Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سیروپ خیار چیست و از چه خواص درمانی برخوردار است؟

سیروپ خیار شربتی است که از ترکیب خیار، شکر و آب به دست می آید. این سیروپ در تهیه انواع نوشیدنی ها، بستنی، دسر و … کاربرد دارد. سیروپ خیار بیشتر مواد مغذی میوه خیار را در خود حفظ کرده و از خواص درمانی فراوانی برخوردار است. مصرف این سیروپ به تقویت سیستم ایمنی، درمان مشکلات قلب و عروق، دیابت، تراکم استخوان، زیبایی پوست و مو و … کمک می کند.

تاکنون در نشریه علمی جهان شیمی به معرفی و بررسی انواع سیروپ کارامل، سیروپ گرانادین، سیروپ وانیل، سیروپ گل رز، سیروپ کرن بری، سیروپ شکلات، سیروپ هندوانه و … پرداخته شده است. در این مقاله به معرفی و بررسی سیروپ خیار، کاربردها و خواص درمانی آن می پردازیم.

فهرست مطالب

سیروپ خیار چیست

سیروپ خیار نوعی شربت است که از ترکیب شکر، خیار، آب و دیگر مواد افزودنی تهیه می شود. از این سیروپ برای تهیه ی انواع نوشیدنی ها، بستنی، انواع دسر و … استفاده می شود.

آشنایی با ارزش غذایی خیار

خیار از لحاظ ارزش غذایی کالری کمی داشته اما حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی مهم است‌. ارزش غذایی ۳۰۰ گرم خیار خام با پوست به صورت زیر است.

  • کالری: ۴۵
  • چربی کل: ۰ گرم
  • کربوهیدرات: ۱۱ گرم
  • پروتئین: ۲ گرم
  • فیبر: ۲ گرم
  • ویتامین ث: ۱۴ درصد از نیاز روزانه ی بدن
  • ویتامین کا: ۶۲ درصد از نیاز روزانه ی بدن
  • منیزیم: ۱۰ درصد از نیاز روزانه ی بدن
  • پتاسیم: ۱۳ درصد از نیاز روزانه ی بدن
  • منگنز: ۱۲ درصد از نیاز روزانه ی بدن

نکته

خیار حاوی آب خیلی زیادی است. به طوری که ۹۶ درصد آن از آب تشکیل شده است. برای این که از مواد مغذی موجود در خیار بیشترین بهره را ببرید، باید آن را با پوست مصرف کرد. گرفتن پوست خیار باعث کم شدن میزان فیبر، بعضی ویتامین ها و مواد معدنی موجود در آن می شود.

آشنایی با ارزش غذایی خیار
آشنایی با ارزش غذایی خیار

طرز تهیه سیروپ خیار خانگی

مواد مورد نیاز

  • خیار: ۱ عدد متوسط
  • آب: یک و نیم لیوان
  • نبات: به مقدار لازم
  • گلاب: یک قاشق غذاخوری
  • آب لیموی تازه:۱ قاشق مرباخوری

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا درون ظرفی مناسب یک و نیم لیوان آب ریخته و نبات را اضافه کرده روی حرارت قرار می دهیم تا آب شود. می توان در دمای معمولی یک ساعت صبر کرد تا نبات آب شود.

مرحله دوم

یک عدد خیار متوسط را خوب شسته با پوست خرد می کنیم. البته می توان از رنده هم استفاده کرد. سپس به محلول آب نبات اضافه کرده و اجازه می دهیم ۱۰ دقیقه با شعله ملایم بجوشد.

مرحله سوم

سپس اندکی صبر می کنیم تا مواد خنک شود. سپس یک ظرف بزرگ تر از آبکش برداشته و مواد را از آبکش عبور می دهیم تا تکه های خیار از محلول آبنات و آب خیار جدا شود.

مرحله چهارم

گلاب و آب لیموی تازه را به محلول اضافه کرده خوب هم می زنیم و داخل لیوان می ریزیم. سپس لیوان ها را درون یخچال قرار می دهیم تا خنک شود.

نکته

  • می توان به جای نبات از شکر و یا از عسل یا سکنجبین نیز استفاده کرد.
  • مقدار مواد بستگی به ذائقه فرد دارد. اگر مزه ترش را ترجیح می دهید از آبلیموی بیشتری استفاده کنید. اگر طرفدار طعم شیرین هستید از نبات بیشتری استفاده کنید.
  • خیار و آبلیمو از طبع سرد برخوردار هستند. از این رو، با نبات که طبعی گرم دارد متعادل می شوند.

طرز تهیه ی سیروپ خیار به روش آسان

مواد مورد نیاز

  • ۱ عدد خیار بزرگ (یا ۲ خیار کوچک)
  • ۴ لیوان آب
  • میوه های خرد شده ی فصل (اختیاری)
  • نعناع تازه (اختیاری)

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا خیار را با آب سرد و تمیز بشویید تا کثیفی های روی پوست آن به طور کامل از بین برود. توصیه می شود از خیارهایی با پوست سالم استفاده شود. زیرا پوست خیار حاوی چندین ماده ی مغذی است. اگر ترجیح می دهید پوست خیار را بگیرید، می توان از پوست دیگر میوه ها برای تزیین دیواره ی لیوان استفاده کرد.

مرحله اول
مرحله اول

مرحله دوم

خیار ها را به صورت خلالی و دایره ای خرد کرده و داخل پارچ آب بریزید. می توان مکعب های یخ را نیز به پارچ اضافه کرد. این امر به خنک شدن نوشیدنی کمک می کند.

علاوه بر این، برش های خیار که روی آب شناورهستند را عمیق تر به درون آب می برد تا طعم آن با آب بهتر مخلوط شود. اجازه دهید برش های خیار به مدت یک ساعت داخل پارچ آب بماند. برای تهیه ی سیروپی با طعم بهتر می توان آن را شب قبل آماده کرد. بهتر است پیش از نوشیدن، آن را کمی هم بزنید.

نکات مهم برای تهیه سیروپ خیار

  • برای خوش طعم تر شدن سیروپ، می توان با افزودن برگ های تازه ی نعنا، کمی زنجبیل خرد شده یا مرکباتی مانند لیمو ترش، برش های پرتقال و یا حتی تکه های توت فرنگی، تغییراتی در تزیین سیروپ خیار ایجاد کنید.
  • افزودن آبلیمو نیز طعم این سیروپ را خوشایند می کند. در صورت تمایل می توان کمی سکنجبین نیز به آن اضافه کرد. ترکیب سکنجبین و خیار ترکیبی بسیار عالی است. زیرا نعناع طعم خوشایندی به شربت می دهد.
  • اگر می خواهید سیروپ خیار را از ۱۲ ساعت قبل تهیه کنید، می توان برش های خیار را ۱ ساعت به ۱ ساعت، داخل پارچ بریزید. این کار موجب می شود طعم آب، تازه تر شود.

خواص درمانی سیروپ خیار

حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان است

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که مانع از اکسیداسیون می شوند. تجمع رادیکال های آزاد در بدن می تواند منجر به ابتلا به انواع بیماری های مزمن شود.

در واقع استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد سبب بروز سرطان‌ و بیماری های ریوی، قلبی و خود ایمنی می شود. فلاونوئید و تانن موجود در خیار دو گروه از ترکیباتی هستند که به طور ویژه به مسدود کردن رادیکال های آزاد کمک می کنند.

حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان است
حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان است

به رفع مشکلات گوارشی کمک می کند

اگر خیار و فراورده های آن به طور منظم مصرف شود، به عنوان یک ملین اثر بخش عمل می کند. با وجود این که میزان کالری موجود در خیار بسیار کم است، اما فیبر آن حجم مدفوع را افزایش داده و مشکل یبوست را برطرف می کند.

علاوه بر این، خیار یک گزینه ی عالی و طبیعی برای رها شدن از کرم نواری روده است. زیرا، خیار حاوی آنزیم هایی است که کرم های نواری را از بین می برند.

سلامت کلیه‌ها را تضمین می کند

سیروپ خیار یک ادرارآور قوی است که در خارج کردن سموم از بدن نقش موثر دارد. علاوه بر این، فشار روی کلیه ها را کاهش داده و به حفظ سلامتی آن ها کمک می کند.

برای هضم غذا مفید است

خیار حاوی مقدار زیادی فیبر است که به هضم کمک می کند. به همین دلیل می تواند در درمان مشکلات گوارشی نظیر سوزش سر معده و ورم معده موثر باشد.

سیروپ خیار التهاب را کاهش می دهد

این سروپ از طریق جلوگیری از تولید ترکیبات التهابی، به کاهش سطح التهاب بدن کمک می کند. این میوه‌ دارای ترکیبی به نام بتاکاروتن است که به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می کند. به این ترتیب، در مبارزه با رادیکال های آزاد و کنترل آسیب ناشی از آن ها مفید است. علاوه بر این، فلاونوئید های موجود در خیار برای کاهش التهاب عالی عمل می کنند.

برای حفظ سلامت دندان ها موثر است

سیروپ خیار می تواند بیماری های لثه را درمان کند. خیار بوی بد دهان را برطرف کرده، دندان ها و لثه ها را سالم نگاه می دارد. ترکیبات فیتو شیمیایی موجود در خیار باکتری های دهان را از بین برده و از این طریق، در رفع بوی بد دهان اثر گذار است. مصرف منظم خیار به خنثی کردن اسیدهای دهان و ترشح بزاق کمک می کند.

برای حفظ سلامت دندان ها موثر است
برای حفظ سلامت دندان ها موثر است

سیروپ خیار در درمان مشکلات فشار خون نقش دارد

این سیروپ به دلیل داشتن مقدار زیادی پتاسیم و آب، به عنوان یک ادرارآور خفیف عمل کرده و فشار خون را تنظیم می کند. میوه خیار هم در درمان فشار خون بالا و هم در درمان فشار خون پایین مفید است.

به سم زدایی بدن کمک می کند

مصرف این سیروپ بدن را آبرسانی کرده و سموم را از بدن دفع می کند. آب زیاد موجود در این سیروپ به عنوان پاک کننده ی بدن عمل کرده، مواد زائد و سموم را از بدن خارج می کند.

به تقویت استخوان ها کمک می کند

ویتامین K موجود در خیار نقش مهمی در تقویت بافت استخوانی دارد. علاوه بر این، میزان بالای سیلیکای موجود در خیار از طریق تقویت بافت های ارتباطی به تقویت سلامت مفاصل کمک می کند.

مشکلات سیستم عصبی را برطرف می کند

این سیروپ حاوی نوعی فلاونوئید است که توانایی شناختی را بهبود ‌بخشیده و از این طریق احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. علاوه بر این، خیار حاوی مس است که به تولید انتقال دهنده های عصبی کمک کرده و برای ارتباط درست در مغز ضروری است.

به بهبود سلامت قلبی و عروقی کمک می کند

تحقیقات انجمن قلب آمریکا (AHA) نشان می دهد فیبر می تواند به مدیریت کلسترول و پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی کمک کند. یک فنجان (۱۴۲ گرم) خیار با پوست از ۱۹۳ میلی گرم پتاسیم و ۱۷ میلی گرم منیزیم تشکیل شده است.

از این رو، توصیه می شود افراد با توجه به سن و جنسیت خود هر روز ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم و ۳۱۰ تا ۴۱۰ میلی گرم منیزیم مصرف کنند. کاهش مصرف سدیم و افزایش پتاسیم مصرفی می تواند به پیشگیری از فشار خون بالا کمک کند. کوکوربیتاسین موجود در خیار می تواند از گرفتگی عروق یا تصلب شرایین جلوگیری کند.

به بهبود سلامت قلبی و عروقی کمک می کند
به بهبود سلامت قلبی و عروقی کمک می کند

به افزایش سطح انرژی بدن کمک می کند

سیروپ خیار مواد مغذی مختلفی به بدن می رساند. به همین دلیل، منبع عالی ویتامین های B محسوب می شود. کمبود این دسته از ویتامین ها معمولا خستگی، کج خلقی و تمرکز ضعیف را به دنبال دارد. نوشیدن این سیروپ موجب می شود به اندازه ی کافی ویتامین های B را دریافت کرده و سطح انرژی بدن افزایش یابد.

در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارد

با نوشیدن سیروپ خیار مواد معدنی، هورمون ها و ترکیباتی دریافت می شود که همگی از بدن در برابر ابتلا به بیماری های مختلف محافظت می کنند‌. این نوشیدنی مفید سرشار از آنتی‌اکسیدان های مختلف بوده و از بدن در برابر عفونت های فصلی محافظت می کند.

سیروپ خیار به زیبایی پوست کمک می کند

خیار می‌تواند گرما را جذب کرده و به کوچک کردن منافذ پوست کمک کند. علاوه بر این، حاوی ترکیبات فیتوشیمیایی است که به تولید کلاژن کمک می کند.کلاژن یک پروتئین فیبر مانند است که به پوست خاصیت کشسانی بخشیده و سلولیت را برطرف می کند.

پف زیر چشم را کاهش می دهد

اسید اسکوربیک و اسید کافئیک موجود در خیار تجمع آب در بدن را کاهش داده، ورم و پف زیر چشم را کم می کند. مصرف این سیروپ نه تنها پف چشم را کاهش می دهد، بلکه به ریلکس کردن آن هم کمک می کند.

خیار برای درمان آفتاب سوختگی مفید است

خیار یک ترکیب طبیعی و ملایم برای درمان آفتاب سوختگی است. زیرا، گرما ی بدن را کاهش می دهد. خیار را به صورت پوره خرد کنید. سپس پوره ی خیار را با دقت روی ناحیه ی مدنظر قرار دهید و اجازه دهید تقریبا به مدت ۳۰ دقیقه روی پوست بماند.

سیاهی دور چشم را برطرف می کند

ترکیبات آنتی‌اکسیدان و سیلیکای موجود در خیار به ‌آرامی سیاهی دور چشم را برطرف می کند. هر چند خیار نمی تواند به طور کامل سیاهی دور چشم را رفع کند، اما ظاهر آن را روشن تر می کند.

سیاهی دور چشم را برطرف می کند
سیاهی دور چشم را برطرف می کند

خیار چین و چروک دور چشم را کاهش می دهد

پوست اطراف چشم از ظرافت بالایی برخوردار است. خیار یک مرطوب کننده ی طبیعی است. از این رو، قرار دادن چند تکه خیار سرد دور چشم، می تواند چشم ها و پوست اطراف آن را هیدراته کند. این امر می تواند در کاهش خطوط ظریف و چروک اطراف چشم موثر باشد.

سیرپ خیار برای مو بسیار مفید است

خیار به دلیل داشتن سیلیکون، گوگرد، سدیم، فسفر و کلسیم برای رشد مو بسیار مفید است. این ماده مغذی، مو ها را نرم و زیبا کرده و به درخشش آن کمک می کند.

عوارض جانبی مصرف سیروپ خیار

مصرف این سیروپ با وجود خواص درمانی فراوان ممکن است در بعضی از افراد منجر به عوارض جانبی ‌شود. در این قسمت به مهم ترین عوارض مصرف این سیروپ می پردازیم.

‌بروز مشکلات گوارشی

بعضی از افراد در هضم خیار دچار مشکل هستند. اگر بعد از مصرف سیروپ خیار دچار مشکلات گوارشی شدید، با پزشک متخصص مشورت کنید.

ایجاد آلرژی

بعضی از افراد به خیار و فراورده های آن واکنش آلرژیک نشان می دهند. از جمله علائم آلرژی به این سیروپ می توان به کهیر، تورم و دشواری در تنفس اشاره کرد.

ایجاد مسمومیت

کوکوربیتاسین برای بعضی از افراد ترکیبی سمی است. البته میزان این ترکیب در خیار های امروزی به مقداری نیست که باعث بروز مسمومیت شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا