Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

خواص گواوا چیست و از فواید آن برای درمان دیابت چه می دانید؟

گواوا یا زیتون محلی میوه گیاه مرت (myrtle) است. گواوا یک درخت همیشه سبز است و در برابر خشکسالی های طولانی مدت مقاوم است. چند بار در سال گل می دهد و محصول بسیار زیادی تولید می کند. میوه درخت گواوا، گواوا نامیده می شود و اهمیت آن به این دلیل است که ریشه، برگ و میوه آن در فرهنگ عامه کاربردهای دارویی دارد.

به طور سنتی از ریشه گواوا به دلیل خاصیت ضد میکروبی و قابض برای درمان اسهال خونی استفاده می شود. برای درمان خونریزی لثه و مبارزه با بوی بد دهان جویدن برگ ها توصیه می شود و میوه آن یک داروی طبیعی برای فشار خون و دیابت است.

اولین ظهور گواوا به قرون وسطی باز می گردد. این میوه در پرو یافت شد. امروزه در بازارهای بسیاری از کشورها، مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری به ویژه در آمریکا، هند و چین که مصرف آن اهمیت زیادی دارد، یافت می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با خواص گواوا ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

گیاه شناسی گواوا

بیش از ۱۰۰ نوع گواوا وجود دارد. میوه ها تا حدودی شبیه سیب (کروی شکل، گاهی اوقات بیضی شکل) هستند و وزن آن حدود ۱۰۰ گرم است. طول میوه می تواند تا ۱۵ سانتی متر تغییر کند. میوه ها معطر، تلخ و شیرین و پالپ آن چسبناک است. پوست میوه گواوا در رنگ های مختلفی از سبز کم رنگ تا زرشکی روشن وجود دارد.

پوست میوه علیرغم ظاهر آن نسبتا نازک است. رنگ پالپ بسیار متنوع است: از زرد روشن تا همانند تمشک، گیلاس و هلو است. در داخل آن تعداد زیادی دانه ریز و سفت، مایل به زرد و با اندازه ۳ تا ۵ میلی متر وجود دارد که تعداد آنها به ۵۰۰ عدد می رسد، اما می توانید انواع بدون دانه را نیز پیدا کنید.

گیاه گواوا شبیه یک درختچه همیشه سبز یا درخت کوچک است. انواع مورد استفاده در کشت می توانند تا ارتفاع ۴ متر رشد کنند. برگ های براق این گیاه که به رنگ سبز تیره هستند اغلب بیضی شکل هستند. روی شاخه ها در مقابل یکدیگر قرار دارند. گل های گواوا سفید هستند، اغلب به صورت جداگانه ظاهر می شوند یا به صورت خوشه ای قرار دارند. گل ها پر از پرچم و مادگی های ریز هستند.

میوه ها بیضی شکل، گرد و گلابی شکل هستند. میوه های رسیده با پوست مایل به زرد، سبز کم رنگ یا شرابی تیره پوشیده شده اند. گوشت آن بیشتر سفید، زرد، قرمز یا صورتی است.

این گیاه تنها پس از ۲ الی ۸ سال از لحظه کاشت در مزارع شروع به میوه دادن می کند. این میوه بوی بسیار قوی توت فرنگی، مشک و لیمو می دهد. پالپ آن خامه ای، شیرین، طعم کمی ترش دارد. در شرایط آب و هوایی مساعد، درختان می توانند تا دو بار در سال میوه دهند.

به گفته محققان، میوه ها حاوی ۱۲۰ تا ۵۴۶ دانه کوچک هستند که در هسته میوه قرار دارند. کاملا خوراکی هستند. پرندگان مناطق گرمسیری و همچنین پستانداران به گواوا علاقه زیادی دارند و به توزیع بذر کمک می کنند. این گیاه می تواند تا ۴۰ سال زنده بماند و میوه دهد.

ارزش غذایی و محتوای کالری میوه گواوا
ارزش غذایی و محتوای کالری میوه گواوا

ارزش غذایی و محتوای کالری میوه گواوا

گواوا برای کاهش وزن ایده آل است. محتوای کالری میوه تازه حدود ۶۸ کیلو کالری است. علاوه بر این، شامل:

  • پروتئین – ۲.۷۵ گرم؛ حاوی آمینواسیدهای آلانین، گلوتامیک اسید، لوسین، متیونین، فنیل آلانین و هیستیدین است.
  • کربوهیدرات – ۱۰ گرم ؛ آرابینوز، گلوکز، زایلوز
  • چربی – ۱گرم

میوه گواوا دارای پروتئین و چربی کمی است، بنابراین توصیه می شود آن را با پروتئین ها و چربی های سالم مانند نارگیل، بادام یا مغزها همراه کنید. قندهای طبیعی میوه شامل فروکتوز است اما در مقادیر کم، این باعث می شود که میوه ای عالی برای دیابت باشد.

زمانی که گواوا در حد اعتدال مصرف شود، می تواند به کاهش وزن کمک کند. نکته اصلی این است که در مصرف گواوا زیاده روی نکنید. یک فرد بالغ می تواند در روز تا ۴ میوه رسیده را بدون هیچ عوارض خاصی مصرف کند.

 

 

گواوا از نظر ویتامین ها و مواد معدنی بسیار غنی است:

  • مواد معدنی (برای ۱ میوه): ۲۳۵ میلی گرم مس، ۴۲۰ میلی گرم پتاسیم، مقدار زیادی آهن، سدیم، روی، کلسیم، منیزیم، منگنز، فسفر.
  • برگ ها و میوه ها سرشار از فیبر پکتین، اسیدهای چرب و اسانس هستند.
  • ویتامین های گروه A (کاروتن: عمدتا زانتوفیل ها و کاروتنوئیدها)، B ،C (در مقادیر بیشتر از مرکبات)، E ،K و بسیاری دیگر.
  • اگزالات ها
  • تانن ها
  • فلاونوئیدها: کامفرول، کوئرستین، آمریتوزید، لوکوآنتوسیانین
  • اسیدهای آلی: اسید اورسولیک، اسید سیتریک، اسید گالاکتورونیک، اسید الاژیک (پوست و میوه)، اسید گالیک.
  • فیتواسترول ها: بتاسیتوسترول
  • ترکیبات معطر: رایحه منحصر به فرد میوه گواوا، به دلیل ترکیبات کربونیل است. میوه گواوا سرشار از ترکیبات معطر است که در سایر میوه ها نادر است. این مواد از جمله خواص آنتی اکسیدانی و ضد عفونی کنندگی دارند. گواوا حاوی آژونولیک اسید (تری ترپن، محتوای بیشتر در ریشه)، آلفا و بتاهومولن، آلفازلین، آروماددرن، بتا بیزابولن، بتاکاریوفیلن، بتاپینن، بتایونون (ضد عفونت و ضد باکتری)، سیترال، دلتاکادینن، لیمونن، نرولیدیول است.

گواوا سرشار از پتاسیم و دارای خواص ادرارآور است. مواد معدنی موجود در آن به قلیایی شدن بدن کمک می کند. گواوا میوه ای غنی از پکتین است که نوعی فیبر با خواص مفید برای دستگاه گوارش است. این نوع الیاف همچنین بافت ایده آلی را برای شیک ها و مربا فراهم می کند.

خواص گواوا به دلیل غنی بودن از ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین سهم مهمی از پروویتامین A به شکل عمدتا آنتوسیانین دارد. این مواد دارای خواص آنتی اکسیدانی و محافظ پوست هستند و سیستم ایمنی را تحریک می کنند.

خواص گواوا برای سلامتی

گواوا یک میوه گرمسیری سرشار از آنتی اکسیدان است. مانند سایر میوه های استوایی، میوه گواوا سرشار از ویتامین است و یکی از قوی ترین میوه های آنتی اکسیدانی در جهان است. گواوا یکی از غنی‌ترین منابع ویتامین C در جهان است (۱۵۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم از میوه‌های تازه) و برخی از گونه‌ های آن نیز غنی‌تر از ویتامین A (پالپ صورتی) هستند. این میوه سرشار از پکتین نوعی فیبر با خاصیت پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش است. همچنین حاوی پلی فنول ها، آنتوسیانین ها و فلاونوئیدها با خواص آنتی اکسیدانی و محافظ قلب است.

خواص گواوا برای سلامتی
خواص گواوا برای سلامتی

غنی از آنتی اکسیدان

استفاده از میوه گواوا در یک رژیم غذایی متعادل و به ویژه برای افرادی که می خواهند آنتی اکسیدان ها را در رژیم غذایی خود افزایش دهند مانند ورزشکاران، افراد مبتلا به حالات عصبی، برای افراد سیگاری، یا برای کاهش کلسترول یا رژیم های غذایی ضد پیری توصیه می شود.

پیشگیری از کم خونی

گواوا یک غذای مناسب برای پیشگیری از کم خونی در نظر گرفته می شود. آب گواوا به دلیل محتوای بالای ویتامین C، جذب آهن رژیم غذایی را افزایش می دهد. نوشیدن یک لیوان آب گواوا در طول وعده های غذایی به افزایش جذب آهن کمک می کند.

دارای اثرات قابض

کل گیاه سرشار از تانن است و اثر قابض دارد. در درمان های عامیانه از ریشه، برگ و میوه آن برای مقابله با اسهال استفاده می شود و حتی امروزه نیز این میوه برای چنین مصارفی توصیه می شود. برگ‌های گواوا علاوه بر قابض بودن، سرشار از اجزای معطر هستند که دارای اثرات ضد اسپاسم و آرام‌بخش هستند که به تسکین گرفتگی‌های روده کمک می‌کند.

مفید برای افراد دیابتی

میوه و برگ گواوا حاوی حداقل ۱۳ ماده ضد دیابت است. از برگ های آن در چای برای درمان دیابت استفاده می شود. مطالعات علمی نشان داده‌اند که برگ‌های گواوا و عصاره‌های آن دارای کورستین هستند، فلاونوئیدی با اثر هیپوگلیسمی که به درمان دیابت کمک می‌کند. یک مطالعه علمی دیگر همچنین نشان داد که مصرف آب گواوا طبیعی به مدت چهار هفته به کاهش ۲۵ درصدی قند خون در حیوانات دیابتی کمک کرد.

کمک به سلامت قلب

گواوا برای پیشگیری و درمان بیماری قلبی بسیار مفید است. ترکیبات مغذی، متعادل از نظر قند و کالری کم، آن را به غذایی مناسب برای افراد دارای اضافه وزن یا چاق که می خواهند از محتوای بالای آنتی اکسیدان آن بهره مند شوند، تبدیل می کند.

یکی از اجزای ویژه در گواوا اسید آرجونولونیک است که در گیاهان بسیار کمی در طبیعت وجود دارد. این ترکیب یک مقوی قلب با خواص آنتی اکسیدانی است. در میان اجزای آن، یک استرول گیاهی (بتا سیتوسترول) نیز وجود دارد که به کاهش کلسترول کمک می کند.

خواص ضد ویروسی

پوست درخت آن سرشار از اسید الاژیک است، نوعی فنل که در برابر HIV موثر بوده است. برگ‌ها سرشار از اسید اورسولیک، تانن و کوئرستین هستند که ضد ویروسی موثر در برابر ویروس ایدز هستند. این میوه حاوی اسید گالیک و میرستین است، دو جزء ضد ویروسی که با HIV نیز مبارزه می کنند. با این حال، این هنوز در حال مطالعه است.

مزایای عمومی و خواص گواوا
مزایای عمومی و خواص گواوا

مزایای عمومی و خواص گواوا

غنی از ویتامین ث

گواوا بیش از هر ماده غذایی دیگری حاوی ویتامین C است. در این مورد حتی از مرکبات پیشی گرفته است. گواوا سه برابر بیشتر از پرتقال و لیمو ویتامین C دارد. ویتامین C برای بزرگسالان و کودکان به صورت روزانه ضروری است. این به تقویت ایمنی و بازیابی قدرت پس از استرس جسمی و روحی کمک می کند.

پتاسیم و ویتامین C موجود در آن با هم به تقویت سیستم قلبی عروقی و مبارزه با بیماری کمک می کنند. مصرف گواوا به طور منظم به عادی سازی ریتم قلب، بهبود تغذیه میوکارد و انعطاف پذیری رگ های خونی کمک می کند. گواوا در مطالعات علمی ثابت کرده است که نتایج مفیدی برای افراد مبتلا به بیماری های قلبی -عروقی مانند فشار خون بالا و کلسترول دارد. ویتامین های غنی و مغذی آن به کاهش کلسترول «بد»، کاهش فشار خون بالا و پیشگیری از بیماری قلبی کمک می کند.

کمک به خواب راحت

مصرف میوه گواوا قبل از خواب به شما این امکان را می دهد که تمام شب را آرام بخوابید و وقتی صبح از خواب بیدار شوید، احساس خوبی خواهید داشت. پالپ میوه حاوی مقدار زیادی تیامین است که نقش مهمی در عملکرد طبیعی سیستم عصبی دارد.

رفع مشکلات گوارشی

میوه های گواوا قرمز سرشار از بتاکاروتن هستند که به طور فعال در فرآیند متابولیسم نقش دارد. این به افراد مبتلا به اختلالات گوارشی کمک می کند تا عملکرد بدن را بازیابی کنند.

در دیابت، گواوا به دلیل داشتن فیبر زیاد، به تنظیم جذب گلوکز توسط بدن کمک می کند. این میوه به پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند.

کمک به سلامت چشم ها

گواوا یک منبع ویتامین A است و می تواند پیشرفت آب مروارید چشم و دژنراسیون ماکولا را جلوگیری کند و به طور کلی سلامت چشم را بهبود بخشد.

کمک به بهبود متابولیسم

مس موجود در گواوا غده تیروئید را تحریک می کند، متابولیسم را تنظیم می کند و تولید و جذب هورمون ها را در بدن کنترل می کند.

درمان سرماخوردگی

برای سرماخوردگی، آب میوه های سبز و چای برگ های گیاه به کاهش سرفه و کاهش فعالیت میکروب ها کمک می کند. با این حال، در طول بیماری، نباید میوه های رسیده بخورید، زیرا می تواند وضعیت را تشدید کند. گواوا به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، ویتامین و ارزش غذایی به بدن کمک می کند تا با علائم استرس مبارزه کند.

خواص گواوا برای خانم ها

استفاده از گواوا به خانم ها کمک می کند تا از اثر جوان کننده آن استفاده کنند. نتیجه به دست آمده را به دلیل وجود آمینو اسیدها و ویتامین ها در ساختار میوه حفظ کنند. چای برگ و میوه ها داروهای عالی برای بازگرداندن چرخه قاعدگی هستند.

خواص گواوا برای مردان

خوردن میوه های گواوا به صورت منظم باعث می شود از گرفتگی های مکرر عروق جلوگیری کند، دیواره های عروقی را تقویت می کند و سطح کلسترول خون را کاهش می دهد. همه اینها به عملکرد خوب سیستم قلبی- عروقی کمک می کند.

خواص گواوا در بارداری و شیردهی

میوه گواوا حاوی مقدار زیادی اسید فولیک است که در دوران بارداری ضروری است. این بر وضعیت عمومی زنان باردار تأثیر می گذارد، به رشد صحیح جنین کمک می کند و خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهد.

جدول غذایی مادران شیرده الزاما شامل میوه ها است. مقدار زیاد ویتامین و مواد معدنی موجود در میوه گواوا، آن را به یک کمکی ایده آل برای سیستم ایمنی مادران تبدیل می کند. با این حال استفاده از میوه های گواوا باید با احتیاط صورت گیرد و بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

خواص گواوا برای کودکان

ویتامین های موجود در گواوا به رشد ذهنی کودکان، تقویت بدن و مبارزه با سرماخوردگی کمک می کند. بنابراین بهتر است در صورت دسترسی این میوه را در رژیم غذایی کودک خود بگنجانید.

خواص گواوا برای کاهش وزن
خواص گواوا برای کاهش وزن

خواص گواوا برای کاهش وزن

خواص گواوا برای یک رژیم غذایی عالی است. محتوای کالری کم و ارزش غذایی بالا فقط یک موهبت الهی برای کاهش وزن است. میوه ها هیچ گونه منع مصرفی ندارند و طعم شیرین دلپذیر آنها به کاهش میل به غذاهای مضر کمک می کند.

خواص گواوا برای پوست

گواوا با عمل از داخل بدن به بهبود ظاهر پوست کمک می کند. این به دلیل محتوای بالای ویتامین C موجود در آن است که به دلیل تأثیر مستقیم بر تولید کلاژن (پروتئینی که به پوست انعطاف و استحکام می بخشد) باعث بهبود زخم و جوان سازی بافت ها می شود. این میوه در تمام رژیم های غذایی ضد پیری وجود دارد.

فواید آب میوه گواوا

از آب میوه گواوا برای تهیه غذاها، شربت ها و نوشیدنی های مختلف استفاده می شود. اما خواص مفید آن چیست؟ آیا می توان آن را به شکل خالص مصرف کرد؟

آب گواوا دارای خواص ضد باکتریایی عالی است. این میوه حاوی موادی است که به طور فعال با باکتری ها و ویروس های مضر مبارزه می کند و همچنین به حذف سموم مضر از بدن انسان کمک می کند.

مصرف آب میوه طبیعی گواوا کمک بزرگی برای کاهش وزن است. محتوای بالای فیبر آن به شما این امکان را می دهد که چربی ها را از بدن خارج کنید، در حالی که بدن را از انرژی اشباع می کند و به آن منبع قدرت می دهد. برای موفقیت در رسیدن به وزن ایده آل ورزش همراه با نوشیدن آب میوه مهم است.

بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ می توانند آب گواوا را بدون آسیب به بدن بنوشند. این نوشیدنی به جذب مناسب گلوکز در خون و در نتیجه کاهش سطح خونی آن کمک می کند. آب میوه باید قبل از نوشیدن با آب رقیق شود.

آب گواوا به دلیل محتوای بالای لیکوپن که یک آنتی اکسیدان قوی است به بدن در از بین بردن رادیکال های آزاد مضر کمک کرده و توسعه سرطان و تومورهای سرطانی را متوقف می کند.

آنفولانزا نیز با مصرف آب گواوا قابل درمان است. مقدار زیادی ویتامین به بهبودی سیستم ایمنی کمک می کند و باعث بهبودی سریع می شود.

آب گواوا مانند میوه و شربت گواوا به بهبود وضعیت پوست و خلاص شدن از شر چین و چروک، آکنه و جوش های سرسیاه کمک می کند. به دلیل خاصیت قابض، پوست و ماهیچه ها را نیز سفت می کند.

فواید شربت گواوا

شربت گواوا دارای یک رایحه بسیار مطبوع و طعم بسیار لذیذ استوایی است که هم بزرگسالان و هم کودکان دوست دارند. این شربت از آب گواوا با پالپ صورتی درست می شود. اما تعداد کمی از مردم می دانند که فواید بسیار زیادی در درمان بیماری ها دارد.

حتی پس از عملیات حرارتی طولانی مدت، ویتامین ها و مواد معدنی در آن از دست نمی روند. گواوا به شکل شربت به طور فعال برای درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده می شود. حاوی مقدار زیادی استرهای اسیدی مفید و همچنین آرابینوز است.

مصرف شربت گواوا و میوه ها خطر ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد. شربت گواوا میکروب ها را از بین می برد و با کاهش اسپاسم گلو درد را تسکین می دهد. چند روز پس از شروع مصرف، سرماخوردگی شروع به فروکش می کند.

جوشانده برگ ‌های گواوا نیز به سرفه‌ های شدید کمک می ‌کند و غرغره کردن آن‌ برای ضدعفونی نیز بسیار مفید است. چای تهیه شده از این برگ ها بدن را با ویتامین اشباع می کند. اگر آن را قبل از خواب بنوشید، می توانید به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش دهید و در صورتی که بدن قبلاً آلوده شده باشد به بهبودی کمک کنید.

گواوا عملا هیچ گونه منع مصرف و عوارض جانبی ندارد، بنابراین نوشیدن شربت آن حتی در دوران بارداری، شیردهی مجاز است و همچنین می توان آن را برای درمان سرماخوردگی از ۳ سالگی به کودکان داد.

استفاده روزانه از شربت به بهبود وضعیت پوست کمک می کند، چین و چروک های سطحی را برطرف می کند و حالت کلی پوست را بهبود می بخشد. ویتامین های موجود در این نوشیدنی پیری پوست را کند می کند. مصرف زیاد شربت می تواند منجر به اسهال و سوء هاضمه شود، بنابراین در مصرف آن نیز زیاده روی نکنید.

خواص برگ گواوا

برگ های گواوا سرشار از اسانس ها و مواد گیاهی هستند که به عنوان آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کنند. از برگ های این گیاه برای التیام زخم ها و بریدگی ها، بی حس کردن دندان ها و رفع علائم سرماخوردگی استفاده می شود. دمنوش برگ گواوا به تقویت دندان ها، التیام زخم های دهان و تسکین خونریزی لثه کمک می کند. مخلوط برگ و میوه به اسهال و به درمان بیماری های دستگاه گوارش کمک می کند. گواوا به دلیل وجود فیبر غذایی برای روده و معده مفید است.

به دلیل غنی بودن از ویتامین C، برگ گواوا یک داروی موثر برای مبارزه با تب است. دم کرده برگ گواوا به عنوان یک تب بر برای کمک به کاهش تب، بهبود ایمنی بدن و کمک به مبارزه با عفونت توصیه می شود.

مهم ترین خواص گواوا توانایی آن در مهار رشد و متاستاز سلول های سرطانی است. تحقیقات مؤسسات علمی ثابت کرده است که گواوا در درمان سرطان پروستات و سینه و همچنین سرطان دهان تأثیر مثبت دارد. روغن برگ های این گیاه از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند و اغلب در طب سنتی استفاده می شود.

فواید آب میوه گواوا
فواید آب میوه گواوا

خواص گواوا در طب سنتی

گواوا در پزشکی کاربرد ندارد، اما این بدان معنا نیست که هیچ ویژگی مفیدی ندارد. این میوه ها یک محصول غذایی بسیار ارزشمند هستند که هضم را تسهیل می کنند و عملکرد قلب و سیستم عروقی را بهبود می بخشند. گواوا به بهبود وضعیت کلی بدن کمک می کند، سیستم لنفاوی را تقویت می کند.

تانن ها که بخشی از میوه گواوا هستند اثرات تقویت گوارشی دارند بنابراین می توان از آن برای اختلالات گوارشی استفاده کرد. همچنین با رقیق سازی و از بین بردن خلط نایژه ها تنفس را تسهیل می کنند.

گواوا در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال، روغن گواوا برای رایحه درمانی استفاده می شود، زیرا دارای اثر ضد میکروبی قوی است.

کارشناسان طب سنتی به معنای واقعی کلمه از تمام قسمت های درخت گواوا، از میوه گرفته تا پوست و برگ ها استفاده می کنند. جوشانده این میوه از سلامت بدن حمایت کرده، به کاهش تب و درمان بیماری های پوستی کمک می کند.

از گواوا برای درمان اسهال، آسم، بیماری های برونش، انواع مختلف ذات الریه و سرماخوردگی استفاده می شود. در شرق هند از گواوا برای درمان حملات صرع و انقباضات تشنجی و در فیلیپین برای تسکین بیماری های قلبی و عروقی استفاده می شود.

چای گواوا می تواند سرگیجه را تسکین دهد، ناراحتی معده و روده را درمان کند، به اسهال خونی کمک کند و بر ترمیم چرخه قاعدگی تأثیر مثبت بگذارد.

برگ های له شده و آب گواوا زخم های باز، تازه و چرکین را التیام می بخشد. جویدن برگ های گیاه درد دندان را کاهش می دهد و لثه ها را ترمیم می کند.

مضرات و موارد منع مصرف میوه گواوا

گواوا تاثیر مثبت باورنکردنی بر بدن انسان دارد، حتی زنان باردار مجاز به خوردن میوه هستند. اما، مانند هر محصول دیگری، موارد منع مصرف دارد:

  • گواوا در صورت مصرف بیش از حد می تواند مضر باشد. می تواند باعث اسهال و ناراحتی معده شود.
  • برخی از افراد ممکن است عدم تحمل فردی داشته باشند که به شکل واکنش های آلرژیک ظاهر می شود.
  • با وجود فوایدی که در درمان دیابت دارد، نباید مقادیر زیادی گواوا مصرف کنید، زیرا منبع فروکتوز است.
  • افرادی که مشکلات کلیوی دارند و مستعد تشکیل سنگ هستند نباید از میوه های نارس گواوا استفاده کنند.
  • در سرماخوردگی نباید از این میوه استفاده کنید زیرا میکروب‌ها در محیط‌های شیرین سریع‌ تر تکثیر می ‌شوند.
  • برخی از افراد ممکن است با مصرف میوه تازه گواوا به درماتیت تماسی مبتلا شوند.
  • عصاره برگ گواوا در موش های صحرایی در دوزهای ۵ گرم بر کیلوگرم سمیت نشان داد. قبل از مصرف عصاره برگ گواوا با پزشک خود مشورت کنید.

گواوا بهتر است در زمان خوردن کاملا شسته شود، زیرا پوست می تواند حاوی سمومی باشد که می تواند باعث مسمومیت غذایی شود. سموم به دلیل عملیات شیمیایی میوه قبل از حمل و نقل در فواصل طولانی به منظور حفظ تازگی ظاهر انجام می شود.

ساکنان کشورهای اروپایی به میوه های گرمسیری عادت ندارند، بنابراین ممکن است بدن آنها مقدار بسیار زیادی گواوا را نپذیرد. خوردن میوه گواوا به دلیل هسته های سفت میوه می تواند به مینای دندان آسیب برساند یا حتی دندان را بشکند.

نحوه انتخاب و ذخیره سازی میوه گواوا

ذخیره سازی گواوا راحت است. میوه تازه را می توان بسیار ارزان از فروشندگان خیابانی در تایلند خریداری کرد، اما در روسیه نیز این میوه دیگر کمیاب نیست. با پیروی از دستورالعمل های زیر انتخاب آن بسیار آسان است:

  1. میوه باید از نظر ظاهری صاف باشد، رنگی یکنواخت مایل به زرد بدون لکه داشته باشد.
  2. میوه ها در لمس متراکم هستند، اما سفت نیستند، ساختار کمی نرم دارند.
  3. گواوا بوی توت فرنگی آبدار رسیده و مشک را همزمان می دهد.
  4. عطری سبک و تازه دارد، گواوا بی بو به احتمال زیاد بیش از حد رسیده است.
  5. میوه های بیش از حد رسیده با وجود لکه های قهوه ای و پالپ بیش از حد نرم به راحتی قابل تشخیص هستند.
  6. میوه های نارس بسیار سفت و ترش هستند، آنها را فقط می توان با شکر، نمک یا فلفل خورد، همانطور که ساکنان آسیایی می خوردند.
  7. میوه های رسیده دارای گوشت بسیار شل، نرم و دلپذیر هستند.
  8. در صورت امکان، بهتر است گواوا تازه برداشت شده را مصرف کنید.

میوه های استوایی را در ظروف پلاستیکی یا کیسه های پلاستیکی در دمای ۸ درجه سانتی گراد تا سه هفته نگهداری کنید. دمای بالاتر هوا عمر مفید میوه را کوتاه می کند. هیپوترمی یا قرار گرفتن میوه ها در معرض آفتاب باعث موارد زیر می شود:

  • بیماری های قارچی
  • آفتاب سوختگی روی سطح
  • لکه های محو شده

در دمای اتاق، میوه می تواند چند روز دوام بیاورد و سپس شروع به فاسد شدن کند. برای نگهداری طولانی تر، گواوا را می توان بدون از دست دادن خواص مفید منجمد کرد.

طریقه خوردن میوه گواوا
طریقه خوردن میوه گواوا

طریقه خوردن میوه گواوا

گواوا به طور سنتی خام خورده می شود. میوه تازه طعم خوبی دارد. پالپ دارای قوام قندی است و برای تهیه غذا، نوشیدنی و شیرینی مناسب است.

در کشورهای آسیایی، گواوا چیزی رایج مانند سیب است. میوه های رسیده دارای کمترین میزان اسید، تفاله نرم و بوی مطبوع هستند. از مصرف میوه های نارس به دلیل آسیب به کلیه ها خودداری نمایید. تکه های تازه خرد شده گواوا به سالاد اضافه می شود و یا به طور جداگانه به عنوان یک ظرف جداگانه و به عنوان دسر سرو می شود.

برخی از افراد بوی میوه را دوست ندارند، بنابراین آنها را آب پز می کنند. خورش گواوا بدون هسته یکی از غذاهای محبوب در آمریکای جنوبی است. در فروشگاه ها اغلب می توانید میوه های کنسرو شده و یخ زده را به صورت کامل یا تکه تکه شده میوه پیدا کنید.

گواوا تازه را می توان با نمک، شکر، ادویه جات، ترشی جات و حتی سس سویا میل کرد. در عین حال میوه ها را می توان به ۴ قسمت تقسیم کرد و مانند هندوانه استفاده کرد و فقط پوست آن باقی می ماند.

خواص دانه های میوه گواوا

شایان ذکر است که دانه های زیادی در میوه وجود دارد، آنها کاملا خوراکی هستند، اما نباید جویده شوند، زیرا بسیار سفت هستند و می توانند به سلامت دندان ها آسیب برسانند. هنگام جویدن و گاز زدن میوه، دقیقا به خاطر دانه ها نمی توانید حرکات ناگهانی انجام دهید.

به طور کلی، دانه ها به هیچ وجه تداخلی ندارند و حتی برای سلامتی نیز مفید هستند. در ظروف غذا دانه های گواوا آنقدر ریز هستند که حتی به چشم نمی آیند. برخی از انواع گواوا بدون دانه هستند.

نحوه تمیز کردن میوه گواوا

گواوا پوست کنده را فقط در کشورهای آسیایی می توان خرید. فروشندگان در تایلند میوه را به صورت پوست کنده ارائه می دهند. هنگام تمیز کردن، باید میوه را از یک پوست نازک متراکم جدا کنید و در صورت تمایل، قسمت دانه را از آن جدا کنید.

غذاهای که با میوه گواوا تهیه می شود

گواوا به دلیل داشتن پکتین بالا برای تهیه ژله و مربا بسیار عالی است. مرباهای این میوه می توانند به مواد افزودنی برای وعده های گوشتی تبدیل شوند و اغلب روی ساندویچ ها پخش می شوند و با چای نیز سرو می شوند. برای تهیه آنها به شکر، آب لیمو و میوه های گواوا نیاز دارید.

انواع پوره، مرباها و کنسروها از میوه گواوا تهیه می شود که برای افزودن به پای ایده آل است. نوشیدنی ها با افزودن آب گواوا از نظر طعم متمایز می شوند. شما می توانید از گواوا در موارد زیر استفاده کنید:

  • کمپوت
  • میلک شیک
  • کوکتل های الکلی
  • آب میوه (با افزودن آب میوه های دیگر)
  • تونیک ها
  • نوشیدن با ماست
  • کوکتل های میوه ای

تفاله گواوا به عنوان ماده اولیه برای تولید انواع نوشیدنی، مربا، سس کچاپ، روغن، شربت میوه استفاده می شود. از آن برای افزودن به پودینگ، پای و بستنی استفاده می شود. کارامل یک افزودنی عالی برای گواوا است.

این میوه در انواع کیک ها، سس ها، مخلفات، شربت ها و شیرینی ها یافت می شود. برای تهیه غذا برای کودکان کوچک استفاده می شود. نوشابه ها و غذاهای مختلف با ویتامین های گواوا غنی می شوند. میوه ها را می توان به سرعت منجمد، خشک و کنسرو کرد.

گواوا با گوشت گاو و ماهی تن، ژامبون، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای قرمز و گیاهان مختلف به خوبی میکس می شود. ژله ساخته شده از آن به عنوان یک دسر در کنار کباب عالی است.

قیمت هر کیلو گواوا
قیمت هر کیلو گواوا

قیمت هر کیلو گواوا

محصولات گواوا را می توان به صورت زیر تهیه و خریداری نمود:

میوه تازه

معمولا فقط در کشورهای گرمسیری یا نیمه گرمسیری، در بازارهای محلی و مغازه های محصولات خارجی یافت می شود. در ایران قیمت این میوه برحسب تازگی آن متفاوت است و به صورت بسته بندی شده به فروش می رسد.

آب گواوا

آب میوه تهیه شده از گواوا یا پوره گواوا که حاوی بیش از ۲۵ درصد میوه است. همیشه به دنبال آبمیوه های طبیعی (نه آبمیوه های غلیظ) و ترجیحا «بدون قند اضافه» باشید.

شهد گواوا

تفاوت شهد با آب میوه یا گواوا در میزان قند آن است. شهد از کنسانتره تهیه می شود و میزان قند آن بسیار بیشتر از شیره طبیعی است. چون در مقیاس صنعتی تولید می شود، ویتامین های طبیعی خود را از دست داده است.

خمیر منجمد

محصولی صنعتی که از خمیر گواواهای رسیده تهیه می شود. به صورت منجمد فروخته می شود و آماده افزودن به کیک، پای، میلک شیک و غیره است.

مربای گواوا

همانطور که از نامش پیداست این مربا با تفاله گواوا و شکر پخته و بسته بندی می شود. می توان آن را در خانه تهیه کرد و برندهای تجاری وجود دارد که آن را تولید می کنند.

ژله یا شربت گواوا

نوعی مربای غلیظ و بسیار شیرین است که برای افزودن به وافل، بستنی، پودینگ و میلک شیک آماده می شود. محصولات دیگری که در بازار می‌توان یافت سرکه گواوا هستند.

خواص گواوا زرد

گواوا زرد یا گواوا برزیلی را می توان هم به عنوان درخت و هم به صورت درختچه پرورش داد. اندازه درختچه ها حدود یک تا سه متر و ارتفاع درختان به حدود هفت متر می رسد. گواوا میوه ای گرد و متمایل به زرد به عرض حدود ۲.۵ سانتی متر است. گوشت دارای دو لایه است که لایه بیرونی آن زرد و پالپ داخلی آن سفید است.

گفته می شود که پالپ داخلی آن طعم توت فرنگی ترش دارد. برخی آن را تلخ توصیف می کنند. هر گونه طعم متفاوتی دارد و تعداد کمی از آنها به اندازه کافی شیرین هستند که به صورت خام مصرف شوند.

این میوه غنی از پکتین معمولا برای پخت و تهیه ژله استفاده می شود. یکی دیگر از روش های رایج مصرف این میوه، خوردن آن به صورت خام، ورقه ای یا قاشقی است. همچنین می توان آن را در سالاد استفاده کرد. با وجود اینکه از بستگان نزدیک گواوا است، طعم گواوا برزیلی خود را از دیگر طعم‌های معمولی گواوا متمایز می‌ کند.

خواص میوه گواوا قرمز

گواوا قرمز مالزی منبع خوبی از ویتامین های A و C است، آنتی اکسیدان هایی که التهاب را کاهش می دهند، تولید کلاژن را در پوست تقویت می کنند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند. میوه‌های استوایی همچنین حاوی فیبر برای تنظیم دستگاه گوارش، پتاسیم برای متعادل کردن سطح مایعات در بدن و منیزیم برای کنترل فشار خون هستند.

گواواهای قرمز مالزیایی برای کاربردهای تازه مناسب ‌تر هستند، زیرا طعم شیرین و گلی دارند. کل میوه شامل پوست، گوشت و دانه ها قابل خوردن است، اما دانه ها قوام بسیار سفتی دارند و گاهی اوقات به دلیل ترجیح دور انداخته می شوند.

گواوا قرمز مالزیایی را می توان مشابه سیب مصرف کرد یا تکه تکه کرد و به عنوان میان وعده مصرف کرد. گوشت را همچنین می ‌توان در آب‌ میوه‌ها و اسموتی‌ها مخلوط کرد، از آن برای طعم دادن به کوکتل‌ها و میوه‌ها استفاده کرد، برش داد و در سالادهای سبز ریخت، در چاشنی‌ها خرد کرد یا در بشقاب‌های پنیر سرو کرد.

سخن پایانی

گواوا یک میوه بسیار غیر معمول است که دارای تعداد زیادی خواص و ویژگی های مفید است. گواوا به دلیل داشتن شکلی شبیه سیب و دانه های ریز زیادی در داخل آن به «سیب مناطق استوایی» معروف است. میوه های نارس در کشورهای آسیایی از ارزش بالایی برخوردار هستند. از این میان، مردم محلی به تولید جوشانده ها و آب میوه های دارویی می پردازند.

گواوا به دلیل دارا بودن مواد معدنی و ویتامین های مختلف حاوی مواد شیمیایی گیاهی فراوانی است و تأثیر مفیدی بر سلامت انسان دارد. خیلی اوقات می توانید بشنوید که این یک نوع «سوپرمیوه» است، زیرا از نظر محتوای ویتامین C رکورددار است و از مرکبات پیشی می گیرد. این میوه همچنین حاوی فیبر بیشتری نسبت به آناناس، به طور قابل توجهی لیکوپن بیشتر از گوجه فرنگی و پتاسیم بیشتری نسبت به موز است. برگ های سبز این گیاه منبع رنگدانه سیاهی است که توسط مردم محلی در تولید منسوجات استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا