Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

دمنوش گیاهی اکلیل کوهی ( رزماری ) – خواص درمانی و فواید

دمنوش گیاهی اکلیل کوهی ( رزماری ) یا رومان ، از برگ ها و سرشاخه های گلدار گیاهی به همین نام به دست می آید . این دمنوش طبیعت گرم و خشکی دارد . گیاه اکلیل کوهی به دلیل داشتن عطر و طعم ویژه و دلپذیر ، به عنوان چاشنی و ادویه در تهیه ی انواع سوپ ، خورشت ، سالاد و ترشی مورد استفاده قرار می گیرد .

این دمنوش منبعی غنی از کلسیم ، منگنز و آهن است و به عنوان یک ضد التهاب ، آنتی اکسیدان و آنتی باکتری قوی شناخته می شود . به همین دلیل ، در طب سنتی از آن برای پاک سازی کبد ، افزایش ایمنی سیستم ایمنی بدن در برابر باکتری و درمان بیماری هایی مانند مشکلات گوارشی ، قلب ، افسردگی ، سر درد ، بی خوابی ، کاهش وزن ، تقویت حافظه ، پوست و مو ، رفع اسپاسم و … استفاده می شود .

فهرست مطالب

جالب است بدانیم که :

سابقه ی استفاده از گیاه اکلیل کوهی ( رزماری ) و فراورده های آن مانند دمنوش به هزاران سال پیش باز می گردد . در مصر باستان ، فراعنه یک شاخه از اکلیل کوهی را در قبر فرعون قرار می دادند تا سفرش به عالم ارواح با عطر دلپذیر این گیاه همراه باشد .

یونانیان باستان معتقد بودند اکلیل کوهی (رزماری) موجب تقویت ذهن و حافظه می شود . به همین دلیل ، دانشجویان یونانی هنگام امتحان تاج گل هایی از اکلیل کوهی را به دور سر خود می پیچیده اند . در مراسم عروسی نیز این گیاه را نشانه وفاداری دانسته و شاخه هایی از آن را در میان دسته گل عروس قرار می دادند .

در قرن پانزدهم ، مردم بر این باور بودند با سوزاندن شاخه هایی از اکلیل کوهی در منازل ، می توانند خود را در برابر مرگ سیاه ( طاعون ) محافظت کنند .

در جنگ جهانی دوم ، با سوزاندن اکلیل کوهی ( رزماری ) همراه با سرو کوهی ، تلاش می کردند تا از بروز عفونت جلوگیری کنند .

دمنوش اکلیل کوهی
دمنوش اکلیل کوهی

نکته :

بهتر است هنگام استفاده از گیاه اکلیل کوهی در آشپزی ، در مجاورت حرارت قرار نگیرد . به همین دلیل معمولا برای تزئین غذا مورد استفاده قرار می گیرد .

بهتر است بدانیم که :

گیاه اکلیل کوهی یا رزماری را می توان در منزل پرورش داد . برای کاشت این گیاه ، دانه های آن را در خاکی که به خوبی زهکشی شده است می کارند . بهترین دما برای کاشت این گیاه ۲۱ درجه ی سانتیگراد است . به همین دلیل توصیه می شود این کار در فصل بهار انجام گیرد .

نکته :

دمنوش گیاهی اکلیل کوهی ( رزماری ) ، یک چای گیاهی بسیار عالی محسوب می شود که ترکیب آن با به لیمو ، اسطوخودوس ، دارچین و میخک کیفیت آن را چند برابر می کند .

پیش از این در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی و بررسی انواع دمنوش های گیاهی مانند دمنوش رویبوس ، اولانگ ، هوفاریقون ، کوهوش سیاه ، ریوند چینی ، گل مغربی ، برگ درخت چریش ، کندر ، کنگر کوهی و … پرداخته شده است . در این مقاله به معرفی دمنوش گیاهی اکلیل کوهی ( رزماری ) ، ویژگی ، خاصیت و قیمت خرید و فروش آن می پردازیم :

  • دمنوش گیاهی اکلیل کوهی ( رزماری ) دارای چه ترکیباتی است ؟
  • قیمت خرید و فروش دمنوش گیاهی اکلیل کوهی ( رزماری ) چگونه است ؟
  • طرز تهیه دمنوش گیاهی اکلیل کوهی ( رزماری ) چگونه است ؟
  • خواص درمانی دمنوش گیاهی اکلیل کوهی ( رزماری ) را بشناسیم
  • عوارض مصرف دمنوش گیاهی اکلیل کوهی ( رزماری ) چیست ؟
  • گیاه شناسی گیاه اکلیل کوهی ( رزماری )

دمنوش گیاهی اکلیل کوهی ( رزماری ) دارای چه ترکیباتی است ؟

این دمنوش بیشتر ترکیبات شیمیایی گیاه را در خود دارد . از جمله ی این ترکیبات می توان به اسید رزمارینیک ، کافور ، اسید کافئیک ، اسید اورسولیک ، اسید بتولینیک ، اسید کارنوزیک و کارنوزول اشاره کرد .

قیمت خرید و فروش دمنوش گیاهی اکلیل کوهی ( رزماری ) چگونه است ؟

 

قیمت خرید و فروش دمنوش گیاهی اکلیل کوهی ( رزماری ) چگونه است ؟
قیمت خرید و فروش دمنوش گیاهی اکلیل کوهی ( رزماری ) چگونه است ؟

این دمنوش ، از جمله دمنوش های سنتی محسوب می شود که به دلیل داشتن فواید بی نظیر از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده و طرفداران فراوانی دارد . از این جهت ، شرکت های تولیدی بسیاری در داخل کشور اقدام به تهیه ی این محصول نموده اند .

قیمت خرید و فروش این دمنوش مانند دارچین ، خار مریم ، بید مشک ، کندر ، کنگر کوهی و … است . از این رو ، برای تهیه ی نیاز نیازی به پرداخت هزینه های گزاف نیست .

این دمنوش را می توان به راحتی از عطاری ها و فروشگاه های اینترنتی معتبر خریداری نمود . هنگام خرید باید به این نکته توجه داشت که محصول خریداری شده از تائیدیه وزارت بهداشت برخوردار باشد .

طرز تهیه دمنوش گیاهی اکلیل کوهی ( رزماری ) چگونه است ؟

این دمنوش را می توان به تنهایی و یا به صورت ترکیب با دیگر گیاهان تهیه کرد . افزودن مواد دیگر به دمنوش رزماری سبب افزایش کیفیت آن می شود . در ادامه به طرز تهیه ی انواع دمنوش های اکلیل کوهی ( رزماری ) اشاره می کنیم :

طرز تهیه دمنوش اکلیل کوهی معمولی

برای این کار ابتدا برگ ها یا سرشاخه های گلدار گیاه را تهیه کرده ، سپس خشک می کنیم.  دو قاشق غذا خوری از پودر گیاه را به یک و نیم فنجان آب جوش اضافه کرده ومانند چایی روی شعله ی غیر مستقیم دم می کنیم . بهتر است زمان دم کشیدن آن را نیم ساعت در نظر بگیریم تا عطر و طعم آن به خوبی احساس شود .

پس از آماده شدن دمنوش ، آن را از صافی عبور داده و در یک استکان یا فنجان می ریزیم . به افرادی که طعم دمنوش مطابق میلشان نیست توصیه می شود آن را همراه با عسل ، نبات و یا توت خشک میل کنند .

طرز تهیه دمنوش اکلیل کوهی همراه با گلاب و مورد

 

ابتدا یک قاشق غذا خوری از گیاه را به همراه یک قاشق غذا خوری برگ مورد ترکیب کرده و درون قوری می ریزیم . سپس به اندازه ۲ لیوان آب به آن اضافه کرده و روی شعله گاز قرار می دهیم تا با یک دمای متعادل به جوش آید .

پس از به جوش آمدن ، حرارت را خاموش کرده و یک پارچه روی آن قرار می دهیم . اجازه می دهیم تا ترکیب به خوبی دم بکشد . در این مرحله دمنوش را از صافی عبور داده و گلاب را به آن اضافه می کنیم .

طرز تهیه دمنوش اکلیل کوهی همراه با زنجبیل و گل محمدی

یک قاشق چای خوری از گیاه رزماری را به همراه یک قاشق چای خوری گل محمدی و یک قاشق چای خوری زنجبیل ترکیب کرده و به یک لیوان آب جوش اضافه می کنیم .

سپس یک پارچه تمیز را روی لیوان قرار داده و به مدت ۱۵ دقیقه زمان می دهیم تا خوب دم بکشد . در پایان می توان مقداری عسل به  آن اضافه کرد تا از طعم شیرین و دلپذیرتری برخوردار شود .

نکته :

این دمنوش به دلیل داشتن خاصیت ضد هیپوگلیسمی و ضد التهابی ، می تواند در طولانی مدت باعث افزایش چربی سوزی و کاهش وزن شود .

طرز تهیه دمنوش اکلیل کوهی همراه با رازیانه

طرز تهیه این دمنوش بسیار ساده است . کافیست یک قاشق چای خوری از این گیاه را با یک قاشق چای خوری رازیانه ترکیب کرده و به یک لیوان آب جوش اضافه کنیم . سپس به مدت ۱۵ دقیقه زمان می دهیم تا به خوبی دم کشیده و آماده شود .

طرز تهیه دمنوش اکلیل کوهی همراه با چای سبز

برای تهیه این دمنوش یک قاشق چای خوری از گیاه را با یک قاشق چای خوری چای سبز ترکیب کرده و به یک لیوان آب جوش اضافه می کنیم . پس از ۱۵ دقیقه ، دمنوش آماده نوشیدن است .

طرز تهیه دمنوش اکلیل کوهی همراه با پونه و کاکوتی

 

برای تهیه ی این دمنوش ، به اندازه دو لیوان آب را داخل قوری ریخته روی حرارت قرار می دهیم تا شروع به جوشیدن کند . سپس یک قاشق چای خوری از گیاه اکلیل کوهی ، یک قاشق چای خوری پونه و یک قاشق  چای خوری کاکوتی را به آن اضافه می کنیم .

پس از ترکیب کردن این سه گیاه ، شعله گاز را خاموش می کنیم . پس از ۱۵ دقیقه دمنوش به خوبی دم کشیده و آماده مصرف است .

خواص درمانی دمنوش گیاهی اکلیل کوهی ( رزماری ) را بشناسیم

به بهبود سیستم گوارش کمک می کند

مصرف این دمنوش ترشح صفرا را تحریک کرده و موجب تقویت عملکرد کبد می شود . بادهای روده و معده را دفع کرده ، سبب تسهیل کار دستگاه هاضمه و معده می شود . علاوه بر این ، به عنوان یک اشتها آور نیز شناخته می شود .

در زیبایی پوست موثر است

این دمنوش در زیبایی پوست بسیار موثر است . وجود آنتی اکسیدان‌های طبیعی در این دمنوش سبب افزایش خون رسانی سلول های پوستی شده و به رفع مشکلات پوستی کمک فراوانی می کند .

به تقویت مو کمک می کند

ممکن است پوست سر به دلایل مختلفی مانند رنگ کردن مداوم و یا استفاده از شامپوی نامناسب، دچار خارش و حساسیت شود . استفاده از این دمنوش موجب تقویت و رشد موهای سر می ‎شود.

به حفظ بهداشت دهان و دندان کمک می کند

دمنوش رزماری به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی ،مانند یک دهان ‌شویه ی ضد میکروب و طبیعی عمل می ‌کند . برای حفظ بهداشت دهان و دندان می‌توان پس از مسواک زدن ، از این دمنوش استفاده کرد .

در پیشگیری از بیماری های قلب موثر است

خاصیت آنتی اکسیدانی این دمنوش سبب افزایش فشار خون شده ، بهبود گردش خون و رفع گرفتگی عروق خونی را به دنبال خواهد داشت .  به همین دلیل ، مصرف دمنوش اکلیل کوهی در تضمین سلامت قلب نقش موثری دارد .

به تقویت حافظه کمک می کند

این دمنوش ضد آلزایمر بوده و باعث تقویت حافظه و افزایش قدرت تمرکز می ‌شود . یونانیان باستان از این گیاه برای کمک به حافظه و تحریک مغز استفاده می ‌کردند . مواد و روغن‌های ضروری موجود در این گیاه ، به افزایش قدرت حافظه و تمرکز ذهن کمک می ‎کند .

اسید کارنوزیک موجود در رزماری ، در محافظت نورون‌های مغز در برابر استرس و فشار بیش موثر است . علاوه بر این ، رایحه ی این دمنوش در حفظ آرامش اعصاب و جلوگیری از افسردگی نقش دارد .

موجب پاک سازی کبد می شود

این دمنوش حاوی ترکیباتی به نام کولین است . این ترکیب چربی‌های کبد را کنترل می ‌کند . علاوه بر این ، خاصیت ضد التهابی قوی آن می ‌تواند سموم کبد را دفع کند . به همین دلیل به عنوان یک سم زدای طبیعی برای بدن شناخته می شود .

از سرطان جلوگیری می کند

مصرف این دمنوش رشد سلول ‌های سرطانی را متوقف کرده و در جلوگیری از سرطان‌های شایع خانم‌ ها و آقایان مانند سرطان خون ، کولون ، سرطان سینه ، سرطان پروستات و … نقش دارد .

مانع از مشکلات کلیه می شود

در طب سنتی ، از این دمنوش برای رفع عفونت های ادراری و مثانه استفاده می شود . این امر موجب می شود از ایجاد مشکلات و بیماری های کلیه جلوگیری شود .

به لاغری کمک می کند

این دمنوش به دلیل داشتن خاصیت ضد هیپروگلیسمی و ضد التهابی موجب چربی سوزی و کاهش وزن می ‌شود . به همین دلیل ، به افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می شود از این دمنوش استفاده کنند .

مانع از صرع می شود

 

برگ ‌های رزماری ضد تشنج دارند و ضد اسپاسم عضلانی عمل می ‌کنند . از این رو ، مصرف این دمنوش حملات ناشی از صرع را کاهش داده و بسیاری از بیماری‌های مغزی را کنترل و درمان می کند .

موجب پیشگیری از سرماخوردگی می شود

این دمنوش ،‌ مانند دمنوش های بابونه و آویشن ، می‌تواند آنفولانزا ، سرماخوردگی و عفونت‌ های ویروسی را درمان کند . برگ ‌های اکلیل کوهی به دلیل داشتن خاصیت خلط آوری سرفه‌ های مداوم را کاهش می دهند .

به درمان دیابت کمک می کند

دمنوش اکلیل کوهی می تواند سطح قند خون را تنظیم ‌کند . مصرف چای و دمنوش اکلیل کوهی مانند بامیه برای افراد دیابتی بسیار موثر است .

عوارض مصرف دمنوش گیاهی اکلیل کوهی ( رزماری ) چیست ؟

مصرف این دمنوش در کنار فواید عالی و بی نظیری که دارد می تواند با عوارض و خطراتی همراه باشد . از این رو ، مصرف آن باید با مشورت افراد متخصص همراه باشد . در این قسمت به برخی از این عوارض اشاره می کنیم :

  • خانم‌ های باردار و شیرده از مصرف آن خودداری کنند . مصرف این دمنوش در خانم‌ های باردار خطر سقط جنین را افزایش دهد .
  • افرادی که بیماری دیابت دارند ، باید به اندازه از این دمنوش گیاهی استفاده کنند .

گیاه شناسی گیاه اکلیل کوهی ( رزماری )

گیاه اکلیل کوهی یا رزماری با نام علمی Salvia rosmarinus ، از خانواده ی نعناعیان بوده و بومی مدیترانه ، جنوب فرانسه و سواحل اسپانیا است . این گیاه ، چند ساله ، علفی و پایا با ساقه های چوبی است که ارتفاع آن می تواند به ۵/۰تا ۱ متر برسد .

برگ های دائمی آن به صورت متقابل با کناره های برگشته ، باریک ، دراز و نوک تیز است . سطح فوقانی برگ ها به رنگ سبز و سطح تحتانی آن به دلیل وجود کرک های ریز به رنگ سبز مایل به سفید است .

گل های کوچک آن درکنار برگ ها روییده و به رنگ های سفید ، صورتی ، بنفش و آبی روشن دیده می شود . برای تهیه ی دمنوش از برگ ها و سرشاخه های گلدار استفاده می شود .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا