Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

راهنمای خرید شامپو ضد شوره ایرانی

شوره سر مربوط به درماتیت سبورئیک است. باعث خارش و پوسته پوسته شدن پوست می شود، اما فقط روی پوست سر ایجاد می شود. آنقدر رایج است که تقریبا نیمی از جمعیت بزرگسال جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. بیشتر مردم بر روی پوسته ها دقت دارند. اما خارش ناراحت کننده ترین عارضه جانبی است.

شوره سر یک بیماری شایع پوست سر است که در آن تکه های کوچک پوست خشک از پوست سر جدا می شود. شوره سر نیز ممکن است باعث خارش پوست سر شما شود.

بسیاری از مردم معتقدند که شوره سر ناشی از رعایت نکردن بهداشت است، اما این درست نیست. اگرچه شامپو زدن به ندرت می تواند شوره سر را آشکارتر کند، اما محققان هنوز در حال بررسی علل آن هستند که به نظر پیچیده است. موثرترین راه برای درمان و کنترل شوره سر استفاده از شامپو ضد شوره سر و درمان های پوست سر است. در نشریه جهان شیمی فیزیک از ماسک مو، ماسک نشاسته، ماسک خاک رس، شامپو سلنیوم سولفاید و ترکیبات موجود در شامپوها مطالب خوبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با شوره سر و درمان شوره سر و معرفی شامپو ضد شوره آشنا میکنیم.

درماتیت سبورئیک

افراد مبتلا به درماتیت سبورئیک پوست چرب دارند و در معرض شوره سر هستند. پوست قرمز، چرب و پوشیده از پوسته های سفید یا زرد خواهد بود. به نظر می رسد درماتیت سبورئیک در بین افراد مبتلا به موارد زیر شایع تر باشد:

  • پسوریازیس پوست سر
  • آکنه
  • آکنه روزاسه
  • بیماری پارکینسون
  • صرع
  • افسردگی
  • اختلالات اشتها
  • پس از سکته مغزی یا حمله قلبی
  • یک سیستم ایمنی ضعیف
  • خستگی
  • چاقی

شوره سر

شوره سر بیماری شایع است. سبب پوسته پوسته شدن پوست سر می شود. مسری یا جدی نیست اما درمان آن می تواند خجالت آور و سخت باشد. شوره های خفیف را می توان با یک شامپوی ملایم روزانه درمان کرد. اگر موثر نبود، یک شامپوی دارویی کمک کننده است. علائم ممکن است بعدا عود کند. شوره سر شکل خفیف درماتیت سبورئیک است.

"راهنمای

علائم شوره سر

علائم و نشانه های شوره سر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • پوست روی پوست سر، موها، ابروها، ریش یا سبیل و شانه های شما پوسته پوسته می شود
  • خارش پوست سر
  • پوست سر پوسته پوسته شده در نوزادان با کلاهک گهواره ای

اگر استرس داشته باشید علائم و نشانه‌ها ممکن است شدیدتر باشند و در فصول سرد و خشک تشدید می‌شوند.

علل شوره سر

عوامل زیادی در شوره سر نقش دارد. تعیین علت خارش و پوسته پوسته شدن پوست سر دشوار است. شوره سر دلایل مختلفی دارد، از جمله:

  • پوست تحریک شده، چرب
  • پوست خشک
  • یک قارچ مخمر مانند (مالاسزیا) که از روغن های موجود در پوست سر اکثر بزرگسالان تغذیه می کند.
  • حساسیت به محصولات مراقبت مو
  • پسوریازیس و اگزما
  • ترشحات غدد چربی شما
  • استعمار قارچ در سطح پوست شما
  • به اندازه کافی شامپو نزنید، ممکن است باعث تجمع سلول های پوست و ایجاد پوسته پوسته و خارش شود، یا در عوض، پوست سر را بیش از حد شامپو کنید و بیش از حد خشک کنید.
  • برس زدن بیش از حد موهای سر، ایجاد اصطکاک بیش از حد با پوست حساس پوست سر
  • مخمری به نام مالاسزیا که پوست سر شما را تشدید می کند و باعث رشد بیش از حد سلول های پوست می شود
  • محصولات مراقبت شخصی مختلف ممکن است باعث درماتیت تماسی شوند که باعث قرمزی و خارش پوست سر شما می شود.
  • نور خورشید بیش از حد
  • فشار بیش از حد از کلاه به پوست سر
  • آنچه به طور معمول می خورید
  • گرد و غبار یا خاک

برخی از افراد ممکن است به دلایل ناشناخته بیش از دیگران مستعد ابتلا به شوره سر باشند. با این حال، مشخص است که مردان بیشتر از زنان دچار شوره سر می‌شوند.

افرادی که موهای چرب‌تری داشته باشند یا با بیماری‌های خاصی (مانند بیماری پارکینسون یا HIV ) زندگی می‌کنند نیز در معرض خطر بیشتری هستند.

"راهنمای

عوامل خطر شوره سر

تقریبا هر کسی ممکن است به شوره سر مبتلا شود، اما برخی عوامل می توانند شما را مستعدتر کنند:

  • دمای شدید زمستان و احتمالا ترکیبی از هوای سرد و گرمای بیش از حد اتاق ها
  • برس زدن نادر مو، زیرا برس زدن به حذف سلول های مرده پوست کمک می کند
  • سن، زیرا شوره سر بیشتر در سنین نوجوانی و میانسالی رخ می دهد (اگرچه نوعی شوره سر که به عنوان کلاه گهواره ای شناخته می شود نیز در نوزادان رایج است). شوره سر معمولا در سنین جوانی شروع می شود و تا میانسالی ادامه می یابد. برای برخی افراد، این مشکل می تواند مادام العمر باشد.
  • عوامل هورمونی، زیرا در مردان شایع تر است.

رژیم غذایی ممکن است نقش داشته باشند. مواد مغذی که ممکن است کمک کند عبارتند از:

روی، اگر فردی کمبود داشته باشد.

ویتامین های گروه B، همچنین اگر فردی دچار کمبود باشد

با این حال، شواهد تحقیقاتی کافی وجود ندارد که ثابت کند این یا سایر اقدامات غذایی می تواند به رفع شوره سر کمک کند.

بیماری های خاص به نظر می رسد بیماری پارکینسون و سایر بیماری هایی که بر سیستم عصبی تاثیر می گذارند نیز خطر شوره سر را افزایش می دهند. همینطور داشتن اچ آی وی یا ضعف سیستم ایمنی.

شامپو ضد شوره سر

دستورالعمل های روی بطری شامپو ضد شوره سر را دنبال کنید. شامپوهای مختلفی برای شوره سر در بازار است. برای کنترل شوره سر هستند. برای به دست آوردن بهترین نتیجه، همیشه دستورالعمل های روی بطری را دنبال کنید. به عنوان مثال، برخی از شامپوهای شوره سر نیاز دارند که شامپو را روی مو و پوست سر بمالید و قبل از آبکشی، شامپو را حدود پنج دقیقه بگذارید. بقیه را نباید روی پوست سر گذاشت.

اگر آسیایی هستید، روزانه و هفته ای دو بار از شامپوی ضد شوره سر استفاده کنید. اگر استفاده از یک شامپوی شوره سر باعث تسکین آن نمی شود، سعی کنید شامپوهای ضد شوره سر را با مواد فعال مختلف جایگزین کنید.

اگر آفریقایی-آمریکایی هستید، فقط یک بار در هفته با شامپو شوره سر شامپو بزنید. برای دریافت بهترین محصول برای نوع موی خود به یک متخصص پوست دارای گواهی هیئت مدیره مراجعه کنید.

هنگام استفاده از شامپوی شوره سر که حاوی قطران زغال سنگ است، مراقب باشید. شامپو تار می تواند موهای بلوند، خاکستری یا سفید را تغییر رنگ دهد، بنابراین اگر موهایی با رنگ روشن دارید، ممکن است بخواهید شامپوی متفاوتی برای شوره سر انتخاب کنید. شامپو تار همچنین این پتانسیل را دارد که پوست سر شما را نسبت به نور خورشید حساس تر کند. اگر از این نوع شامپو شوره سر استفاده می کنید، مهم است که پوست سر خود را در برابر نور خورشید با استفاده از کلاه در خارج از منزل محافظت کنید.

اگر بعد از استفاده از شامپو شوره سر همچنان علائم داشتید، با یک متخصص پوست با تایید هیئت مدیره مشورت کنید. یک متخصص پوست می تواند وضعیت شما را به درستی تشخیص دهد و یک برنامه درمانی را توصیه کند که به بهترین وجه نیازهای شما را برآورده کند.

"راهنمای

انواع شامپوهای مناسب ضد شوره سر

شامپوهای پیریتیون روی: اینها حاوی عامل ضد باکتری و ضد قارچ روی پیریتیون هستند.

شامپوهای مبتنی بر زغال سنگ: قطران زغال سنگ سرعت مرگ و پوسته پوسته شدن سلول های پوست روی پوست سر را کاهش می دهد. اگر موهایی رنگ روشن دارید، این نوع شامپو ممکن است باعث تغییر رنگ شود. پوست سر را نسبت به نور خورشید حساس تر کند.

شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک: این محصولات به از بین بردن پوسته پوسته شدن کمک می کنند.

شامپوهای سلنیوم سولفید: حاوی یک عامل ضد قارچ هستند. از این محصولات طبق دستور استفاده کنید و بعد از شامپو به خوبی آبکشی کنید، زیرا می توانند رنگ مو و پوست سر را تغییر دهند.

شامپوهای کتوکونازول (ضد شوره نیزورال): این شامپو برای از بین بردن قارچ های ایجاد کننده شوره سر که روی پوست سر شما زندگی می کنند در نظر گرفته شده است.

شامپوهای فلوسینولون: حاوی کورتیکواستروئید برای کمک به کنترل خارش، پوسته پوسته شدن و تحریک است.

اگر یک نوع شامپو برای مدتی کار می کند و بعد به نظر می رسد اثربخشی خود را از دست می دهد، سعی کنید بین دو نوع شامپو شوره سر جایگزین کنید. هنگامی که شوره سر شما کنترل شد، سعی کنید از شامپوی دارویی کمتر برای نگهداری و پیشگیری استفاده کنید.

دستورالعمل های مربوط به هر بطری شامپو را که امتحان می کنید بخوانید و دنبال کنید. برخی از محصولات باید برای چند دقیقه باقی بمانند، در حالی که برخی دیگر باید به سرعت شسته شوند.

اگر چندین هفته به طور منظم از شامپوهای دارویی استفاده کرده اید و همچنان شوره دارید، با پزشک یا متخصص پوست خود صحبت کنید. ممکن است به یک شامپوی قوی یا لوسیون استروئیدی نیاز داشته باشید.

نحوه استفاده از شامپوی ضد شوره سر

آکادمی پوست آمریکا توصیه های زیر را ارائه می دهد:

برای افراد سیاه پوست: یک بار در هفته با شامپوی ضد شوره سر شامپو بزنید. از یک متخصص پوست بخواهید که یک گزینه مناسب را پیشنهاد کند.

برای افراد سفیدپوست و آسیایی: روزانه شامپو بزنید و هفته ای دو بار از شامپو شوره سر استفاده کنید. اگر یک شامپو کمکی نکرد، یکی دیگر را امتحان کنید.

یک شامپوی خاص ممکن است با گذشت زمان کمتر موثر شود. فردی که احساس می‌کند انتخابش در حال از دست دادن اثربخشی خود است، ممکن است بخواهد به شامپوی دیگری با ترکیب دیگری روی آورد.

مدت زمانی که فرد باید محصولی را روی پوست سر خود بگذارد متفاوت است. کاربران باید دستورالعمل های روی ظرف را دنبال کنند

تشخیص شوره سر

یک پزشک اغلب می تواند شوره سر را به سادگی با نگاه کردن به مو و پوست سر شما تشخیص دهد.

"راهنمای

درمان شوره سر

خارش و پوسته پوسته شدن شوره سر تقریبا همیشه قابل کنترل است. برای شوره سر خفیف، ابتدا تمیز کردن منظم را با یک شامپوی ملایم امتحان کنید تا چربی و تجمع سلول های پوست کاهش یابد. اگر کمکی نکرد، یک شامپوی دارویی برای شوره سر را امتحان کنید. برخی از افراد می توانند دو تا سه بار در هفته استفاده از شامپوهای دارویی را تحمل کنند و در صورت نیاز در روزهای دیگر شامپوی منظم را بشویید. افرادی که موهای خشک تری دارند از شامپو زدن کمتر و یک نرم کننده مرطوب کننده برای مو یا پوست سر سود می برند.

محصولات مو و پوست سر، چه دارویی و چه غیر دارویی، به صورت محلول، فوم، ژل، اسپری، پماد و روغن در دسترس هستند. ممکن است لازم باشد بیش از یک محصول را امتحان کنید تا روتین مناسب خود را پیدا کنید.

اگر از هر محصولی دچار خارش یا سوزش شدید، مصرف آن را متوقف کنید. اگر دچار یک واکنش آلرژیک – مانند بثورات پوستی، کهیر یا مشکل در تنفس شدید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشید.

شامپوهای شوره سر بر اساس دارویی که دارند طبقه بندی می شوند. برخی از آنها در فرمولاسیون های قوی تر با نسخه در دسترس هستند.

شیوه زندگی و درمان های خانگی

شما می توانید اقداماتی را برای کاهش خطر ابتلا به شوره سر یا کنترل آن انجام دهید:

مدیریت استرس را یاد بگیرید. استرس شما را مستعد ابتلا به بیماری ها می کند. حتی می تواند به تحریک شوره سر یا تشدید علائم موجود کمک کند.

رژیم غذایی سالم داشته باشید. رژیم غذایی روی، ویتامین B و انواع خاصی از چربی ها را فراهم می کند. به جلوگیری از شوره سر کمک میکند.

یک برنامه روتین مراقبت از مو و پوست سر را که مناسب شما باشد ایجاد کنید. اگر تمایل به داشتن پوست سر چرب دارید، شامپوی روزانه ممکن است به جلوگیری از شوره سر کمک کند. به آرامی پوست سر خود را ماساژ دهید تا پوسته های آن از بین برود. به طور کامل آبکشی کنید. اگر موهای شما تمایل به خشکی دارد و پوست سرتان حساس است، کمتر شامپو بزنید و پوست سر خود را در فاصله زمانی بین شستشوها حالت دهید.

کمی آفتاب بگیر نور خورشید ممکن است برای کنترل شوره سر مفید باشد. اما چون قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش به پوست شما آسیب می رساند و خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد، آفتاب نگیرید. در عوض، فقط کمی وقت خود را در فضای باز بگذرانید. و حتما از ضد آفتاب برای صورت و بدن خود استفاده کنید.

محصولات حالت دهنده مو را محدود کنید. محصولات حالت دهنده مو می توانند روی موها و پوست سر شما رسوب کنند و آنها را چرب تر کنند.

اگر می خواهید قبل از روی آوردن به محلول های دارویی، برخی از داروهای طبیعی را امتحان کنید، می توانید گزینه های زیر را در نظر بگیرید:

جوش شیرین: به آرامی به پوست سر خود بمالید و پس از چند دقیقه آبکشی کنید.

سرکه سیب: ۱/۴ فنجان را با ۱/۴ فنجان آب مخلوط کنید. ۱ ساعت روی موها بمالید و آبکشی کنید. این کار را دو بار در هفته انجام دهید.

روغن نارگیل: ۳ تا ۵ قاشق چایخوری را به پوست سر خود بمالید و بگذارید ۱ ساعت بماند. سپس موهای خود را با شامپو بشویید و بشویید.

آب لیمو: ۲ قاشق چایخوری را به پوست سر خود بمالید و بشویید. سپس یک قاشق چای خوری دیگر را با ۱ فنجان آب مخلوط کنید. این کار را هر روز انجام دهید.

آلوئه ورا: به پوست سر بمالید.

روغن زیتون: ۱۰ قطره به پوست سر بمالید. سر خود را با کلاه بپوشانید تا یک شب بماند. صبح موهای خود را شامپو بزنید و بشویید.

روغن درخت چای در تعدادی از شامپوها گنجانده شده است، اما شواهد قوی برای حمایت از استفاده از آن برای کنترل شوره سر وجود ندارد. از برگ های درخت چای استرالیایی می آید و قرن ها به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده، آنتی بیوتیک و ضد قارچ استفاده می شود.

"راهنمای

شوره سر در مقابل خشکی پوست سر

ممکن است تشخیص تفاوت بین شوره سر و پوست سر خشک برای شما دشوار باشد، زیرا هر دو می توانند به طور مشابه ظاهر شوند. باعث ایجاد پوسته پوسته و خارش در پوست سر میشود.

اما در حالی که شوره سر به درماتیت سبورئیک مربوط می شود، خشکی پوست سر به سادگی به از دست دادن آب بیش از حد پوست مربوط می شود.

اما، ممکن است از برخی محصولات مو که ممکن است روی پوست سر خود استفاده می کنید نیز رخ دهد که ممکن است روغن طبیعی پوست سر شما را از بین ببرد. زندگی در آب و هوای سرد و خشک بیشتر مستعد خشکی پوست سر میشوید.

درمان خشکی پوست سر معمولا شامل تغییر به یک شامپوی ملایم و بدون دارو است که حاوی تا حد امکان کمترین افزودنی است که ممکن است رطوبت را از پوست سر شما پاک کند.

چگونه از شوره سر جلوگیری کنیم

در اینجا چند نکته برای کارهایی وجود دارد که می توانید برای جلوگیری از شوره سر انجام دهید:

بهداشت را خوب رعایت کنید: تمام تلاش خود را بکنید تا در برابر میل به لمس پوست سر خود مقاومت کنید، به خصوص اگر از قبل خارش داشته باشد. خاراندن می تواند تحریک را افزایش دهد و منجر به یک چرخه معیوب شود. هنگامی که دست می زنید و می خراشید، همچنین می توانید کثیفی را وارد سر کنید که می تواند شوره سر را بدتر کند.

تعادل شامپوی مناسب برای پوست سر خود را پیدا کنید: اغلب به اندازه کافی شامپو بزنید تا چربی ها را از بین ببرد، اما از محصولات زیادی در موهای خود استفاده نکنید زیرا باعث تحریک پوست سر می شود.

استرس را کاهش دهید: استرس شوره سر را تشدید یا بدتر میکند. یک پیاده روی یا تمرین یوگا انجام دهید.

موهای تازه نفس بکش تحقیقات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض منظم در فضای باز، به خصوص در جاهایی که هوا تازه تر است، می تواند به کاهش تجمع چربی در پوست سر کمک کند.

پوست سر خود را ماساژ دهید: به جلوگیری از شوره سر کمک میکند.

آن قفل ها را برس بکش حداقل دو بار در روز موهای خود را زمانی که مرطوب است (نه خیس) برس بزنید. استفاده از کلاه و روسری را محدود کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

اکثر افراد مبتلا به شوره سر نیازی به مراقبت پزشک ندارند. اگر وضعیت شما با استفاده منظم از شامپو ضد شوره سر بهبود نیافت، به پزشک مراقبت های اولیه یا پزشک متخصص در بیماری های پوستی (متخصص پوست) مراجعه کنید. شوره سر تنها دلیل خارش پوست سر نیست. اگر خارش شما برطرف نشد با پزشک صحبت کنید. همچنین بررسی کنید که آیا شامپوها کمکی نمی کنند، قرمزی و پوسته پوسته شدن به صورت یا سایر نواحی بدن شما سرایت می کند یا خارش شروع به تداخل با زندگی روزمره شما می کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا