی پوست ابتدا برگ های آرتیشو را به خوبی می شویند. قسمت وسط برگ را که قلب آرتیشو محسوب می ‌شود را خرد کرده و حدود یک ساعت روی حرارت بالا قرار می دهند. سپس حرارت را کم کرده و اجازه می دهند به مدت حدود نیم ساعت روی حرارت پایین بجوشد. پس از آن یک لیوان از آبی که برگ های آرتیشو در آن جوشیده ‌است را می نوشند.

برای بهبود طعم این عرق می‌توان یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کرد. این نوشیدنی را می توان به صورت گرم یا سرد مصرف کرد. نوشیدن این عرق برای پوست بسیار مفید است. به طوری که با نوشیدن آن در عرض چند روز می توان متوجه تغییر کیفیت پوست‌ شد .

برای تهیه ی عرق آریشو برای درمان مشکلات مو توصیه می شود برگ های سبز آرتیشو را به مدت حدود نیم ساعت جوشانده، سپس از آب آن استفاده کرد . بهتر است محلول آب و برگ آرتیشو به مدت سه ساعت خنک شود.

پس از آن ترکیب را صاف کرده و با مایع حاصل پوست سر را ماساژ می دهند. توصیه می شود این عرق به مدت یک شب روی مو و پوست سر بماند و صبح موها‌ را با آب گرم و یک شامپوی ملایم شستشو داد.

نحوه مصرف عرق آرتیشو چگونه است ؟
نحوه مصرف عرق آرتیشو چگونه است ؟

همان طور که پیش از این به آن اشاره شد این عرق دارای طبیعت گرم و کمی خشک یا صفراوی است. به همین دلیل میزان و نحوه ی مصرف آن در افراد مختلف که دارای طبع متفاوتی هستند به شرح زیر است:

  • به افرادی که طبع بلغمی و سودایی دارند توصیه می شود این عرق را به صورت روزانه و به میزان ۳ استکان در روز مصرف کنند.
  • افرادی که طبع دموی دارند بهتر است روزی ۶ قاشق غذا خوری از این عرق استفاده نمایند.
  • افرادی که طبع صفراوی دارند بهتر است در شبانه روز ۳ قاشق غذا خوری از این عرق را میل نمایند.

مصرف عرق آرتیشو چه عوارضی به دنبال دارد

با وجود خواص و فواید بی نظیری که مصرف این عرق به همراه دارد اما استفاده ی آن همواره باید با مشورت افراد متخصص صورت گیرد. زیرا مصرف آن بدون آگاهی از شرایط جسمی می تواند خطراتی به دنبال داشته باشد . در این قسمت به عوارض احتمالی این عرق اشاره می کنیم:

  • مصرف آن به مادران باردار و شیرده توصیه نمی شود.
  • کودکان کمتر از ۱۲ سال باید از مصرف آن پرهیز کنند.
  • مصرف بی رویه ی آن سبب ایجاد سودا می شود.
  • می تواند حساسیت هایی به دنبال داشته باشد.
  • در افرادی که دارو های کاهش کلسترول مصرف می کنند موجب بروز تداخل دارویی شده و اثر این دارو ها را افزایش می دهد.

نحوه مصرف عرق آرتیشو

شما می توانید عرق آرتیشو را به روش های مختلف مصرف کنید. این عرق گیاهی دارای طبع گرمی است. در طب سنتی توصیه می شود، روزانه به میزان سه استکان از این عرق گیاهی استفاده کنید.

زمان مصرف عرق آرتیشو

زمان مصرف عرق آرتیشو براساس هدف شما می تواند متفاوت باشد. برای استفاده از فواید این عرق گیاهی، بهتر است آن را قبل از صرف وعده های غذایی مصرف کنید. اما اگر شما از عرق آرتیشو را برای کمک به کاهش وزن خود مصرف می کنید، زمان مناسب مصرف این عرق گیاهی بعد از صرف وعده های غذایی است.

عوارض عرق آرتیشو

مصرف عرقیات گیاهی در حد مناسب، عوارض جانبی برای سلامتی در پی نخواهد داشت. اما اگر آنها را بیش از حد استفاده کنید ممکن عوارض جانبی برای سلامتی ایجاد کنند. عرق گیاهی آرتیشو، دارای طبع گرم است، بنابراین افراد گرم مزاج باید از این عرق گیاهی به مقدار بسیار کم استفاده کنند.

در طب سنتی توصیه می شود، زنان باردار و مادران شیرده از این عرق گیاهی استفاده نکنند. برخی از عوارض جانبی مصرف عرق آرتیشو شامل واکنش های آلرژیک، مشکلات گوارشی و کاهش قند خون است. بنابراین توصیه می شود از مصرف بیش از حد این عرق گیاهی اجتناب کنید.

خواص عرق آرتیشو

عرق گیاهی آرتیشو، خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. شما می توانید از این عرق گیاهی، برای درمان بسیاری از مشکلات خود استفاده کنید. از مهمترین خواص عرق گیاهی آرتیشو درمان مشکلات کبدی و دفع سموم از بدن است. در طب سنتی مصرف این عرق گیاهی بسیار توصیه می شود.

عرق آرتیشو، دارای ترکیبات مفید و مواد معدنی مغذی بسیار زیادی است. برخی از مهمترین خواص عرق گیاهی آرتیشو شامل کمک به کاهش وزن، کاهش کلسترول خون، تصفیه خون، درمان کبد چرب، تقویت نیروی جنسی، کاهش اسید اوریک خون و بهبود بیماری دیابت است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن خواص بسیار زیاد، از بروز مشکلات قلبی و مغزی جلوگیری می کند. یکی دیگر از خواص کمتر شناخته شده این عرق گیاهی بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم بهتر مواد غذایی است.

طریقه مصرف عرق آرتیشو برای لاغری

یکی از فواید عرق گیاهی آرتیشو، کمک به کاهش وزن و لاغری است. شما برای لاغری باید این عرق گیاهی را بعد از صرف وعده های غذایی مصرف کنید. عرق گیاهی آرتیشو، دارای فیبر خوراکی بسیار بالای است. در نتیجه مصرف منظم این عرق گیاهی باعث کاهش اشتها و لاغری می شود. باید توجه داشته باشید برای گرفتن نتیجه بهتر توصیه می شود عرق گیاهی آرتیشو را همراه ورزش و رژیم غذایی مناسب استفاده کنید.

مصلح عرق آرتیشو

عرق گیاهی آرتیشو دارای طبع گرم و خشکی است. برای کاهش این گرمی می توانید از مصلح استفاده کنید. مصلح عرق آرتیشو عرقیات دارای طبع سرد است.

قیمت عرق آرتیشو

قیمت عرق گیاهی آرتیشو در بازار حدود ۳۰ هزار تومان است. برای اطلاع از قیمت دقیق این عرق گیاهی می توانید به سایت های فروش محصولات گیاهی یا عطاری های محل خود مراجعه کنید. توصیه می شود عرقیات گیاهی را فقط از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

طریقه مصرف عرق کنگر فرنگی

شما می توانید عرق کنگر فرنگی را به صورت روزانه، قبل یا بعد از صرف وعده های غذایی به میزان یک استکان مصرف کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا