Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

فواید و خواص دمنوش مناسب بلغمی ها چیست ؟

دمنوش مناسب بلغمی ها ، بسیار متنوع است زیرا گیاهان دارویی زیادی وجود دارد که می توانند بر مزاج بلغمی غلبه کنند و باعث از بین رفتن این مزاج شوند. الته توجه داشته باشید که بعضی دیگر  از دمنوش های گیاهی می توانند وضعیت مزاج بلغم را بدتر و باعث تشدید این مزاج در فرد شوند. دمنوش های گیاهی پر از خاصیت درمانی می باشند و برای سلامتی نیز بسیار مفید می باشند. مزاج بلغم به عنوان ، مزاج سرد و تر نیز شناخته شده است و برای غلبه بر این مزاج ، حتما باید دمنوش های مختص به این مزاج را مصرف کنید.

قبل از مصرف دمنوش های گیاهی ، حتما باید اطلاعات کافی در مورد فواید و مضرات این نوشیدنی ها را بدست آورید ، زیرا اگر نسبت به دمنوش های گیاهی مصرفی ، بی اطلاع باشید ممکن است با مصرف آنها دچار مشکلاتی برای سلامتی شوید. مزاج بلغم به دلیل اینکه یک مزاج سرد می باشد ، باید برای از بین بردن آن از دمنوش های طبع گرم استفاده کنید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما بمانید.

مزاج بلغمی چیست ؟

مزاج بلغمی یا سرد و تر، مزاجی است که افراد دارای این مزاج دارای پوستی به رنگ سفید می باشد و بیشتر مواقع این افراد اضافه وزن دارند و کمی چاق هستند. رشد موهای افراد دارای مزاج بلغمی ، به نسبت دیگران کم می باشد. افراد دارای مزاج بلغمی علاقه زیادی به خوردن غذاهای شیرین و ادویه های مختلف دارند و اصلا به خوردن ترشیجات و مواد غذایی سرد تمایل ندارند.

خواب این افراد زیاد می باشد و دارای انرژی بسیار کمی می باشد و افرادی آرام و خونسرد هستند. میزان بلغم در افراد سالم در حدود ۱ درصد از خون است ولی برای افراد دارای مزاج بلغمی بیشتر از ۱ درصد است. افراد دارای مزاج بلغمی ، نباید دمنوش هایی گیاهی با طبع سرد مصرف کنند.

بلغم چیست ؟

بلغم داخل خون و ریه بوجود می آید. زمانی که خوراکی های سرد زیاد مصرف شود و حرارت بدن نیز به هر دلیلی پایین باشد و آب و هوا نیز نامناسب باشد ، بلغم در خون و ریه تشکیل می شود. بلغم قسمتی از خون می باشد و همین قضیه باعث سفیدی رنگ پوست افراد می شود. بلغم قادر است که چربی اضافه را ذخیره کند و رطوبت زیادی را به بدن برساند . همچنین بدن را مرطوب نگه می دارد و موجب شفافیت و نرمی پوست می گردد.

فواید و خواص دمنوش مناسب بلغمی ها چیست ؟
فواید و خواص دمنوش مناسب بلغمی ها چیست ؟

مقایسه انواع دمنوش مناسب بلغمی ها :

دمنوش ها از گیاهان موجود در طبیعت تهیه می شوند و بدون کافئین هستند . دمنوش های گیاهی بهترین انتخاب و جایگزینی برای  نوشیدنی های کافئین دار می باشند. نکته مهم در مورد دمنوش های گیاهی ، این است که برای سلامتی بسیار مفید هستند و باعث درمان بسیاری از بیماری ها می شوند. دمنوش های گیاهی دارای خواص درمانی با یکدیگر متفاوت می باشند.

متخصصان طب سنتی برای حل مشکلات بیماران خود دمنوش های گیاهی را پیشنهاد می دهند و خیلی از بیماران با مصرف دمنوش های گیاهی ، مشکل و بیماریشان رفع خواهد شد. اما باید توجه داشته باشید اگر برای درمان یک بیماری ، دمنوش گیاهی اشتباهی مصرف شود ممکن است مشکلاتی برای سلامتی فرد بوجود آورد و یا باعث وخیم تر شدن آن بیماری شود.

انواع دمنوش مناسب بلغمی ها :

 

دمنوش گیاهی به لیمو مناسب بلغمی ها :

گیاه به لیمو بومی آمریکای جنوبی می باشد و چندین سال است که این گیاه در کشورمان نیز کشت و پرورش داده می شود. دمنوش گیاهی به لیمو به دلیل داشتن طبعی گرم و خشک ، یکی از دمنوش های مناسب برای اصلاح مزاج بلغم می باشد و مصرف این دمنوش گیاهی برای این افراد بسیار مفید می باشد.

ترکیباتی مانند فنول در گیاه به لیمو وجود دارد و این ماده فوق العاده باعث سم زدایی و از بین رفتن رادیکال های آزاد در بدن می شود. دمنوش گیاهی به لیمو خواص درمانی بسیار زیادی دارد و یکی از این خواص این است که باعث کاهش وزن می شود. همچنین در گذشته از دمنوش گیاهی به لیمو برای درمان سرماخوردگی و کاهش تب در طب سنتی بسیار استفاده می شده است. افرادی که دچار بیخوابی و کم خوابی هستند ، می توانند با مصرف این دمنوش گیاهی خواب خود را تنظیم کنند.

طرز تهیه دمنوش گیاهی به لیمو :

یک قاشق غذاخوری گیاه به لیمو خشک شده را درون قوری می ریزیم و به گیاه به لیمو ، آب جوش اضافه می کنیم و درب قوری را می گذاریم و به مدت ۱۰ دقیقه زمان می دهیم تا دمنوش به خوبی دم بکشد. اگر تمایل داشتید که دمنوش گیاهی شما طعم شیرینی داشته باشد ، می توانید برای شیرین کردن دمنوش خود نبات یا عسل را به آن اضافه کنید. اگر می خواهید بهترین نتیجه را از دمنوش گیاهی به لیمو بدست آورید ، بهتر است دو ساعت بعد از نهار یا شام این دمنوش گیاهی را مصرف کنید.

فواید و خواص دمنوش مناسب بلغمی ها چیست ؟
فواید و خواص دمنوش مناسب بلغمی ها چیست ؟

دمنوش گیاهی ترکیبی به لیمو و آویشن مناسب بلغمی ها :

گاهی مواقع که دو گیاه دارویی با یکدیگر ترکیب می شوند و خواص درمانیشان نیز بیشتر و موثرتر می شود. یکی از دمنوش های ترکیبی عالی ، دمنوش گیاهی به لیمو و آویشن می باشد. متخصصان طب سنتی دمنوش ترکیبی به لیمو و آویشن را برای افراد دارای مزاج بلغمی پیشنهاد و توصیه می کنند ، زیرا این دمنوش طبعی گرم دارد و مناسب مزاج بلغمی ها می باشد. خواص دیگر این دمنوش گیاهی ، این است که باعث تقویت معده افراد دارای مزاج بلغمی می شود. همچنین این دمنوش گیاهی ، به بهبود سرفه و اختلالات تنفسی نیز بسیار کمک می کند.

دمنوش گیاهی دارچین مناسب بلغمی ها :

یکی از دمنوش های گیاهی پرکاربرد دمنوش گیاهی دارچین می باشد و افراد بسیاری طرفدار این دمنوش گیاهی می باشند. اگر قصد دارید برای غلبه با مزاج بلغم خود از دمنوش گیاهی دارچین استفاده کنید ، این نکته را باید در نظر داشته باشید ، که این دمنوش گیاهی باید به مدت طولانی مصرف شود تا نتیجه بخش باشد.

فواید دیگر دمنوش گیاهی دارچین ، این است که باعث کنترل چربی و کاهش کلسترول بد خون می شود. دمنوش گیاهی دارچین دارای خواص کاهش وزن نیز می باشد. همچنین این دمنوش گیاهی ، برای افراد دارای دیابت نیز مفید می باشد و باعث کنترل قند خون در این افراد می شود.

طرز تهیه دمنوش گیاهی دارچین :

دوتکه کوچک از چوب دارچین را درون قوری انداخته و مقداری آب جوش به آنها اضافه می کنیم و به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه اجازه می دهیم تا دمنوش به خوبی دم بکشد و حاضر شود. در آخر برای شیرین کردن دمنوش گیاهی خود ، می توانید به آن مقداری نبات یا عسل اضافه کنید.

دمنوش گیاهی بابونه مناسب بلغمی ها :

بابونه گیاهی ، خوش عطر و دارای خاصیت آرامش بخشی می باشد. دمنوش گیاهی بابونه ، دارای تمام خواص درمانی گیاه بابونه می باشد. افراد زیادی طرفدار این دمنوش گیاهی می باشند و از خواص درمانی آن بهره مند شده اند. در طب سنتی دمنوش گیاهی بابونه به دلیل داشتن طبع گرم برای غلبه با مزاج بلغم مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین این دمنوش گیاهی ، می تواند به سرعت این مزاج را اصلاح کند.

از دمنوش گیاهی بابونه برای تقویت سیستم گوارشی ، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود زخم های دهان بسیار استفاده می شود. بعلاوه این دمنوش گیاهی پرخاصیت ، می تواند به افراد دارای مشکلات بی خوابی و افسردگی بسیار کمک کند.

طرز تهیه دمنوش گیاهی بابونه :

گل های بابونه خشک شده را به مقدار لازم درون یک قوری ریخته و آب جوش را به آنها اضافه می کنیم و به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه اجازه می دهیم تا دمنوش به خوبی دم بکشد. عطر این دمنوش گیاهی بی نظیر می باشد ، برای بهتر کردن طعم این دمنوش گیاهی می توانید مقداری نبات یا عسل به دمنوش خود اضافه کنید.

فواید و خواص دمنوش مناسب بلغمی ها چیست ؟
فواید و خواص دمنوش مناسب بلغمی ها چیست ؟

دمنوش گیاهی زنجبیل مناسب بلغمی ها :

زنجبیل ، گیاهی است که طبع گرمی دارد و از نظر طعم نیز کمی تند و تیز می باشد. از زنجبیل هم می توان برای تهیه دمنوش گیاهی استفاده نمود و هم به عنوان ادویه برای تهیه غذا و پخت و پز از آن استفاده کرد. افرادی که مزاج بلغمی دارند و قصد اصلاح مزاجشان را دارند ، می توانند از دمنوش گیاهی زنجبیل استفاده کنند و شاهد تاثیرات بی نظیر این دمنوش گیاهی بر روی اصلاح این مزاج باشند.

همچنین این دمنوش گیاهی به دلیل داشتن ترکیباتی عالی به عنوان یک ضد التهاب قوی در بدن عمل می کند. از دیگر خواص دمنوش گیاهی زنجبیل ، می توان به بهبود و کاهش دردهای قاعدگی ، آرتروز و مشکلات روده اشاره کرد. دمنوش گیاهی زنجبیل فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد، یکی دیگر از این فواید این است که باعث کاهش و تنظیم چربی ، قند خون و کاهش وزن در فرد مصرف کننده می شود.

طرز تهیه دمنوش گیاهی زنجبیل :

ابتدا مقداری از پودر زنجبیل را درون یک قوری ریخته و مقداری آب جوش به آن اضافه می کنیم و به مدت ۱۰ دقیقه اجازه می دهیم تا دمنوش به خوبی دم بکشد . طعم دمنوش گیاهی زنجبیل کمی تند و تیز می باشد و اگر تندی آن را نمی توانید تحمل کنید ، می توانید مقداری نبات یا عسل به آن اضافه کنید .

دمنوش گیاهی بهارنارنج مناسب بلغمی ها :

بهار نارنج ، شکوفه های درخت نارنج می باشد و این شکوفه ها در فصل بهار جمع آوری و خشک می شود و پس از آن به عنوان دمنوش و یک محصول درمانی مورد استفاده قرار می گیرد. طبع دمنوش گیاهی بهار نارنج ، گرم و خشک می باشد و می تواند مزاج بلغم که سرد و تر می باشد ، را اصلاح کند.

رایحه دمنوش گیاهی بهار نارنج بسیار بی نظیر است و پس از مصرف این دمنوش گیاهی ، حس خاصی به فرد داده می شود. ویتامین ها و مواد معدنی مفید ، جزء ترکیبات موجود در دمنوش گیاهی بهار نارنج می باشد و این مواد به بهبود رفلاکس معده ، مشکلات ریوی و پوستی به فرد بسیار کمک می کند و همچنین باعث کنترل و تنظیم تپش قلب نیز می شود.

دمنوش گیاهی بادرنجبویه مناسب بلغمی ها :

گیاه بادرنجبویه ، گیاهی خوش طعم و خوش عطر می باشد. دمنوش گیاهی بادرنجبویه ؛ نیز همانند دمنوش های گیاهی دیگر دارای خواص درمانی بسیار زیادی می باشد و همچنین این دمنوش گیاهی برای اصلاح مزاج بلغم نیز مفید می باشد و با طبع گرم خود می تواند باعث تعادل سردی مزاج بلغم شود. افرادی که اضطراب زیادی دارند ، می توانند از دمنوش گیاهی بادرنجبویه استفاده کنند و اضطراب خود را کاهش دهند.

خاصیت دیگر دمنوش گیاهی بادرنجبویه ، این است که باعث بهبود زخم معده می شود و کلسترول بد را نیز می تواند کاهش دهد و از بیماری های قلبی و عروقی پیشگیری کند. دمنوش گیاهی بادرنجبویه ، برای غلبه با مزاج سوداوی نیز مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین باعث بهبود و کیفیت خواب نیز می گردد.

طرز تهیه دمنوش گیاهی بادرنجبویه :

برای تهیه دمنوش گیاهی بادرنجبویه از برگ های تازه و خشک شده این گیاه می توانید استفاده کنید. چند برگ از این گیاه را درون یک قوری ریخته و مقداری آب جوش به آنها اضافه می کنیم و اجازه دهیم تا به مدت ۱۵ دقیقه ، دمنوش به خوبی دم بکشد و حاضر شود.

فواید و خواص دمنوش مناسب بلغمی ها چیست ؟
فواید و خواص دمنوش مناسب بلغمی ها چیست ؟

دمنوش گیاهی گل گاوزبان مناسب بلغمی ها :

گل گاوزبان ، گیاهی است که در دامنه کوه ها رشد می کند و همیشه به خاطر خواص درمانی که دارد ، در بین عموم بسیار شناخته شده است. دمنوش گیاهی گل گاوزبان نیز طبع گرم و خشک دارد و می تواند بر مزاج بلغم غلبه کند و آن را اصلاح کند. خاصیت مهم و شناخته شده دمنوش گیاهی گل گاوزبان ، آرام بخش بودن آن است.

همچنین دمنوش گیاهی گل گاوزبان ، می تواند به رفع اگزما و خارش پوستی نیز کمک کند. برای اینکه از تاثیرات بی نظیر این دمنوش گیاهی بهره مند شوید ، باید این دمنوش را به صورت منظم مصرف کنید. دمنوش گیاهی گل گاوزبان ، می تواند دردهای کلیوی و کبدی را نیز کاهش دهد و باعث بهبود این مشکلات شود. خاصیت دیگر این دمنوش گیاهی ، این است که ضد قلنج و اسپاسم می باشد.

طرز تهیه دمنوش گیاهی گل گاوزبان:

برای تهیه این دمنوش گیاهی باید یک قاشق غذاخوری از گل های گاوزبان خشک شده را درون قوری ریخته و مقداری آب جوش به این گل ها اضافه کنید و به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه اجازه دهید تا به خوبی دم بکشد. برای اینکه طعمی ترش داشته باشید ، می توانید لیمو را به دمنوش گیاهی خود اضافه کنید. حتی برای شیرین شدن طعم آن نیز ، می توانید مقداری نبات یا عسل به دمنوش خود اضافه کنید.

سخن آخر:

فواید و خواص دمنوش های گیاهی بسیار زیاد می باشد ولی عوارض آنها به نسبت فوایدشان ، خیلی اندک می باشد و به چشم نمی آید. تنها نکته مهم در مورد دمنوش های گیاهی ، این است که باید به اندازه مصرف شوند و در مصرف آنها نباید زیاده روی نشود. اگر قصد دارید ، برای درمان بیماری ها یا مشکلات خود از دمنوش های گیاهی استفاده کنید و نسبت به خواص درمانی آنها مطمئن نیستید ، حتما قبل از مصرف با پزشک متخصص خود مشورت کنید یا از متخصصان طب سنتی راهنمایی بگیرید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا