Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آرایشی و بهداشتی

راهنمای خرید بهترین کرم روشن کننده و سفید کننده پوست

محصولات روشن کننده پوست همچنین به عنوان کرم های سفید کننده، روشن کننده های پوست یا کرم های محو کننده شناخته می شوند. با کاهش رنگدانه ای به نام ملانین در پوست عمل می کنند. اکثر افرادی که از روشن کننده ها استفاده می کنند این کار را برای درمان مشکلات پوستی مانند لکه های ناشی از افزایش سن، اسکار آکنه یا تغییر رنگ مربوط به هورمون ها انجام می دهند. همچنین تکنیکی برای روشن کردن پوست های تیره استفاده می شود. در نشریه جهان شیمی فیزیک از ماسک نشاسته، ماسک خاک رس، ماسک جوانساز پوست و کرم اسکار رژودرم مقالات خوبی منتشر شده است. در این مطلب شما را با کرم روشن کننده پوست آشنا میکنیم.

عامل رنگ پوست چیست

رنگ پوست بر اساس میزان ملانین پوست تعیین می شود. ملانین توسط سلول های تخصصی به نام ملانوسیت ها تولید می شود. افرادی با پوست تیره ملانین بیشتری دارند.

میزان ملانین پوست شما عمدتا به ساختار ژنتیکی شما بستگی دارد. نور خورشید، هورمون ها، آسیب های پوستی و قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی بر تولید ملانین تاثیر میگذارد. تغییر در رنگ پوست اغلب خود به خود برطرف می شود. به عنوان مثال، زمانی که میزان قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید کاهش می یابد، رنگ برنزه محو می شود. اما با گذشت زمان، تغییر رنگ های خاص مانند لکه های «سن» یا لکه های «کبدی» کم و بیش دائمی می شوند.

سفید کردن پوست چیست

سفید کردن پوست یک درمان آرایشی برای کاهش برجسته شدن تغییر رنگ پوست و یکنواخت کردن رنگ پوست است. می توانید کرم های سفید کننده را خریداری کنید. برخی از افراد برای تغییر رنگ پوست خود از روشن کننده پوست به کل بدن خود استفاده می کنند، اما این می تواند بسیار خطرناک باشد.

راهنمای خرید بهترین کرم روشن کننده و سفید کننده پوست
راهنمای خرید بهترین کرم روشن کننده و سفید کننده پوست

کرم های روشن کننده پوست چیست و چگونه عمل می کنند

روشن کننده های پوست میزان ملانین را در پوست محل استفاده کاهش می دهد. پرکاربردترین ماده در روشن کننده های پوست هیدروکینون است.

FDA استفاده از هیدروکینون را در روشن کننده های پوست تنظیم می کند که می تواند تا ۲٪ هیدروکینون داشته باشد. متخصصان پوست می توانند برای روشن کننده هایی که حاوی ۴ تا ۶ درصد هیدروکینون هستند نسخه بنویسند. قبل از استفاده از هیدروکینون با پزشک خود مشورت کنید و دقیقا دستورالعمل های پزشک را دنبال کنید. سایر روشن کننده های پوست از داروهایی مانند استروئیدها و اسید رتینوئیک که از ویتامین A به دست می آید، به عنوان مواد فعال استفاده می کنند. برخی از روشن کننده های پوست از مواد طبیعی مانند اسید کوجیک ترکیبی که از قارچ به دست می آید. آربوتین، ترکیبی که در گیاهان مختلف یافت می شود، استفاده می کنند.

اینها کرم هایی هستند که لایه فعلی پوست را برای بهبود رنگ پوست سفید می کنند. بسته به کرم، فرآیند مورد استفاده برای انجام این کار ممکن است متفاوت باشد. عصاره های گیاهی در کرم های سفید کننده یا روشن کننده معمولی ذکر شده در بالا برای سرکوب تولید آنزیم تیروزیناز، که سنتز ملانین را کاتالیز می کند، استفاده می شود. از طرف دیگر، یک کرم سفید کننده، تعداد ملانوسیت ها را در سلول های پوست کاهش می دهد و ترشح ملانین را کاهش می دهد. سایر کرم ها با لایه برداری پوست خارجی یا رنگدانه شده برای رشد سلول های جدید پوست عمل می کنند.

خطرات روشن کننده های پوست

یکی از مهم ترین خطرات استفاده از برخی روشن کننده های پوست، قرار گرفتن در معرض احتمالی جیوه است. سایر خطرات احتمالی روشن کننده های پوست وجود دارد. این خطرات شامل موارد زیر است:

استفاده طولانی مدت به پیری زودرس پوست کمک میکند.

استفاده طولانی مدت ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید را افزایش دهد. همیشه هنگام استفاده از روشن کننده پوست و بیرون رفتن از یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع استفاده کنید.

استروئیدهای موجود در برخی از روشن کننده های پوست ممکن است خطر ابتلا به عفونت های پوستی، نازک شدن پوست، آکنه و بهبود ضعیف زخم را افزایش دهند. استفاده از استروئیدها در مناطق وسیعی از پوست ممکن است شما را در معرض خطر مشکلات سلامتی مرتبط با جذب استروئید توسط بدن قرار دهد. هیدروکینون ممکن است باعث تغییر رنگ ناخواسته و غیرقابل درمان پوست (اکرونوز) شود. عوامل سفید کننده مختلف، از جمله مواد طبیعی، می توانند باعث تحریک پوست یا واکنش آلرژیک شوند.

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از روشن کننده پوست

قبل از استفاده از روشن کننده پوست با پزشک خود صحبت کنید و دستورالعمل های خاصی را برای محصول بخواهید. گاهی اوقات جیوه با نام های دیگری مانند کالومل، جیوه، جیوه یا مرکوریو ذکر می شود. اطمینان حاصل کنید که روشن کننده پوست بدون نسخه حاوی هیدروکینون بیش از ۲٪ از آن ماده شیمیایی را ندارد. اشعه ماوراء بنفش تولید ملانین را بیشتر می کند، یکی از شایع ترین عاملهای هایپرپیگمانتاسیون است. هر متخصص پوستی که با آنها صحبت کردیم، بر لزوم استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش، چه در حال درمان لکه‌های موجود یا تلاش برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های جدید باشید، تاکید کردند.

راهنمای خرید بهترین کرم روشن کننده و سفید کننده پوست
راهنمای خرید بهترین کرم روشن کننده و سفید کننده پوست

هایپرپیگمانتاسیون چیست

هایپرپیگمانتاسیون وضعیتی است که در آن ناحیه ای از پوست تیره تر از پوست اطراف می شود. بدن ما ملانین تولید می کند، مولکول رنگدانه ای که به پوست ما رنگ سیاه می دهد. اندامکی که این ماده شیمیایی را ترشح می کند ملانوزوم های سلول هستند. زمانی رخ می‌دهد که ملانوسیت‌های شما ملانین بیش از حد ترشح می‌کنند که منجر به برنزه شدن یا تغییر رنگ پوست می‌شود.

به عنوان مثال، ملاسما و لکه های خورشیدی بیشتر مستعد ابتلا به قسمت هایی از پوست هستند که در معرض نور خورشید هستند، مانند صورت، بازوها و پاها. بریدگی ها، سوختگی ها، آکنه و لوپوس نمونه هایی از هیپرپیگمانتاسیون هستند که پس از آسیب یا التهاب پوست رخ می دهد. اینها می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند.

علل هایپرپیگمانتاسیون

عوامل مختلفی می توانند باعث این پدیده شوند، از جمله قرار گرفتن در معرض نور خورشید و احتمالا یک بیماری زمینه ای. شایع ترین علل عبارتند از:

ژنتیک

ملاسما می تواند به نسل ها منتقل شود. بیش از نیمی از زنان مبتلا به ملاسما یکی از اعضای خانواده خود را دارند که او نیز تحت تاثیر قرار گرفته است. در نتیجه، اگر شما یک زن هستید و مادرتان ملاسما دارد، احتمال ابتلای شما نیز زیاد است.

جنسیت

ملاسما می تواند توسط عوامل مختلفی از جمله جنسیت شما ایجاد شود. ملاسما زنان را بیشتر از مردان مبتلا می کند. در حالی که نسبت زن به مرد در گروه به دلیل عواملی از جمله نوع پوست و قرار گرفتن در معرض نور خورشید متفاوت است.

قرار گرفتن در معرض آفتاب

یکی از شایع ترین مواردی که باعث ایجاد ملاسما می شود قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. برای محافظت از پوست در برابر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، بدن ملانین بیشتری تولید می کند. این ممکن است باعث ایجاد لکه های پیری یا لکه های خورشیدی شود که لکه های تیره یا لکه های روی پوست هستند.

واکنش به داروها و محصولات پوستی

به عنوان مثال، داروهای ضد مالاریا و داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای می توانند باعث ایجاد هیپرپیگمانتاسیون شوند. یکی از مهمترین علل ملاسما، التهاب ناشی از تحریکات پوستی است.

برخی از عطرها، صابون ها و مواد آرایشی می توانند پوست را تحریک کنند. استفاده از این محصولات می تواند در افرادی که ملاسما دارند به دلیل ژنتیک، جنسیت یا نوع پوستشان التهاب ایجاد کند که می تواند منجر به شعله ور شدن ملاسما شود.

استفاده از مواد تشکیل دهنده نادرست

دست زدن یا کندن منظم پوست می تواند هیپرپیگمانتاسیون را تشدید کند. لایه برداری بیش از حد ممکن است باعث التهاب شود و سد رطوبتی پوست را که اولین خط محافظت در برابر باکتری ها و سایر آلاینده ها است، به خطر بیندازد. اگر سد رطوبتی شما آسیب ببیند دیگر نمی تواند به طور کامل از شما محافظت کند.

عدم استفاده از ضد آفتاب  

اما خوردن یک ناهار ۱۵ دقیقه ای بیرون و زیر نور مستقیم خورشید می تواند هایپرپیگمانتاسیون را تشدید کند. اما محافظت و مراقبت از پوست برای جلوگیری از هیپرپیگمانتاسیون بسیار مهم است. با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آفتاب، التهاب تشدید می شود. در نتیجه به تشکیل اسکار آکنه کمک می شود.

راهنمای خرید بهترین کرم روشن کننده و سفید کننده پوست
راهنمای خرید بهترین کرم روشن کننده و سفید کننده پوست

انواع هایپرپیگمانتاسیون چیست

هایپرپیگمانتاسیون ممکن است هر ناحیه از بدن شما را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، مواردی که به صورت، قفسه سینه یا اندام ها آسیب می رسانند نیاز به توجه سریع دارند. ملاسما، لکه های خورشیدی و هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب شایع ترین هستند.

ملاسما

ملاسما بیشتر در اثر تغییرات هورمونی ایجاد می شود و بیشتر در زنان باردار دیده می شود. هایپرپیگمانتاسیون می تواند هر بخشی از بدن را تحت تاثیر قرار دهد، با این حال، معمولا معده و صورت را تحت تاثیر قرار می دهد.

لکه های خورشیدی

لکه های خورشیدی که به عنوان لکه های کبدی یا عدسی های خورشیدی نیز شناخته می شوند، یک اتفاق رایج است.

پس از التهاب

این ناشی از آسیب یا التهاب پوست است. هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب شامل آکنه، جوش و تغییر رنگ اسکار است.

درمان هایپرپیگمانتاسیون روی پوست

مشکلات پوستی مانند اسکار و رنگدانه ها را می توان با انواع رژیم های درمانی درمان کرد. اجازه دهید نگاهی جداگانه به هر یک بیاندازیم:

درمان های ساده

اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید، که یکی از شایع ترین علل هایپرپیگمانتاسیون است، ساده ترین گزینه است. اگر مجبورید زیر نور آفتاب بیرون بروید، باید از کرم  SPF 30+ استفاده کنید.

روش های زیبایی

شما همیشه می توانید برای درمان های تایید شده بالینی از جمله لیزر درمانی، درمان با نور پالسی قوی، لایه برداری شیمیایی و سایر روش ها به متخصص زیبایی یا پوست مراجعه کنید.

کرم هایپرپیگمانتاسیون

کرم هایپرپیگمانتاسیون بهترین گزینه هستند. شامل ترکیبات زیر است:

هیدروکینون طبیعی

هیدروکینون یک ترکیب رنگدانه طبیعی روشن کننده و روشن کننده پوست است که از سیب زمینی آفریقایی و درخت تارا بدست می آید. همچنین کلاژن را تقویت می کند و پوست شما را با آنتی اکسیدان های مفید تزریق می کند. در نتیجه لکه های تیره شما روشن می شود و رنگ چهره شما صاف تر می شود. علاوه بر این، محلول از پوست شما محافظت می کند و شکل گیری هایپرپیگمانتاسیون جدید را کاهش می دهد.

گیگا سفید

Gigawhite یک روشن کننده و روشن کننده پوست است که به کاهش لکه های پیری و غلظت ملانین در پوست کمک می کند. این ماده دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است که به تسکین پوست شما و یکنواخت شدن رنگ پوست و لکه های تیره کمک می کند.

ریشه شیرین بیان

ریشه شیرین بیان با مهار آنزیم هایی که باعث تشکیل ملانین می شوند، به عنوان یک عامل روشن کننده طبیعی پوست عمل می کند. این به جلوگیری از هایپرپیگمانتاسیون در آینده کمک می کند و در عین حال ظاهر لکه های تیره موجود روی پوست شما را نیز کاهش می دهد. ریشه شیرین بیان همچنین یک ضد التهاب است، بنابراین با کاهش تورم و قرمزی، و همچنین کمک به بازسازی پوست برای داشتن پوستی متعادل تر، به پوست شما کمک می کند.

روش استفاده از کرم های روشن کننده پوست

پزشک به شما نحوه استفاده از کرم روشن کننده پوست را توصیه می کند. معمولا به شما توصیه می شود:

از حداقل مقدار، یک یا دو بار در روز، فقط در ناحیه تیره پوست استفاده کنید. از قرار دادن کرم روی پوست اطراف یا چشم، دهان و بینی خودداری کنید. کرم را با یک پنبه بمالید یا دست های خود را قبل و بعد از استفاده از کرم کاملا بشویید. حداقل تا چند ساعت پس از استفاده از کرم، ناحیه تحت درمان را با پوست شخص دیگری لمس نکنید. از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست خود در برابر اثرات تشدید کننده نور خورشید استفاده کنید. اکثر افراد نیاز به ادامه درمان برای حدود ۳ یا ۴ ماه دارند.

عوارض جانبی احتمالی کرم های روشن کننده پوست

عوارض جانبی کرم های روشن کننده پوست می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • قرمزی و تورم (تحریک و التهاب پوست)
  • احساس سوزش یا سوزش
  • خارش و پوسته پوسته شدن پوست

خطرات احتمالی کرم های روشن کننده پوست حاوی هیدروکینون، کورتیکواستروئیدها یا جیوه عبارتند از:

  • تیره شدن یا خیلی روشن شدن پوست
  • نازک شدن پوست
  • رگ های خونی قابل مشاهده در پوست
  • جای زخم
  • آسیب کلیه، کبد یا عصبی
  • ناهنجاری در نوزاد تازه متولد شده (در صورت استفاده در دوران بارداری)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا