Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص دیان چیست؟ موارد مصرف، کاربرد و عوارض آن

یکی از دارو هایی که می توانیم از آن برای درمان پرمویی و آکنه وابسته به آندروژن استفاده کنیم قرص دیان است.

این قرص از جمله دارو های ضد بارداری است که هورمونی بوده و می تواند عوارضی مثل تهوع و سردرد را به دنبال داشته باشد. دیان عملکردی بر مبنای تنظیم عملکرد هورمون ها دارد که به همین دلیل علاوه بر درمان آکنه مقاوم و پرمویی جلوی بارداری را می گیرد. آندروژن یکی از هورمون های جنسی بدن ما است که افزایشش می تواند باعث پرمویی شود. این قرص سطح آندروژن بدن را کاهش می دهد و به همین دلیل آن را برای افرادی که دچار پر مویی هستند یا خانم هایی با آکنه ولگاریس یا جوش غرور جوانی تجویز می کنند.

در این مقاله نشریه علمی جهان شیمی فیزیک می توانید درباره نحوه عملکرد، کاربرد، موارد مصرف، عوارض و نحوه نگهداری قرص دیان صحبت کنیم. در صورت نیاز و علاقه مندی می توانید به سایر مقالات این نشریه که درباره دارو های مختلفی از جمله قرص امپاگلیفلوزین، قرص زاناکس، قرص لیور پاور، پودر واریوکلد، شربت برونکلدین، قرص مکیدنی لیکوفار، قرص آدومدز، پودر گلوکومان، قرص اپتی وومن گلدن لایف، قرص اکتی من، قرص اکتی وومن، تائورین، کپسول فارماژلیتان، کپسول گابا فانتوم نوتریشن، قرص سوماتریپتان، قرص مولتی وگان، کپسول بوستر لیور، قرص یاز، قرص ال دی، قرص اچ دی و قرص، شربت و آمپول کلونازپام نیز مراجعه کنید که مطالب مفیدی در اختیارتان قرار می دهند.

قرص دیان چیست؟

برای درمان آکنه یا جوش صورت و پرمویی که عاملش زیادی آندروژن در بدن است، می توانیم از دیان استفاده کنیم. این قرص هورمونی سطح آندروژن در بدن را کاهش می دهد و از آن جایی که هورمون ها را تنظیم می کند، جلوی بارداری را می گیرد و از عوارض شایعی که در پی مصرفش وجود دارد می توانیم به سردرد و تهوع اشاره کنیم.

قرص دیان چیست؟ موارد مصرف، کاربرد و عوارض آن
قرص دیان چیست؟ موارد مصرف، کاربرد و عوارض آن

ترکیبات قرص دیان

دیان ۳۵ از ترکیب حدود ۲ میلی گرم از نوعی پروژسترون مصنوعی به نام سیپروتن استات، ۰.۰۳۵ میلی گرم از ماده ای به نام اتینیل استرادیول که جایگزین استروژن است، نشاسته ذرت، تالک، موم، تیتانیوم دی اکسید، ساکارز، پلی اتیلن گلیکول، پوویدون، کلسیم کربنات، لاکتوز، گلیسرول، اکسید فریک زرد و منیزیم استئارات تشکیل شده است.

نحوه و مقدار مصرف قرص دیان

معمولا این قرص ها در بسته بندی های ۲۱ عددی به بازار عرضه می شوند که دوره مصرفشان روزی یک عدد به مدت ۲۱ روز است و فرد هفته آخر هیچ قرصی مصرف نمی کند و باید قاعدگی رخ دهد، بعد از پایان این هفته و اتمام ۲۸ روز حتی اگر عادت ماهیانه شما به اتمام نرسیده باشد و خون ریزی داشته باشید هم باید مصرف بسته بعدی را آغاز کنید.

بهتر است دارو را هر روز در ساعت مشخصی مصرف کنید و شروع مصرف آن در آغاز دوره قاعدگی باشد. بنابر نظر پزشک گاهی فرد باید چندین ماه به مصرف این دارو ادامه دهد تا نتیجه ببیند.

در صورتی که این دارو را برای درمان آکنه استفاده می کنید، حتی بعد از این که آکنه های شما درمان شدند باید ۳ تا ۴ دوره دیگر قرص را مصرف کنید و اگر بعد از پایان این دوره ها دوباره آکنه ها پدیدار شدند باید مصرف دارو را دوباره از سر بگیرید.

در صورتی که در طول مصرف دارو دچار لکه بینی یا خون ریز شدید، مصرف دارو را ادامه دهید و این موضوع را با پزشک در میان بگذارید چرا که این خون ریزی ها معمولا موقتی است.

اگر در ۷ روز دوره استراحت مشکلی در قاعدگیتان به وجود آمد مصرف قرص را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

در صورت فراموشی مصرف قرص دیان چه کنیم؟

اگر مصرف یک دوز از دارو را فراموش کردید، در صورتی که یادآوری کردید و بیشتر از ۱۲ ساعت از مصرف دوز گذشته باشد بهتر است تا نوبت بعدی مصرف قرص صبر کنید و طبق روال قرص را مصرف کنید البته در این مدت به عنوان پشتیبان می توانید از دیگر روش های جلوگیری از بارداری مثل کاندوم نیز استفاده کنید. حتی اگر مصرف دارو در یک نوبت را فراموش کردید، هرگز دوز مصرفیتان را دو برابر نکنید.

نحوه نگهداری قرص دیان

این قرص را در جایی خنک، به دور از تابش نور خورشید، در دمای زیر ۲۵ درجه سانتی گراد و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

قرص دیان چیست؟ موارد مصرف، کاربرد و عوارض آن
قرص دیان چیست؟ موارد مصرف، کاربرد و عوارض آن

موارد منع مصرف قرص دیان

افرادی که هر یک از شرایط و سابقه ابتلا به یکی از مشکلات زیر داشته باشند نباید قرص دیان را مصرف کنند :

سکته

بیماری های دریچه قلبی

سابقه مشکلات لختگی خون

فشار خون بالا یا پایینی که قابل کنترل و درمان نیست

سردرد های شدید میگرنی

بیماری ها و تومور های کبدی

یرقان

استفاده از دارو های درمانی هپاتیت C

اختلالات تشخیص داده نشده یا مشکوکو هورمونی

خون ریزی های بی دلیل در ناحیه واژینال

دیابت شدید با مشکلات رگ خونی

بیماری های عروق خونی چشم و کاهش دید

بارداری یا شک به بارداری

کم شنوایی به ویژه اگر در دوره بارداری ایجاد شده باشد.

شیردهی

آلرژی به هر یک از ترکیبات موجود در این قرص

افرادی که هر یک از شرایط زیر را دارند، بهتر است با مشورت پزشکشان از داروی دیان استفاده کنند :

افراد دارای اضافه وزن

سیگاری ها

سابقه یا ابتلا به بیماری دیابت

میگرن که سردردی همراه با حالت تهوع و اختلالات بینایی است.

سابقه صرع یا تشنج

تورم پایین پا و مشکلات احتباس مایعات

سابقه افسردگی

به ویژه در خانم هایی که درگیر میوپیا هستند و آستیگماتم و نزدیک بین هستند استروژن و پروژسترون موجود در این قرص می تواند این مشکلشان را تشدید کند.

فیبروم رحمی

احتمال بارداری یا شیردهی

بیماری های التهابی روده مثل زخم کولیت یا بیماری کرون

ضربان قلب نامنظم و مشک مربوط به دریچه قلبی

سندروم تخمدان پلی کیستیک

اگر می خواهید آزمایش یا جراحی انجام دهید درباره مصرف دیان و قطع آن با پزشک مشورت کنید.

هشدار مصرف قرص دیان

اگر می خواهید قرصی را فقط برای جلوگیری از بارداری مصرف کنید، داروی دیان انتخاب مناسبی نخواهد بود و روش مطمئنی نیست.

در صورتی که از این قرص استفاده می کنید نباید از قرص های دیگر هورمونی استفاده کنید.

خانم های بالای ۳۵ سال که می خواهند این قرص را مصرف کنند، حتما باید با پزشک مشورت کنند تا او تشخیص دهد که مزایای مصرف این قرص برایشان بیشتر از ضرر هایش است یا نه چون مصرف این قرص در سن بالای ۳۵ می تواند ریسک بالایی داشته باشد و اگر دیان را بر اساس تجویز پزشک مصرف می کنید، باید مدت کوتاهی باشد، در فاصله منظم مشورت شود و هرگز از سیگار استفاده نکنید.

تداخلات دارویی قرص دیان

دارو های درمان میگرن

قرص های درمان صرع مثل پریمیدون، فنی توئین، فنوباربیتال، لاموتریژین، اتوسوکسیماید و کاربامازپین

داروهای درمانی HIV مثل ریتوناوین و نویراپین

ضد قارچ ها

داروهای درمان هپاتیت C

منعقد کننده های خون (رقیق کننده)

داروهای ضد انسولین و دیابت

ضد تب هایی مثل آسپرین و استامینوفن

داروهایی مثل کلوفیبرات که سطح کلسترول خون را کاهش می دهند.

پردنیزولون

الکل

دارو های کنترل کننده فشار خون مثل بتا بلوکرها، متیل دوپا و گوانتیدین

کافئین

داروهای درمان کننده آلرژی مثل آنتی هیستامین

ویتامین های E،C، B12

داروهای مثل تئوفیلین که برای رفع انسداد مجرای تنفسی استفاده می شوند.

قرص های جلوگیری از زایمان زودهنگام

داروهای درمان کننده اسکیزوفرنی مثل آرام کننده های فنوتیازین

قرص و داروهای درمان کننده میگرن

مسکن های تسکین دهنده درد

قرص ها و داروهایی برای درمان سوزش قلب (آنتی اسید ها) و درمان معده درد که باید آن ها را ۲ ساعت قبل یا بعد از مصرف دیان استفاده کنید.

آنتی بیوتیک هایی مثل سولفانامید ها، نیتروفورانتوئین، نئومایسین، پنی سیلین، تتراسایکلین، کلرامفینیکول، کلوتریمازول و مترونیدازول که برای درمان عفونت های باکتریایی کاربرد دارند.

قرص دیان چیست؟ موارد مصرف، کاربرد و عوارض آن
قرص دیان چیست؟ موارد مصرف، کاربرد و عوارض آن

عوارض قرص دیان

مصرف این قرص هم مانند مصرف همه داروها عوارضی را به دنبال دارد که ممکن است در پی مصرف دارو دچار آن ها مواجه شوید. به کلی اگر با عارضه غیر معمول و ناشناخته ای مواجه شدید، بهتر است به پزشک اطلاع دهید. در ادامه به برخی از عوارض رایج این قرص را که معمولا در پی مصرف قرص هایی با ترکیب پروژسترون و استروژن به وجود می آیند اشاره می کنیم :

مشکل در باردار شدن بعد از قطع مصرف قرص

رینیت، آبریزش یا گرفتگی بینی

افزایش و کاهش وزن و اشتها

درد در طول دوران قاعدگی

استفراغ و حالت تهوع

تغییر در میل جنسی

کاهش حجم شیر در بانوان شیر ده

سرگیجه و سردرد

حالت دستپاچه و متشنج

وجود لکه های طلایی-قهوه ای روی صورت که به آن کلواسما می گوییم

تغییر، بزرگ شدن، حساسیت یا ترشح پستانی

نشانه های سندرم پیش از قاعدگی

قرص دیان ایرانی

قرص دیان یک داروی مفید برای کاهش سطح هورمون آندروژن در خانم ها است. افزایش آندروژن ها در خانم ها باعث آکنه شدید و پر مویی خواهد شد که پزشک پس از معاینه فیزیکی و درمان آزمایش های لازم می تواند به این نتیجه برسد که قرص دیان می تواند برای بیمار مفید باشد. آندروژن ها هورمون های مردانه هستند که باعث بروز صفات جنسی در افراد مذکر می شوند.

داروهای ضد بارداری خوراکی  که حاوی استروژن و پروژسترون هستند معمولا برای درمان این وضعیت تجویز می شوند. خاصیت آنتی آندروژنی این نوع داروها با اتصال آندروژن ها به گیرنده ها مقابله کرده و آنها را از بدن دفع می کند.

عدم درمان این بیماری در زنان مشکلات زیادی ایجاد خواهد کرد بنابراین در صورت مشاهده علائمی همچون پرمویی در ناحیه صورت و باقی قسمت های بدن برای انجام آزمایشات تشخیصی به پزشک مراجعه نمایید. این اختلال هورمومی با مصرف قرص هایی مانند دیان کنترل خواهد شد. بنابراین آکنه، پر مویی غیر عادی و مشکلاتی مانند چاقی قسمت تنه در خانم ها درمان خواهد شد. شاید لازم باشد مدت طولانی از این داروها استفاده نمایید اما نباید آنها را خودسرانه مصرف نمایید.

انواع مختلفی از قرص های آنتی آندروژن توسط شرکت های ایرانی تولید و به بازار عرضه می شود. دیان ایرانی یکی از این داروهاست ولی پزشک می تواند بر اساس تشخیص خود و وضعیت بیمار از داروهای مختلفی برای درمان اختلالات هورمونی استفاده کند. شما می توانید بر اساس بودجه خود انواع داروهای آنتی آندروژن ایرانی یا خارجی را تهیه کرده و مورد مصرف قرار دهید. با اینکه داروهای ایرانی از کیفیت خوبی برخوردار هستند اما داروهای خارجی از نظر دوز بسیار دقیق هستند و از مواد اولیه با کیفیت تری تولید می شوند. بنابراین دور از انتظار نیست که تاثیرگذاری بهتری داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا